Lépések a kognitív automatizáció felé

Digitális átalakulás egy magyarországi üzleti szolgáltatóközpontban

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.05

Keywords:

business services centre, digitalization, process automation, artificial intelligence, shared services

Abstract

In the last ten years, the Hungarian business services sector has showed steady growth in these years of both crisis and prosperity and thus has become an essential segment of the national economy. Business services centres, mostly internationally owned key players of the industry, have already been affected by the imminent technological revolution. These companies are pioneers many times over in using advanced technologies to meet the double requirements of low operational costs and high service standards. In this paper, the authors explore digital transformation to see how the use of advanced technologies changes the operational processes of business services centres. Based on their empirical research, they present the digital transformation projects of a Hungary-based business services centre in their case study. The authors introduce the main motives of digital transformation, as well as technologies and aspects of organizational culture that promote this change. Lessons learned from the case study may be extended to other actors of the industry and raise new questions for scholars and practitioners interested in digital transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Róbert Marciniak, Corvinus University of Budapest

Senior Lecturer

Péter Móricz, Corvinus University of Budapest

Associate Professor

Máté Baksa, Corvinus University of Budapest

PhD student

References

Agárdi, I. (2018). A digitalizáció mint a kiskereskedelmi tevékenységet integráló tényező. Vezetéstudomány, 49(12), 50–57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.12.06

Andriole, S. J. (2017). Five Myths About Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 58(3), 20-22. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/article/five-myths-about-digital-transformation/

Babbie, E. (2008). A társadalomtudományi kutatás gyakorlata (6th ed.). Budapest: Balassi Kiadó.

Bhimani, A., & Willcocks, L. (2014). Digitisation, “Big Data” and the transformation of accounting information. Accounting and Business Research, 44(4), 469–490. https://doi.org/10.1080/00014788.2014.910051

Daubner, R., & Lips, T. (2017). “Customer Experience Management” – Digitizing Customer Interaction. Stuttgart: Horváth & Partners.

Demeter, K., & Losonci, D. (2020). Business and technological perspectives of Industry 4.0: A framework for thinking with case illustration. Vezetéstudomány, 51(5), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.05.01

Demeter, K., Losonci, D., Nagy, J., & Horváth, B. (2019). Tapasztalatok az ipar 4.0-val – egy esetalapú elemzés. Vezetéstudomány, 50(4), 11–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.02

Demeter, K., Losonci, D., Szász, L., & Rácz, B.-G. (2020). Magyarországi gyártóegységek ipar 4.0 gyakorlatának elemzése – Technológia, stratégia, szervezet. Vezetéstudomány, 51(4), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.01

Drótos, G., Marciniak, R., Ránki-Kovács, R., Jakab, D., Willbrandt, N., Baksa, M., Balajti, P., & Mátrai, E. (2018). Business Services Hungary: 360° view about the Hungarian Business Services Market 2018. Budapest: Hungarian Investment Promotion Agency.

Eden, R., Burton-Jones, A., Casey, V., & Draheim, M. (2019). Digital Transformation Requires Workforce Transformation. MIS Quarterly Executive, 18(1), 1–14. https://doi.org/10.17705/2msqe.00005

El-Khoury, D. D. (2017). Digital transformation and the worldclass HR difference. Strategic HR Review, 16(2), 86–88. https://doi.org/10.1108/SHR-01-2017-0001

Fehér, P. (2018). A digitális átalakulás módszereinek feltárása a közszolgáltatásokban – a design thinking módszertan alkalmazási lehetőségei. Vezetéstudomány, 49(7–8), 22–31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.07-08.03

Futó, I. (2018). Mesterséges intelligenciaeszközök – logikai következtetésen alapuló szakértő rendszerek – alkalmazása a közigazgatásban, hazai lehetőségek. Vezetéstudomány, 49(7–8), 40–51. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.07-08.05

Füzes, P., Szabó, Z. R., & Gódor, Z. (2018). Szabadulás a kiaknázási csapdából a digitális jövő alakításával: Hogyan irányítható az iparági változás egy felhőalapú szolgáltatásra épülő kiaknázási és felderítési tevékenységgel? Vezetéstudomány, 49(1), 54–64. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.01.06

Govindarajan, V., & Immelt, J. R. (2019). The Only Way Manufacturers Can Survive. MIT Sloan Management Review, 60(3), 24-33. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/article/the-only-way-manufacturers-can-survive/

Gregersen, H. (2018). Digital Transformation Opens New Questions — and New Problems to Solve. MIT Sloan Management Review, 60(1), 27-29. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/article/digital-transformationopens-new-questions-and-new-problems-to-solve/

Hardy, J., Sass, M., & Fifekova, M. P. (2011). Impacts of horizontal and vertical foreign investment in business services: the experience of Hungary, Slovakia and the Czech Republic. European Urban and Regional Studies, 18(4), 427–443. https://doi.org/10.1177/0969776411422618

Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesböck, F. (2016). Options for Formulating a Digital Transformation Strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2), 103–119.

Hicks, M. (2019). Why the urgency of digital transformation is hurting the digital workplace. Strategic HR Review, 18(1), 34–35. https://doi.org/10.1108/shr-02-2019-153

Horváth, D., & Mitev, A. (2015). Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.

Horváth, D., & Szabó, Z. R. (2017). A negyedik ipari forradalom vezetési aspektusai. In M. Veresné Somosi & K. Lipták (Eds.), „Mérleg és Kihívások” X. Nemzetközi Tudományos Konferencia (pp. 700–714). Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.

Kane, G. C., Palmer, D., Phillips, A. N., Kiron, D., & Buckley, N. (2015). Strategy, not technology, drives digital transformation. MIT Sloan Management Review, 56(2), 3-25. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/projects/strategydrives-digital-transformation/

Losonci, D., Takács, O., & Demeter, K. (2019). Az ipar 4.0 hatásainak nyomában – a magyarországi járműipar elemzése. Közgazdasági Szemle, 66(2), 185–218. https://doi.org/10.18414/KSZ.2019.2.185

Makó, C., Illéssy, M., & Borbély, A. (2018). A digitalizáció és a munkavégzési formák. Magyar Tudomány, 179(1), 61–68. https://doi.org/10.1556/2065.179.2018.1.7

Marciniak, R. (2014a). A gazdasági válság hatása az üzleti szolgáltató szektorra a közép-kelet-európai régióban. Közgazdász Fórum, 17(1–2), 31–54.

Marciniak, R. (2014b). Osztott szolgáltatások – egy innovatív szervezeti forma vizsgálata (PhD disszertáció). Miskolci Egyetem. https://doi.org/10.14750/ME.2015.022

Marciniak, R. (2017). Piaci-alapú működés a shared service modellben. In M. Vilmányi & K. Kazár (Eds.), Menedzsment innovációk az üzleti és a nonbusiness szférákban (pp. 459–474). Szeged: SZTE Gazdaságtudományi Kar.

Marciniak, R., & Berend, D. (2017). Disclosing RPA Trend in the Business Services. In L. Berényi (Ed.), Management 55 Challenges in the 21st Century. Volume III : Diversity of Challenges ( pp. 119–132). S aarbrücken, G ermany: Lambert Academic Publishing (LAP).

Marciniak, R., Móricz, P., & Baksa, M. (2018). A digitális transzformáció új hulláma a hazai szolgáltatóközpontokban. In D. Horváth (Ed.), A stratégiai menedzsment legújabb kihívása: a 4. ipari forradalom c. konferencia kiadvány (pp. 26–33). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339–343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5

Mazzawi, E., Munsif, S., & Stark, R. (2003). Sun Rises on “Rightshore.” Business Strategy Review, 14(3), 4–6. https://doi.org/10.1111/1467-8616.00265

Nagy, J. (2019). Az ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései – vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50(1), 14–26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.02

Nemeslaki, A. (2018). A magyar közigazgatás digitális transzformációjának jelentősége a vezetéstudományban: beköszöntő a tematikus számhoz. Vezetéstudomány, 49(7–8), 2–5. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.07-08.01

Porter, M. E., & Heppelmann, J. E. (2015). How Smart, Connected Products Are Transforming Companies. Harvard Business Review, 93(10), 96-114. Retrieved from https://hbr.org/2015/10/how-smart-connectedproducts-are-transforming-companies

Reis, J., Amorim, M., Melão, N., & Matos, P. (2018). Digital Transformation: A Literature Review and Guidelines for Future Research. In Á. Rocha, H. Adeli, L. P. Reis, & S. Costanzo (Eds.), Trends and Advances in Information Systems and Technologies. WorldCIST’18. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-319-77703-0_41

Rekettye, G. (2018). Értékteremtés 4.0 – Termékek és szolgáltatások vevőorientált tervezése, fejlesztése és menedzselése. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Rekettye, G. (2020). Az ipar 4.0 hatása az árakra és a vállalati árképzés gyakorlatára. Vezetéstudomány, 51(4), 15–25. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.02

Sass, M. (2010). Foreign direct investments and relocations in business services – what are the locational factors? The case of Hungary. Cuadernos de Relaciones Laborales, 28(1), 44–63.

Sass, M., & Fifekova, M. (2011). Offshoring and Outsourcing Business Services to Central and Eastern Europe: Some Empirical and Conceptual Considerations. European Planning Studies, 19(9), 1593–1609. https://doi.org/10.1080/09654313.2011.586196

Sebastian, I. M., Ross, J. W., Beath, C., Mocker, M., Moloney, K. G., & Fonstad, N. O. (2017). How Big Old Companies Navigate Digital Transformation. MIS Quarterly Executive, 16(3), 197–214.

Szabó, Z. R., Horváth, D., & Hortoványi, L. (2019). Hálózati tanulás az ipar 4.0 korában. Közgazdasági Szemle, 66(1), 72–94. https://doi.org/10.18414/KSZ.2019.1.72

Szabó, Z. R., & Vida, G. (2009). Szolgáltató központok Magyarországon. Vezetéstudomány, 40(4), 28–42.

Szalavetz, A. (2018). Digitális átalakulás és fenntarthatóság: A technológiaoptimista környezetgazdászok és a pesszimista ökológiai közgazdászok közötti vita újraindítása. Közgazdasági Szemle, 65(10), 1067–1088. https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.10.1067

Szalavetz, A. (2019a). Artificial intelligence-based development strategy in dependent market economies – Any room amidst big power rivalry? Central European Business Review, 8(4), 40–54. https://doi.org/10.18267/j.cebr.219

Szalavetz, A. (2019b). Industry 4.0 and capability development in manufacturing subsidiaries. Technological Forecasting & Social Change, 145, 384–395. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.06.027

Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). The Nine Elements of Digital Transformation. MIT Sloan Management Review, 55(3), 1-6. Retrieved from https://sloanreview.mit.edu/article/the-nine-elementsof-digital-transformation/

Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. (2011). Digital transformation: A roadmap for billion-dollar organizations.

Downloads

Published

2020-06-05

How to Cite

Marciniak, R., Móricz, P., & Baksa, M. (2020). Lépések a kognitív automatizáció felé: Digitális átalakulás egy magyarországi üzleti szolgáltatóközpontban. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 51(6), 42–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.06.05

Issue

Section

Studies and Articles