A honlapok értékelésének szempontrendszere

Authors

  • Dávid Harsányi Budapest Business School
  • Zoltán Máté Budapest Business School
  • Kornélia Zarándné Vámosi Budapest Business School

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.03

Keywords:

small- and medium-sized enterprises (SMEs), online marketing, websites, evaluation of websites

Abstract

Websites are usually the basis for businesses' online presence. The authors' goal was to create a comprehensive evaluation system that can be applied without training, thus helping businesses to develop their own websites. Online testing sites and competitions are of limited use to smaller businesses. Therefore, after reviewing the secondary sources, they conducted 12 expert interviews with senior professionals, based on which the topics and factors of website evaluation were identified. This allowed for the development of a 100-point system. This solution is a novel opportunity for digitally less mature companies with a limited financial and professional background, providing objective feedback about their website and highlighting the shortcomings and the necessary directions for development. The system can thus educate small and medium sized enterprises (SMEs) and is also suitable for comparison with competitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dávid Harsányi, Budapest Business School

Associate Professor

Zoltán Máté, Budapest Business School

Professor

Kornélia Zarándné Vámosi, Budapest Business School

Senior Lecturer

References

Ainin, S., Parveen F., Moghavvemi S., & Jaafar N. I. (2015). Factors inf luencing the use of social media by SMEs and its performance outcomes, Industrial Management & Data Systems, 115(3), 570-588. https://doi.org/10.1108/imds-07-2014-0205

Akunuri, J. (2011). Internet marketing In Nwankwo, S., & Gbadamosi, A. (eds.), Entrepreneurship marketing – Principles and practice of SME marketing (pp. 171- 196) London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429505461

Aranyi, G., & van Schaik, P. (2016). Testing a model of user‐experience with news websites. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(7), 1555-1575. https://doi.org/10.1002/asi.23462

Az Év Honlapja (2019). Elbírálás szempontjai. Retrieved from https://www.azevhonlapja.hu/elbiralas/elbiralasszempontjai

Bajaj, N., Steel, M., Ogden, S., & Rahman, K. (2020). Consumer motivations to create alternative consumption platforms, Australasian Marketing Journal, 28(3), 50-57. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2020.06.001

Bhuanaputra, K.W., & Giantari, K. (2020). The effect of perceived brand leadership towards consumer satisfaction and repurchase intention on e-commerce website. Russian Journal of Agricultural and Socio-Economic Sciences, 97(1), 66-73. https://doi.org/10.18551/rjoas.2020-01.08

Bickerton, P., Bickerton, M., & Pardesi, U. (2000). Cybermarketing: How to use the superhighway to market your products and services. Oxford: ButterworthHeinemann.

Bíró-Szigeti S., Petruska I., Szalkai Z., Kovács I., & Magyar M. (2015). Marketing hálózaton innen és túl. Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért (EMOK) Konferencia, Budapest.

Canziani, B., & Welsh, D. (2016). Website quality for SME wineries: measurement insights. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 7(3), 266-280. https://doi.org/10.1108/jhtt-02-2016-0009

DESI (2020). A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI). Retrieved from https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/digital-economyand-society-index-desi-2020

Dörnyei K., & Mitev A. Z. (2010). Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány, 41(4), 55-68.

Carson, D. J. (2001). The evolution of marketing in small firms. European Journal of Marketing, 19(5), 7-16. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004739

Dallago, B. (2012). SME policy and competitiveness in Hungary. Vezetéstudomány, 43(7-8.), 84-98.

Európai Bizottság (2017). Éves jelentés az európai KKVkról. Retrieved from https://www.smeacademy.eu/uploads/5/2/4/2/52422965/171217_annual_report_-_eu_smes_2016-2017.pdf

Eurostat (2017). Digital economy and society statistics – enterprises. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Digital_economy_and_society_statistics_-_enterprises

Fehér M. (2011). Online Marketing Akadémia: Hazai KKV online marketing körkép. https://www.onlinemarketing-akademia.hu/blog/2011/02/KKV-onlinemarketing-kutatas/

Foot, K. A., & Schneider, S. M. (2004). The Web as an Object of Study. New Media & Society, 6(1), 114-122. http://faculty.washington.edu/kfoot/Publications/Web-asObject-of-Study.pdf

Gáti M. (2015). Kis- és középvállalatok marketingtevékenységének befolyásoló tényezői – különös tekintettel az online marketingtevékenységre (PhD-értekezés). Corvinus Egyetem, Budapest.

Gáti M., & Csordás T. (2013). KKV-k tartalom- és marketingkommunikációja a közösségi médiában. In

Király Éva (ed.), Kiterjesztett marketing (pp. 335-348). Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola.

Gáti M., Csordás T., & Markos-Kujbus É. (2015). „Lájk első látásra?” – Mi inspirálja a márkák kedvelését az online térben, kis vendéglátóhelyek esetében? Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. országos konferencia, Budapest.

Gáti M., & Simay A. E. (2015). A kis cégek marketingje körüli tudományos hiátus okainak feltárása – avagy egy holisztikus kis- és középvállalati marketing modell. Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. Országos Konferenciája, Budapest.

Ghandour, A. (2015). Ecommerce website value model for SMES, International Journal of Electric Commerce Studies, 6(2), 203-222. https://doi.org/10.7903/ijecs.1403

Gilmore, A., Gallagher, D., & Henry, S. (2007). E-marketing and SMEs: Operational lessons for the future. European Business Review, 19(3), 234-247. https://doi.org/10.1108/09555340710746482

Herring, S. C. (2010). Web Content Analysis: Expanding the Paradigm. In Hunsinger, J., Allen, M. & Klastrup, L. (eds.), The International Handbook of Internet Research (pp. 233-249). Dordrecht: Springer Verlag. https://www.sfu.ca/cmns/courses/2012/801/1-Readings/Herring%20WebCA%202009.pdf

Hvg.hu (2009). A KKV-k kétharmada nem költ marketingre. Retrieved from https://hvg.hu/KKV/20090915_KKV_marketing_mikrovallalkozas

IMA (2019). Interactive Media Awards: Judging Criteria. Retrieved from https://www.interactivemediaawards.com/awards/criteria.asp

Jantsch, J. (2010). Szigszalagmarketing. Budapest: HVG Kiadó.

Joshua, S. (2016). Small Business Trends. Retrieved from https://smallbiztrends.com/2016/06/small-businessecommerce-trends.html

Kamaraonline.hu (2017). Így használják az internetet a magyar KKV-k. Retrieved from https://kamaraonline.hu/igy-hasznaljak-az-internetet-a-magyar-KKV-k/

Krippendorff, K. (2004). Content Analysis. An Introduction to its Methodology. Thousand Oaks: Sage Publications.

KSH (2017). A kis- és középvállalkozások jellemzői, 2017. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/KKV17.pdf

Li, Y.-M., & Yeh, Y.-S. (2010). Increasing trust in mobile commerce through desing aesthetics. Computers in Human Behaviour, 26(4), 673-684. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.01.004

Lin, C., Huang, Y., & Stockdale, R. (2011). Developing a B2B web site effectiveness model for SMEs. Internet Research, 21(3), 304-325. https://doi.org/10.1108/10662241111139327

Lopes, L. A., & Melão, N. F. (2016). Website content and design in SME: insights from Portugal. International Journal of Electronic Business, 13(1), 70-97. https://doi.org/10.1504/ijeb.2016.075343

Martinez-Sala, A., Montserrat-Gauchi, J., & Alemany-Martinez, D. (2020). User Usable Experience: A threedimensional approach on usability in tourism websites and a model for its evaluation. Tourism Management Perspectives, 33(1), https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.100579

Máté Z. (2011). A magyarországi kis- és középvállalatok marketingszervezetének felépítése. Vezetéstudomány, 42(12), 59-67.

