Fiatal oktató-kutatók tapasztalatai egy magyar üzleti iskolában

  • Andrea Toarniczky Budapesti Corvinus Egyetem http://orcid.org/0000-0003-1247-3609
  • Andrea Juhászné Klér Budapesti Corvinus Egyetem
  • Zsuzsanna Kun Budapesti Corvinus Egyetem
  • Éva Vajda Budapesti Corvinus Egyetem
  • Vanda Harmat Budapesti Corvinus Egyetem
  • Boglárka Komáromi Budapesti Corvinus Egyetem
Kulcsszavak: felsőoktatás, fiatal oktató-kutatók

Absztrakt

A felsőoktatási környezet komplexitása, a növekvő hallgatói létszám, a kutatási forrásokért folytatott verseny, az egyre nagyobb tért nyerő projektalapú foglalkoztatás számos kihívás elé állítja a fiatal oktató-kutatókat. A cikk keretében első lépésként a szerzők azonosították a fiatal oktató-kutatók által megtapasztalt főbb egyetemi elvárások összefüggésrendszerét, majd feltárták az őket alakító egyéni és szervezeti tényezőket. A cikk leírja azon egyéni készségek tárházát, amelyek az egyetemi elvárások összefüggésrendszer-vállalásának szükséges, de nem elégséges feltételei, és rámutatnak, hogy az elvárások egymást erősítő köre az egyéni autonómia igényének növeléséhez vezet. Az egyéni autonómia igényét jól meghatározó egyetemi rendszerek hiánya szervezeti oldalról is megerősíti, nem explicit elvárásként fogalmazza meg, és ezáltal kiegészíti az előbbi elvárásrendszert. A cikk feltárja azon egyetemi rendszereket is, amelyek segítségével kitörési pontok körvonalazódnak, és lehetővé válik a fiatal oktató-kutatók számára az egyéni jóllét fenntartható kialakítása.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Andrea Toarniczky, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi docens

Andrea Juhászné Klér, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi docens

Zsuzsanna Kun, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD-hallgató

Éva Vajda, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi tanársegéd

Vanda Harmat, Budapesti Corvinus Egyetem

PhD-hallgató

Boglárka Komáromi, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi hallgató

Hivatkozások

Alpár, D., Barnaföldi, G., Dékány É., Kubinyi, E., Máté, Á, Munkácsy, B., Neumann, E., Solymosi, K. & Toldi, G. (2018). Fiatal kutatók Magyarországon – Felmérés a 45 év alatti kutatók helyzetéről, karrierterveiről, nehézségeiről (Kutatási jelentés). Budapest: MTA.

Altbach, P. G. (2001). Academic freedom: International realities and challenges. Higher Education, 41, 205-219.

Alvesson, M. & Spicer, A. (2016). (Un)Conditional surrender? Why do professionals willingly comply with managerialism. Journal of Organizational Change Management, 29(1), 29-45. https://doi.org/10.1108/JOCM-11-2015-0221

Ansmann L., Flickinger T., Barello S., Kunneman M., Mantwill S., Quilligan S., Zanini C. & Aelbrecht K. (2014). Career development for early-career academics: benefits of networking and the role of professional societies. Patient Education and Counseling, 97(1), 132-134. https://doi.org/10.1016/j.pec.2014.06.013

Bak, H.J. & Kim, D.H. (2015). Too much emphasis on research? An empirical examination of the relationship between research and teaching in multitasking environments. Research in Higher Education, 56(8), 843-860. https://doi.org/10.1007/s11162-015-9372-0

Barker, J. (1993). Tightening the iron cage: concertive control in self-managing teams. Administrative Science Quarterly, 38(3), 408–437.

Bennion, A. & Locke, W. (2010). The early career paths and employment conditions of the academic profession in 17 countries. European Review, 18(S1), 7-33. https://doi.org/10.1017/S1062798709990299

Berács, J. (2017). Hallgatói mobilitás, külföldi hallgatók a magyar felsőoktatásban. In Berács J., Derényi, A., Kádár-Csoboth, P., Kováts, G., Polónyi, I. & Temesi, J. (eds.), Magyar Felsőoktatás 2016 Stratégiai helyzetértékelés (pp. 57-63). Budapest, Hungary: NFKK.

Bodor, M. (2015). Az oktatási és kutatási tevékenységek arányának vizsgálata az állami felsőoktatási intézményekben. Vezetéstudomány, 46(8), 44-76.

Bristow, A., Robinson, S. & Ratle, O. (2017). Being an early-career CMS academic in the context of insecurity and ‘excellence’: the dialectics of resistance and compliance. Organization Studies, 38(9), 1185-1207. https://doi.org/10.1177/0170840616685361

Broadhurst, K. (2014). Academic publishing and the doctoral student: Lessons from Sweden. Qualitative Social Work, 13(5), 595–601. https://doi.org/10.1177/1473325014544936

Delbridge, R. & Edwards, T. (2013). Inhabiting institutions: Critical realist refinements to understanding institutional complexity and change. Organization Studies, 34(7), 927-947. https://doi.org/10.1177/0170840613483805

Derényi, A. (2018). A tanítás és tanulás minőségének javítása az elmúlt 10 évben. In Kováts, G. & Temesi, J., A magyar felsőoktatás egy évtizede 2008–2017 (pp. 130-146). Budapest, Hungary: NFKK.

Edwards, M. & Roy, S. (2017). Academic research in the 21st century: maintaining scientific integrity in a climate of perverse incentives and hypercompetition. Environmental Engineering Science, 34(1), 51-61. https://doi.org/10.1089/ees.2016.0223

Greenwood, R., Raynard, M., Kodeih, F., Micelotta, E. R. & Lounsbury, M. (2011). Institutional complexity and organizational responses. Academy of Management Annals, 5(1), 317-371. https://doi.org/10.5465/19416520.2011.590299

Hemmings, B., Hill, D. & Sharp, G. J. (2013). Critical interactions shaping early academic career development in two higher education institutions. Issues in Educational Research, 23(1), 35-51.

Hunt, C., Richardson, W. & Fung, D. (2010). Hope, doubt and intellectual love: early career academics' perspectives on academic practice. Studies in Continuing Education, 32(3), 1-11.

Jonsen, K., Butler, C., Mäkelä, K., Piekkari, R., Drogendijk, R. Lauring, J., Lervik, J.E., Pahlberg, C., Vodosek, M. & Zander, L. (2013). Processes of international collaboration in management research: a reflexive, autoethnographic approach. Journal of Management Inquiry, 22(4), 394-413. https://doi.org/10.1177/1056492612464429

Juusola, K., Kettunen, K. & Alajoutsijärvi, K. (2015). Accelerating the Americanization of Management Education: Five Responses From Business Schools. Journal of Management Inquiry, 24(4), 347–369. https://doi.org/10.1177/1056492615569352

Menzies, H. & Newson, J. (2007). No time to think: academics' life in the globally wired university. Time & Society, 16(1), 83-98. https://doi.org/10.1177/0961463X07074103

Mifsud, S. (2015). Supporting early career academics (ECAs) through coaching (Doctoral dissertation). Brock University. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2741.6403

Misra, K. S. (2012). Academic decathletes: insights from the metaphor and an exemplar. Journal of Management Inquiry, 21(3), 279-286. https://doi.org/10.1177/1056492611428749

Osbaldiston, N., Cannizzo, F. & Mauri, C. (2016). ‘I love my work but I hate my job’– Early career academic perspective on academic times in Australia. Time & Society, 28(2), 743–762. https://doi.org/10.1177/0961463X16682516

Osman, R., & Hornsby, D. J. (2016). Communities and scholarship in supporting early-career academics at the University of the Witwatersrand. Studies in Higher Education, 41(10), 1835-1853. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1221659

Pegg, M. J., Adams, A. E., Smith R. H., Bottoms, I. S., Kern, A. L. & Wu, K. (2014). Finding FRiENDs: creating a community of support for early career academics. Brock Education, 24(1), 47-54. https://doi.org/10.26522/brocked.v24i1.450

Polónyi, I. (2014). Régi, új felsőoktatási expanzió. Educatio, 23(2), 185-204.

Polónyi, I. (2017). Kutatási eredményesség a felsőoktatásban. In Berács J., Derényi, A., Kádár- Csoboth, P., Kováts, G., Polónyi, I. & Temesi, J. (eds.), Magyar Felsőoktatás 2016 Stratégiai helyzetértékelés (pp. 51-56). Budapest, Hungary: NFKK.

Polónyi, I. (2018a). A hazai felsőoktatás elmúlt 10 évének néhány gazdasági jellemzője. In Kováts, G. & Temesi, J. (eds.), A magyar felsőoktatás egy évtizede 2008–2017 (pp. 79-101). Budapest, Hungary: NFKK.

Polónyi, István (2018b). A hazai felsőoktatás felvételi tendenciái és hallgatólétszámának néhány jellemzője. In Kováts, G. & Temesi, J.(eds.), A magyar felsőoktatás egy évtizede 2008–2017 (pp. 111-129). Budapest, Hungary: NFKK.

Schmidt, A. (2018). Torn academics. Lenses on roots of tensions and responses to competing logics in Higher Education. Paper presented at the 34th EGOS Colloquium, Tallin, Estland, 04.07.-07.07.

Sorcinelli, M. (1992). New and junior faculty stress: Research and responses. New Directions for Teaching and Learning, 1992(50), 27–37. https://doi.org/10.1002/tl.37219925005

Sutherland, K., Wilson, M.S. & Williams, P. (2014). Success in Academia?: The Experiences of Early Career Academics in New Zealand Universities. Wellington, New Zealand: Ako Aotearoa National Centre for Tertiary Teaching Excellence.

Sutherland, K. (2017). Constructions of success in academia: An early career perspective. Studies in Higher Education, 42(4), 743-759. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1072150

Sutherland, K. & Petersen, L. (2010). The Success and Impact of Early Career Academics in Two New Zealand Tertiary Institutions. Wellington, New Zealand: An Ako Aotearoa Publication.

Toarniczky, A., Juhászné Klér, A., Kun, Zs., Vajda, É., Harmat, V. & Komáromi, B. (2019). Coping paradoxes or how to construct a sustainable career in academia. In Kováts, G. & Rónay, Z. (szerk.), In search of excellence in higher education (pp. 103-121). Budapest, Hungary: NFKK.

Teichler, U., Arimoto, A. & Cummings, W.K. (2013). The changing academic profession. Netherlands: Springer.

Tókos, K. & Kovács, Zs. (2015). Együttműködés a tanulási eredmények alkalmazása során a hazai felsőoktatási intézményekben In Vámos, Á. & Kopp, E. (szerk.), A tanulás támogatásának új megközelítései és eszközei a felsőoktatásban (pp.137-180). Budapest, Hungary: Oktatási Hivatal.

Vostal, F. (2015). Academic life in the fast lane: the experience of time and speed in British academia. Time & Society, 24(1), 71-95. https://doi.org/10.1177/0961463X13517537

Zábrodská, K., Mudrák, J., Šolcová, I., Květon, P., Blatný, M. & Machovcová, K. (2018). Burnout among university faculty: the central role of work–family conflict. Educational Psychology, 38(6), 800-819. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1340590

Megjelent
2020-07-09
Hogyan kell idézni
Toarniczky, A., Juhászné Klér, A., Kun, Z., Vajda, Éva, Harmat, V., & Komáromi, B. (2020). Fiatal oktató-kutatók tapasztalatai egy magyar üzleti iskolában. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 51(7-8), 65-76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.06
Rovat
Tanulmányok