A fenntarthatósági átmenet kihasználatlan erőforrásai

Egy marketingiparági backcasting folyamat tanulságai

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.02.01

Kulcsszavak:

fenntarthatóság, marketingkommunikáció, backcasting, utópisztikus gondolkodás, a bölcsesség egyensúlyelmélete

Absztrakt

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a társadalmi és ökológiai transzformáció szükségessége, amelyben fontos szerep hárul a különböző iparágak szereplőire. 2018-ban egy részvételi backcasting projekt során a legnagyobb magyarországi marketingkommunikációs ügynökségben dolgozók arra kaptak felhatalmazást, hogy képzeljék el a szakmájuk jövőjét. A backcasting egy olyan szcenárióépítési folyamat, amely egy elképzelt pozitív jövőképből indul ki. Keretezés nélkül a munkatársak arra koncentráltak, hogy milyen szerepet tölthetne be a marketing egy olyan fenntarthatósági átmenetben, ahol mind a környezeti, mind a társadalmi igazságosság középpontba kerül. A projekt példát szolgáltat arra, hogy hogyan érdemes megfelelő tereket biztosítani ahhoz, hogy a „szennyező” iparágakban dolgozó munkatársak pozitív társadalmi hatásukkal kapcsolatos aspirációit, és a lehetséges negatív hatásokkal szemben érzett belső feszültségeit csatornázni lehessen. Ezáltal hozzájárulhatnak szakmai területeiken a fenntarthatósághoz vezető átmenetekhez, és a személyes meghasonlás csökkentésével megelőzhető, hogy az iparág elveszítse a társadalmi felelősséget érző munkavállalóit. A projekt tapasztalatai hozzájárulhatnak az üzleti és társadalmi modellek fenntarthatóbbá válásával kapcsolatos diskurzushoz.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Alexandra Köves, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi docens

Gábor Király, Budapesti Gazdasági Egyetem

Egyetemi tanár

Hivatkozások

Akenji, L. (2014). Consumer scapegoatism and limits to green consumerism. Journal for Cleaner Production, 63, 13–23. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.05.022

Brand, U. (2016). How to get out of the multiple crisis? Contours of a critical theory of social-ecological transformation. Environmental Values, 25(5), 503–525. https://doi.org/10.3197/096327116X14703858759017

Brown, J. & Issacs, D. (2005). World café: Shaping our futures through conversations that matter. San Francisco: Berrett-Koehler.

De Bono, E. (2018). Future Positive. New York: Penguin Random House.

Delmas, M. A., & Burbano, V. C. (2011). The drivers of greenwashing. California Management Review, 54(1), 64–87. https://doi.org/10.1525/cmr.2011.54.1.64

Eden, C. & Huxham, C. (1996). Action research for management research. British Journal of Management, 7(1), 75-86. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.1996.tb00107.x

Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. Hoboken, NJ.: John Wiley & Sons.

Farrell, D. (1983). Exit, voice, loyalty, and neglect as responses to job dissatisfaction: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 26(4), 596-607. https://doi.org/10.5465/255909

Firat, A. F., & Venkatesh, A. (1993). Postmodernity: The age of marketing. International Journal of Research in Marketing, 10(3), 227–249. https://doi.org/10.1016/0167-8116(93)90009-N

Ganster, D. C., & Fusilier, M. R. (1989). Control in the workplace. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology (pp. 235-280). Chichester: Wiley.

Glenn, J. C. (2009). Futures Wheel. Futures Research Methodology (Version 3.0). Washington, D.C: AC/UNU Millennium Project.

Hamilton, C. (2010). Consumerism, self-creation and prospects for a new ecological consciousness. Journal for Cleaner Production, 18(6), 571–575. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.013

Hickel, J. (2020). Less is more: How Degrowth will save the world. London: Windmill.

Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: Responses to decline in firms, organizations, and states. Cambridge, Mass., London: Harvard University Press.

Király, G., Köves, A., Pataki, Gy., & Kiss, G. (2016). Assessing the Participatory Potential of Systems Mapping. Systems Research and Behavioural Sciences, 33(4), 496–514. https://doi.org/10.1002/sres.2374

Király, G., Köves, A., & Balázs, B. (2017). A politikai vezetés és a rendszerszintű gondolkodás ellentmondásai. Politikatudományi Szemle, (3), 57-78.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2010). Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit, Hoboken, NJ: John Wiley and Sons.

Köves A. (2015). Back from the future: defining sustain- able employment through backcasting (PhD thesis). Corvinus University of Budapest, Budapest. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/832/1/Koves_Alexandra.pdf

Köves, A. & Király, G. (2021). Inner drives: Is the future of marketing communications more sustainable when using backcasting? Futures, 130, 102755. https://doi.org/10.1016/j.futures.2021.102755

Köves A. (2016). Vissza a jövőből: Komplex, rendszerszintű problémákra adott lehetséges válaszok kutatása a backcasting módszer segítségével. Prosperitas, 3(2), 17-36. http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/1079/1/Koves-Alexandra.pdf

Layton, R. A., & Grossbart, S. (2006). Macromarketing: Past, present, and possible future. Journal of Macromarketing, 26(2), 193–213. https://doi.org/10.1177/0276146706294026

Málovics, G., Csigéné, N. N., & Kraus, S. (2008). The role of corporate social responsibility in strong sustainability. Journal of Socio-Economics, 37(3), 907–918. https://doi.org/10.1016/j.socec.2006.12.061

Meadows, D. H.; Meadows, D. L.; Randers, J.; & Behrens III, W. W. (1972). The Limits to Growth: A Report for the Club of Rome’s Project on the Predicament of Mankind. New York: Universe Books.

Mittelstaedt, J. D., Shultz, C. J., Kilbourne, W. E., & Peterson, M. (2014). Sustainability as Megatrend: Two Schools of Macromarketing Thought. Journal of Macromarketing, 34(3), 253–264. https://doi.org/10.1177/0276146713520551

Naus, F., Van Iterson, A., & Roe, R. (2007). Organizational cynicism: Extending the exit, voice, loyalty, and neglect model of employees’ responses to adverse conditions in the workplace. Human Relations, 60(5), 683-718. https://doi.org/10.1177/0018726707079198

Pantelica, D., Sakalb, M., & Zehetnerc, A. (2016). Marketing and sustainability from the perspective of future decision makers. South African Journal for Business Management, 47(1), 37–47. https://doi.org/10.4102/sajbm.v47i1.51

Quarta, C. (1996). Homo Utopicus: On the need for utopia. Utopian Studies, 7(2), 153-166. https://www.jstor.org/stable/20719515

Raskin, P. D., Electris, C., & Rosen, R. A. (2010). The century ahead: Searching for sustainability. Sustainability, 2(8), 2626–2651. https://doi.org/10.3390/su2082626

Robinson, J. (2003). Future subjunctive: backcasting as social learning. Futures, 35(8), 839–856. https://doi.org/10.1016/S0016-3287(03)00039-9

Rusbult, C. E., Farrell, D., Rogers, G., & Mainous III, A. G. (1988). Impact of exchange variables on exit, voice, loyalty, and neglect: An integrative model of responses to declining job satisfaction. Academy of Management Journal, 31(3), 599-627. https://doi.org/10.5465/256461

Rusbult, C. E., & Zembrodt, I. M. (1983). Responses to dissatisfaction in romantic involvements: A multidimensional scaling analysis. Journal of Experimental Social Psychology, 19(3), 274-293. https://doi.org/10.1016/0022-1031(83)90042-2

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. New York: Pearson. Sekulova, F., Kallis, G., Rodríguez-Labajos, B., & Schneider, F. (2013). Degrowth: From theory to practice. Journal for Cleaner Production, 38(Jan), 1–6. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.06.022

Sternberg, R. J. (1998). A balance theory of wisdom. Review of General Psychology, 2(4), 347-365. https://doi.org/10.1037%2F1089-2680.2.4.347

Szabó, A., Oross, D., Kovács, T., & Róna, D. (2015). Exit, Voice, Loyalty and Neglect–political attitudes of Hungarian university and college students. Prague: Heinrich-Böll-Stiftung.

Szélesi, S. (2018). Menekülés egy tökéletes világból. Budapest: Wavemaker. http://christmas.wavemaker.hu/MenekulesENdigitalis.pdf

Varey, R.J., & McKie, D. (2010). Staging consciousness: marketing 3.0, post-consumerism and future pathways. Journal of Consumer Behaviour, 9(4), 321–334. https://doi.org/10.1362/147539210x543538

Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2004). Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing, 68(1), 1–17. http://www.jstor.org/stable/30161971

Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2016). Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(1), 5–23. https://doi.org/10.1007/s11747-015-0456-3

Welzel, C. & Inglehart, R. (2010). Values, Agency, and Well-Being: A Human Development Model. Social Indicators Research, 97(1), 43-63. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9557-z

Wright, E. O. (2013). Transforming capitalism through real utopias. Irish Journal of Sociology, 21(2), 6-40. https://doi.org/10.7227/IJS.21.2.2

Downloads

Megjelent

2022-02-15

Hogyan kell idézni

Köves, A., & Király, G. (2022). A fenntarthatósági átmenet kihasználatlan erőforrásai: Egy marketingiparági backcasting folyamat tanulságai. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(2), 2–14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.02.01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok