Excellence and Renewal
Digital Transformation Patterns in the Hungarian Business Services Sector
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.05.03Kulcsszavak:
üzleti szolgáltatások, digitális átalakulás, digitalizáció, folyamatautomatizálás, robotizáció, digitális stratégia, felfedezés és kiaknázás, bricolageAbsztrakt
Az elmúlt években jelentős tudományos érdeklődés irányult a vállalatok digitális átalakulására. A témában elérhető szakirodalom ugyanakkor elsősorban az iparvállalatok gyakorlatával foglalkozik, és kevéssé tér ki az üzleti szolgáltató szektor digitális átalakulásának okaira és következményeire. Jelen tanulmány célja annak vizsgálata, hogy melyek az üzleti szolgáltatóközpontok digitalizációjának elsődleges okai, illetve melyek azok a szervezeti és menedzsment gyakorlatok, amelyek e folyamatot támogatják. A szerzők négy üzleti esettanulmányt mutatnak be, 18 vállalati vezetővel és szakértővel készült interjú alapján. Arra a megállapításra jutnak, hogy az üzleti szolgáltatóközpontok digitális átalakulási projektjeinek két legfontosabb célja a meglévő szervezeti képességek fejlesztése és a szervezeti megújulás. Úgy találják, hogy az üzleti szolgáltatóközpontok digitális átalakulása nem feltétlenül szigorú, top-down stratégiai tervezés alapján valósul meg. Kulcsfontosságúak a hatékony ötletgenerálást, a kisléptékű kísérletezést, a jógyakorlatok gyors elterjesztését, illetve a stratégiai barkácsolást támogató szervezeti képességek.
Letöltések
Hivatkozások
Andriole, S. J. (2017). Five Myths About Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 58(3), 20–22. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/article/five-myths-about-digital-transformation/
Argyris, C., & Schön, D. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective. Reading, MA: Addison‐Wesley.
Baker, T., Miner, A. S., & Eesley, D. T. (2003). Improvising firms: Bricolage, account giving and improvisational competencies in the founding process. Research Policy, 32(2 SPEC.), 255–276. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00099-9
Barrett, F. J. (1998). Coda—Creativity and Improvisation in Jazz and Organizations: Implications for Organizational Learning. Organization Science, 9(5), 605–622. https://doi.org/10.1287/orsc.9.5.605
Bryson, J. R., & Gardner, E. C. (2020). Business Services. International Encyclopedia of Human Geography (2nd ed., Vol. 1). Amsterdam: Elsevier. https://doi.org/10.1016/b978-0-08-102295-5.10029-0
Buchanan, D. & Bryman, A. (eds.) (2011). The SAGE Handbook of Organizational Research Methods. Los Angeles, CA: SAGE Publications.
Byrne, D. & Ragin, C. C. (eds.) (2013). The SAGE Handbook of Case-Based Methods. Los Angeles: CA: SAGE Publications
Chakraborty, S., Gupta, R., Himmelreich, H., & Tevelson, R. (2018). What’s Holding Back Digital Shared Services? Boston, MA: BCG.
Chanias, S., Myers, M. D., & Hess, T. (2019). Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems, 28(1), 17–33. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2018.11.003
Ciborra, C. U. (1992). From thinking to tinkering: The grassroots of strategic information systems. The Information Society, 8(4), 297–309. https://doi.org/10.1080/01972243.1992.9960124
Csedő, Z., Zavarkó, M., & Sára, Z. (2019a). Innováció-e a digitalizáció? A digitális transzformáció és az innovációmenedzsment tanulságai egy pénzügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány, 50(7–8), 88–101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.08
Csedő, Z., Zavarkó, M., & Sára, Z. (2019b). Tudásmenedzsment és stratégiai kettős képesség – Felsővezetői döntések elemzése az innovációs stratégia megvalósítása során. Vezetéstudomány, 50(3), 36–49. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.03.04
Dantsoho, M. A., Adamu, A. A., Yazeed, M., Abdullahi, N., Ringim, K. J., & Umar, S. (2020). Digital Orientation Scale: Development and Validation. 2020 International Conference on Data Analytics for Business and Industry: Way Towards a Sustainable Economy, ICDABI 2020. New York, NY: IEEE. https://doi.org/10.1109/ICDABI51230.2020.9325678
Davenport, T. H. (1993). Need radical innovation and continuous improvement? Integrate process reengineering and TQM. Planning Review, 21(3), 6–12. https://doi.org/10.1108/eb054413
Demeter, K., & Losonci, D. (2020). Business and technological perspectives of Industry 4.0: A framework for thinking with case illustration. Vezetéstudomány, 51(5), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.05.01
Do Vale, G., Collin-Lachaud, I., & Lecocq, X. (2021). Micro-level practices of bricolage during business model innovation process: The case of digital transformation towards omni-channel retailing. Scandinavian Journal of Management, 37(2). https://doi.org/10.1016/j.scaman.2021.101154
Edlich, A., Watson, A., & Whiteman, R. (2017). What does automation mean for G&A and the back office? McKinsey Quarterly, 2017(2), 97–101.