Miklovicz N. (2010). KKV marketing felmérés 2009 IV. http://brandtrend.hu/musor/KKVmarketing2009.pdf

Miklovicz N. (2016). Ezek a KKV-k legnépszerűbb marketingeszközei 2016-ban. http://www.marketing112.hu/KKV-marketingeszkoztar-2016/

Modern Vállalkozások Programja (2020). Meglepő előnyöket is hozott a koronavírus a KKV-k számára. https://mkik.hu/hirek/meglepo-elonyoket-is-hozott-akoronavirus-a-KKV-k-szamara.

Molenaar, C. (2012). e-Marketing – Application of information technology and the internet within marketing. New York: Routledge.

MRSZ (Magyar Reklámszövetség) (2019). Reklámtorta 2018. http://mrsz.hu/kutatas/reklamkoltes/reklamtorta-2018

MRSZ (Magyar Reklámszövetség) (2020). A 2019-es dinamikus fejlődés után több mint 160 milliárdos visszaesést vár a Reklámszövetség 2020-ban. https://mrsz.hu/cmsfiles/0e/8f/MRSZ_sajtokozlemeny _media-komm.torta_2019_2020.05.07..pdf

Nemeslaki A., Duma L., & Szántai T. (2004). e-Business üzleti modellek. Budapest: Adecom Kommunikációs Szolgáltató Rt.

Norman, D. (1988). The Psychology of Everyday Things. New York: Basic Books.

Polereczki Zs. (2011). A tej- és húsiparban működő kisés közepes vállalkozások marketingtevékenységének vizsgálata Magyarországon (PhD-értekezés). Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar,Kaposvár.

Priyono, A., Moin, A., & Oktaviani Putri, V. (2020). Identifying Digital Transformation Paths in the Business Model of SMEs during the Covid-19 Pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market and Complexity, 6(4), https://doi.org/10.3390/joitmc6040104

Sasvári P. (2012). Az információs rendszerek kisvállalati alkalmazásának vizsgálata. Vezetéstudomány, 43(1. ksz), 56-65.

Sárosi I. (2018). Hogyan kezdj bele az online jelenlét kialakításához, ha KKV-t alapítottál? https://dimsz.hu/hogyan-kezdj-bele-az-online-jelenlet-kialakitasahozha-KKV-t-alapitottal/.

Szűcs K. (2019). Competitiveness of small enterprises in the online space among the Hungarian companies. Analecta Technica Szegedinensia, 13(2), 21-27. https://doi.org/10.14232/analecta.2019.2.21-27

Timár G. (2016). Miért nem élhetünk ma kommunikáció nélkül? https://piacesprofit.hu/KKV_cegblog/miertnem-elhetunk-ma-kommunikacio-nelkul/

Thomas, B., & Simmons, G. (1999). E-Commerce Adoption and Small Business in the Global Marketplace: Tool for Optimalization. New York: Business Science Reference.

Weare, C., & Lin, W-Y. (2000). Content Analysis of the World Wide Web: Opportunities and Challenges. Social Science Computer Review, 18(3), 272-292. https://doi.org/10.1177/089443930001800304

Webby Awards (2019). Quick Facts. https://www.webbyawards.com/about/webbyfact/

Weintraub, M., &. Tip, F. (2017). User experience (UX) / User interface (UI). https://course.ccs.neu.edu/cs5500sp17/09-UX.pdf

WMA (2019). Web Marketing Association – Web Awards 2019, Judging Process. http://www.webaward.org/judging_process.asp

World Best Websites (2004). Quality Criteria for Website Excellence. http://www.worldbest.com/criteria.htm

Downloads

Published

2021-01-11

How to Cite

Harsányi, D., Máté, Z., & Zarándné Vámosi, K. (2021). A honlapok értékelésének szempontrendszere. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(1), 27–41. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.03

Issue

Section

Studies and Articles