A fenntarthatósági átmenet kihasználatlan erőforrásai
Egy marketingiparági backcasting folyamat tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.02.01Kulcsszavak:
fenntarthatóság, marketingkommunikáció, backcasting, utópisztikus gondolkodás, a bölcsesség egyensúlyelméleteAbsztrakt
Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a társadalmi és ökológiai transzformáció szükségessége, amelyben fontos szerep hárul a különböző iparágak szereplőire. 2018-ban egy részvételi backcasting projekt során a legnagyobb magyarországi marketingkommunikációs ügynökségben dolgozók arra kaptak felhatalmazást, hogy képzeljék el a szakmájuk jövőjét. A backcasting egy olyan szcenárióépítési folyamat, amely egy elképzelt pozitív jövőképből indul ki. Keretezés nélkül a munkatársak arra koncentráltak, hogy milyen szerepet tölthetne be a marketing egy olyan fenntarthatósági átmenetben, ahol mind a környezeti, mind a társadalmi igazságosság középpontba kerül. A projekt példát szolgáltat arra, hogy hogyan érdemes megfelelő tereket biztosítani ahhoz, hogy a „szennyező” iparágakban dolgozó munkatársak pozitív társadalmi hatásukkal kapcsolatos aspirációit, és a lehetséges negatív hatásokkal szemben érzett belső feszültségeit csatornázni lehessen. Ezáltal hozzájárulhatnak szakmai területeiken a fenntarthatósághoz vezető átmenetekhez, és a személyes meghasonlás csökkentésével megelőzhető, hogy az iparág elveszítse a társadalmi felelősséget érző munkavállalóit. A projekt tapasztalatai hozzájárulhatnak az üzleti és társadalmi modellek fenntarthatóbbá válásával kapcsolatos diskurzushoz.
Letöltések
Hivatkozások
Akenji, L. (2014). Consumer scapegoatism and limits to green consumerism. Journal for Cleaner Production, 63, 13–23. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.05.022
Brand, U. (2016). How to get out of the multiple crisis? Contours of a critical theory of social-ecological transformation. Environmental Values, 25(5), 503–525. https://doi.org/10.3197/096327116X14703858759017
Brown, J. & Issacs, D. (2005). World café: Shaping our futures through conversations that matter. San Francisco: Berrett-Koehler.
De Bono, E. (2018). Future Positive. New York: Penguin Random House.
Delmas, M. A., & Burbano, V. C. (2011). The drivers of greenwashing. California Management Review, 54(1), 64–87. https://doi.org/10.1525/cmr.2011.54.1.64
Eden, C. & Huxham, C. (1996). Action research for management research. British Journal of Management, 7(1), 75-86. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.1996.tb00107.x
Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. Hoboken, NJ.: John Wiley & Sons.
Farrell, D. (1983). Exit, voice, loyalty, and neglect as responses to job dissatisfaction: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 26(4), 596-607. https://doi.org/10.5465/255909
Firat, A. F., & Venkatesh, A. (1993). Postmodernity: The age of marketing. International Journal of Research in Marketing, 10(3), 227–249. https://doi.org/10.1016/0167-8116(93)90009-N
Ganster, D. C., & Fusilier, M. R. (1989). Control in the workplace. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology (pp. 235-280). Chichester: Wiley.
Glenn, J. C. (2009). Futures Wheel. Futures Research Methodology (Version 3.0). Washington, D.C: AC/UNU Millennium Project.
Hamilton, C. (2010). Consumerism, self-creation and prospects for a new ecological consciousness. Journal for Cleaner Production, 18(6), 571–575. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.013
Hickel, J. (2020). Less is more: How Degrowth will save the world. London: Windmill.
Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states. Cambridge, Mass., London: Harvard University Press.
Király, G., Köves, A., Pataki, Gy., & Kiss, G. (2016). Assessing the Participatory Potential of Systems Mapping. Systems Research and Behavioural Sciences, 33(4), 496–514. https://doi.org/10.1002/sres.2374
Király, G., Köves, A., & Balázs, B. (2017). A politikai vezetés és a rendszerszintű gondolkodás ellentmondásai. Politikatudományi Szemle, (3), 57-78.
Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit, Hoboken, NJ: John Wiley and Sons.
Köves A. (2015). Back from the future: defining sustain- able employment through backcasting (PhD thesis). Corvinus University of Budapest, Budapest. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/832/1/Koves_Alexandra.pdf
Köves, A. & Király, G. (2021). Inner drives: Is the future of marketing communications more sustainable when using backcasting? Futures, 130, 102755. https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102755
Köves A. (2016). Vissza a jövőből: Komplex, rendszerszintű problémákra adott lehetséges válaszok kutatása a backcasting módszer segítségével. Prosperitas, 3(2), 17-36. http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/1079/1/Koves-Alexandra.pdf
Layton, R. A., & Grossbart, S. (2006). Macromarketing: Past, present, and possible future. Journal of Macromarketing, 26(2), 193–213. https://doi.org/10.1177/0276146706294026
Málovics, G., Csigéné, N. N., & Kraus, S. (2008). The role of corporate social responsibility in strong sustainability. Journal of Socio-Economics, 37(3), 907–918. https://doi.org/10.1016/j.socec.2006.12.061
Meadows, D. H.; Meadows, D. L.; Randers, J.; & Behrens III, W. W. (1972). The Limits to Growth: A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind. New York: Universe Books.
Mittelstaedt, J. D., Shultz, C. J., Kilbourne, W. E., & Peterson, M. (2014). Sustainability as Megatrend: Two Schools of Macromarketing Thought. Journal of Macromarketing, 34(3), 253–264. https://doi.org/10.1177/0276146713520551
Naus, F., Van Iterson, A., & Roe, R. (2007). Organizational cynicism: Extending the exit, voice, loyalty, and neglect model of employees’ responses to adverse conditions in the workplace. Human Relations, 60(5), 683-718. https://doi.org/10.1177/0018726707079198
Pantelica, D., Sakalb, M., & Zehetnerc, A. (2016). Marketing and sustainability from the perspective of future decision makers. South African Journal for Business Management, 47(1), 37–47. https://doi.org/10.4102/sajbm.v47i1.51
Quarta, C. (1996). Homo Utopicus: On the need for utopia. Utopian Studies, 7(2), 153-166. https://www.jstor.org/stable/20719515
Raskin, P. D., Electris, C., & Rosen, R. A. (2010). The century ahead: Searching for sustainability. Sustainability, 2(8), 2626–2651. https://doi.org/10.3390/su2082626
Robinson, J. (2003). Future subjunctive: backcasting as social learning. Futures, 35(8), 839–856. https://doi.org/10.1016/S0016-3287(03)00039-9
Rusbult, C. E., Farrell, D., Rogers, G., & Mainous III, A. G. (1988). Impact of exchange variables on exit, voice, loyalty, and neglect: An integrative model of responses to declining job satisfaction. Academy of Management Journal, 31(3), 599-627. https://doi.org/10.5465/256461
Rusbult, C. E., & Zembrodt, I. M. (1983). Responses to dissatisfaction in romantic involvements: A multidimensional scaling analysis. Journal of Experimental Social Psychology, 19(3), 274-293. https://doi.org/10.1016/0022-1031(83)90042-2
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. New York: Pearson. Sekulova, F., Kallis, G., Rodríguez-Labajos, B., & Schneider, F. (2013). Degrowth: From theory to practice. Journal for Cleaner Production, 38(Jan), 1–6. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.06.022
Sternberg, R. J. (1998). A balance theory of wisdom. Review of General Psychology, 2(4), 347-365. https://doi.org/10.1037%2F1089-2680.2.4.347
Szabó, A., Oross, D., Kovács, T., & Róna, D. (2015). Exit, Voice, Loyalty and Neglect–political attitudes of Hungarian university and college students. Prague: Heinrich-Böll-Stiftung.
Szélesi, S. (2018). Menekülés egy tökéletes világból. Budapest: Wavemaker. http://christmas.wavemaker.hu/MenekulesENdigitalis.pdf
Varey, R.J., & McKie, D. (2010). Staging consciousness: marketing 3.0, post-consumerism and future pathways. Journal of Consumer Behaviour, 9(4), 321–334. https://doi.org/10.1362/147539210x543538
Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, 68(1), 1–17. http://www.jstor.org/stable/30161971
Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2016). Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(1), 5–23. https://doi.org/10.1007/s11747-015-0456-3
Welzel, C. & Inglehart, R. (2010). Values, Agency, and Well-Being: A Human Development Model. Social Indicators Research, 97(1), 43-63. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9557-z
Wright, E. O. (2013). Transforming capitalism through real utopias. Irish Journal of Sociology, 21(2), 6-40. https://doi.org/10.7227/IJS.21.2.2
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.