A magyar gazdasági felsőoktatás „boldogság térképe”

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.05

Kulcsszavak:

boldogság, buddhista közgazdaságtan, gazdasági felsőoktatás, GDP, GNH (bruttó nemzeti boldogság)

Absztrakt

A GDP az elmúlt években számos kritikával illetett. A helyettesítésére kidolgozott mutatók közül komplex megközelítésével és egyedi gondolkodásmódjával került a kutatások középpontjába a GNH (Gross National Happiness). A szerzők tanulmányukban az eredeti (Bhutánban kidolgozott GNH of Business) kérdőíves kutatás logikáját és számítási módját mutatják be, a gazdasági felsőoktatás munkatársainak, vezetőinek véleményét feltárva. A kvantitatív kutatásba valamennyi hazai felsőoktatási intézmény gazdasági oktatással foglalkozó karát/intézetét bevonták. 239 munkavállalói és 14 vezetői kérdőívet értékelve az eredmények azt mutatják, hogy a gazdasági felsőoktatási intézmények boldogságindex-értéke az átlagos szint alatt marad. A munkatársi boldogság számított értéke lényegesen alacsonyabb a szervezeti feltételeket minősítő értékeknél. A legnagyobb hiányosságok az „Életszínvonal” területén tapasztalhatók, míg a többi terület alacsony, de kiegyensúlyozott módon minősíthető. A szervezeti feltételek tekintetében a „Kulturális és ökológiai sokszínűség” mutatói szorulnak komoly fejlesztésre.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Andrea Bencsik, Pannon Egyetem

Egyetemi tanár

Beáta Patóné Szűcs, Eötvös Loránd Tudományegyetem

Egyetemi docens

Szilárd Berke, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

Egyetemi docens

Ildikó Neumanné Virág, Pannon Egyetem

Egyetemi docens

Hivatkozások

Applasamy, V., Gamboa, R. A., Ai-Atabi, M., & Namasivayam, S. (2014). Measuring Happiness in Academic Environment: A Case Study of the School of Engineering at Taylor’s University (Malaysia). Procedia – Social and Behavioral Sciences, 123, 106-112. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1403

Arora, R.G. (2020). Happiness among higher education academicians: a demographic analysis. Rajagiri Management Journal, 14(1), 3-17. https://doi.org/10.1108/RAMJ-11-2019-0024

Astor, M. (2018). Want to Be Happy? Try Moving to Finland. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2018/03/14/world/europe/worlds-happiest-countries.html

Bassi, F. (2019). Students’ satisfaction in higher education: the role of practices, needs and beliefs of teachers. Quality Assurance in Education, 27(1):56-69. https://doi.org/10.1108/QAE-05-2018-0061

Bentham, J. (1789). Introduction to the principles of morals and legislation. London: Oxford University Press (Reprint 1996).

Botha, L.S. & Potgieter, F.J. (2009). Understanding skills development in South African higher education institutions. South African Journal of Higher Education, 23(2), 246-263. https://journals.co.za/doi/pdf/10.10520/ EJC37532

Chia, A. Kern, M.L. & Neville, B.A. (2020). CSR for Happiness: Corporate determinants of societal happiness as social responsibility. Business Ethics, the Environment and Responsibility. 29(3), 422-437. https://doi.org/10.1111/beer.12274

Daga, G. (2014). Towards a new development Paradigm: Critical Analysis of Gross National Happyness (Thesis). Cambridge: University of Cambridge.

Daniels, P. (2007). Buddhism and the Transformation to Sustainable Economies. Society and Economy, 29(2), 155–180. https://doi.org/10.1556/SocEc.29.2007.2.3

Dehaghi, M.R. (2012). Happiness as an effective factor in organizational commitment of managers. African Journal of Business Management, 6(33), 9460-9468, https://doi.org/0.5897/AJBM11.2890

Dolnicar, S., Kaiser, S., Lazarevski, K., & Leisch, F. (2012). Biclustering: Overcoming data dimensionality problems in market segmentation. Journal of Travel Research, 51(1), 41-49. https://doi.org/10.1177/0047287510394192

Dyrbye, L.N., Szydlo, D.W., Downing, S.M., Sloan, J.A. & Shanafelt, T.D. (2010). Development and preliminary psychometric properties of a well-being index for medical students. BMC Medical Education, 10(8), 1-9. https://doi.org/10.1186/1472-6920-10-8

Engler, Á., Takács-Miklósi M. & Tornyi Zs.(2018). Munka- magánélet egyensúlya a női kutatói karrierútban. Kultúra és Közösség 9(4), 29-38. http://acta.bibl.u-szeged.hu/74090/1/2021_tudomanyos_karrierek_114-126.pdf

Epikurosz (W.R. Paton translated) (1916). The Greek Anthology, 5 volumes. Boston: Loeb Classical Library, Harvard University Press.

Estes, R. J., & Morgan, J. S. (1976). World social welfare analysis: A theoretical model. International Social Work, 19(2), 29–41. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.545.2363&rep=rep1&-type=pdf

Ferrant, G. (2010). The Gender Inequalities Index (GII) as a New Way to Understand Gender Inequality Issues in Developing Countries. Proceedings of the

German Development Economics Conference, Hannover 2010, No. 20. https://www.econstor.eu/obitstream/10419/39979/1/285_ferrant.pdf

Frey, B.S. (2018). Happiness and Management. In: Economics of Happiness. Springer Briefs in Economics. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75807-7_11

Gregory, K. (2016). The Importance of Employee Satisfaction. Retrieved from https://silo.tips/download/the-importance-of-employee-satisfaction.

Gjorevska, N. (2021). Workplace spirituality and social enterprise – a review and research agenda. Vezetéstudomány, 52(5), 2-13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.05.01

Gusenleitner, D., Howe, E. A., Bentink, S., Quackenbush, J. & Culhane, A. C. (2012). iBBig: iterative binary bi-clustering of gene sets. Bioinformatics, 28, 2484– 2492. http://dx.doi.org/10.1093/bioinformatics/bts438

Hektner, J. M. Schmidt, J. A., & Csikszentmihalyi, M. (2007). Experience sampling method: Measuring the quality of everyday life. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Hetesi, E. & Kürtösi, Zs. (2009). A felsőoktatás képzési teljesítményének mérési problémái. In Hetesi E., Majó Z. & Lukovics M. (Eds.), A szolgáltatások világa (pp. 168-185). Szeged: JATEPress. https://semmelweis.hu/oktatasmodszertan/files/2018/11/hetesi_erzsebet___kurtosi_zsofia___a_felsooktatas_kepzesi_teljesitmenyenek_meresi_problemai___szolgaltatasok_vilaga-1.pdf

Janse van Rensburg, C. & Rothmann, S. (2020).Towards positive institutions: Positive practices and employees’ experiences in higher education institutions. SA Journal of Industrial Psychology 46(2), 1733. https://doi.org/10.4102/sajip.v46i0.1733

Kosztyán, Z. T., Banász, Z., Csányi, V. V. & Telcs, A. (2019). Rankings or leagues or rankings on leagues? – ranking in fair reference groups. Tertiary Education and Management, 25, 289–310. https://doi.org/10.1007/s11233-019-09028-x

Kovács, G. & Ócsai, A. (2015). The Spirit of Non-violence and Peace in Business. In Business, Ethics and Peace (Contributions to Conflict Management, Peace Economics and Development), 24, Emerald Group Publishing Limited, Bingley, 231-245. https://doi.org/10.1108/S1572-832320150000024014

Lazar, I., Osoian, C., & Ratiu, P. (2010). The Role of Work-Life Balance Practices in Order to Improve Organizational Performance. European Research Studies Journal, 10(1), 201-214. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/31996/1/ERSJ%2C_13%281%29_-_A14.pdf

Liiv, I. (2010). Seriation and matrix reordering methods: An historical overview. Statistical Analysis and Data Mining: The ASA Data Science Journal, 3(2), 70–91. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sam.10071

Limarev, P. V., Petrov, A., Zinovyeva, E. G., Limareva, J. A. & Chang, R. I. S. (2019). Added economic value calculation for the higher education providers’ services. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 272, 032147. https://doi.org/10.1088/1755-1315/272/3/032147

Lyubomirskyra, S. (2008). The How of Happiness, – A New Approach to Getting the Life You Want. London: Penguin Books.

Mark, G. & Smith, A.P. (2012). Effects of occupational stress, job characteristics, coping, and attributional style on the mental health and job satisfaction of university employees. Anxiety Stress Coping 21, 63–78. https://doi.org/10.1080/10615806.2010.548088

Marks, N., Abdallah, S., Simms, A., & Thompson, S. (2006). The Happy Planet Index 1.0. London: New Economics Foundation. https://neweconomics.org/2006/07/happy-planet-index

McCloskey, D. N. ( 2012). Happyism: The Creepy New Economics of Pleasure. The New Republic, 243(10), 16-23.

Morris, D. (2005). The Nature of Happiness. London: Little Books.

NKE, (2018). Beszámoló a Munkatársi elégedettségmérés – 2018 eredményeiről. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Kutatásmódszertani és Mérésügyi Iroda, Budapest. https://www.uni-nke.hu/document/uni-nke-hu/Munkatarsi%20elegedettsegmeres_202018_dec_tanulmany.pdf

Ócsai, A. (2018). A vállalkozások ökológiai tudatossága. Vezetéstudomány, 49(9), 2-19. https://doi.org/10.14267/Veztud.2018.09.01

OECD (2011). OECD better life initiative. Compendium of OECD well-being indicators. Organization of Economic Co-Operation and Development. Paris: OECD. https://www.oecd.org/general/compendiumofoecdwell-beingindicators.htm

OPHI (2018). Global Multidimensional Poverty Index 2018: The Most Detailed Picture to Date of the World’s Poorest People. Oxford Poverty and Human Development Initiative. Oxford: University of Oxford.

Pavot, W. & Diener, E. (1993). Review of the Satisfaction with Life Scale. Psychological Assessment, 5, 164-172. https://www.researchgate.net/profile/Ed-Diener/publication/7404119_The_Satisfaction_With_Life_Scale/links/597b725caca272d568af536d/The-Satisfaction-With-Life-Scale.pdf

Pavot, W. & Diener, E. (2008). The Satisfaction with Life Scale and the Emerging Construct of Life Satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 3(2), 137–152. https://doi.org/10.1080/17439760701756946

Payutto, P.A. (1994). Buddhist Economics: A Middle Way for the Market Place. New York: Buddhadhamma Foundation.

Petőné, Cs. I. (2014). Emberitőke-elemzés a felsőoktatásban oktatók körében. In Vállalkozásfejlesztés a XXI. században ( pp. 3 01-310). B udapest: Ó budai E gyetem. http://kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/15_PetoneCsukaIldiko_Emberitoke.pdf

Raj, R. Tiwari, G. & Rai, P.K. (2019). Assessing the predictive strengths of school organizations and organizational cultures in interdependent happiness of the secondary school teachers. IAHRW International Journal of Social Sciences Review, 7(6), 1093-1101. https://www.researchgate.net/publication/334388255_Assessing_the_predictive_strengths_of_school_organizations_and_organizational_cultures_in_interdependent_happiness_of_the_secondary_school_teachers

Robson, J. M. (2010). Essays on Economics and Society by J.S. MILL – Collected Works of John Stuart Mill, Vol. V. London: Routledge.

Roohr, K. C., Olivera-Aguilar, M. & Liu, O. L. (2021). Value added in higher education: Brief history, measurement, challenges, and future directions. In Learning Gain in Higher Education (pp. 59-76). Bingley: Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1479-362820210000014005

Schumacher, E. F. (1973). Small is beautiful: Economics as if People Mattered. London: Blond & Briggs.

Seligman, M. E. P. (2008). Positive health. Applied Psychology: An International Review, 57(Suppl 1), 3–18. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00351.x

Sen, A. (1993). Capability and well-being. In Nussbaum, M. & Sen, A. (Eds.), The quality of life (pp. 31–53). Oxford: Clarendon Press.

Sen, A. (2000). A Decade of Human Development, Journal of Human Development, 1(1), 17-23. https://doi.org/10.1080/14649880050008746

Sipayung, F., Rini, E. S. & Ginting, L. (2019). Design and measurement of student satisfaction based on FIU model in higher education. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5, 1735–1746. https://ijicc.net/images/Vol5iss2_/100_Sipayung_P1735_2019R.pdf

Somini, S. (2007). Line up and pick a dragon: Bhutan learns to vote. New York Times. http://www.nytimes.com/2007/04/24/world/asia/24bhutan.html

Subbaye, R. & Vithal, R. (2016). Gender, teaching and academic promotions in higher education. Gender and Education, 29(7), 926-951. https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1184237

TytherleighM.Y., Webba, C. Cooperb, C.L. & Rickettsa, C. (2005). Occupational stress in UK higher education institutions: a comparative study of all staff categories. Higher Education Research & Development, 24(1), 41–61. https://www.researchgate.net/profile/Michelle-Tytherleigh/publication/248999798_Occupational_stress_in_UK_higher_education_institutions_A_comparative_study_of_all_staff_categories/links/5739850208ae9f741b2c5916/Occupational-stress-in-UK-higher-education-institutions-A-comparative-study-of-all-staff-categories.pdf

UNDP (2010). Human Development Report 2010: The real wealth of nations: Pathways to human development. New York: United Nations Development Program. Ura, K. (2005). Gross National Happiness. Sociological Bulletin, 54(3), 603-607. https://doi.org/10.1177/0038022920050318

Van Den Bergh, J. & Antal, M. (2014). Evaluating Alternatives to GDP as Measures of Social Welfare and Progress. WWWforEurope Working Paper No. 56, WIFO Studies, WIFO, number 47188, December. http://hdl.handle.net/10419/125713

Varga, E. Sz. E. (2007). A szervezeti magatartás önértékelési folyamatának elemzése a Debreceni Egyetemen. Debreceni Műszaki Közlemények 2, 5-28. https://docplayer.hu/4296662-A-szervezeti-magatartas-onertekelesi-folyamatanak-elemzese-a-debreceni-egyetemen-varga-emilne-szucs-edit-1-bevezetes.html

Wang, B., Miao, Y., Zhao, H., Jin, J., & Chen, Y. (2016). A biclustering-based method for market segmentation using customer pain points. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 47, 101-109. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2015.06.005

Weigel, J. ( 2015). Fully Charged’ life: Tom Rath shares advice from latest research. Chicago Tribune. https://www.chicagotribune.com/lifestyles/sc-fam-0526-fully- charged-20150515-story.html

Wesarat, Ph. Sharif, M.Y., & Majid, A.H.A. (2014). A conceptual framework of happiness at the workplace. Asian Social Science, 11(2), 78-88. http://doi.org/10.5539/ass.v11n2p78

Zangmo, T., Wangdi, K., Phuntsho, J. (2017). Proposed GNH of Business. C entre f or B hutan S tudies & GNH. https://www.bhutanstudies.org.bt/gnh-certification/

Zangmo, T., Wangdi, K., & Phuntsho, J. (2018). GNH Certification. Centre for Bhutan Studies & GNH. https://www.bhutanstudies.org.bt/gnh-certification/

Zsolnai L. (2011). Ethical Principles and Economic Transformation – A Buddhist Approach. In Issues in Business Ethics (pp. 133-153). Dordrecht, Heidelberg, London, New York: Springer.

Downloads

Megjelent

2022-09-13

Hogyan kell idézni

Bencsik, A., Patóné Szűcs, B., Berke, S., & Neumanné Virág, I. (2022). A magyar gazdasági felsőoktatás „boldogság térképe”. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(8-9), 59–75. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.05

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok