A magyarországi vállalatok digitális képessége a pandémia előtt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.01

Keywords:

digitalization, digital transformation, digital capabilities, corporate competitiveness, Hungarian SME sector

Abstract

Based on the 2019 Corvinus University of Budapest competitiveness survey, this paper examines the digitalization capabilities of Hungarian companies. The theoretical background defines the concepts of digitalization and digital transformation, covering the role of technology and strategy in digital transformation. The analysis groups the sampled companies into five clusters based on the leadership preparedness, awareness and planning, skills and resources, and openness and responsiveness factors of digitalization readiness. The paper presents the IT background and goals of the companies that drive the digitalization, also pointing out the differences between clusters. It compares five digitalization areas across clusters: digitalization in managerial decisions, supplier relationships, production and service delivery, customer relationships, and products and services. Based on analysis of the digitalization readiness and digital initiatives of the clusters, the study concludes that digital capabilities are evolving in parallel with digitalization projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Péter Móricz, Corvinus University of Budapest

Associate Professor

References

Baksa M., Freund A., Demeter K., & Losonci D. (Eds.) (2021). Üzlet 4.0 – magyarországi vállalati tapasztalatok: Termelés, szolgáltatás, logisztika. Budapest, Magyarország : Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634546276

Bharadwaj, A., El Sawy, O., Pavlou, P., & Venkatraman, N. (2013). Digital business strategy: toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2), 471–482. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37:2.3

Bonnet, D., & Westerman, G. (2021). The New Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 62(2), 83–89. https://sloanreview.mit.edu/article/the-new-elements-of-digital-transformation/

Chikán A., Czakó E., Losonci D., & Kiss-Dobronyi B. (Eds.) (2019). A 4. ipari forradalom küszöbén: Gyorsjelentés a 2019. évi kérdőíves felmérés eredményeiről. Vállalatgazdasági Tudományos és Oktatási Alapítvány, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4328/1/Gyorsjelentes_2019_Versenykepesseg.pdf

Dantsoho, M. A., Ado Adamu, A., Yazeed, M., Abdullahi, N., Ringim, K. J., & Umar, S. (2020). Digital Orientation Scale: Development and Validation. In 2020 International Conference on Data Analytics for Business and Industry: Way Towards a Sustainable Economy (ICDABI) (pp. 1–6). New York: IEEE. https://doi.org/10.1109/ICDABI51230.2020.9325678

Daubner, R., & Lips, T. (2017). Digitalisation. Discussion Paper (Internal). Stuttgart: Horváth & Partners.

Demeter K., Losonci D., Marciniak R., Nagy J., Móricz P., Matyusz Zs., Baksa M., Freund A., Jámbor Zs., Pistrui B., & Diófási-Kovács O. (2020). Industry 4.0 through the lenses of technology, strategy, and organization: A compilation of case study evidence. Vezetéstudomány, 51(11), 14–25. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.11.02

Demeter, K., Losonci, D., Szász, L., & Rácz, B.-G. (2020). Magyarországi gyártóegységek ipar 4.0 gyakorlatának elemzése – Technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51(4), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01

Drótos Gy., & Szabó Z. (2001). Vállalati informatika Magyarországon az ezredfordulón: Mítosz és valóság. Vezetéstudomány, 32(2), 17–23. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4915/1/VT_2001n2p17.pdf

Fehér P., Szabó Z., & Varga K. (2017). Analysing Digital Transformation among Hungarian Organizations. In Pucihar, A., Borstnar, M.K., Kittl, C., Ravesteijn, P., Clarke, R., & Bons, R.W. (Eds.), 30th Bled eConference: Digital transformation, from connecting things to transforming our lives: conference proceedings (pp. 139-150). Maribor: University of Maribor Press. https://doi.org/10.18690/978-961-286-043-1.11

Fichman, R. G., Dos Santos, B. L., & Zheng, Z. E. (2014). Digital Innovation as a Fundamental and Powerful Concept in the Information Systems Curriculum. MIS Quarterly, 38(2), 329–353. http://dx.doi.org/10.25300/MISQ/2014/38.2.01

Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information and Management, 57(5), 1–13. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262

Gill, M., & VanBoskirk, S. (2016). The Digital Maturity Model 4.0 – Benchmarks: Digital Business Transformation Playbook. Cambridge, MA: Forrester Research. https://dixital.cec.es/wp-content/uploads/presentacions/presentacion06.pdf

Gobble, M. M. (2018). Digitalization, Digitization, and Innovation. Research Technology Management, 61(4), 56–57. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1471280

Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesboeck, F. (2016). Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 123–139. http://dx.doi.org/10.4324/9780429286797-7

Horváth, D., & Szabo, Zs. R. (2019). Driving forces and barriers of Industry 4.0: Do multinational and small and medium-sized companies have equal opportunities? Technological Forecasting and Social Change, 146, 119-132. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.05.021

IWI-HSG, & Crosswalk AG (2015). Digital Maturity & Transformation Study 2015­2016 Questionnaire.

Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, A. N., Kiron, D., & Buckley, N. (2017). Achieving Digital Maturity. Cam- bridge, MA: MIT Sloan Management Review and Deloitte University Press. https://sadil.ws/bitstream/handle/123456789/1453/DUP_Achieving-digital-maturity.pdf

Kidschun, F., Hecklau, F., Orth, R., Wackernagel, J. P., & Singer, K. (2019). Development of an Organizational Structure Model as a Basis for the Assessment of the Digital Transformation of Organizations. Proceedings of the European Conference on Management, Leadership & Governance (pp. 217–226). https://doi.org/10.34190/MLG.19.107

Kindermann, B., Beutel, S., de Lomana, G. G., Strese, S., Bendig, D., & Brettel, M. (2021). Digital orientation: Conceptualization and operationalization of a new strategic orientation. European Management Journal, 39(5), 645-657. https://doi.org/10.1016/j.emj.2020.10.009

Lányi, B., Hornyák, M., & Kruzslicz, F. (2021). The effect of online activity on SMEs’ competitiveness. Competitiveness Review, 31(3), 477–496. https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0022

Lipsmeier, A., Kühn, A., Joppen, R., & Dumitrescu, R. (2020). Process for the development of a digital strategy. Procedia CIRP, 88, 173-178. https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.05.031

Losonci D., Takács O., & Demeter K. (2019). Az Ipar 4.0 hatásainak nyomában – a magyarországi járműipar elemzése. Közgazdasági Szemle, 66(2), 185-218. https://doi.org/10.18414/KSZ.2019.2.185

Marciniak R., Móricz P., & Baksa M.. (2020). Lépések a kognitív automatizáció felé – Digitális átalakulás egy magyarországi üzleti szolgáltatóközpontban. Vezetéstudomány, 51(6), 42–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.05

Matarazzo, M., Penco, L., Profumo, G., & Quaglia, R. (2021). Digital transformation and customer value creation in Made in Italy SMEs: A dynamic capabilities perspective. Journal of Business Research, 123, 642–656. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.10.033

Móricz P. (2021). Informatika és digitalizáció – Helyzetkép a Versenyképesség Kutatás 2019­es adatfelvétele alapján. Műhelytanulmány. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

Nambisan, S., Lyytinen, K., Majchrzak, A., & Song, M. (2017). Digital innovation management: Reinventing innovation management research in a digital world. MIS Quarterly, 41(1), 223–238. https://doi.org/10.25300/MISQ/2017/41:1.03

Porter, M. E., & Heppelmann, J. E. (2015). How Smart, Connected Products are Transforming Companies. Harvard Business Review, 93(10) 96–114.

Sebastian, I. M., Ross, J. W., Beath, C., Mocker, M., Moloney, K. G., & Fonstad, N. O. (2017). How Big Old Companies Navigate Digital Transformation. MIS Quarterly Executive, 16(3), 197–213.

Szalavetz, A. (2020). Ki profitál a digitális átalakulásból? Műhelytanulmányok (139). Budapest: Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézet. http://www.vki.hu/files/download_1238.html

Tapscott, D., & Tapscott, A. (2016). Blockchain Revolution: How the Technology behind Bitcoin is Changing Money, Business, and the World. New York NY: Penguin.

Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Qi Dong, J., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122(1), 889–901. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022

Vial, G (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118–144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003

Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. (2011). Digital transformation: A roadmap for billion­dollar organizations [Report]. Paris & Cambridge, MA: Capgemini Consulting & MIT Center for Digital Business. https://www.capgemini.com/resources/digital-transformation-a-roadmap-for-billiondollar-organizations/

Wimmer Á., & Csesznák A. (2021). A hazai vállalatok versenyképességi jellemzői a negyedik ipari forradalom idején – Vállalati jellemzők és összefüggéseik a „Versenyben a világgal” kutatási program felmérése alapján. Budapest: Alinea Kiadó, BCE Versenyképesség Kutató Központ. https://doi.org/10.14267/978-615-5669-49-1

Downloads

Published

2022-03-25

How to Cite

Móricz, P. (2022). A magyarországi vállalatok digitális képessége a pandémia előtt. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(3), 2–18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.01

Issue

Section

Studies and Articles

Most read articles by the same author(s)