Analysis of wine consumption habits of different generations in Hungary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.04

Keywords:

wine consumption habits, wine preferences, generations

Abstract

The aim of the study is to gain insight into the differences in wine consumption between generations. The novelty of the research is that it is the first questionnaire survey in Hungary to comprehensively examine the generations and include Generation Z. The research is based on a sample of 1416 wine consumers. The results suggest that the younger the generation, the more likely its members will be seen as simple wine drinkers, which is reflected in the lower rates of drinking wine at home, drinking wine straight, and drinking wine at least weekly. The preference for sweet wines is increasing among younger generations, while all generations prefer domestic wines. Preferences of Generation Z members are still evolving; indeed, external aspects and recommendations are more important to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dávid Harsányi, Budapest Business School

associate professor

Kornélia Zarándné Vámosi, Budapest Business School

associate professor

Erika Hlédik, Eötvös Loránd University

associate professor

References

Agárdi, I. & Alt, M. A. (2021). A mobiltárca elfogadásának generációs különbségei: az X és Z generáció összehasonlítása. Statisztikai Szemle, 99(11), 1049-1079. https://doi.org/10.20311/stat2021.11.hu1049

Bazzani, C., Capitello, R., Ricci, E. C., Scarpa, R., & Begalli, D. (2019). Nutritional knowledge and health consciousness: do they affect consumer wine choices? Evidence from a survey in Italy. Nutrients, 12(1), 84. https://doi.org/10.3390/nu12010084

Bazsik I. & Koncz G. (2021). Borfogyasztói és borturisztikai felmérés Monoron. Studia Mundi- Economica, 8(3), 3-15. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.03.03-15

Bene Zs. (2019). Az egészségtudatos fogyasztói magatartás megjelenése a borfogyasztási trendekben Magyarországon. In Gyurkó Á., & Somodi-Tóth O. (Eds.), #Turizmus #Szálloda #Vendéglátás: Jubileumi kiadvány az Eszterházy Károly Egyetem Turizmus tanszék alapításának 10. évfordulója alkalmából (pp. 7-16). Líceum, Eger. http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/4736

Bormarketing Műhely (2013). A magyar lakosság borfogyasztási szokásai. Turizmus Bulletin,15(1), 50-56. Bruwer, J. & McCutcheon, E. (2017). Marketing implications from a behaviourism perspective of consumption dynamics and socio-demographics of wine consumers. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 29(3), 519-537. https://doi.org/10.1108/APJML-06-2016-0095

Casalegno, C., Giachino, C. & Bertoldi, B. (2019). A new generation for the wine industry. Micro & Macro Marketing, 28(1), 49-70. https://www.rivisteweb.it/doi/10.1431/93016

Castellini, A., Samoggia, A. (2018). Millennial consumers’ wine consumption and purchasing habits and attitude towards wine innovation. Wine Economics and Policy, 7(2), 128-139. https://doi.org/10.1016/j.wep.2018.11.001

Chang, KJ, Thach, ML. & Olsen, J. (2016). Wine and health perceptions: Exploring the impact of gender, age and ethnicity on consumer perceptions of wine and health. Wine Economics and Policy, 5(2), 105-113. https://doi.org/10.1016/j.wep.2016.09.001

Chrysochou, P., Krystallis, A., Mocanu, A. & Lewis, R.L. (2012). Generation Y preferences for wine: an exploratory study of the US market applying the best-worst scaling. British Food Journal, 114(4), 516-528. https://doi.org/10.1108/00070701211219531

Courtright, M. (2019). The “why” behind the buy: Integrating consumer behavior into your marketing strategy. The Dynata Global Trends Report. https://www.ama.org/2019/05/20/the-why-behind-the-buy-integrating-consumer-behavior-into-your-marketing-strategy/

Domán, Sz. (2009). A borfogyasztói és -vásárlói magatartás fontosabb összefüggéseinek vizsgálata. ( Doktori é rtekezés). Szent István Egyetem, Gödöllő. https://archive2020.szie.hu/file/tti/archivum/Doman_Zs_ert.pdf

gallowinetrends.com (2015). Top 10 trends of the American wine consumer. https://www.gallowinetrends.com/home/

GfK (2008). Bor – feltáró kutatás, kutatási jelentés. GfK Hungária.

Gustavsen, G. & Rickertsen, K. (2018). Wine consumption in Norway: an age-period-cohort analysis. Journal of Wine Economics, 13(1), 41-56. https://doi.org/10.1017/jwe.2017.49

Hlédik, E. & Harsányi, D. (2019). Towards quality consumption: Segmentation of the Hungarian wine market based on wine consumption and purchasing habits. International Journal of Wine Business Research, 31(4), 602-617. https://doi.org/10.1108/IJWBR-10-2018-0063

Hlédik, E. & Harsányi, D. (2022). Nagy Bor Teszt 2021. https://www.hnt.hu/nagy-bor-teszt-2021/

HNT (2016). Magyarország szőlészetének és borászatának helyzete. Háttértanulmány az ágazati stratégiához. Budapest: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2016/08/Magyarorsz%C3%A1gsz%C5%91l%C3%A9szet%C3%A9nek-%C3%A9s-bor%C3%A1szat%C3%A1nak-helyzete-2016.pdf

HNT (2017). Borfogyasztási trendek Magyarországon. Budapest: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. https://www.hnt.hu/piackutatas-borfogyasztasi-trendek-magyarorszagon/

Hofmeister-Tóth Á. & Totth G. (2006). Fogyasztói szokások alakulása a magyar borfogyasztásban. Az értékek szerepe a borvásárlásban. In „Stratégiák 2007 és 2013 között”. Tudományos konferencia a Tudomány napja 2006 tiszteletére, november 9-10 (pp. 189-202). Budapest: BGF.

