A kötelet húzni lehet, tolni nem
Digitális átalakulás, szolgálatosodás, vevőkapcsolatok egy szerződéses gyártó példáján keresztül
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.07.03Kulcsszavak:
digitalizáció, szolgálatosodás, interakció, szerződéses gyártásAbsztrakt
A szerzők tanulmánya a digitális átalakulás, a vevőkapcsolatok és a szolgálatosodás összefüggéseit járja körbe, mindezt hazai környezetben, a szerződéses gyártás kontextusában. A digitális átalakulást egy fejlődési folyamatként vizsgálja a szerződéses gyártók és vevőik közötti szervezetközi kapcsolatokban, interaktív megközelítésben. Kvalitatív, egy esetet feldolgozó esettanulmány módszerét használták. A digitális átalakulási folyamat különböző összetevőit azonosították, az eladó problémamegoldó és teljesítési képességeivel összefüggésben. A stratégiai mozgatóerők két csoportját különböztették meg: a vevői elvárásoknak való megfelelés szándékához és a hatékonyság növelésére irányuló erőfeszítésekhez kapcsolódóan. A vevői elvárásoknak való megfelelés szándéka egyrészről hozzájárul az eladó probléma megoldó képességéhez, másrészről azonban a bizonytalanságához is. A hatékonyság növelésére irányuló erőfeszítések az eladó teljesítési képességeihez és bizonytalanságához járulnak hozzá.
Letöltések
Hivatkozások
Baines, T., Ziaee Bigdeli, A., Bustinza, O.F., Shi, V.G., Baldwin, J., & Ridgway, K. (2017). Servitization: revisiting the state¬-of-¬the-¬art and research priorities. International Journal of Operations & Production Management, 37(2), 256¬278. https://doi.org/10.1108/IJOPM¬06¬2015-0312
Bálint, N. A. (2015). Szolgálatosodás Nyugat¬ Európában és Magyarországon. Hol tartunk és merre haladunk? – egy nemzetközi felmérés nyomán. Vezetéstudomány, 46(5), 24¬33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.05.03
Bencsik, A. (2021). Vezetői felkészültség felmérése a digitális kor kihívásaira – Nemzetközi összehasonlítás. Vezetéstudomány, 52(4), 93¬108. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.04.08
Brennen, S. & Kriess, D. (2014). Digitalization and digitization. Culture Digitally.
Coreynen, W., Matthyssens, P., & Van Bockhaven, W. (2017). Boosting servitization through digitization: Pathways and dynamic resource configurations for manufacturers. Industrial Marketing Management, 60, 42¬53. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.04.012
Demeter, K. (2010). Szolgálatosodás, avagy az integrált termék-szolgáltatás rendszerek kialakulása és jellemzői. 125. sz. műhelytanulmány. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet.
Demeter, K., Losonci, D.I., Szász, L., & Rácz, B.G. (2020). Magyarországi gyártóegységek Ipar 4.0 gyakorlatának elemzése. Vezetéstudomány, 51(3), 2¬14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01
Demeter, K., & Szász, L. (2012). Úton a megoldásalapú gondolkodás felé – szolgálatosodási jellemzők magyarországi termelővállalatoknál. Vezetéstudomány, 43(11), 34¬45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.11.03
Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of Management Review, 14(4), 532–550.
https://doi.org/10.2307/258557
Eisenhardt, K.M., & Bourgeois III, L.J. (1988). Politics of Strategic Decision Making in High-Velocity Environments: Toward a Midrange Theory. The Academy of Management Journal, 31(4), 737¬770. https://doi.org/10.2307/256337
Ford, D. (2003) (szerk.). Business marketing: Szervezetközi kapcsolatok menedzsmentje. Budapest: KJKKER- SZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.
Ford, D. (2011). IMP and servicedominant logic: Divergence, convergence, and development. Industrial Marketing Management, 40(2), 231239. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2010.06.035
Ford, D., Gadde, LE., Håkansson, H., Snehota, I., & Waluszewski, A. (2010). Analyzing business interaction. The IMP Journal, 4(1), 82106.
Ford, D., Gadde, LE., Håkansson, H., & Snehota, I. (2011). Managing business relationships. Chichester: John Wiley & Sons.
Gebauer, H., Paiola, M., & Saccani, N. (2013). Characterizing service networks for moving products to solutions. Industrial Marketing Management, 42(1), 3146. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.11.002
Gelei A., & Mandják T. (2011) (szerk.). Dzsungel vagy esőerdő? Az üzleti kapcsolatok hálózata. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Håkansson, H. (ed.) (1982). International marketing and purchasing of industrial goods: An interaction approach. Chichester: John Wiley & Sons.
Håkansson, H. (2010). Határtalan hálózatok – Az üzleti kapcsolatok menedzsmentjének új szemlélete. Budapest: Alinea Kiadó – Rajk László Szakkollégium.
Håkansson, H., & Snehota, I. (1995) (eds.). Developing relationships in business networks, London: Rout- ledge.
Håkansson, H., & Prenkert, F. (2004). Exploring the ex- change concept in marketing. In Håkansson, H., Harrison, D., & Waluszewski, A. (2004) (Eds.), Rethinking marketing: Developing a new understanding of markets (pp. 7597). Chichester: John Wiley & Sons.
Håkansson, H., Johanson, J., & Wootz, B. (1976). Influence tactics in buyer — seller processes. Industrial Marketing Management, 5(6), 319332. https://doi.org/10.1016/00198501(76)900146
Håkansson, H., Harrison, D., & Waluszewski, A. (2004) (eds.). Rethinking marketing: Developing a new understanding of markets. Chichester: John Wiley & Sons.
Håkansson, H., Ford, D., Gadde, LE., Snehota, I., & Waluszewski, A. (2009). Business in networks. Chichester: John Wiley & Sons.
Järvensivu, T., & Törnroos, JÅ. (2010). Case study research with moderate constructionism: Conceptualization and practical illustration. Industrial Marketing Management, 39(1), 100–108. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2008.05.005
Kowalkowski, Ch., Kindström, D., Gebauer, H., & Windahl, Ch. (2013). What service transition? A critical analysis of servitization processes. In The 29th IMP-Conference, Atlanta, Georgia (pp. 110).
Lavissière, A., Lavissière, M. C., Sohier, R., Mandjak, T., & Harrison, D. (2019). Twenty years of IMP conference: A lexicometric approach. In The 35th IMP-conference, Paris, France (pp. 113).
Leek, S., Turnbull, P. W., & Naude, P. (2003). How is information technology affecting business relationships? Results from a UK survey. Industrial Marketing Management, 32(2), 119126. https://doi.org/10.1016/S00198501(02)002262
Loebbecke, C., & Picot, A. (2015). Reflections on societal and business model transformation arising from digitization and big data analytics: A research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 24(3), 149 157. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2015.08.002
Nagy, J., Jámbor, Zs., & Freund, A. (2020). Az Ipar 4.0 és a digitalizáció legjobb gyakorlatai a hazai élelmiszer- gazdaságban – négy esettanulmány. Vezetéstudomány, 51(6), 516. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.02
Ojala, M., Mahlamäki, T., Saarivuori, & Myllykangas, M. (2016). Industrial distribution networks transformed: The disruptive power of digitalization. In The 32nd IMP-conference, Poznan, Poland (pp. 113).
Orellana, S. (2017). Digitalizing collaboration. Research-Technology Management, 60(5), 1214. https://doi.org/10.1080/08956308.2017.1348125
Oliva, R., & Kallenberg, R. (2003). Managing the transition from products to services. International Journal of Service Industry Management, 14(2), 160172. https://doi.org/10.1108/09564230310474138
Pagani, M., & Pardo, C. (2017). The impact of digital technology on relationships in a business network. Industrial Marketing Management, 67(November), 185192. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.08.009
Penrose, E. (1995). The theory of the growth of the firm. Oxford: Oxford University Press.
Pettigrew, A. M. (1990). Longitudinal Field Research on Change: Theory and Practice. Organization Science, 1(3), 267–292.
Raddats, Ch., Kowalkowski, Ch., Benedittini, O., Burton, J.. & Gebauer, H. (2019). Servitizitation: A contemporary thematic review of four major research streams. Industrial Marketing Management, 83, 207223. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.03.015
Rekettye G., Tóth T.. & Malota E. (szerk.) (2015). Nemzet- közi marketing. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization capability and the digitalization of business models in businesstobusiness firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management, 86(April), 180190. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.11.019
Schuh, G., Anderl, R., Gausemeier, J., ten Hompel, M. & Wahlster, W. (szerk.) (2017). Industrie 4.0. Maturity Index. Managing the Digital Transformation of Companies. Munich: Herbert Utz Verlag.
Schumacher, A. & Sihn, W. (2020). A strategy guidance model to realize industrial digitalization in production companies. Management and Production Engineering Review, 11(3), 14–25. https://doi.org/10.24425/mper.2020.134928
Schumacher, A., Sihn, W. & Erol, S. (2016). Automation, digitization and digitalization and their implications for manufacturing processes. In Proceedings International Scientific Conference “Innovation and Sustainability,” Bucharest (pp. 15).
Siggelkow, N. (2007). Persuasion with case studies. Academy of Management Journal, 50(1), 20–24. https://doi.org/10.5465/amj.2007.24160882
Szalkai, Zs. & Magyar, M. (2017). Strategy from the perspective of contract manufacturers. The IMP Journal, 11(1), 150172. https://doi.org/10.1108/IMP0620150028
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003
Viitamo, E., Luoto, S., & Seppälä, T. (2016). Servitization in contract manufacturing – evidence from Polar business cases. Strategic Outsourcing: An International Journal, 9(3), 246270. https://doi.org/10.1108/SO0420160014
Zolkiewski, J., Burton, J., Raddats, C., & Story, V. (2012). The role of relationships in servicesled growth: A manufacturer’s perspective. In The 28th IMP-conference, Rome, Italy (pp. 116).
Zolkiewski, J., Burton, J., Raddats, C. & Story, V. (2016). The competitive tensions and dilemmas of Industry 4.0: a capabilities perspective. The 32nd IMP-conference, Cape Town, 18.
A vállalat honlapja: https://www.videoton.hu
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.