A „habits” vezetői és szervezeti kiválóságkutatás során létrehozott magyar vezetői altípusok és klaszterek

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.03.03

Kulcsszavak:

vezetés, kiválóság, szervezeti eredményesség, vezetői típusok, HPO

Absztrakt

A tanulmányban a szerzők arra keresik a válaszokat, hogy milyen összefüggések figyelhetők meg a kiemelkedő szervezeti teljesítmény és a vezető egyes magatartási összetevői közt, és milyen faktorok azok, amelyek alapján létrehozhatók egymástól jól elkülönülő vezetői klaszterek a magyar felsővezetői körben. A tanulmány szerzői egyelőre nem tesznek kísérletet a kiválóság definiálására, hanem arra törekednek, hogy megtalálják a lehetséges kapcsolódási pontokat, illetve teszteljék egyes, a kiválóság mérhetőségét segítő szubjektív (humán) és objektív (piaci teljesítményt jelző) változókat. A főbb eredmények közé tartozik a 9 vezetői altípus meghatározása, melyek: Eszközhasználó, Stratéga, Tökéletesítő, Érzéssel vezető, Túlérzékeny, Rejtőzködő, Marketingorientált, Derűs hedonista és Túlélő. A klaszterelemzés eredményeként azonosított három csoport a: „Bizonytalan empatikus”, „Feltörekvő céltudatos” és a „Tapasztalt stratéga”.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Szilárd Berke, Óbudai Egyetem

egyetemi docens

Gyopár Csapai, Leadershabits kutatói hálózat

tudományos munkatárs

Zsolt Sándor Kőműves, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

egyetemi docens

Gábor Szabó-Szentgróti, Széchenyi István Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Asgher, U., Leba, M., Ionica, A., Moraru, R. I., & Ahmad, R. (2015). Human factors in the context of excellence models: European Foundation for Quality Management (EFQM) excellence software model and cross-cultural analysis. Procedia Manufacturing, 3, 1758-1764. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.479

Ashkanasy, N.M., & Daus, C.S. (2002). Emotion in the workplace: The new challenge for managers. Academy of Management Executive, 16(1), 76-86. https://doi.org/10.5465/AME.2002.6640191

Babcock-Roberson, M.E., & Strickland, O.J. (2010). The relationship between charismatic leadership, work engagement and organizattional citizenship behaviours. Journal of Psychology, 144(3), 313-326. https://doi.org/10.1080/00223981003648336

Bakacsi, Gy. (2019). A karizmatikus és a neokarizmatikus leadership összehasonlítása: A karizmatikus vezető, Farkas Ferenc emlékének ajánlom. Vezetéstudomány, 50(3), 50-61. https://doi.org/10.1426 7/VEZTUD. 2019.03.05

Bányai, E., & Sipos, N. (2019). Aktualitások a felsővezetői kiválóság területén. Vezetéstudomány, 50(1), 63-69. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.06

Barbara, A. (2009). Az examination of the relationship between emotional intelligence and leadership practices. Nova Southeastern University.

Bass, B.M., & Avolio, B.J. (1990). Transformational Leadership Development: Manual for the Multifactor Leadership Questionnaire. Consulting Psychologist Press.

Bencsik, A., Machová, R., Juhász, T., & Csókás, L. (2018). Vezető/leader versus etika, avagy az etikus leaderi magatartás jellemzői. Vezetéstudomány, 49(10-11), 93- 104. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.10.09

Bíró, Z. (2007). Teljesítménymenedzsment felsőfokon. http://www.laabagnes.hu/wp-content/uploads/2007/06/integralt-teljesitmenymero-modszerek.pdf

Bódi-Schubert, A. (2012). A siker szerepe és jelentése a vevő-beszállító kapcsolatban. Vezetéstudomány, 43(11), 46-59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.11.04

Bono, J.E., & Ilies, R. (2006). Charisma, positive emotions and mood contagion. The Leadership Quarterly, 17(4), 515-549. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2006.04.008

Boyatzis, R., Brizz, T., & Godwin, L. (2011). The effect of religious leaders’ emotional and social competencies on improving parish vibrancy. Journal of Leadership and Organizational Studies, 18(2), 192-206. https://doi.org/10.1177/1548051810369676

Böcskei, E., & Fekete, H. (2012). A vállalati teljesítmény mérése az elmúlt évtized tükrében – a teljesítménymenedzsment szerepe. A Controller, 8(1), 1-6.

Chang, C.H., & Johnson, R.E. (2010). Not all leader-member exchanges are created equal: Importance of leader relational quality. The Leadership Quarterly, 21(5), 796-808. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2010.07.008

Chikán, A., & Czakó, E. (2009). Versenyben a világgal – Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Akadémiai Kiadó.

Cho, J., & Dansereau, F. (2010). Are transformational leaders fair? A multi-level study of transformational leadership, justice perceptions and organizational citizenship behaviours. The Leadership Quarterly, 21(3), 409-421. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2010.03.006

Cole, N. (2017). The 4 fundamental pillars of a successful company according to these 4 ceos. https://www.inc.com/nicolas-cole/the-4-fundamental-pillars-of-a-successful-company-according-to-these-4-ceos.html

Collins, J. (2001). Jóból kiváló. A tartós üzleti siker elemei. HVG.

Covey, S.R. (2014). A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása – Az önfejlesztés kézikönyve. Bagolyvár. Craig, W. (2018.01.04). Five Qualities Successful Companies Have That Help Improve Customer Experiences. Forbes. https://www.forbes.com/sites/williamcraig/2018/01/04/five-qualities-successful-companies-have-that-help-improve-customer-experiences/4/#636ddc311593

Csedő, Z.; Magyari, J.; & Zavarkó, M. (2022). Dynamic Corporate Governance, Innovation, and Sustainability: Post-COVID Period. Sustainability, 14(6), 3189. https://doi.org/10.3390/su14063189

Darling, J. (1999). Organizational excellence and leadership strategies: principles followed by top multinational executives. Leadership & Organization Development Journal, 20(6), 309-321. https://doi.org/10.1108/01437739910292625

David, F. (2011). Strategic Management: Concept and Cases. Prentice Hall.

David, F.R. (2021). Analysis of Vision and Mission Statements and their Association with Organizational Performance and Improving Strategic Planning Matrices through Incorporation of AQCD Factors (Doctoral thesis). University of Debrecen. https://doktori.hu/index.php?menuid=193&lang=HU&vid=22769

de Waal, A. (2007). The Characteristics of a High Performance Organization. Business Strategy Series, 8(3), 179-185. https://doi.org/10.1108/17515630710684178.

DeRue, D.S., & Ashford, S.J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organization. The Academy of Management Review, 35(4), 627-647. https://doi.org/10.5465/AMR.2010.53503267

Dinh, J.E., & Lord, R.G. (2012). Indications of dispositional and process views of traits for individual difference research in leadership. The Leadership Quarterly, 23(4), 651-669. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2012.03.003

Dinh, J.E., Lord, R.G., Gardner, W.L., Meuser, J.D., Liden, R.C., & Hu, J. (2014). Leadership theory and research in the new millenium: current theoretical trends and changing perspectives. The Leadership Quarterly, 25(1), 36-62. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2013.11.005

Dobák, M. (2008). Szervezeti formák és vezetés. Akadémiai Kiadó.

Drucker, P. (2006). What Executives Should Remember. Harvard Business Review, 84(2), 144-153. https://hbr.org/2006/02/what-executives-should-remember

Dziuban, C.D., & Shirkley, E.C. (1974). When is a correlation matrix appropriate for factor analysis? Some decision rules. Psychological Bulletin, 81(6), 358-361. https://doi.org/10.1037/h0036316

Edvinsson, L. (1992). Summary of Skandia Navigator. Abstract. https://www.valuebasedmanagement.net/methods_skandianavigator.html

Erdogan, B., Kraimer, M.L., & Liden, R.C. (2007). Work value congruence and intrinsic career success: The compensatory roles of leader-member exchange perceived organizational support. Personnel Psychology, 57(2), 305-332. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2004.tb02493.x

Escrig, A.B., & de Menezes, L.M. (2015). What characterize leading companies within business excellence models? An analysis of „EFQM Recognized for Excellence” recipients in Spain. International Journal of Production Economics, 169, 362-375. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.08.019

Galbraith, J.R. (1974). Organization design: An Information processing view. Interfaces, 4(3), 28-36. https://doi.org/10.1287/inte.4.3.28

Gardner, W.L., & Avolio, B.J. (1998). The charismatic relationship: A dramaturgical perspective. The Academy of Management Review, 23(1), 32-58. https://doi.org/10.2307/259098

Getz, D., & Carlsen, J. (2000). Characteristics and goals of family and owner-operated businesses in the rural tourism and hospitality sectors. Tourism Management, 21(6), 547-560. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(00)00004-2

GKI Gazdaságkutató Zrt. (2014). Kisvállalati siker a nemzetközi szakirodalomban. GKI.

Goleman, D. (2014). The Brain and Emotional Intelligence: New Insights. Regional Business Review, 33, 94-96.

Goleman, D., Boyatzis, R.E., & McKee, A. (2013). Primal Leadership: Unleashing the Power of Emotional Intelligence. Harvard Business Review Press.

Hermann, A., Schönborn, G., & Peetz, S. (2004). Von den Besten lernen: Der Einfluss der Wertekultur auf den Unternehmenserfolg. In G. Bentele, M. Piwinger, & G. Schönborn (Eds.), Kommunikationsmanagement- Strategien, Wissen, Lösungen (pp. 1-27). Luchterhand.

Howard, J.L. (2006). Small business growth: Development of indicators. In Proceedings of the Allied Academies Internet Conference (Vol. 7) (pp. 132-136). Allied Academies Inc.

Joost, M. (2018). The Science of Successful Self-Management: 16 Crucial Factors. https://corporate-rebels.com/self-management-crucial-factors/

Kanji, G., & Moura, P. (2001). Measuring leadership excellence. Total Quality Management, 12(6), 701-718. https://doi.org/10.1080/09544120120075325

Kemény, I. (2015). A versenytársak csak egy kattintásra vannak. Corvinus Egyetem.

Kerepesi, K. (2009). Versenyképes vállalat – megfelelő finanszírozás. A magyar KKV-k vizsgálata. In Márkus Gy. (Eds.), Tudástársadalom, vállalkozás, Európa (pp. 35-44). ÁVF.

Kim, W., & Mauborgne, R. (2005). Blue Ocean Strategy. Harvard Business Review, 82(10), 76-84. https://hbr.org/2004/10/blue-ocean-strategy

Kotter, J. (2009). Tettvágy – Változásmenedzsment stratégiai vezetőknek. HVG.

Kurucz, A., Kovács, E., & Pete, D. (2020). Az agilis vezetői skillek vizsgálata a hazai vezetők körében. In Bujdosó, Z., Dinya, L., & Csernák, J. (Eds.), XVII. Nemzetközi Tudományos Napok: Környezeti, gazdasági és társadalmi kihívások 2020 után: Tanulmányok (pp. 687-694). Károly Róbert Kft.

Lázár, E. (2009). Kutatásmódszertan a gyakorlatban az SPSS program használatával. Sci-entia Kiadó.

Lee, A.Y., Aaker, J.L., & Gardner, W.L. (2000). The pleasures and pains of distinct self-construals: The role of interdependence in regulatory focus. Journal of Personality and Social Psychology, 78(6), 1122-1134. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.6.1122

Liden, R.C., Sparrowe, R.T., & Wayne, S.J. (1997). Leader- member exchange theory: The past and potential for the future. Research in Personnell and Resources Management, 15, 47-119.

Majoros, P. (2010). A kutatásmódszertan alapjai: tanácsok, tippek, trükkök nem csak szakdolgozat-íróknak. Perfekt.

Malhotra, N. (2001). Marketingkutatás. Műszaki Könyvkiadó. Manz, C., & Sims, H. (1980). Self-Management as a Substitute for Leadership: A Social Learning Theory Perspective. The Academy of Management Review, 5(3), 361-367. https://doi.org/10.2307/257111

Marek, A. (2018). Talent management in the light of servant leadership theory. Nowoczesne Systemy Zarządzania 13(1), 27-37. https://doi.org/10.37055/nsz/129519

Markham, S., & Markham, I. (1995). Self-Leadership reexamined: A levels-of-analysis perspective. The Leadership Quarterly, 6(3), 343-359. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90013-6

Mastrangelo, A., Eddy, E.R., & Lorenzet, S.J. (2014). The relationship between enduring leadership and organizational performance. Leadership and Organization Development Journal, 35(7), 590-604. https://doi.org/10.1108/LODJ-08-2012-0097

Mayer, A. (2020. 11 27). Főkomponens analízis. https://spssabc.hu/tobbvaltozos-elemzes/fokomponens-analizis/

Ngadan Mfondoum, A.H., Tchindjang, M., Mefire Mfondoum, J.V., & Makouet, I. (2019). Eisenhower matrix * Saaty AHP=Strong actions prioritization? Theoretical literature and lessons drawn from empirical evidences. IAETSD Journal for Advanced Research in Applied Sciences, 6(2), 13-27. https://luxafor.com/the-eisenhower-Matrix/

Neely, A., Gregory, M., & Platts, K. (1995). Performance Measurement System Design – A Literature Review and Research Agenda. International Journal of Operations & Production Management, 15(4), 80-116. https://doi.org/10.1108/01443579510083622

Niehm, L.S., Swinney, J., & Miller, N. (2008). Community social responsibility and its consequences for family business performance. Journal of Small Business Management, 46(3), 331-350. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2008.00247.x

NIST. (2019). Baldrige Performance Excellence Program. https://www.nist.gov/baldrige/publications/baldrige-excellence-framework/businessnonprofit

Northouse, P. (2014). Introduction to Leadership: Concepts and Practice. SAGE.

Openstax. (2019). Principles of Management. Rice University. O’Toole, J., & Lawler III, E.E. (2006). The new American workplace. Palgrave Macmillan.

Palmer, B., & Stough, C. (2001). Workplace SUEIT: Swinburne University Emotional Intelligence Test-Manual. Swinburne University of Technology Organizational Psychology Research Unit.

Patel, D. (2017.03.02). 11 Powerful Traits of Successful Leaders. Forbes. https://www.forbes.com/sites/ deeppatel/2017/03/22/11-powerful-traits-of-successful-leaders/2/#7f55e0ef7604

Pfaff, H., Neumann, M., Kuch, C., Hammer, A., Jansen, C., Brinkmann, A., & Ommen, O. (2009). Grundlagen de Führung. ZEFQ, 103, 187-192.

Pituch, K.A., & Stevens, J.P. (2016). Applied multivariate statistics for the social sciences. Sage.

Reich, T. (2011). Creativity Second to Integrity Means…? https://teachu.com/creativity-second-to-integrity-means/

Reijonen, H., & Komppula, R. (2007). Perceptions of success and its effect on small firm performance. Journal of Small Business and Entreprise Development, 14(4), 689-701. https://doi.org/10.1108/14626000710832776

Reimann, B.C. (1974). Dimensions of Structure in Effective Organizations: Some Empirical Evidence. The Academy of Management Journal, 17(4), 693-708. https://doi.org/10.2307/255647

Rolstadas, A. (1998). Enterprise performance measurement. International Journal of Operations &Productions Management, 18(9-10), 989-999. https://doi.org/10.1108/01443579810225577

Sajtos, L., & Mitev, A. (2007). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó.

Sarihasan, I., Dajnoki, K., Oláh, J., & Al-Dalahmeh, M. (2022). The importance of the leadership functions of a high-reliability health care organization in managing the COVID-19 pandemic in Turkey. Economics and Sociology, 15(1), 78-93. https://doi.org/10.14254/2071-789X. 2022/15-1/5

Siegling, A.B., Sfeir, M., & Smyth, H.J. (2014). Measured and self-estimated trait emotional intelligence in a UK sample of managers. Personality and Individual Differences, 65, 59-64. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.027

Simon, J. (2006). A klaszterlemzés alkalmazási lehetőségei a marketingkutatásban. Statisztikai Szemle, 84(7), 627-650. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2006/2006_07/2006_07_627.pdf

Simpson, M., Tuck, N., & Bellamy, S. (2004). Small business success factors: The role of education and training. Education+Training, 46, 481-491. https://doi.org/10.1108/00400910410569605

Sink, D. (1985). Productivity management: planning, measurement and evaluation, control and improvement. Wiley.

Steenbarger, B. (2015.05.15). Self-Leadership and Success. Forbes. https://www.forbes.com/sites/brettsteenbarger/2015/05/15/self-leadership-and-success/#26af98412a81

Székelyi, M., & Barna, I. (2002). Túlélőkészlet az SPSShez. Typotex Kiadó.

SZTE BTK. (2019). Faktor- és Klaszterelemzés. STATOKOS: https://www.statokos.com/faktorklaszter

Szűts, I. (1983). Módszerek a vállalati hatékonyság átfogó elemzéséhez. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.

Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.

Terho, H., Eggert, A., Ulaga, W., Haas, A., & Böhm, E. (2017). Selling Value in Business Markets: Individual and Organizational Factors for Turning the Idea into Action. Industrial Marketing Management, 66, 42-55. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.06.015

Tomal, D. R., & Jones, K. J. (2015). A comparison of core competencies of women and men leaders in the manufacturing industry. The Coastal Business Journal, 14(1), 13-25. https://digitalcommons.coastal.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1087&context=cbj

Trichas, S., & Schyns, B. (2012). The face of leadership: Perceiving leaders from facial expressions. The Leadership Quarterly, 23(3), 545-566. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.12.007

Varga, J., Csiszárik-Kocsir, Á., & Medve, A. (2017). Leading at a higher level: Blake and Mouton’s leadership grid in Hungary. Macrotheme Review: A Multidisciplinary Journal of Global Macro Trends, 6(1), 11-26.

Vilkinas, T., Cartan, G., & Saebel, J. (2011). Business Success Factors. Ninti One Limited.

Walker, E., & Brown, A. (2004). Whats success factors are important to small business owners? International Small Business Journal, 22(6), 577-594. https://doi.org/10.1177/0266242604047411

Walter, F., Humphrey, R.H., & Cole, M.S. (2012). Unleashing leadership potential: Toward and evidence-based management of emotional intelligence. Organizational Dynamics, 41(3), 212-219. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2012.03.002

Wimmer, Á. (2002). Üzleti teljesítménymérés. Műhelytanulmány. BKÁE. https://edok.lib.uni-corvinus.hu/35/1/Wimmer17.pdf

Zink, K.J. (2008). Human resources and organizational excellence. Total Quality Management & Business Excellence, 19(7-8), 793-805. https://doi.org/10.1080/14783360802159451

Zsidó, K., & Fenyves, V. (2015). Application of „Traditional” and „New” approach methods in Business Performance Measurement. Cross-Cultural Management Journal, 17(1), 51-57. https://seaopenresearch.eu/Journals/articles/CMJ2015_I1_7.pdf

Zsigmond, T., & Machová R. (2022). Importance of Knowledge – from the Perspective of SME Leaders in Nitra Region at the Time of COVID-19 Pandemic. In Hradec Economic Days (pp. 975-986). University of Hradec Kralové. https://doi.org/10.36689/uhk/hed/2022-01-094

Downloads

Megjelent

2025-03-14

Hogyan kell idézni

Berke, S., Csapai, G., Kőműves, Z. S., & Szabó-Szentgróti, G. (2025). A „habits” vezetői és szervezeti kiválóságkutatás során létrehozott magyar vezetői altípusok és klaszterek. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(3), 29–44. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.03.03

Folyóirat szám

Rovat

KSZ: Fogyasztói magatartás


Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei