Felsőoktatás a COVID-19 árnyékában

Hazai tapasztalatok oktatói oldalról

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.01

Kulcsszavak:

Covid-19, felsőoktatás, digitális kompetencia, online oktatás

Absztrakt

A világ nagyot fordult az elmúlt másfél évben. Magyarországon a koronavírus hamar elérte a felsőoktatást, a veszélyhelyzet kihirdetését követően a felsőoktatási intézmények a személyes jelenlétet nem igénylő oktatási módszertanra tértek át. A szerzők tanulmányukban az átállással kapcsolatos tapasztalatokat, az online oktatás erősségeit és nehézségeit, a felsőoktatásban oktatók helyzetét és jövőbeni elképzeléseit vizsgálták. A kutatásban összesen 681 fő vett részt, 36 felsőoktatási intézményből. Az otthoni munkavégzéssel egybekötött digitális/táv/távolléti online oktatás nagy kihívás elé állította az érintett szereplőket, az egyetemeket, az oktatókat és a hallgatókat is. A részt vevő oktatók több mint fele nem rendelkezett saját korábbi tapasztalattal az online oktatás területén. Kutatási eredményeik tükrében megállapítható, hogy a legfőbb nehézséget a személyes kommunikáció hiánya, az oktatás megszervezése digitális platformon, a home office megteremtése, a digitális elérés biztosítása és az intézményen belüli kommunikáció okozta.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Katalin Szabó, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

Egyetemi adjunktus

Tímea Juhász, Budapesti Gazdasági Egyetem

Tudományos főmunkatárs

Miklós Kenderfi, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

Egyetemi docens

Hivatkozások

Beech, N. & Anseel, F. (2020). COVID-19 and Its Impact on Management Research and Education: Threats, Opportunities and a Manifesto. British Journal of Management, 31, 447–449. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12421

Benedek A. (2020). Távoktatás másként!!! – A digitális kor pedagógiai kihívásaihoz. Opus et Educatio, 7(3), 185-192. http://opuseteducatio.hu/public/oepp/OpEE_202003.pdf

Chira Cs. (2020). A digitális kompetencia keretrendszerei és a pedagógusok digitális kompetenciája. In A kultúraváltás hatása az egyéni kompetenciákra: a digitális kompetencia modelljei (pp. 38-57). Eger: Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó.

Czirfusz D., Misley H. & Horváth L. (2020). A digitális munkarend tapasztalatai a magyar közoktatásban. Opus et Educatio, 7(3), 220-229. http://opuseteducatio.hu/public/oepp/OpEE_202003.pdf

Cserné Adermann G. (2020). Távoktatás: a levelezéstől a digitális oktatásig. Civil Szemle, 17(különszám), 7-22.

DIGI-HE. (2020). Supporting European Universities in their Strategic Approaches to Digital Learning. Brussels. https://www.eua.eu/resources/projects/772-digi-he.html

Digitális Oktatási Stratégia (2016). Kormány-előterjesztés melléklete.

Ehlers, U-D. & Bonaudo, P. (2020). DIGI-HE – A Strategic Reflection Tool on Digitalisation at European Higher Education Institutions. Human and Artificial Intelligence for the Society of the Future. European Distance and E-Learning Network (EDEN) Proceedings 2020 Annual Conference. Timisoara, 22- 24 June, 2020. https://doi.org/10.38069/edenconf-2020-ac0027

Fekete T. & Porkoláb Á. (2020). Karanténpedagógia a magyar közoktatásban – A digitális oktatásra történő átállás eddigi tapasztalatairól. Iskolakultúra, 30(9), 96-112. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.9.96

Fokozatváltás a felsőoktatásban szakpolitikai stratégia. (2016). Középtávú szakpolitikai stratégia.

Gelencsér M., Szigeti O. & Szabó-Szentgróti G. (2020). A feldolgozóipari munkavállalók munkaerő-megtartása. Vezetéstudomány, 51(9), 67-79. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.06

Giannini, S. (2020). Build back better: Education must change after COVID-19 to meet the climate crisis. Paris: UNESCO.

Gonda Gy. (2020). Covid és felsőoktatás – Forradalom a virtuális tantermekben. Az Üzlet – A Gazdaság Magazinja.

Hargitai D. M., Sasné Grósz A. & Veres Z. (2020). Hagyományos és online tanulási preferenciák a felsőoktatásban – A COVID-járvány kihívásai. Statisztikai Szemle, 98(7), 839-857. https://doi.org/10.20311/stat2020.7.hu0839

Jarjabka Á., Kuráth G., Sipos N., Venczek-Szakó T., Szabó-Bálint B., Balogh G. & Uhrin A. (2020). Rugalmasság, produktivitás vagy elszigeteltség? Avagy a Covid-19 hatása a felsőoktatásban oktatók munkavégzésére. Magyar Tudomány, 181(12), 1698–1710. https://doi.org/10.1556/2065.181.2020.12.14

Majó-Petri Z., Szakál P. & Görög V. (2021). Karantén online oktatás a Szegedi Tudományegyetemen: Mit tapasztaltak a diákok? In Buda A. & Molnár Gy. (szerk.), Oktatás – Informatika – Pedagógia 2021. (pp. 170-183). Debrecen: Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet.

Marinoni, G., van’t Land, H. & Jensen, T. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around the World. IAU Global Survey Report. Paris: IAU.

Molnár Gy. (2020). Kutatás-fejlesztés és innováció az oktatásban: A „Szegedi Műhely” informatikai fejlesztései és gyakorlati alkalmazásuk. Civil Szemle, 17(különszám), 93-103.

Oktatási Hivatal (2021). Ajánlás a személyes találkozás nélküli oktatás-nevelés lehetséges módszereire és eszközeire.

Oktatási Hivatal (2021). Felsőoktatási statisztikák. Felsőoktatási statisztikai adatok, letölthető kimutatások (2018).

Ollé J. (2010). Egy módszer alkonya: a katedrapedagógia végnapjai a felsőoktatásban. In Dobó I., Perjés I., Temesi J. (szerk.), „Korszerű felsőoktatási pedagógiai módszerek, törekvések” Konferencia előadások (pp. 22-31). Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja. NFKK FÜZETEK 5. Budapest: AULA Kiadó Kft. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1231/1/NFKK_5_vegleges.pdf

OWL Labs (2020). State of the remote work.

Pankász B. (2016). Online oktatási környezet és IKT tényezők összehasonlító vizsgálata a felsőoktatásban (Doktori (PhD) értekezés tézisei). Pécs: Pécsi Tudományegyetem.

Polónyi I. (2021). Pandémiás oktatás. Educatio, 30(1), 3–21. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.1

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Perger J., Péterfi Cs. & Ardelean A. (2020). Kényszerpihenő helyett túlórák – Avagy kik a COVID-19 nyertesei? PwC.

Serfőző M., Golyán Sz., F. Lassú Zs., Svraka B. & Aggné Pirka V. (2020). Digitalizáció és online tanulás a pedagógusképzésben – hallgatói visszajelzések a távolléti oktatásról. Civil Szemle, 17(különszám), 105-116.

Sipos N., Jarjabka Á., Kuráth G. & Venczel-Szakó T. (2020). Felsőoktatás a Covid-19 szorításában: 10 nap alatt 10 év? Civil Szemle, 17(különszám), 73-91.

Škare, M., Soriano, D. R. & Porada-Rochon, M. (2021). Impact of COVID-19 on the travel and tourism industry. Technological Forecasting & Social Change, 163, 120469. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120469

Tóth-Kaszás N., Németh K. & Michalec G. (2021). A humánerőforrás-fejlesztés kihívásai a digitális átállás fényében – Kihívások, reakciók, törekvések és várakozások. Vezetéstudomány, 52(4), 80-92. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.04.07

Downloads

Megjelent

2022-07-05

Hogyan kell idézni

Szabó, K., Juhász, T., & Kenderfi, M. (2022). Felsőoktatás a COVID-19 árnyékában: Hazai tapasztalatok oktatói oldalról. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(6), 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok