Az egyes generációk borfogyasztási szokásainak vizsgálata Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.04Kulcsszavak:
borfogyasztási szokások, borválasztási preferenciák, generációkAbsztrakt
A tanulmány célja, hogy betekintést nyújtson a generációk borfogyasztásában megmutatkozó különbségekre. A cikk újszerűségét az adja, hogy az első olyan felmérés Magyarországon, amely a generációkat átfogóan vizsgálja ebből a szempontból, és a Z generációt is magába foglalja. A kutatás 1416 borfogyasztóból álló mintán alapszik. Az eredmények arra utalnak, hogy minél fiatalabb generációba tartozik valaki, annál inkább egyszerű borfogyasztóként tekint magára, ami megmutatkozik abban is, hogy kevésbé fogyaszt otthon és tisztán bort, valamint a legalább heti borfogyasztás is egyre alacsonyabb arányú. Az édes borok preferenciája azonban az átlagosnál magasabb a körükben, míg a hazai borokat minden generáció kedveli. A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a Z generáció tagjainak preferenciái kialakulóban vannak, a külső szempontok és ajánlások hangsúlyosabban jelennek meg nálunk.
Letöltések
Hivatkozások
Agárdi, I. & Alt, M. A. (2021). A mobiltárca elfogadásának generációs különbségei: az X és Z generáció összehasonlítása. Statisztikai Szemle, 99(11), 1049-1079. https://doi.org/10.20311/stat2021.11.hu1049
Bazzani, C., Capitello, R., Ricci, E. C., Scarpa, R., & Begalli, D. (2019). Nutritional knowledge and health consciousness: do they affect consumer wine choices? Evidence from a survey in Italy. Nutrients, 12(1), 84. https://doi.org/10.3390/nu12010084
Bazsik I. & Koncz G. (2021). Borfogyasztói és borturisztikai felmérés Monoron. Studia Mundi- Economica, 8(3), 3-15. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.03.03-15
Bene Zs. (2019). Az egészségtudatos fogyasztói magatartás megjelenése a borfogyasztási trendekben Magyarországon. In Gyurkó Á., & Somodi-Tóth O. (Eds.), #Turizmus #Szálloda #Vendéglátás: Jubileumi kiadvány az Eszterházy Károly Egyetem Turizmus tanszék alapításának 10. évfordulója alkalmából (pp. 7-16). Líceum, Eger. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/4736
Bormarketing Műhely (2013). A magyar lakosság borfogyasztási szokásai. Turizmus Bulletin,15(1), 50-56. Bruwer, J. & McCutcheon, E. (2017). Marketing implications from a behaviourism perspective of consumption dynamics and socio-demographics of wine consumers. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 29(3), 519-537. https://doi.org/10.1108/APJML-06-2016-0095
Casalegno, C., Giachino, C. & Bertoldi, B. (2019). A new generation for the wine industry. Micro & Macro Marketing, 28(1), 49-70. https://www.rivisteweb.it/doi/10.1431/93016
Castellini, A., Samoggia, A. (2018). Millennial consumers’ wine consumption and purchasing habits and attitude towards wine innovation. Wine Economics and Policy, 7(2), 128-139. https://doi.org/10.1016/j.wep.2018.11.001
Chang, KJ, Thach, ML. & Olsen, J. (2016). Wine and health perceptions: Exploring the impact of gender, age and ethnicity on consumer perceptions of wine and health. Wine Economics and Policy, 5(2), 105-113. https://doi.org/10.1016/j.wep.2016.09.001
Chrysochou, P., Krystallis, A., Mocanu, A. & Lewis, R.L. (2012). Generation Y preferences for wine: an exploratory study of the US market applying the best-worst scaling. British Food Journal, 114(4), 516-528. https://doi.org/10.1108/00070701211219531
Courtright, M. (2019). The “why” behind the buy: Integrating consumer behavior into your marketing strategy. The Dynata Global Trends Report. https://www.ama.org/2019/05/20/the-why-behind-the-buy-integrating-consumer-behavior-into-your-marketing-strategy/
Domán, Sz. (2009). A borfogyasztói és -vásárlói magatartás fontosabb összefüggéseinek vizsgálata. ( Doktori é rtekezés). Szent István Egyetem, Gödöllő. https://archive2020.szie.hu/file/tti/archivum/Doman_Zs_ert.pdf
gallowinetrends.com (2015). Top 10 trends of the American wine consumer. https://www.gallowinetrends.com/home/
GfK (2008). Bor – feltáró kutatás, kutatási jelentés. GfK Hungária.
Gustavsen, G. & Rickertsen, K. (2018). Wine consumption in Norway: an age-period-cohort analysis. Journal of Wine Economics, 13(1), 41-56. https://doi.org/10.1017/jwe.2017.49
Hlédik, E. & Harsányi, D. (2019). Towards quality consumption: Segmentation of the Hungarian wine market based on wine consumption and purchasing habits. International Journal of Wine Business Research, 31(4), 602-617. https://doi.org/10.1108/IJWBR-10-2018-0063
Hlédik, E. & Harsányi, D. (2022). Nagy Bor Teszt 2021. https://www.hnt.hu/nagy-bor-teszt-2021/
HNT (2016). Magyarország szőlészetének és borászatának helyzete. Háttértanulmány az ágazati stratégiához. Budapest: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2016/08/Magyarorsz%C3%A1gsz%C5%91l%C3%A9szet%C3%A9nek-%C3%A9s-bor%C3%A1szat%C3%A1nak-helyzete-2016.pdf
HNT (2017). Borfogyasztási trendek Magyarországon. Budapest: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. https://www.hnt.hu/piackutatas-borfogyasztasi-trendek-magyarorszagon/
Hofmeister-Tóth Á. & Totth G. (2006). Fogyasztói szokások alakulása a magyar borfogyasztásban. Az értékek szerepe a borvásárlásban. In „Stratégiák 2007 és 2013 között”. Tudományos konferencia a Tudomány napja 2006 tiszteletére, november 9-10 (pp. 189-202). Budapest: BGF.
HVG (2010. október 29). Hol issza meg a magyar a borát, és milyet? HVG. https://hvg.hu/gazdasag/20101029_borfogyasztasi_szokasok_felmeres
Iazzi, A., Scorrano, P., Rosato, P., & Grandhi, B. (2019). Millennial generation preferences for rosé wine. British Food Journal, 122(8), 2443-2461. https://doi.org/10.1108/BFJ-07-2019-0478
Ipacs T. (2012). Ritmusváltás. Trade Magazin, 7(8- 9), 16-22. https://trademagazin.hu/wp-content/uploads/2017/02/2012_08_09.pdf
Ivanova, O., Flores-Zamora, J., Khelladi, I., & Ivanaj, S. (2019). The generational cohort effect in the context of responsible consumption. Management Decisions, 57(5), 1162-1183 https://doi.org/10.1108/MD-12-2016-0915
Jakopánecz E. (2020). A magyar fiatalok borfogyasztási szokásai. Borászati Füzetek, 30(1), 40-44.
Kamondy, Zs., Harsányi, D. & Magyar, N. (2019). Az Y generáció borválasztási szokásainak átfogó elemzése, különös tekintettel a biobor fogyasztásra. In Kövér, Cs., Szalontai, H., & Váczy, K. Z. (Eds.), Szőlő-bor Kutatás-fejlesztési Kiválósági Konferencia ( pp. 3 6- 37). Eger, Magyarország: Líceum Kiadó.
Koksal, M. H. (2019). Differences among baby boomers, Generation X, millennials, and Generation Z wine consumers in Lebanon: Some perspectives. International Journal of Wine Business Research, 31(3), 456-472. https://doi.org/10.1108/IJWBR-09-2018-0047
Koksal, M. H. (2021). Segmentation of wine consumers based on level of involvement: a case of Lebanon. British Food Journal, 123(3), 926-942. https://doi.org/10.1108/BFJ-03-2020-0183
KSH. (2023a). Bormérleg. https://www.ksh.hu/stadatfiles/mez/hu/mez0058.html
KSH. (2023b). Sörmérleg. https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0059.html
KSH. (2023c). A rendelkezésre álló égetett szeszes italok, kávé, tea, dohány mennyisége. https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0060.html
Lategan, B.W., Pentz, C.D., & Preez, R. (2017). Importance of wine attributes: a South African Generation Y perspektive. British Food Journal, 119(7), 1536-1546. https://doi.org/10.1108/BFJ-09-2016-0420
Lembke, S. & Cartier, L. (2020). Wine consumers in British Columbia, Canada: Towards understanding how Millennials differ from previous generations. International Journal of Wine Business Research, 32(3), 441- 455. https://doi.org/10.1108/IJWBR-07-2019-0043
Magyar Turizmus Zrt. (2006a). A magyar lakosság étkezési és alkoholfogyasztási szokásai és Magyarország gasztronómiai imázsa 2005-ben. Turizmus Bulletin, 10(1), 39-49.
Magyar Turizmus Zrt. (2006b). A magyar lakosság borfogyasztási szokásai. Turizmus Bulletin, 10(3), 68-69.
Mansson, J., Samuelsson, E., & Törrönen, J. (2020). Doing adulthood – doing alcohol: what happens when the ‘sober generation’ grows up? Journal of Youth Studies, 25(1), 84-99. https://doi.org/10.1080/13676261.2020.1844173
Massoud, M. D. (2021). Cultural diversity in consumer behaviour: the case of wine consumption in Lebanon. Determining variables that affect consumer behaviour of Lebanese wine (Doctoral dissertation). Nottingham Trent University, Nottingham. https://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/44560/
McCrindle, M. (2009). The ABC of XYZ Understanding the Global Generations. McCrindle Research.
Mező F. (2012). Bormarketing. Eger: Eszterházy Károly Főiskola. Mueller, S., Remaud, H. & Chabin, Y. (2011). How strong and generalisable is the Generation Y effect? A crosscultural study for wine. International Journal of Wine Business Research, 23(2), 125-144. https://doi.org/10.1108/17511061111142990
Obermayer N., Kővári E. & Bak D. G. (2019). Közösségi média jelentősége a borfogyasztók körében. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 4(1), 4-19. https://journals.lib.pte.hu/index.php/tvt/article/view/4523/4271
OIV. (2022). State of the World Vine and Wine Sector 2021. https://www.oiv.int/sites/default/files/documents/eng-state-of-the-world-vine-and-wine-sector-april-2022-v6_0.pdf
Özgür İlhan, İ., Yıldırım, F., Demirbaş, H. & Doğan, Y. B. (2008). Alcohol use prevalence and sociodemographic correlates of alcohol use in a university student sample in Turkey. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 43, 575-583. https://doi.org/10.1007/s00127-008-0335-z
Rodríguez-Donate, M.C., Romero-Rodríguez, M.E. & Cano-Fernández, V.J. (2021). Wine consumption preferences among generations X and Y: an analysis of variability. British Food Journal, 123(11), 3557-3575. https://doi.org/10.1108/BFJ-12-2020-1156
SAWIS. (2016). South African wine industry statistics NR 40. https://www.sawis.co.za/info/download/Book_2016_engels_final_web.pdf
Seyedimany, A. & Koksal, M. H. (2022). Segmentation of Turkish wine consumers based on generational cohorts: an exploratory study. Sustainability, 14(5), 3031. https://doi.org/10.3390/su14053031
Sogari, G., Pucci, T., Aquilani, B., & Zanni, L. (2017). Millennial generation and environmental sustainability: the role of social media in the consumer purchasing behavior for wine. Sustainability, 9(10), 1911. https://doi.org/10.3390/su9101911
Strauss, W. & Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. NewYork: William Morrow and Company.
Szabó Z., Fehér I., Lehota J., Gergely A. & Széles Zs. (2011). Strategic perspectives for the Tokaj, wines and wine tourism. Enometrica: Review of the European Association of Wine Economists, 4(2), 23-38. Szmirkó G. (2019). X, Y, Z – avagy (bor)fogyasztói generációváltás. Borászati Füzetek, 29(4), 42-46. https://magyarmezogazdasag.hu/2019/09/02/x-y-z-avagy-borfogyasztoi-generaciovaltas
Szolnoki G. & Totth G. (2017). A magyar borpiac és a borfogyasztói szokások elemzése. (Szakmai prezentáció, 2017. november 14.). Budapest: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2017/11/HNT_Szakmai_Nov14-1.pdf
Szolnoki G. & Totth G. (2018). A magyar borszektor elemzése piaci és fogyasztói szempontból. Borászati Füzetek, 28(1, melléklet), 1-30. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2017/11/HNT_Szakmai_Nov14-1.pdf
Thach, L. (2019. aug. 28). Gen Z wine consumers: what do they want from the wine industry? Wine Business. https://www.winebusiness.com/news/?go=getArticle&data-Id=218675
Thach, L., Riewe, S. & Camillo, A. (2021). Generational cohort theory and wine: analyzing how gen Z differs from other American wine consuming generations. International Journal of Wine Business Research, 33(1), 1-27. https://doi.org/10.1108/IJWBR-12-2019-0061
Tornai T. (2014). A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának hivatalos sajtóközleménye az idén 60 éves Agrárgazdasági Kutató Intézet legújabb Borfogyasztói szokásokról készített kutatásának eredményeiről. Sajtóközlemény, 2014. november 5. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2015/10/HNT_sajtokozlemeny_20141105_borfogyasztas_kuatatas.pdf
Tóth A. (2010). Az új borfogyasztó generáció – Körkép több országból. vinoport.hu. https://vinoport.hu/aktualis/az-uj-borfogyaszto-generacio/942
Totth G. (2009). Zárójelentés: a 48570 számú, ‚’A marketingeszközök nyújtotta lehetőségek a hazai borpiac védelmében, az EU csatlakozást követően. A magyartermelők piaci orientációja, és erősítésének lehetőségei. A kultúrált borfogyasztás elterjesztésének marketingkommunikációs vonatkozásai’’ című kutatásról. OTKA. http://real.mtak.hu/1834/1/48570_ZJ1.pdf
Turner, B. S. (1998). Ageing and generational conflicts: a reply to Sarah Irwin. The British Journal of Sociology, 49(2), 299-304. https://doi.org/10.2307/591314
Vennare, J. (2018). Gen Z: the ultimate wellness consumer. Fitt Insider. https://insider.fitt.co/gen-zwellness/##targetText=Overall%2C%20Gen%20Z%20takes%20a,important%20health%20and%20wellness%20concern
VinIntell (2013). Future scenarios for the South African wine industry: the cup Runneth over or scraping the barrell? https://www.sawis.co.za/info/download/VinIntell_Sept_5251.pdf
Wolf, M. M., Wolf, M. & Lecat, B. (2022). Wine market segmentation by age generations in the Western US: expectations after the COVID-19 pandemic. International Journal of Wine Business Research, 34(3), 373- 391. https://doi.org/10.1108/IJWBR-01-2021-0004
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.