Excellence and Renewal

Digital Transformation Patterns in the Hungarian Business Services Sector

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.05.03

Kulcsszavak:

üzleti szolgáltatások, digitális átalakulás, digitalizáció, folyamatautomatizálás, robotizáció, digitális stratégia, felfedezés és kiaknázás, bricolage

Absztrakt

Az elmúlt években jelentős tudományos érdeklődés irányult a vállalatok digitális átalakulására. A témában elérhető szakirodalom ugyanakkor elsősorban az iparvállalatok gyakorlatával foglalkozik, és kevéssé tér ki az üzleti szolgáltató szektor digitális átalakulásának okaira és következményeire. Jelen tanulmány célja annak vizsgálata, hogy melyek az üzleti szolgáltatóközpontok digitalizációjának elsődleges okai, illetve melyek azok a szervezeti és menedzsment gyakorlatok, amelyek e folyamatot támogatják. A szerzők négy üzleti esettanulmányt mutatnak be, 18 vállalati vezetővel és szakértővel készült interjú alapján. Arra a megállapításra jutnak, hogy az üzleti szolgáltatóközpontok digitális átalakulási projektjeinek két legfontosabb célja a meglévő szervezeti képességek fejlesztése és a szervezeti megújulás. Úgy találják, hogy az üzleti szolgáltatóközpontok digitális átalakulása nem feltétlenül szigorú, top-down stratégiai tervezés alapján valósul meg. Kulcsfontosságúak a hatékony ötletgenerálást, a kisléptékű kísérletezést, a jógyakorlatok gyors elterjesztését, illetve a stratégiai barkácsolást támogató szervezeti képességek.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Péter Móricz, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi docens

Róbert Marciniak, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi docens

Máté Baksa, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi tanársegéd

Hivatkozások

Andriole, S. J. (2017). Five Myths About Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 58(3), 20–22. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/article/five-myths-about-digital-transformation/

Argyris, C., & Schön, D. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison‐Wesley.

Baker, T., Miner, A. S., & Eesley, D. T. (2003). Improvising firms: Bricolage, account giving and improvisational competencies in the founding process. Research Policy, 32(2 SPEC.), 255–276. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00099-9

Barrett, F. J. (1998). Coda—Creativity and Improvisation in Jazz and Organizations: Implications for Organizational Learning. Organization Science, 9(5), 605–622. https://doi.org/10.1287/orsc.9.5.605

Bryson, J. R., & Gardner, E. C. (2020). Business Services. International Encyclopedia of Human Geography (2nd ed., Vol. 1). Amsterdam: Elsevier. https://doi.org/10.1016/b978-0-08-102295-5.10029-0

Buchanan, D. & Bryman, A. (eds.) (2011). The SAGE Handbook of Organizational Research Methods. Los Angeles, CA: SAGE Publications.

Byrne, D. & Ragin, C. C. (eds.) (2013). The SAGE Handbook of Case-Based Methods. Los Angeles: CA: SAGE Publications

Chakraborty, S., Gupta, R., Himmelreich, H., & Tevelson, R. (2018). What’s Holding Back Digital Shared Services? Boston, MA: BCG.

Chanias, S., Myers, M. D., & Hess, T. (2019). Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems, 28(1), 17–33. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2018.11.003

Ciborra, C. U. (1992). From thinking to tinkering: The grassroots of strategic information systems. The Information Society, 8(4), 297–309. https://doi.org/10.1080/01972243.1992.9960124

Csedő, Z., Zavarkó, M., & Sára, Z. (2019a). Innováció-e a digitalizáció? A digitális transzformáció és az innovációmenedzsment tanulságai egy pénzügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány, 50(7–8), 88–101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.08

Csedő, Z., Zavarkó, M., & Sára, Z. (2019b). Tudásmenedzsment és stratégiai kettős képesség – Felsővezetői döntések elemzése az innovációs stratégia megvalósítása során. Vezetéstudomány, 50(3), 36–49. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.03.04

Dantsoho, M. A., Adamu, A. A., Yazeed, M., Abdullahi, N., Ringim, K. J., & Umar, S. (2020). Digital Orientation Scale: Development and Validation. 2020 International Conference on Data Analytics for Business and Industry: Way Towards a Sustainable Economy, ICDABI 2020. New York, NY: IEEE. https://doi.org/10.1109/ICDABI51230.2020.9325678

Davenport, T. H. (1993). Need radical innovation and continuous improvement? Integrate process reengineering and TQM. Planning Review, 21(3), 6–12. https://doi.org/10.1108/eb054413

Demeter, K., & Losonci, D. (2020). Business and technological perspectives of Industry 4.0: A framework for thinking with case illustration. Vezetéstudomány, 51(5), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.05.01

Do Vale, G., Collin-Lachaud, I., & Lecocq, X. (2021). Micro-level practices of bricolage during business model innovation process: The case of digital transformation towards omni-channel retailing. Scandinavian Journal of Management, 37(2). https://doi.org/10.1016/j.scaman.2021.101154

Edlich, A., Watson, A., & Whiteman, R. (2017). What does automation mean for G&A and the back office? McKinsey Quarterly, 2017(2), 97–101.

Ehmig-Klassen, K. and Schallmo, D. (2021). Digital Leadership: Approaches and Practical Insights from th B2B Sector. Proceedings of ISPIM Connects Valencia: Reconnect, Rediscover, Reimagine. Lappeenranta, Finland: LUT Scientific and Expertise Publications.

Eisenhardt, K. M. (1989). Building Theories from Case Study Research. The Academy of Management Review, 14(4), 532. https://doi.org/10.2307/258557

Ekman, P., Thilenius, P., Thompson, S., & Whitaker, J. (2020). Digital transformation of global business processes: The role of dual embeddedness. Business Process Management Journal, 26(2), 570–592. https://doi.org/10.1108/BPMJ-02-2019-0080

Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information and Management, 57(5), 103262. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262

Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesböck, F. (2016). Options for Formulating a Digital Transformation Strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 103–119.

Horlach, B., Drews, P., & Schirmer, I. (2016). Bimodal IT: Business-IT alignment in the age of digital transformation. In V. Nissen, S. Strassburger, D. Fischer, & D. Stelzer (Eds.), Multikonferenz Wirtschaftsinformatik, MKWI 2016 (pp. 1417–1428). Technische Universitat IlmenauIlmenau; Germany.

Ismail, M. H., Khater, M., & Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? Cambridge, UK: University of Cambridge.

Kagermann, H. (2015). Change Through Digitization— Value Creation in the Age of Industry 4.0. In R. R. Albach H., Meffert H., Pinkwart A. (Ed.), Management of Permanent Change (pp. 23–45). Wiesbaden: Springer Gable. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05014-6_2

Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, A. N., Kiron, D., & Na- tasha, B. (2015). Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 56(2), 3–25.

Kent, A. L., Lancefield, D., & Reilly, K. (2018). The Four Building Blocks of Transformation. Strategy + Business, 2018(93), 1–8.

Ku, C. C., Chien, C. F., & Ma, K. T. (2020). Digital transformation to empower smart production for Industry 3.5 and an empirical study for textile dyeing. Computers and Industrial Engineering, 142(January), 106297. https://doi.org/10.1016/j.cie.2020.106297

Lee, J., Lapira, E., Bagheri, B., & Kao, H. (2013). Recent advances and trends in predictive manufacturing systems in big data environment. Manufacturing Letters, 1(1), 38–41. https://doi.org/10.1016/j.mfglet.2013.09.005

Lucas, H. C., Agarwal, R., Clemons, E. K., Sawy, O. A., & Weber, B. W. (2013). Impactful Research on Transformational Information Technology: An Opportunity to inform new audiences. MIS Quartelry, 37(2), 371–382. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37.2.03

Manavalan, E., & Jayakrishna, K. (2019). A review of Internet of Things (IoT) embedded sustainable supply chain for industry 4.0 requirements. Computers and Industrial Engineering, 127(November 2017), 925–953. https://doi.org/10.1016/j.cie.2018.11.030

March, J. G. (1991). Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, 2(1), 71–87. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.71

Marciniak, R., Móricz, P., & Baksa, M. (2019). Intelligent Business Services Operation. In Proceedings of 10th International Symposium on Intelligent Manufacturing and Service Systems (pp. 110–120). Sakarya University – Sakarya/Turkey: Sakarya University, Faculty of Engineering, Department of Industrial Engineering, Sakarya, Turkey.

Marciniak, R., & Ránki-Kovács, R. (Eds.). (2021). Business Services Sector Hungary: Hungarian GBS Report 2020. Budapest, Hungary: Hungarian Service and Outsourcing Association.

Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5

Melton, J., Carrigan, C., & Glusac, N. (2019). AI Is Lifting Service-Center Performance. Boston, MA: Bain & Company.

Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (2010). Multiple-Case Designs. In Mills, A. J. (Ed.), Encyclopedia of Case Study Research. https://doi.org/10.4135/9781412957397.n216

Morakanyane, R., Grace, A., & O’Reilly, P. (2017). Conceptualizing digital transformation in business organizations: A systematic review of literature. In 30th Bled eConference: Digital Transformation – From Connecting Things to Transforming our Lives, BLED 2017 (pp. 427–444). https://doi.org/10.18690/978-961-286-043-1.30

Muzyka, D., De Koning, A., & Churchill, N. (1995). On transformation and adaptation: Building the entrepreneurial corporation. European Management Journal, 13(4), 346–362. https://doi.org/10.1016/0263-2373(95)00029-K

Porter, M. E., & Heppelmann, J. E. (2015). How Smart, Connected Products Are Transforming Companies. Harvard Business Review, 93(10), 96–114. https://hbr.org/2015/10/how-smart-connected-products-are-transforming-companies

Rehse, O., Hoffmann, S., & Kosanke, C. (2016). Tapping into the Transformative Power of Service 4.0. Düsseldorf: BCG.

Rüth, R. and Netzer, T. (2020). The key elements of cultural intelligence as a driver for digital leadership success. Leadership, Education, Personality: An Interdisciplinary Journal, 2, 3–8. https://doi.org/10.1365/s42681-019-00005-x

Schumacher, A., Sihn, W., & Erol, S. (2016). Automation, digitization and digitalization and their implications for manufacturing processes. In Conference: Innovation and Sustainability International Scientific Conference. Sustainable Innovative Solutions (2nd Edition). Bucharest, Romania.

Sebastian, I. M., Ross, J. W., & Beath, C. (2017). How Big Old Companies Navigate Digital Transformation: Discovery Service for Saudia Digital Library. MIS Quarterly Executive, 2017, 197–213. https://doi.org/10.4324/9780429286797-6

Syed, R., Suriadi, S., Adams, M., Bandara, W., Leemans, S. J. J., Ouyang, C., ... Reijers, H. A. (2020). Robotic Process Automation: Contemporary themes and challenges. Computers in Industry, 115, 103162. https://doi.org/10.1016/j.compind.2019.103162

Szalavetz, A. (2019a). Artificial intelligence-based development strategy in dependent market economies – Any room amidst big power rivalry? Central European Business Review, 8(4), 40–54. https://doi.org/10.18267/j.cebr.219

Szalavetz, A. (2019b). Industry 4.0 and capability development in manufacturing subsidiaries. Technological Forecasting & Social Change, 145, 384–395. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.06.027

Szász, L., Demeter, K., Rácz, B. G., & Losonci, D. (2020). Industry 4.0: A review and analysis of contingency and performance effects. Journal of Manufacturing Technology Management, 32(3), 667-694. https://doi.org/10.1108/JMTM-10-2019-0371

Szász, L., Rácz, B. G., Scherrer, M., & Deflorin, P. (2019). Disseminative capabilities and manufacturing plant roles in the knowledge network of MNCs. International Journal of Production Economics, 208, 294–304. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.12.004

Taródy, D., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2021). A növekedéssel kapcsolatos kihívások és kontextuális kettős képesség. A felső vezetők (TMT) integráltságának vizsgálata. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 52(8–9), 34–47. https://doi.org/10.14267/veztud.2021.09.03

Tekic, Z., & Koroteev, D. (2019). From disruptively digital to proudly analog: A holistic typology of digital transformation strategies. Business Horizons, 62(6), 683–693. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2019.07.002

Tushman, M. L., & O’Reilly, C. A. (1996). Ambidextrous Organizations: Managing Evolutionary and Revo- lutionary Change. California Management Review, 38(4), 8–30. https://doi.org/10.2307/41165852

Weick, K. E. (1998). Improvisation as a mindset for organizational analysis. Organization Science, 9(5), 543–555. https://doi.org/10.1287/orsc.9.5.543

Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). The Nine Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Management Review.

Wiseman, C. (1988). Strategic Information Systems. Irwin, Chicago: McGraw-Hill Professional.

Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles, CA: SAGE Publications.

Zimmer, M. P. (2019). Improvising Digital Transformation: Strategy Unfolding in Acts of Organizational Improvisation. AMCIS 2019 Proceedings. 4.

Downloads

Megjelent

2022-05-25

Hogyan kell idézni

Móricz, P., Marciniak, R., & Baksa, M. (2022). Excellence and Renewal: Digital Transformation Patterns in the Hungarian Business Services Sector. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(5), 32–44. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.05.03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok