A sportgazdaságtani kutatások nemzetközi és hazai fejlődése
Kulcsszavak:
sportgazdaságtan, sportmenedzsment, sporttudomány, tartalomelemzésAbsztrakt
Tanulmányunk célja, hogy bemutassa a sportgazdaságtan fejlődését az elmúlt évtizedekben. A szakirodalmi összefoglalóban ismertetjük e nemzetközi szinten is fiatal tudományterület önállóvá válásának és fejlődésének mérföldköveit, nemzetközi és hazai vonatkozásban, valamint tisztázzuk a fogalmi kérdéseket, különbözőségeket is. Szekunder kutatásunk során a 2003 és 2018 közötti hazai sportgazdaságtani szakirodalmat dolgozzuk fel, tudományos cikkeken végzünk tartalomelemzést. A magyarországi kiadású sporttudományi folyóiratok menedzsment megközelítésű, illetve a gazdálkodástudományi fókusszal rendelkező folyóiratok sportgazdasághoz kapcsolódó cikkeit dolgozzuk fel meghatározott szempontok szerint. Megvizsgáljuk, hogy mely területek kaptak kevesebb figyelmet a hazai szakirodalomban a nemzetközihez képest. Külön figyelmet fordítunk a Chikán-i vállalatgazdaságtani fogalomkörök használatára, azonosítására. Eredményeink hiánypótló módon megmutatják, mely folyóiratok, szerzők és sportgazdaságtani kutatási területek váltak meghatározóvá.
Letöltések
Hivatkozások
Abeza, G., O’Reilly, N., Séguin, B., & Nzindukiyimana, O. (2015). Social media scholarship in sport management research: A critical review. Journal of Sport Management, 29(6), 601-618. doi:10.1123/jsm.2014-0296
Ács, P. (2007): A magyar sport területi versenyképességének helyzetfeltáró empirikus vizsgálata. Doktori (PhD) értekezés, PTE, Pécs
Ács, P. – Hécz, R. - Paár, D. – Stocker, M. (2011): A fittség (m)értéke; Közgazdasági Szemle, LVIII. évf., 2011. július–augusztus 689–708.
András, K. (1996): Sportfinanszírozás Magyarországon. BKE diplomadolgozat, Budapest
András, K., Kozma M., Kynsburg Z., Rohony, Á. (2000): Üzleti elemek a labdarúgásban. ISM-kutatás zárótanulmánya, Budapest
András, K. (2003): Üzleti elemek a sportban, a labdarúgás példáján. Doktori (PhD) értekezés, BKÁE, Budapest
András, K. (2004). A hivatásos labdarúgás piacai. Vezetéstudomány különszám.
Andreff, W. – Szymanski, S. (2006): Handbook on the economics of sport. Edward Elgar Publishing Inc., UK doi:10.4337/9781847204073
Babiak, K., Thibault, L., & Willem, A. (2018). Mapping Research on Interorganizational Relationships in Sport Management: Current Landscape and Future Research Prospects. Journal of Sport Management, 32(3), 272-294. doi:10.1123/jsm.2017-0099
Chelladurai, P. (2005). Managing Organizations. For Sport and Physical Activity. A Systems Perspective. 2 ed. Scottsdale: Holcomb Hathaway
Chelladurai, P. (1994). Sport management: Defining the field. European Journal of Sport Management, 1, 7–21.
Costa, C. A. (2005). The status and future of sport management: A Delphi study. Journal of Sport Management, 19(2), 117-142. doi:10.1123/jsm.19.2.117
Cunningham, G. B., Fink, J. S., & Doherty, A. (2016). Developing theory in sport management. Routledge handbook of theory in sport management, 3-8. doi:10.4324/9781315753461-1
Dénes, F. (1998a): A futball eladásának közgazdasági alapjai. Marketing-Menedzsment, 1998/3. 9-17.
Dénes, F. (1998b): A futball eladása a közönségnek. Marketing-Menedzsment, 1998/5. 59-63.
Dénes, F. – Misovicz, T. (1994): Bevezetés a sportökonómiába. Vezetéstudomány, 25(3), 57-61.
Fielding, L. W., Pitts, B. G., & Miller, L. K. (1991). Defining quality: Should educators in sport management programs be concerned about accreditation?. Journal of Sport Management, 5(1), 1-17.t
Filo, K., Lock, D., & Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport management review, 18(2), 166-181.
doi:10.1016/j.smr.2014.11.001
Géczi Gábor (2006): A sportirányitás szerepe a jégkorong sportág fejlesztésében, Kalokagathi, 2006, 1-2. sz. 181-187 p.
Géring, Z. (2014). Tartalomelemzés: A virtuális és a'valós' világ határán. Egy vállalati honlap-elemzés bemutatása. Kultúra és Közösség, 4-5., 9-24
Gwet, K. L. (2014) "Handbook of Inter-Rater Reliability (4th Edition)
Hayes, A. F., & Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard
reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures, 1, 77-89. doi:10.1080/19312450709336664
Herring, Susan C. (2010) Web Content Analysis: Expanding the Paradigm. In Hunsinger, J.Allen, M. – Klastrup, L. eds. Th e International Handbook of Internet Research. Springer doi:10.1007/978-1-4020-9789-8_14
Kassay, L. (1998): A szponzorok és reklámozók kiszolgálása. Marketing-Menedzsment, 1998/3. 25-27.
Kozma, M. (2000): Érték a labdarógásban. BKE diplomadolgozat, Budapest
Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
Martin, S. A., & Assenov, I. (2012). The genesis of a new body of sport tourism literature: A systematic review of surf tourism research (1997–2011). Journal of Sport & Tourism, 17(4), 257-287.
Misovicz, T. szerk. (1994): A sport társadalmi környezete. Sportszociológiai szöveggyűjtemény, AULA Kiadó Budapest
Misovicz ,T. (1997): Mi megy a tévében? A sportműsorok átváltozása. Jel-Kép 1997/1. 23-33.
Mondello, M. J., & Pedersen, P. M. (2003). A content analysis of the Journal of Sports Economics. Journal of Sports Economics, 4(1), 64-73. doi:10.1177/1527002502239659
Mullin, B.J. (1980). Sport management: The nature and utility of the concept. Arena Review, 4(3), 1-11.
Nagy, P. (1995): Bevezetés a professzionális sport közgazdaságtanába. In.: Új utak a közgazdasági, üzleti és társadalomtudományi képzésben. BKE Jubileumi Konferencia 1995, Budapest, I. kötet 488-493.
Nagy, P. (1996): A sport és a rekreáció közgazdaságtana. Oktatási segédanyag, BKE, Budapest
Nassm.com (é.n.): Purpose and History https://www.nassm.com/NASSM/Purpose 2019.04.05.
Paár, D. (2013): A magyar háztartások sportfogyasztásának gazdasági szempontú vizsgálata. Doktori (PhD) értekezés, Nyugat-Magyarországi
Egyetem, Közgazdaságtudományi Kar, Sopron
Parkhouse, B. L., Ulrich, D. O., & Soucie, D. (1982). Research in sport management: A vital rung of this new corporate ladder. Quest, 34(2), 176-186. doi:10.1080/00336297.1982.10483776
Paton, G. (1987). Sport management research—What progress has been made?. Journal of Sport Management, 1(1), 25-31. doi:10.1123/jsm.1.1.25
Peachey, J. W., Zhou, Y., Damon, Z. J., & Burton, L. J. (2015). Forty years of leadership research in sport management: A review, synthesis, and conceptual framework. Journal of Sport Management, 29(5), 570-587. doi:10.1123/jsm.2014-0126
Peetz, T. B., & Reams, L. (2011). A Content Analysis of Sport Marketing Quarterly: 1992-2011. Sport Marketing Quarterly, 20(4).
Pitts, B. G. (2016). Examining the sport management literature: Content analysis of the International Journal of Sport Management. International Journal of Sport Management, 17(2), 1-21.
Pitts, B. (2002). Examining sport management scholarship: An historical review of the Sport Marketing Quarterly.
Pitts, B. G. (2001). Sport management at the millennium: A defining moment. Journal of Sport Management, 15(1), 1-9. doi:10.1123/jsm.15.1.1
Pitts, B., & Pedersen, P. M. (2005). Examining the body of knowledge in sport management: A content analysis of the Journal of Sport Management.
Pitts, B. G., & Stotlar, D. K. (2007). Fundamentals of sport marketing (3rd ed.). Fitness information technology.
Fielding, L. W., Pitts, B. G., & Miller, L. K. (1991). Defining quality: Should educators in sport management programs be concerned about accreditation?. Journal of Sport Management, 5(1), 1-17.
Quarterman, J., Pitts, B., Jackson, E. N., Kim, K., & Kim, J. (2005). Statistical data analysis techniques employed in Sport Marketing Quarterly: 1992 to 2004.
Rohony, Á. (2000): Futball, üzlet, tőzsde. BKE diplomadolgozat, Budapest
Schulenkorf, N., Sherry, E., & Rowe, K. (2016). Sport for development: An integrated literature review. Journal of Sport Management, 30(1), 22-39. doi:10.1123/jsm.2014-0263
Seprényi, G. (1998): Cégérték és profi futball. BKE diplomadolgozat, Budapest
Shapiro, D. R., & Pitts, B. G. (2014). What little do we know: Content analysis of disability sport in sport management literature. Journal of Sport Management, 28(6), 657-671. doi:10.1123/jsm.2013-0258
Shilbury, D. (2011). A bibliometric analysis of four sport management journals. Sport Management Review, 14(4), 434-452.
Slack, T. (1996): From the Locker Room to the Board Room: Changing the Domain of Sport Management, Journal of Sport Management, 10(1), 97-105. doi:10.1123/jsm.10.1.97
Stocker, M. (2012): Tudás-intenzív vállalatok értékteremtése – A hivatásos magyar sportvállalatok esete. Doktori (PhD) értekezés (műhelyvitára bocsátott változata), BCE, Budapest
Stewart, B., Smith, A., & Nicholson, M. (2003). Sport consumer typologies: A critical review. Sport Marketing Quarterly, 12(4), 206-216.
Szabados, G. (2002): Professzionális labdarúgóklubok stratégiai szemléletű vezetése. BKE diplomadolgozat, Budapest
Szabó, Á. (2011): Milyen értéket teremt a szabadidősport és mi a kapcsolata a versenyképességgel? Vezetéstudomány Mozaikok az üzleti szféra versenyképességéről XLII. évfolyam, 2011. 1. különszám, p. 24-37.
Szabó, Á. (2012): A magyar szabadidősport működésének vizsgálata. Piacok, értékteremtés, feladatok a szabadidősportban. Doktori (PhD) értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástudományi Doktori Iskola, Budapest
Urbán, Á. (2000): Les, avagy kik nézik Magyarországon a futball-közvetítéseket. Jel-Kép 2000/3. 23-36.
Torkildsen, G. (1992). Leisure and recreation management (3rd ed.). London: Spon.
Zeigler, E. F. (1987). Sport management: Past, present, future. Journal of Sport Management, 1(1), 4-24.
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2019 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.