Ehmig-Klassen, K. and Schallmo, D. (2021). Digital Leadership: Approaches and Practical Insights from th B2B Sector. Proceedings of ISPIM Connects Valencia: Reconnect, Rediscover, Reimagine. Lappeenranta, Finland: LUT Scientific and Expertise Publications.
Eisenhardt, K. M. (1989). Building Theories from Case Study Research. The Academy of Management Review, 14(4), 532. https://doi.org/10.2307/258557
Ekman, P., Thilenius, P., Thompson, S., & Whitaker, J. (2020). Digital transformation of global business processes: The role of dual embeddedness. Business Process Management Journal, 26(2), 570–592. https://doi.org/10.1108/BPMJ-02-2019-0080
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information and Management, 57(5), 103262. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262
Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesböck, F. (2016). Options for Formulating a Digital Transformation Strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 103–119.
Horlach, B., Drews, P., & Schirmer, I. (2016). Bimodal IT: Business-IT alignment in the age of digital transformation. In V. Nissen, S. Strassburger, D. Fischer, & D. Stelzer (Eds.), Multikonferenz Wirtschaftsinformatik, MKWI 2016 (pp. 1417–1428). Technische Universitat IlmenauIlmenau; Germany.
Ismail, M. H., Khater, M., & Zaki, M. (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? Cambridge, UK: University of Cambridge.
Kagermann, H. (2015). Change Through Digitization— Value Creation in the Age of Industry 4.0. In R. R. Albach H., Meffert H., Pinkwart A. (Ed.), Management of Permanent Change (pp. 23–45). Wiesbaden: Springer Gable. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05014-6_2
Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, A. N., Kiron, D., & Na- tasha, B. (2015). Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 56(2), 3–25.
Kent, A. L., Lancefield, D., & Reilly, K. (2018). The Four Building Blocks of Transformation. Strategy + Business, 2018(93), 1–8.
Ku, C. C., Chien, C. F., & Ma, K. T. (2020). Digital transformation to empower smart production for Industry 3.5 and an empirical study for textile dyeing. Computers and Industrial Engineering, 142(January), 106297. https://doi.org/10.1016/j.cie.2020.106297
Lee, J., Lapira, E., Bagheri, B., & Kao, H. (2013). Recent advances and trends in predictive manufacturing systems in big data environment. Manufacturing Letters, 1(1), 38–41. https://doi.org/10.1016/j.mfglet.2013.09.005
Lucas, H. C., Agarwal, R., Clemons, E. K., Sawy, O. A., & Weber, B. W. (2013). Impactful Research on Transformational Information Technology: An Opportunity to inform new audiences. MIS Quartelry, 37(2), 371–382. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37.2.03
Manavalan, E., & Jayakrishna, K. (2019). A review of Internet of Things (IoT) embedded sustainable supply chain for industry 4.0 requirements. Computers and Industrial Engineering, 127(November 2017), 925–953. https://doi.org/10.1016/j.cie.2018.11.030
March, J. G. (1991). Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, 2(1), 71–87. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.71
Marciniak, R., Móricz, P., & Baksa, M. (2019). Intelligent Business Services Operation. In Proceedings of 10th International Symposium on Intelligent Manufacturing and Service Systems (pp. 110–120). Sakarya University – Sakarya/Turkey: Sakarya University, Faculty of Engineering, Department of Industrial Engineering, Sakarya, Turkey.
Marciniak, R., & Ránki-Kovács, R. (Eds.). (2021). Business Services Sector Hungary: Hungarian GBS Report 2020. Budapest, Hungary: Hungarian Service and Outsourcing Association.
Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
Melton, J., Carrigan, C., & Glusac, N. (2019). AI Is Lifting Service-Center Performance. Boston, MA: Bain & Company.
Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (2010). Multiple-Case Designs. In Mills, A. J. (Ed.), Encyclopedia of Case Study Research. https://doi.org/10.4135/9781412957397.n216
Morakanyane, R., Grace, A., & O’Reilly, P. (2017). Conceptualizing digital transformation in business organizations: A systematic review of literature. In 30th Bled eConference: Digital Transformation – From Connecting Things to Transforming our Lives, BLED 2017 (pp. 427–444). https://doi.org/10.18690/978-961-286-043-1.30
Muzyka, D., De Koning, A., & Churchill, N. (1995). On transformation and adaptation: Building the entrepreneurial corporation. European Management Journal, 13(4), 346–362. https://doi.org/10.1016/0263-2373(95)00029-K
Porter, M. E., & Heppelmann, J. E. (2015). How Smart, Connected Products Are Transforming Companies. Harvard Business Review, 93(10), 96–114. https://hbr.org/2015/10/how-smart-connected-products-are-transforming-companies
Rehse, O., Hoffmann, S., & Kosanke, C. (2016). Tapping into the Transformative Power of Service 4.0. Düsseldorf: BCG.
Rüth, R. and Netzer, T. (2020). The key elements of cultural intelligence as a driver for digital leadership success. Leadership, Education, Personality: An Interdisciplinary Journal, 2, 3–8. https://doi.org/10.1365/s42681-019-00005-x
Schumacher, A., Sihn, W., & Erol, S. (2016). Automation, digitization and digitalization and their implications for manufacturing processes. In Conference: Innovation and Sustainability International Scientific Conference. Sustainable Innovative Solutions (2nd Edition). Bucharest, Romania.
Sebastian, I. M., Ross, J. W., & Beath, C. (2017). How Big Old Companies Navigate Digital Transformation: Discovery Service for Saudia Digital Library. MIS Quarterly Executive, 2017, 197–213. https://doi.org/10.4324/9780429286797-6
Syed, R., Suriadi, S., Adams, M., Bandara, W., Leemans, S. J. J., Ouyang, C., ... Reijers, H. A. (2020). Robotic Process Automation: Contemporary themes and challenges. Computers in Industry, 115, 103162. https://doi.org/10.1016/j.compind.2019.103162
Szalavetz, A. (2019a). Artificial intelligence-based development strategy in dependent market economies – Any room amidst big power rivalry? Central European Business Review, 8(4), 40–54. https://doi.org/10.18267/j.cebr.219
Szalavetz, A. (2019b). Industry 4.0 and capability development in manufacturing subsidiaries. Technological Forecasting & Social Change, 145, 384–395. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.06.027
Szász, L., Demeter, K., Rácz, B. G., & Losonci, D. (2020). Industry 4.0: A review and analysis of contingency and performance effects. Journal of Manufacturing Technology Management, 32(3), 667-694. https://doi.org/10.1108/JMTM-10-2019-0371
Szász, L., Rácz, B. G., Scherrer, M., & Deflorin, P. (2019). Disseminative capabilities and manufacturing plant roles in the knowledge network of MNCs. International Journal of Production Economics, 208, 294–304. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.12.004
Taródy, D., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2021). A növekedéssel kapcsolatos kihívások és kontextuális kettős képesség. A felső vezetők (TMT) integráltságának vizsgálata. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 52(8–9), 34–47. https://doi.org/10.14267/veztud.2021.09.03
Tekic, Z., & Koroteev, D. (2019). From disruptively digital to proudly analog: A holistic typology of digital transformation strategies. Business Horizons, 62(6), 683–693. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2019.07.002
Tushman, M. L., & O’Reilly, C. A. (1996). Ambidextrous Organizations: Managing Evolutionary and Revo- lutionary Change. California Management Review, 38(4), 8–30. https://doi.org/10.2307/41165852
Weick, K. E. (1998). Improvisation as a mindset for organizational analysis. Organization Science, 9(5), 543–555. https://doi.org/10.1287/orsc.9.5.543
Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). The Nine Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Management Review.
Wiseman, C. (1988). Strategic Information Systems. Irwin, Chicago: McGraw-Hill Professional.
Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles, CA: SAGE Publications.
Zimmer, M. P. (2019). Improvising Digital Transformation: Strategy Unfolding in Acts of Organizational Improvisation. AMCIS 2019 Proceedings. 4.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.