The impact of culture on knowledge sharing: a comparative study of Hungary and Sweden

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.10.05

Keywords:

knowledge sharing, Hofstede, Global Knowledge Index, Delphi method

Abstract

The topic of this research is to examine the impact of culture on knowledge sharing in Hungary and Sweden. Exploring cultural differences can help the authors to understand which factors influence knowledge sharing in different contexts and how these differences can be used to work more effectively. Their aim is to examine the impact of culture on knowledge sharing from different aspects by comparing the two nations. The authors want to prove that organisations should organise knowledge sharing, taking cultural factors into account. They use the Delphi method for this research. In the first round they asked open questions, and in the second round they sent out a questionnaire. The results of the first round were analysed using ATLAS.ti and Voyant Tools text analysis software, and the results of the second round were analysed using IBM SPSS software. The research results show that Hungarian and Swedish respondents have different perceptions of knowledge sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivien Vágner, University of Pannonia

PhD student

Andrea Bencsik, University of Pannonia

professor

References

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Alverson, K. (2012). Direct observation and monitoring of climate and related environmental change. In The SAGE Handbook of Environmental Change: Volume 1 (pp. 53-66). SAGE Publications.

Audretsch, D.B., & Belitski, M. (2022). The knowledge spillover of innovation. Industrial and Corporate Change, 31(6), 1329–1357. https://doi.org/10.1093/icc/dtac035

Bakacsi, Gy. (2015). A szervezeti magatartás alapjai. Alaptankönyv bachelor hallgatók számára. Semmelweis Kiadó.

Balázs, L. (2020). Az érzelmi intelligencia és a kiégés kapcsolatának vizsgálata oktatóknál – Az érzelmiintelligencia- fejlesztés szerepe a szervezeti kultúra alakulásában. Vezetéstudomány, 51(12), 85-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.07

Baskerville, R. (2003). Hofstede never studied culture. Accounting, Organizations and Society, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(01)00048-4

Baskerville, R., & Myers, M. (2004). Special issue on action research in information Systems: Making IS research relevant to practice. MIS Quarterly, 28(3), 329–335. https://doi.org/10.2307/25148642

Bencsik, A., Marosi, I., & Dőry, T. (2012). Vágyott kultúra és reális értékítélet. Vezetéstudomány, 43(5), 25-40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.05.03

Bencsik, A. (2024). A tudásmenedzsment elméletben és gyakorlatban. Akadémiai Kiadó.

Bencsik, A., & Juhász, T. (2020). Informális tudásmegosztás – A munkahelyi pletyka. Vezetéstudomány, 51(7-8). 89-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.08

Bencsik, A. (2022). Background on the Sustainability of Knowledge. Sustainability, 14(15), 9698. https://doi.org/10.3390/su14159698

Benke, M. (2018). A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet [Doktori disszertáció]. Pécsi Tudományegyetem. http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23465

Beugelsdijk, S., & Welzel, C. (2018). Dimensions and dynamics of national culture: synthesizing Hofstede with Inglehart. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1469-1505. https://doi.org/10.1177/0022022118798505

Bilro, R.G., & Loureiro, S.M.C. (2023). A systematic review of customer behavior in business-to-business markets and agenda for future research. Journal of Business & Industrial Marketing, 38(13), 122–142. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2022-0313

Blahó, A., Czakó, E., & Poór, J. (szerk.) (2021). Nemzetközi menedzsment. Akadémiai Kiadó.

Borgulya, Á. (2017). Kommunikációmenedzsment a vállalati értékteremtésben. Akadémiai Kiadó.

Bauer, A., & Berács, J. (2017). Marketing. Akadémiai Kiadó.

