2013

A 2013-as évfolyamból ismét Becsky Róbert, a Vezetéstudomány egykori főszerkesztője ajánlásával választottunk ízelítőt. Szalavetz Andrea tanulmánya az autóipari ellátási láncok világába nyújt betekintés a gazdasági válság alatti, illetve utáni időszakban - ami talán napjainkban is hasznos visszatekintést nyújthat: 

“Az írás a globális értékláncok élén álló autóipari cégek világgazdasági válságra adott reakcióit foglalja össze. Megállapítja, hogy a válságnak messze nincs vége: az iparág globális átrendeződése folytatódik. A globális értékláncokba sikeresen betagozódott közép-európai autóipari klaszter ezeknek a folyamatoknak mindmáig nyertese volt. Számolni kell azonban azzal, hogy továbbra is sok a technológiai és a piaci bizonytalanság: az új szereplők belépése, új üzleti modellek elterjedése hosszabb távon felboríthatja a jelenlegi status quo-t, és veszélyeztetheti a hagyományos autóipari befektetőiket munkabér-alapú versenyképességgel megtartani próbáló közép- és kelet-európai országok pozícióit. Az autóipari működő tőkét fogadó közép-kelet-európai országok számára hosszabb távon veszélyt jelenthet az autóipari üzleti modellek átalakulása, a gyártás teljes kiszervezése komplex gyártási szolgáltatást vállaló cégekhez, mivel ez esetben az értéklánc vezető vállalatai bezárhatják a régióban működő gyártóbázisaikat. Az értékláncok élén álló globális cégek „menekülés a minőségbe” stratégiája helyi szinten is követhető, követendő, a működő tőkét fogadó országok versenyképessége kizárólag a helyi leányvállalatok állandó „feljebb lépésével” tartható fenn.” 

 Szalavetz, Andrea (2013) Az autóipar szerkezeti átrendeződése – Vállalati stratégiák és a válság hatásai. Vezetéstudomány, 44 (6) p. 14-22. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2117/