HVG (2010. október 29). Hol issza meg a magyar a borát, és milyet? HVG. https://hvg.hu/gazdasag/20101029_borfogyasztasi_szokasok_felmeres

Iazzi, A., Scorrano, P., Rosato, P., & Grandhi, B. (2019). Millennial generation preferences for rosé wine. British Food Journal, 122(8), 2443-2461. https://doi.org/10.1108/BFJ-07-2019-0478

Ipacs T. (2012). Ritmusváltás. Trade Magazin, 7(8- 9), 16-22. https://trademagazin.hu/wp-content/uploads/2017/02/2012_08_09.pdf

Ivanova, O., Flores-Zamora, J., Khelladi, I., & Ivanaj, S. (2019). The generational cohort effect in the context of responsible consumption. Management Decisions, 57(5), 1162-1183 https://doi.org/10.1108/MD-12-2016-0915

Jakopánecz E. (2020). A magyar fiatalok borfogyasztási szokásai. Borászati Füzetek, 30(1), 40-44.

Kamondy, Zs., Harsányi, D. & Magyar, N. (2019). Az Y generáció borválasztási szokásainak átfogó elemzése, különös tekintettel a biobor fogyasztásra. In Kövér, Cs., Szalontai, H., & Váczy, K. Z. (Eds.), Szőlő-bor Kutatás-fejlesztési Kiválósági Konferencia ( pp. 3 6- 37). Eger, Magyarország: Líceum Kiadó.

Koksal, M. H. (2019). Differences among baby boomers, Generation X, millennials, and Generation Z wine consumers in Lebanon: Some perspectives. International Journal of Wine Business Research, 31(3), 456-472. https://doi.org/10.1108/IJWBR-09-2018-0047

Koksal, M. H. (2021). Segmentation of wine consumers based on level of involvement: a case of Lebanon. British Food Journal, 123(3), 926-942. https://doi.org/10.1108/BFJ-03-2020-0183

KSH. (2023a). Bormérleg. https://www.ksh.hu/stadatfiles/mez/hu/mez0058.html

KSH. (2023b). Sörmérleg. https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0059.html

KSH. (2023c). A rendelkezésre álló égetett szeszes italok, kávé, tea, dohány mennyisége. https://www.ksh.hu/stadat_files/mez/hu/mez0060.html

Lategan, B.W., Pentz, C.D., & Preez, R. (2017). Importance of wine attributes: a South African Generation Y perspektive. British Food Journal, 119(7), 1536-1546. https://doi.org/10.1108/BFJ-09-2016-0420

Lembke, S. & Cartier, L. (2020). Wine consumers in British Columbia, Canada: Towards understanding how Millennials differ from previous generations. International Journal of Wine Business Research, 32(3), 441- 455. https://doi.org/10.1108/IJWBR-07-2019-0043

Magyar Turizmus Zrt. (2006a). A magyar lakosság étkezési és alkoholfogyasztási szokásai és Magyarország gasztronómiai imázsa 2005-ben. Turizmus Bulletin, 10(1), 39-49.

Magyar Turizmus Zrt. (2006b). A magyar lakosság borfogyasztási szokásai. Turizmus Bulletin, 10(3), 68-69.

Mansson, J., Samuelsson, E., & Törrönen, J. (2020). Doing adulthood – doing alcohol: what happens when the ‘sober generation’ grows up? Journal of Youth Studies, 25(1), 84-99. https://doi.org/10.1080/13676261.2020.1844173

Massoud, M. D. (2021). Cultural diversity in consumer behaviour: the case of wine consumption in Lebanon. Determining variables that affect consumer behaviour of Lebanese wine (Doctoral dissertation). Nottingham Trent University, Nottingham. https://irep.ntu.ac.uk/id/eprint/44560/

McCrindle, M. (2009). The ABC of XYZ Understanding the Global Generations. McCrindle Research.

Mező F. (2012). Bormarketing. Eger: Eszterházy Károly Főiskola. Mueller, S., Remaud, H. & Chabin, Y. (2011). How strong and generalisable is the Generation Y effect? A crosscultural study for wine. International Journal of Wine Business Research, 23(2), 125-144. https://doi.org/10.1108/17511061111142990

Obermayer N., Kővári E. & Bak D. G. (2019). Közösségi média jelentősége a borfogyasztók körében. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 4(1), 4-19. https://journals.lib.pte.hu/index.php/tvt/article/view/4523/4271

OIV. (2022). State of the World Vine and Wine Sector 2021. https://www.oiv.int/sites/default/files/documents/eng-state-of-the-world-vine-and-wine-sector-april-2022-v6_0.pdf

Özgür İlhan, İ., Yıldırım, F., Demirbaş, H. & Doğan, Y. B. (2008). Alcohol use prevalence and sociodemographic correlates of alcohol use in a university student sample in Turkey. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 43, 575-583. https://doi.org/10.1007/s00127-008-0335-z

Rodríguez-Donate, M.C., Romero-Rodríguez, M.E. & Cano-Fernández, V.J. (2021). Wine consumption preferences among generations X and Y: an analysis of variability. British Food Journal, 123(11), 3557-3575. https://doi.org/10.1108/BFJ-12-2020-1156

SAWIS. (2016). South African wine industry statistics NR 40. https://www.sawis.co.za/info/download/Book_2016_engels_final_web.pdf

Seyedimany, A. & Koksal, M. H. (2022). Segmentation of Turkish wine consumers based on generational cohorts: an exploratory study. Sustainability, 14(5), 3031. https://doi.org/10.3390/su14053031

Sogari, G., Pucci, T., Aquilani, B., & Zanni, L. (2017). Millennial generation and environmental sustainability: the role of social media in the consumer purchasing behavior for wine. Sustainability, 9(10), 1911. https://doi.org/10.3390/su9101911

Strauss, W. & Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. NewYork: William Morrow and Company.

Szabó Z., Fehér I., Lehota J., Gergely A. & Széles Zs. (2011). Strategic perspectives for the Tokaj, wines and wine tourism. Enometrica: Review of the European Association of Wine Economists, 4(2), 23-38. Szmirkó G. (2019). X, Y, Z – avagy (bor)fogyasztói generációváltás. Borászati Füzetek, 29(4), 42-46. https://magyarmezogazdasag.hu/2019/09/02/x-y-z-avagy-borfogyasztoi-generaciovaltas

Szolnoki G. & Totth G. (2017). A magyar borpiac és a borfogyasztói szokások elemzése. (Szakmai prezentáció, 2017. november 14.). Budapest: Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2017/11/HNT_Szakmai_Nov14-1.pdf

Szolnoki G. & Totth G. (2018). A magyar borszektor elemzése piaci és fogyasztói szempontból. Borászati Füzetek, 28(1, melléklet), 1-30. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2017/11/HNT_Szakmai_Nov14-1.pdf

Thach, L. (2019. aug. 28). Gen Z wine consumers: what do they want from the wine industry? Wine Business. https://www.winebusiness.com/news/?go=getArticle&data-Id=218675

Thach, L., Riewe, S. & Camillo, A. (2021). Generational cohort theory and wine: analyzing how gen Z differs from other American wine consuming generations. International Journal of Wine Business Research, 33(1), 1-27. https://doi.org/10.1108/IJWBR-12-2019-0061

Tornai T. (2014). A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának hivatalos sajtóközleménye az idén 60 éves Agrárgazdasági Kutató Intézet legújabb Borfogyasztói szokásokról készített kutatásának eredményeiről. Sajtóközlemény, 2014. november 5. https://hnt.hu/wp-content/uploads/2015/10/HNT_sajtokozlemeny_20141105_borfogyasztas_kuatatas.pdf

Tóth A. (2010). Az új borfogyasztó generáció – Körkép több országból. vinoport.hu. https://vinoport.hu/aktualis/az-uj-borfogyaszto-generacio/942

Totth G. (2009). Zárójelentés: a 48570 számú, ‚’A marketingeszközök nyújtotta lehetőségek a hazai borpiac védelmében, az EU csatlakozást követően. A magyartermelők piaci orientációja, és erősítésének lehetőségei. A kultúrált borfogyasztás elterjesztésének marketingkommunikációs vonatkozásai’’ című kutatásról. OTKA. http://real.mtak.hu/1834/1/48570_ZJ1.pdf

Turner, B. S. (1998). Ageing and generational conflicts: a reply to Sarah Irwin. The British Journal of Sociology, 49(2), 299-304. https://doi.org/10.2307/591314

Vennare, J. (2018). Gen Z: the ultimate wellness consumer. Fitt Insider. https://insider.fitt.co/gen-zwellness/##targetText=Overall%2C%20Gen%20Z%20takes%20a,important%20health%20and%20wellness%20concern

VinIntell (2013). Future scenarios for the South African wine industry: the cup Runneth over or scraping the barrell? https://www.sawis.co.za/info/download/VinIntell_Sept_5251.pdf

Wolf, M. M., Wolf, M. & Lecat, B. (2022). Wine market segmentation by age generations in the Western US: expectations after the COVID-19 pandemic. International Journal of Wine Business Research, 34(3), 373- 391. https://doi.org/10.1108/IJWBR-01-2021-0004

Downloads

Published

2023-07-20

How to Cite

Harsányi, D., Zarándné Vámosi, K., & Hlédik, E. (2023). Analysis of wine consumption habits of different generations in Hungary. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(7-8), 44–57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.04

Issue

Section

Articles