Cantu, C.L., & Tunisinin, A. (2023). A circular innovation strategy in a supply network context: evidence from the packaging industry. Journal of Business & Industrial Marketing, 38(13), 220–238. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2021-0325

Cappelen, C., & Dahlberg, S. (2017). The Law of Jante and generalized trust. Acta Sociologica, 61(1), 419-440. https://doi.org/10.1177/0001699317717319

Castaneda, D.I., & Toulson, P. (2020). Is it possible to share tacit knowledge using information and communication technology tools? Global Knowledge, Memory and Communication, 70(8/9), 673- 683. https://doi.org/10.1108/GKMC-07-2020-0102

Chen, Q., Magnusson, M., & Björk, J. (2022). Exploring the effects of problem- and solution-related knowledge sharing in internal crowdsourcing. Journal of Knowledge Management, 26(11), 324-347. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2021-0769

Escriba-Carda, N., Canet-Giner, T., & Balbastre-Benavent, F. (2023). The role of engagement and knowledge- sharing in the high-performance work systems– innovative behaviour relationship. European Journal of Management and Business Economics, Vol. aheadof- print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJMBE-07-2022-0206

Farkas, F. (2003). The role of leadership in knowledge management and knowledge transfer. In Lengyel, I. (Ed.), Knowledge Transfer, Small and Medium-Sized Enterprises and Regional Development in Hungary (pp. 1-14). JATE Press.

Farkas F. (2016). A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó.

Ford, D.P., & Chan, Y.E. (2003). Knowledge sharing in multi- cultural setting: a case study. Knowledge Management Research and Practice, 1(1), 11-27. https://.doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8499999

Fóris. Á., Bölcskei, A., Dér, Cs. I., & Csontos, N. (szerk.)(2020). Nyelv, kultúra, identitás II. Pragmatika, diskurzuselemzés, interkulturális kommunikáció. Akadémiai Kiadó.

Frost, J.P. (1985). Organizational Culture. Sage.

Garaj, E. (2007). A képzési politika és a tudásmegosztás szerepe a versenyképesség alakulásában – Magyar mikro-, kis- és középvállalatok körében végzett vizsgálat eredményei [Doktori értekezés]. Pécsi Tudományegyetem. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/15111/garaj-erika-phd-2008.pdf?sequence=4&is-Allowed=y

Gellén, M., Hosszú, H., & Szabó, T. (2016). Közpolitika. Wolters Kluwer Kft.

Guo, Y., Chen, Y., Usai, A., Wu, L., & Qin, W. (2023). Knowledge integration for resilience among multinational SMEs amid the COVID-19: from the view of global digital platforms. Journal of Knowledge Management, 27(1), 84-104. https://doi.org/10.1108/JKM-02-2022-0138

Hao, Q., Yang, W., & Shi, Y. (2019). Characterizing the relationship between conscientiousness and knowledge sharing behaviour in virtual teams: an interactionist approach. Computers in Human Behavior, 91, 42-51. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.023

Heidrich, B. (2017). Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Akadémiai Kiadó.

Heidrich, B. (2017). Szolgáltatás menedzsment. Akadémiai Kiadó.

Hofmeister-Tóth, Á. & Mitev, A. (2016). Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó.

Hofmeister-Tóth, Á. (2017). A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó.

Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Sage.

Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Sage.

Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). McGraw Hill Professional.

Hoppe, M. (2007). Culture and Leader Effectiveness: The GLOBE Study. http://www.nnli.org/uploads/2/9/4/1/29412281/globesummary-by-michael-h-hoppe.pdf

Jaiswal, M., & Zane, L. (2022). National culture and attitudes’ impact on diffusion of sustainable new technology- based products. New England Journal of Entrepreneurship, 25(1), 5-25 https://doi.org/10.1108/NEJE-09-2021-0059

Jarjabka, Á. (2020). Kultúramenedzselési ismertek. Pécsi Tudományegyetem.

Józsa, L. (2016). Marketingstratégia. Akadémiai Kiadó.

Juhász, I. (2014). Kínai munkavállalók motiválásának alternatívái – Hofstede kulturális dimenzióinak tükrében. Vezetéstudomány, 45(10), 58-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.06

Kang, F., Zhang, Y., & Zhang, H. (2021). Hindrance stressors, ego depletion and knowledge sharing. Organization Management Journal, 19(1), 22-33. https://doi.org/10.1108/OMJ-06-2020-0964

Kankanhalli, A., Tan, C.Y.B., & Wei, K.K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories; an empirical investigation. MIS Quarterly, 29(1), 113-143. https://www.researchgate.net/publication/220260379_Contributing_Knowledge_to_Electronic_Knowledge_ Repositories_An_Empirical_Investigation

Karjanto, N. (2022). Revisiting Indigenous Wisdom of Javanese Pranata mangsa. Comment on Zaki et al. Adaptation to Extreme Hydrological Events by Javanese Society through Local Knowledge. Sustainability, 14(15), 9632. https://doi.org/10.3390/su14159632

Keczer, G. (2016). A tudásmenedzsment és az emberi erőforrás menedzsment kapcsolata – tudásmegosztás elősegítése a szervezetben. Taylor, 8(5), 166-176. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/13067

Kiss, E. Cs., & Sz. Makó, H. (2015). Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pro Pannonia Kiadói Alapítvány. knowledge4all.com (n.d.). https://knowledge4all.com/

Kopfer-Rácz, K., Hofmeister-Tóth, Á., & Sas, D. (2013). A hazai kis- és közepes vállalatok szociokulturális beállítódása a Hofstede-dimenziók mentén. Vezetéstudomány, 44(10), 2-11. https://.doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.10.01

Kucharska, W., & Bedford, D.A.D. (2019). Knowledge sharing and organizational culture dimensions: does job satisfaction matter? The Electronic Journal of Knowledge Management, 17(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3406496

Kozák, A., & Dajnoki, K. (2021). A szervezeti polgár magatartás és az észlelt szervezeti kultúra összefüggései a köz- és versenyszféra munkavállalóinak körében. Vezetéstudomány, 52(1), 13-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.02

Lai, M., & Lee, G.G. (2007). Risk-avoiding cultures towards the achievement of knowledge sharing. Business Process Management Journal, 13(4), 522-537. https://doi.org/10.1108/14637150710763559

Lakosy, D., & Szőke, J. (2021). Nemzeti és szervezeti kultúrák összefüggései. A múltból táplálkozó jövő – hagyomány és fejlődés. In XXV. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötete (pp. 321-327). Széchenyi István Egyetem. https://lib.sze.hu/images/Apaczai/kiadv%C3%A1ny/2021/07_04_Nemzeti%20e%CC%81s%20szervezeti%20kultu%C C%81ra%CC%81k%20o%CC%88ssze-fu%CC%88gge%CC%81sei.pdf

Lin, Y., & Dalkir, K. (2010). Factors affecting KM implementation in the Chinese community. International Journal of Knowledge Management, 6(1), 1-22. https://doi.org/10.4018/jkm.2010103001

Ling-Hsing, Ch., & Lin, T.Ch. (2015). The role of organizational culture in the knowledge management process. Journal of Knowledge Management, 9(3), 433-455. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2014-0353

Lubowiecki-Vikuka, A., Dabrowska, A., & Machnik, A. (2021). Responsible consumer and lifestyle: Sustainability insights. Sustainable Production and Consumption, 25(1), 91-101. https://doi.org/10.1016/j.spc.2020.08.007

Martinez- Conesa, I., Soto-Acosta, P., & Palacios-Manzano, M. (2016). Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs. Journal of Cleaner Production, 142(4), 2374-2383. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.11.038

Massa, S., Annosi, M.C., Marchegiani, L., & Petruzzelli, A.M. (2023). Digital technologies and knowledge processes: new emerging strategies in international business. A systematic literature review. Journal of Knowledge Management, 27(11), 330-387 https://doi.org/10.1108/JKM-12-2022-0993

Mohassel, A.H., Hesarzadeh, R., & Velashan, M.A.B. (2023). Leadership style, knowledge sharing and audit quality. European Journal of Management and Business Economics, 33(3), 306-323. https://doi.org/10.1108/EJMBE-08-2022-0250

Muhammed, S., & Zaim, H. (2020). Peer knowledge sharing and organizational performance: the role of leadership support and knowledge management success. Journal of Knowledge Management, 24(10), 2455- 2489. https://doi.org/10.1108/JKM-03-2020-0227

Nagy, S.Gy., & Kutasi, G. (szerk.) (2020). Gazdaságdiplomácia. Akadémiai Kiadó.

Nonaka, I., & Hirotaka, T. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press.

Nguyen, D.Q., Nguyen, T.D., Nguyen, D.Q., & Phung, D. (2017). A Novel Embedding Model for Knowledge Base Completion Based on Convolutional Neural Network. In Proceedings of the 2018 Conference of the North American Chapter of the Association for Computational Linguistics: Human Language Technologies, Volume 2 (Short Papers) (pp. 327–333). Association for Computational Linguistics. https://doi.org/10.18653/v1/N18-2053

Öhman, S. (2019). Cultural Impacts on the Managing of Knowledge Sharing Processes: A Qualitative Study of Swedish Banks in Shanghai, China. Luleå University of Technology Department of Business Administration, Technology and Social Sciences.

Primecz, H. (1999). Hofstede – más szemmel in. Marketing & Menedzsment, 3-4., 111-115.

Primecz, H. (2020). Geert Hofstede. Vezetéstudomány, 51(3), 85-86. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.08

Razmerita, L., & Kirchner, K. (2016). What factors influence knowledge sharing in organizations?: a social dilemma perspective of social media communication. Journal of Knowledge Management, 20(6), 1225-1246. https://doi.org/10.1108/JKM-03-2016-01122016.

Rekettye, G., Tóth, T., & Malota, E. (2016). Nemzetközi marketing. Akadémiai Kiadó.

Réthi, G. (2016). A korrupció kultúrája: A kultúra és korrupció kapcsolatának vizsgálata a legelfogadottabb kultúra- összehasonlító modellek alkalmazásával [Doktori értekezés]. Miskolci Egyetem. https://www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://gtk.uni-miskolc.hu/files/10853/RG_phd.pdf&ved=2ahUKEwj3m-_e0OyIAxXY_7sIHdJm-NGAQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1joKMAroW9Xg92cv3S19N5

Riege, A. (2005). Three‐dozen knowledge‐sharing barriers managers must consider. Journal of Knowledge Management, 9(3), 18-35. https://doi.org/10.1108/13673270510602746

Rivera-Vazquez, J.C., Ortiz-Fournier, L.V., & Flores, F.R. (2009). Overcoming cultural barriers for innovation and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 13(5), 257-270. https://doi.org/10.1108/13673270910988097

Rossignoli, F., Lionzo, A., Henschel, T., & Boers, B. (2023). Knowledge sharing in family SMEs: the role of communities of practice. Journal of Family Business Management, 14(2),310-331. https://doi.org/10.1108/JFBM-03-2023-0038

Sasfy, Gy. Z. (2018). Konfliktuskezelés, stresszkezelés. Dialóg Campus Kiadó.

Schein, E.H. (1986). What you need to know about organizational culture. Training & Development Journal, 40(1), 30–33.

Scherrer, M., Deflorin, P., Szász, L., Rácz, B.G., Cardos, I.R., & Fábián, I. (2020). Prerequisites a beneficial knowledge transfer between manufacturing plants. Vezetéstudomány, 52(11), 2-13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.11.01

Somogyvári, L. (2021). Konfliktuskezelés. Pannon Egyetem.

Szabó, J.Z. (2011). Kulturális fesztiválok mint a művelődés új formái [Doktori értekezés]. Debreceni Egyetem.

The Culture Factor Group (n.d.). https://www.theculturefactor.com/

Ting-Toomey, S. (2012). Communicating across cultures. Guilford Press.

Tornai-Camille, R. (2018). Interkulturális kompetenciák német-magyar kommunikációban [Szakdolgozat]. BudapestiGazdaságtudományi Egyetem. https://dolgozattar.uni-bge.hu/17537/

Varga, K. (1983). Szervezeti kultúránk koordinátái. Ergonómia, 3, 130-143.

Varga, K. (1986). Az emberi és szervezeti erıforrás fejlesztése – Szervezeti akciókutatások eredményei és tanulságai. Akadémiai Kiadó.

Veres, Z., Hoffmann, M., & Kozák, Á. (szerk.) (2017). Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó.

Zhang, J.Z. (2014). The Impacts of Trust and Feelings on Knowledge Sharing among Chinese Employees. New England Journal of Entrepreneurship, 17(1), 21-28. https://digitalcommons.sacredheart.edu/neje/vol17/iss1/5/

Downloads

Published

2024-10-14

How to Cite

Vágner, V., & Bencsik, A. (2024). The impact of culture on knowledge sharing: a comparative study of Hungary and Sweden. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(10), 64–80. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.10.05

Issue

Section

Studies and Articles