A családbarát foglalkoztatási szemlélet néhány aspektusa egy magyarországi felsőoktatási intézmény dimenziójában

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.02

Kulcsszavak:

 munka és magánélet ,  életminőség ,  családbarát foglalkoztatás ,  érintettség ,  felsőoktatás 

Absztrakt

A munka és a magánélet egyensúlya a felsőoktatásban is fontossá vált, a növekvő hallgatói létszám, az elvárások növekedése és a változó szabályozó környezeti feltételek miatt. Ám az egyetemi szférában keveset tudunk a családbarát foglalkoztatásról. A cikk célja a családbarát foglalkoztatási szemlélet vizsgálata a magyar felsőoktatás területén. Ennek megvalósítása érdekében a vonatkozó szakirodalom áttekintése után 31 mélyinterjút folytattak le a szerzők a legnagyobb magyarországi üzleti, felsőoktatási intézményben, bevonva a különböző korú, nemű és a szervezeti hierarchia nem azonos szintjén lévő oktatókat, kutatókat és a nem oktató munkatársakat. Az eredmények azt mutatják, hogy az életminőség kérdésének megítélésben nincs különbség nem, életkor és beosztás alapján, miközben a munka és magánélet érintettségéről ez már nem mondható el.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Zsuzsanna Győri, Budapesti Gazdasági Egyetem

egyetemi docens

Tímea Juhász, Budapesti Gazdasági Egyetem

egyetemi docens, címzetes egyetemi tanár

Krisztina Szegedi, Budapesti Gazdasági Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Akranaviciute, D., & Ruzevicius, J. (2007). Quality life and its components’ measurement. Engineering Economics, (2), 43-48.

Állami Számvevőszék (2021). Elemzés: Felsőoktatás a változások tükrében – verseny, minőség, teljesítmény.Budapest: Állami Számvevőszék. https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2021/felsooktatas_valtozasok_tukreben_20210406.pdf?download=true

Arquisola M.J., Zutshi A., Rentschler R., & Billsberry J. (2020). Academic leaders’ double bind: challenges from an Indonesian perspective. InternationalJournal of Educational Management, 34(2), 397–416. https://doi.org/10.1108/IJEM-10-2018-0328

Bakacsi, Gy. (1996). Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Barnes, C. M., Lucianetti, L., Bhave, D. P., & Christian, M. S. (2015). You wouldn’t like me when I’m sleepy: Leader sleep, daily abusive supervision, and work unit engagement. Academy of Management Journal, 58(5), 1419–1437. http://dx.doi.org/10.5465/amj.2013.1063

Bhende, P., Mekoth, N., Ingalhalli V. & Reddy Y. V. (2020). Quality of work life and work–life balance. Journal of Human Values, 26(3), 256-265. https://doi.org/10.1177/0971685820939380

Blaskó, Zs. (2005). Dolgozzanak-e a nők? A magyar lakosság nemi szerepekkel kapcsolatos véleményének változásai 1988, 1994, 2002. Demográfia, 48(2-3), 159-186.

Bryan, L. K., & Wilson, C. A. (2014). Shaping work-life culture in higher education: A guide for academic leaders. New York: Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9780203118887

Cohenmiller, A. S., Saburova, A., & Sagitova, R. (2018). What is a Family-Friendly University Campus? A Pilot Study to Develop Student Research and Provide Practical Results. American Journal of Qualitative Research, 2(2), 103-119.

Courtright, S. H., Gardner, R. G., Smith, T. A., McCormick, B. W., & Colbert, A. E. (2016). My family made me do it: A cross-domain, self-regulatory perspective on antecedents to abusive supervision. Academy of Management Journal, 59(5), 1630–1652. http://dx.doi.org/10.5465/amj.2013.1009

Cramer, K., & Pearce, J. (1990). Work and family policies become productivity tools. Management Review, 79(11), 42-44.

Dapiton, E.P., Quiambao, D.T., & Canlas, R. B. (2020). Parenting as a moderating factor for research productivity and work-life balance: Evidence from philippine women academics. European Journal of Educational Research, 9(4), 1425–1434. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.4.1425

Denson, N., & Szelényi, K. (2022). Faculty perceptions of work-life balance: the role of marital/relationship and family status. Higher Education, 83(2), 261–278. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00654-8

Doherty, L., & Manfredi, S. (2006). Action research to develop work-life balance in a UK university. Women in Management Review, 21(3), 241-259. https://doi.org/10.1108/09649420610657416

Engler, A., Paksi, V., & Tardos, K. (2021). Tudományos fokozattal rendelkezők munka-magánélet egyensúlya: problémák és megküzdési stratégiák. In Tudományos karrierek a 21. század elején (pp. 127-142). Szeged: Belvedere Meridionale. http://real.mtak.hu/135032/1/

Engler-Paksi-TardosWLBproblemakesmegkuzdesistrategiak.pdf Eversole, B. A. W., & Crowder, C. L. (2020). Toward a family-friendly academy: HRD’s role in creating healthy work–life cultural change interventions. Advances in Developing Human Resources, 22(1), 11–22. https://doi.org/10.1177/1523422319886287

Fail Á., Gyarmati A., Haraszti A., Lisznyai B., & Papházi T. (2015). Családbarát munkahely pályázatok elemzése (2012-2014). Kapocs, 14(1), 61-79.

Fernandez-Chung, R.M., & De Zoysa, S.M. (2021). Staying positive among negativities: strategies employed by teachers in Sri Lankan state universities to manage their wellbeing. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(4), 1524-1535. https://doi.org/10.1108/JARHE-07-2021-0254

Franco, L. S., Picinin, C. T., Pilatti, L. A., & Franco, A. C. (2021). Work-life balance in higher education: a systematic review of the impact on the well-being of teachers. Ensaio, 29(112), 691–717. https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002903021

Friedman, S. D., Christensen, P., & De Groot. J. (1988). Work and life: the end of the zero-sum game. Harvard Business Review, 76(6), 119-129.

Fusulier, B., & Dubois-Shaik, F. (2015). Belgium. In Krilić, S. C. & Rapetti, E. (Eds.), Mapping organisational work-life policies and practices. Garcia working papers 4 (pp. 37-54). Trento: University of Trento. https://eige.europa.eu/sites/default/files/garcia_report_mapping_org_work-life_policies_practices.pdf

Garraio C., Freitas J.P, Magalhães S.I. & Matias M. (2022). Work-life conflict among higher education institution workers’ during COVID-19: a demands-resources approach. Frontiers in Sociology, 7, 856613. https://doi.org/10.3389/fsoc.2022.856613

Gillespie, N. A., Walsh, M., Winefield, A. H., Dua, J., & Stough, C. (2001). Occupational stress in universities: Staff perceptions of the causes, consequences and moderators of stress. Work & Stress, 15(1), 53-72. https://doi.org/10.1080/02678370117944

Ghashghaeizadeh, N. (2020). Designing and development model for improving the quality of work life of faculty members. Iran Occupational Health, 17, 1-12. Griffin, G. (2022). The ‘Work-Work Balance’ in higher education: between over-work, falling short and the pleasures of multiplicity. Studies in Higher Education, 47(11), 2190-2203. https://doi.org/10.1080/03075079.2021.2020750

Hall, D. (1990). Promoting work/family balance: an organizational change approach. Organizational Dynamics, 18(3), 5-18. https://doi.org/10.1016/0090-2616(90)90060-3

Harcsa, I. (2014). A családi kohézió trendjei a gyermekes családokban – A kohézió színe és fonákja. Szociológiai Szemle, 24(1), 40–66. https://szociologia.hu/dynamic/harcsa_40_66old.pdf

Hartin, W. (1994). Employment law. Corporate Management, 46(2), 75-76.

Hochschild, A.R. (1997). The time bind. New York: Metropolitan Books.

Innstrand, S.T., & Grødal, K. (2022). Antecedents and consequences of perceived inclusion in Academia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 431. https://doi.org/10.3390/ ijerph19010431

Jordão, C., Carvalho, T., & Diogo S. (2021). Discourses of men’s leadership in higher education and research institutions: Exploring the challenges and opportunities for gender equality. In Pereira, E. T., Costa, C., & Breda, Z. (Eds.), Proceedings of the International Conference on Gender Research: a virtual conference hosted by University of Aveiro Portugal 21-22 June 2021 (pp. 131-138). Reading, UK: Academic Conferences International Limited. https://doi.org/10.34190/IGR.21.050

Juhasz, T. (2010). Családbarát munkahelyek, családbarát szervezetek. Budapest: Publikon Kiadó.

Kakar, A.S., Saufi, R. A., Devadhasan, B. D., Meyer, N., Vetrivel, S. C., & Magda, R. (2021). The mediating role of person-job fit between work-life balance (WLB) practices and academic turnover intentions in India’s higher educational institutions. Sustainability, 13(19), 10497. https://doi.org/10.3390/su131910497

Keczer, G. (2020). Felsőoktatás-irányítási és egyetemi kormányzási trendek Európában. Educatio, 29(1), 48–63. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.1.4

Kinman, G. (2014). Doing more with less? work and wellbeing in academics. Somatechnics, 4(2), 219-235. https://doi.org/10.3366/soma.2014.0129

Kovács, B. (2007). Életminőség-boldogság-stratégia tervezés. Polgári Szemle, 3(2), 14-29.

Kossek, E. E., Lewis, S., & Hammer, L. B. (2010). Work life initiatives and organizational change: Overcoming mixed messages to move from the margin to the mainstream. Human Relations, 63(1), 3–19. https://doi.org/10.1177/0018726709352385

Major, D. A., & Lauzun, H. M. (2010). Equipping managers to assist employees in addressing work-family conflict: Applying the research literature toward innovative practice. The Psychologist – Manager Journal, 13(2), 69–85. https://doi.org/10.1080/10887151003761275

Mayya, S.S., Martis, M., Ashok, L., Monteiro, A. D., & Mayya, S. (2021). Work-Life Balance and Gender Differences: A Study of College and University Teachers From Karnataka. SAGE Open, 11(4). https://doi.org/10.1177/21582440211054479

Meretei, B. (2017). Generációs különbségek a munkahelyen. Vezetéstudomány, 48(10), 10-19. https://doi.org/10.14267/Veztud.2017.10.02

Miniszterelnökség (2022). Pályázati felhívás: „Családbarát munkahelyek kialakításának és fejlesztésének támogatása” (Kód: CSP-CSBM-22). https://emet.gov.hu/app/uploads/2022/02/CSP-CSBM-22-palyazati-felhivas.pdf

Moosa, M. & Coetzee, M. (2020). Climbing the illusive ladder: Examining female employees’ perceptions of advancement opportunities at a higher education institution. Journal of Psychology in Africa, 30(5), 397- 402. https://doi.org/10.1080/14330237.2020.1821308

Murinkó, L. (2014). A nemi szerepekkel és a családdal kapcsolatos attitűdök európai kitekintésben: értékek és gyermekgondozás. Szociológiai Szemle, 24(1), 67–101. https://szociologia.hu/dynamic/murinko_67_101old.pdf

Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (2020). Kutatás-fejlesztés és innováció Magyarországon. https://nkfih.gov.hu/hivatalrol/kiadvanyok-publikaciok/hivatal-kiadvanyai

Parasuraman, S., & Greenhaus J.H. (1999). Integrating work anf family: Challenges and choices for a changing world. Westport, CT: Praeger. Pasamar, S., Johnston, K., & Tanwar, J. (2020). Anticipation of work–life conflict in higher education. Employee Relations, 42(3), 777–797. https://doi.org/10.1108/ER-06-2019-0237

Peus, C., Frey, D., Gerkhardt, M., Fischer, P., & Traut-Mattausch, E. (2008). Leading and managing organizational change initiatives. Management Revue, 20(29), 158-175. https://doi.org/10.5771/0935-9915-2009-2-158

Pongrácz T. & S. Molnár, E. (1976). Népesedési kérdésekkel kapcsolatos közvéleménykutatás. Budapest: Központi Statisztikai Hivatal. https://demografia.hu/kiadvanyokonline/index.php/kozlemenyek/article/view/2149/2289

Pongrácz T. & S. Molnár, E. (1980). Gyermekvállalásról és a népesedéspolitikáról alkotott vélemények a több gyereket gondozó anyák körében. Budapest: Statisztikai Kiadó Vállalat.

Pongrácz T. & S. Molnár, E. (2011). Nemi szerepek és a közvélemény változásának kölcsönhatása. In Nagy I. & Pongrácz Tiborné (Eds.), Szerepváltozások. Jelentés a nők és férfiak helyzetéről 2011 (pp. 192-206). Budapest: TÁRKI. http://www.tarsadalomkutatas.hu/kkk.php?TPUBL-A-942/publikaciok/tpubl_a_942.pdf

Pongrácz, T., Blaskó, Zs. & S. Molnár, E. (2013). A családi értékek és a demográfiai magatartás változásának kölcsönhatása. Munkabeszámoló. Budapest: OTKA. http://real.mtak.hu/12426/1/75909_ZJ1.pdf

Primecz, H., Kiss, Cs., Toarniczky, A., Csillag, S., Szilas, R., Bácsi, K. & Milassin, A. (2014). Magyarországi „munkavállaló-barát” (employee friendly) szervezetek – Valóság vagy utópia (avagy mit tanulhatunk tőlük?). Vezetéstudomány, 45(10), 2-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.01

Rapetti, E., Murgia, A., & Poggio, B. (2015). Italy. In Krilić, S. C. & Elisa Rapetti, E. (Eds.), Mapping organisational work-life policies and practices. Garcia working papers 4 (pp. 6-36). Trento: University of Trento. https://eige.europa.eu/sites/default/files/garcia_report_mapping_org_work-life_policies_practices.pdf

Reyes, M. G. M. & Redoña, B. M. (2021). Personal attributes and behavioral response of academic heads of private higher education institutions: Basis for human resource intervention development model. Asia Pacific Management Review, 26(4), 180 – 185. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2021.02.002

Rosa, R. (2022). The trouble with ‘work–life balance’ in neoliberal academia: a systematic and critical review. Journal of Gender Studies, 31(1), 55–73. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1933926

Szigeti, F. (2006). Az életminőség mérési rendszerei. Educatio, 25(1), 130-139. http://epa.oszk.hu/01500/01551/00095/pdf/EPA01551_educatio_2016_1_130-139.pdf

Smyth C., Cortis, N., & Powell, A. (2021). University staff and flexible work: inequalities, tensions and challenges. Journal of Higher Education Policy and Management, 43(5), 489 – 504. https://doi.org/10.1080/1360080X.2020.1857504

Szu-Han, L., Chu-Hsiang, D., Chang D., Hun Whee, L., & Russell E. J. (2020). Positive family events facilitate effective leader behaviors at work, a within-individual investigation of family-work enrichmen. Journal of Applied Psychology. https://doi.org/10.1037/apl0000827

Taris, T. W., Schreurs, P. J. G., Van L., & Van Silfhout, I. J. (2001). Job stress, job strain, and psychological withdrawal among Dutch university staff: Towards a dualprocess model for the effects of occupational stress. Work & Stress, 15(4), 283-296. https://doi.org/10.1080/02678370110084049

Vandana, P. & Meenakshi, K. (2013). Quality of Work Life and Work–Life Balance Among Teachers in Higher Education Institutions. Learning Community, 4(3), 197-208. https://www.researchgate.net/publication/261830642_Quality_of_Work-life_Balance_Among_Teachers_in_Higher_Education_Institutions

Van der Haar, M., & Berger, L. (2015). The Netherlands. In Krilić, S. C. & Elisa Rapetti, E. (Eds.), Mapping organisational work-life policies and practices. Garcia working papers 4 (pp. 55-669. Trento: University of Trento. https://eige.europa.eu/sites/default/files/garcia_report_mapping_org_work-life_policies_practices.pdf

Vaskovics, L. (2014). Családszerkezeti átalakulások európai kitekintésben. Szociológiai Szemle, 24(1), 5–39. https://szociologia.hu/dynamic/vaskovics_5_39old.pdf

Wohlgemuth, B. (2004. ápr. 8). Apák gyesen. Magyar Narancs. https://magyarnarancs.hu/szex/apak_gyesen_biciklizunk_setalunk_jatszunk-57908

Winefield, A. H., Gillespie, N., Stough, C., Dua, J., Hapuarachchi, J., & Boyd, C. (2003). Occupational stress in Australian university staff: Results from a national survey. International Journal of Stress Management, 10(1), 51–63. https://doi.org/10.1037/1072-5245.10.1.51

Žnidaršič, J. & Marič, M. (2021). Relationships between Work-Family Balance, Job Satisfaction, Life Satisfaction and Work Engagement among Higher Education Lecturers. Organizacija, 54(3), 227 – 237. https://doi.org/10.2478/orga-2021-0015

Downloads

Megjelent

2023-02-14

Hogyan kell idézni

Győri, Z., Juhász, T., & Szegedi, K. (2023). A családbarát foglalkoztatási szemlélet néhány aspektusa egy magyarországi felsőoktatási intézmény dimenziójában. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(2), 12–24. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.02

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok


Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei