A kultúra hatásának vizsgálata a tudásmegosztásra Magyarország és Svédország esetében
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.10.05Kulcsszavak:
tudásmegosztás, Hofstede, globális tudásindex, Delphi-módszerAbsztrakt
A szerzők kutatásának témája a kultúra hatásának vizsgálata a tudásmegosztásra Magyarország és Svédország esetében. A kulturális különbségek feltárása segíthet annak megértésében, hogy mely tényezők befolyásolják a tudásmegosztást különböző környezetekben és hogyan lehet ezeket a különbségeket felhasználni a hatékonyabb működés érdekében. A szerzők célja az, hogy megvizsgálják a kultúra hatását a tudásmegosztásra különböző aspektusból a két nemzet összevetése alapján. Bizonyítani kívánják, hogy a szervezeteknek a kulturális tényezők figyelembevételével kell a tudásmegosztást megszervezniük. Kutatási módszerük a Delphi-módszer, amelyet két fordulóban valósítottak meg. Az első körben nyílt kérdéseket tettek fel, a második körben pedig egy kérdőívet küldtek ki. Az első kör eredményeit az ATLAS.ti és a Voyant Tools szövegelemző szoftverrel, a második kör eredményeit az IBM SPSS program segítségével elemezték. A kutatási eredmények alapján elmondható, hogy a magyar és a svéd válaszadók eltérően vélekednek a tudásmegosztásról.
Letöltések
Hivatkozások
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Alverson, K. (2012). Direct observation and monitoring of climate and related environmental change. In The SAGE Handbook of Environmental Change: Volume 1 (pp. 53-66). SAGE Publications.
Audretsch, D.B., & Belitski, M. (2022). The knowledge spillover of innovation. Industrial and Corporate Change, 31(6), 1329–1357. https://doi.org/10.1093/icc/dtac035
Bakacsi, Gy. (2015). A szervezeti magatartás alapjai. Alaptankönyv bachelor hallgatók számára. Semmelweis Kiadó.
Balázs, L. (2020). Az érzelmi intelligencia és a kiégés kapcsolatának vizsgálata oktatóknál – Az érzelmiintelligencia- fejlesztés szerepe a szervezeti kultúra alakulásában. Vezetéstudomány, 51(12), 85-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.07
Baskerville, R. (2003). Hofstede never studied culture. Accounting, Organizations and Society, 28(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(01)00048-4
Baskerville, R., & Myers, M. (2004). Special issue on action research in information Systems: Making IS research relevant to practice. MIS Quarterly, 28(3), 329–335. https://doi.org/10.2307/25148642
Bencsik, A., Marosi, I., & Dőry, T. (2012). Vágyott kultúra és reális értékítélet. Vezetéstudomány, 43(5), 25-40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.05.03
Bencsik, A. (2024). A tudásmenedzsment elméletben és gyakorlatban. Akadémiai Kiadó.
Bencsik, A., & Juhász, T. (2020). Informális tudásmegosztás – A munkahelyi pletyka. Vezetéstudomány, 51(7-8). 89-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.08
Bencsik, A. (2022). Background on the Sustainability of Knowledge. Sustainability, 14(15), 9698. https://doi.org/10.3390/su14159698
Benke, M. (2018). A motiváció és tanulás kapcsolatának vizsgálata: fókuszban az önmeghatározás elmélet [Doktori disszertáció]. Pécsi Tudományegyetem. http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23465
Beugelsdijk, S., & Welzel, C. (2018). Dimensions and dynamics of national culture: synthesizing Hofstede with Inglehart. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1469-1505. https://doi.org/10.1177/0022022118798505
Bilro, R.G., & Loureiro, S.M.C. (2023). A systematic review of customer behavior in business-to-business markets and agenda for future research. Journal of Business & Industrial Marketing, 38(13), 122–142. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2022-0313
Blahó, A., Czakó, E., & Poór, J. (szerk.) (2021). Nemzetközi menedzsment. Akadémiai Kiadó.
Borgulya, Á. (2017). Kommunikációmenedzsment a vállalati értékteremtésben. Akadémiai Kiadó.
Bauer, A., & Berács, J. (2017). Marketing. Akadémiai Kiadó.
Cantu, C.L., & Tunisinin, A. (2023). A circular innovation strategy in a supply network context: evidence from the packaging industry. Journal of Business & Industrial Marketing, 38(13), 220–238. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2021-0325
Cappelen, C., & Dahlberg, S. (2017). The Law of Jante and generalized trust. Acta Sociologica, 61(1), 419-440. https://doi.org/10.1177/0001699317717319
Castaneda, D.I., & Toulson, P. (2020). Is it possible to share tacit knowledge using information and communication technology tools? Global Knowledge, Memory and Communication, 70(8/9), 673- 683. https://doi.org/10.1108/GKMC-07-2020-0102
Chen, Q., Magnusson, M., & Björk, J. (2022). Exploring the effects of problem- and solution-related knowledge sharing in internal crowdsourcing. Journal of Knowledge Management, 26(11), 324-347. https://doi.org/10.1108/JKM-10-2021-0769
Escriba-Carda, N., Canet-Giner, T., & Balbastre-Benavent, F. (2023). The role of engagement and knowledge- sharing in the high-performance work systems– innovative behaviour relationship. European Journal of Management and Business Economics, Vol. aheadof- print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJMBE-07-2022-0206
Farkas, F. (2003). The role of leadership in knowledge management and knowledge transfer. In Lengyel, I. (Ed.), Knowledge Transfer, Small and Medium-Sized Enterprises and Regional Development in Hungary (pp. 1-14). JATE Press.
Farkas F. (2016). A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó.
Ford, D.P., & Chan, Y.E. (2003). Knowledge sharing in multi- cultural setting: a case study. Knowledge Management Research and Practice, 1(1), 11-27. https://.doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8499999
Fóris. Á., Bölcskei, A., Dér, Cs. I., & Csontos, N. (szerk.)(2020). Nyelv, kultúra, identitás II. Pragmatika, diskurzuselemzés, interkulturális kommunikáció. Akadémiai Kiadó.
Frost, J.P. (1985). Organizational Culture. Sage.
Garaj, E. (2007). A képzési politika és a tudásmegosztás szerepe a versenyképesség alakulásában – Magyar mikro-, kis- és középvállalatok körében végzett vizsgálat eredményei [Doktori értekezés]. Pécsi Tudományegyetem. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/15111/garaj-erika-phd-2008.pdf?sequence=4&is-Allowed=y
Gellén, M., Hosszú, H., & Szabó, T. (2016). Közpolitika. Wolters Kluwer Kft.
Guo, Y., Chen, Y., Usai, A., Wu, L., & Qin, W. (2023). Knowledge integration for resilience among multinational SMEs amid the COVID-19: from the view of global digital platforms. Journal of Knowledge Management, 27(1), 84-104. https://doi.org/10.1108/JKM-02-2022-0138
Hao, Q., Yang, W., & Shi, Y. (2019). Characterizing the relationship between conscientiousness and knowledge sharing behaviour in virtual teams: an interactionist approach. Computers in Human Behavior, 91, 42-51. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.023
Heidrich, B. (2017). Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Akadémiai Kiadó.
Heidrich, B. (2017). Szolgáltatás menedzsment. Akadémiai Kiadó.
Hofmeister-Tóth, Á. & Mitev, A. (2016). Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika. Akadémiai Kiadó.
Hofmeister-Tóth, Á. (2017). A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó.
Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Sage.
Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Sage.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). McGraw Hill Professional.
Hoppe, M. (2007). Culture and Leader Effectiveness: The GLOBE Study. http://www.nnli.org/uploads/2/9/4/1/29412281/globesummary-by-michael-h-hoppe.pdf
Jaiswal, M., & Zane, L. (2022). National culture and attitudes’ impact on diffusion of sustainable new technology- based products. New England Journal of Entrepreneurship, 25(1), 5-25 https://doi.org/10.1108/NEJE-09-2021-0059
Jarjabka, Á. (2020). Kultúramenedzselési ismertek. Pécsi Tudományegyetem.
Józsa, L. (2016). Marketingstratégia. Akadémiai Kiadó.
Juhász, I. (2014). Kínai munkavállalók motiválásának alternatívái – Hofstede kulturális dimenzióinak tükrében. Vezetéstudomány, 45(10), 58-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.06
Kang, F., Zhang, Y., & Zhang, H. (2021). Hindrance stressors, ego depletion and knowledge sharing. Organization Management Journal, 19(1), 22-33. https://doi.org/10.1108/OMJ-06-2020-0964
Kankanhalli, A., Tan, C.Y.B., & Wei, K.K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories; an empirical investigation. MIS Quarterly, 29(1), 113-143. https://www.researchgate.net/publication/220260379_Contributing_Knowledge_to_Electronic_Knowledge_ Repositories_An_Empirical_Investigation
Karjanto, N. (2022). Revisiting Indigenous Wisdom of Javanese Pranata mangsa. Comment on Zaki et al. Adaptation to Extreme Hydrological Events by Javanese Society through Local Knowledge. Sustainability, 14(15), 9632. https://doi.org/10.3390/su14159632
Keczer, G. (2016). A tudásmenedzsment és az emberi erőforrás menedzsment kapcsolata – tudásmegosztás elősegítése a szervezetben. Taylor, 8(5), 166-176. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/13067
Kiss, E. Cs., & Sz. Makó, H. (2015). Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pro Pannonia Kiadói Alapítvány. knowledge4all.com (n.d.). https://knowledge4all.com/
Kopfer-Rácz, K., Hofmeister-Tóth, Á., & Sas, D. (2013). A hazai kis- és közepes vállalatok szociokulturális beállítódása a Hofstede-dimenziók mentén. Vezetéstudomány, 44(10), 2-11. https://.doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.10.01
Kucharska, W., & Bedford, D.A.D. (2019). Knowledge sharing and organizational culture dimensions: does job satisfaction matter? The Electronic Journal of Knowledge Management, 17(1), 1-18. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3406496
Kozák, A., & Dajnoki, K. (2021). A szervezeti polgár magatartás és az észlelt szervezeti kultúra összefüggései a köz- és versenyszféra munkavállalóinak körében. Vezetéstudomány, 52(1), 13-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.02
Lai, M., & Lee, G.G. (2007). Risk-avoiding cultures towards the achievement of knowledge sharing. Business Process Management Journal, 13(4), 522-537. https://doi.org/10.1108/14637150710763559
Lakosy, D., & Szőke, J. (2021). Nemzeti és szervezeti kultúrák összefüggései. A múltból táplálkozó jövő – hagyomány és fejlődés. In XXV. Apáczai-napok Tudományos Konferencia tanulmánykötete (pp. 321-327). Széchenyi István Egyetem. https://lib.sze.hu/images/Apaczai/kiadv%C3%A1ny/2021/07_04_Nemzeti%20e%CC%81s%20szervezeti%20kultu%C C%81ra%CC%81k%20o%CC%88ssze-fu%CC%88gge%CC%81sei.pdf
Lin, Y., & Dalkir, K. (2010). Factors affecting KM implementation in the Chinese community. International Journal of Knowledge Management, 6(1), 1-22. https://doi.org/10.4018/jkm.2010103001
Ling-Hsing, Ch., & Lin, T.Ch. (2015). The role of organizational culture in the knowledge management process. Journal of Knowledge Management, 9(3), 433-455. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2014-0353
Lubowiecki-Vikuka, A., Dabrowska, A., & Machnik, A. (2021). Responsible consumer and lifestyle: Sustainability insights. Sustainable Production and Consumption, 25(1), 91-101. https://doi.org/10.1016/j.spc.2020.08.007
Martinez- Conesa, I., Soto-Acosta, P., & Palacios-Manzano, M. (2016). Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs. Journal of Cleaner Production, 142(4), 2374-2383. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.11.038
Massa, S., Annosi, M.C., Marchegiani, L., & Petruzzelli, A.M. (2023). Digital technologies and knowledge processes: new emerging strategies in international business. A systematic literature review. Journal of Knowledge Management, 27(11), 330-387 https://doi.org/10.1108/JKM-12-2022-0993
Mohassel, A.H., Hesarzadeh, R., & Velashan, M.A.B. (2023). Leadership style, knowledge sharing and audit quality. European Journal of Management and Business Economics, 33(3), 306-323. https://doi.org/10.1108/EJMBE-08-2022-0250
Muhammed, S., & Zaim, H. (2020). Peer knowledge sharing and organizational performance: the role of leadership support and knowledge management success. Journal of Knowledge Management, 24(10), 2455- 2489. https://doi.org/10.1108/JKM-03-2020-0227
Nagy, S.Gy., & Kutasi, G. (szerk.) (2020). Gazdaságdiplomácia. Akadémiai Kiadó.
Nonaka, I., & Hirotaka, T. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press.
Nguyen, D.Q., Nguyen, T.D., Nguyen, D.Q., & Phung, D. (2017). A Novel Embedding Model for Knowledge Base Completion Based on Convolutional Neural Network. In Proceedings of the 2018 Conference of the North American Chapter of the Association for Computational Linguistics: Human Language Technologies, Volume 2 (Short Papers) (pp. 327–333). Association for Computational Linguistics. https://doi.org/10.18653/v1/N18-2053
Öhman, S. (2019). Cultural Impacts on the Managing of Knowledge Sharing Processes: A Qualitative Study of Swedish Banks in Shanghai, China. Luleå University of Technology Department of Business Administration, Technology and Social Sciences.
Primecz, H. (1999). Hofstede – más szemmel in. Marketing & Menedzsment, 3-4., 111-115.
Primecz, H. (2020). Geert Hofstede. Vezetéstudomány, 51(3), 85-86. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.08
Razmerita, L., & Kirchner, K. (2016). What factors influence knowledge sharing in organizations?: a social dilemma perspective of social media communication. Journal of Knowledge Management, 20(6), 1225-1246. https://doi.org/10.1108/JKM-03-2016-01122016.
Rekettye, G., Tóth, T., & Malota, E. (2016). Nemzetközi marketing. Akadémiai Kiadó.
Réthi, G. (2016). A korrupció kultúrája: A kultúra és korrupció kapcsolatának vizsgálata a legelfogadottabb kultúra- összehasonlító modellek alkalmazásával [Doktori értekezés]. Miskolci Egyetem. https://www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://gtk.uni-miskolc.hu/files/10853/RG_phd.pdf&ved=2ahUKEwj3m-_e0OyIAxXY_7sIHdJm-NGAQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1joKMAroW9Xg92cv3S19N5
Riege, A. (2005). Three‐dozen knowledge‐sharing barriers managers must consider. Journal of Knowledge Management, 9(3), 18-35. https://doi.org/10.1108/13673270510602746
Rivera-Vazquez, J.C., Ortiz-Fournier, L.V., & Flores, F.R. (2009). Overcoming cultural barriers for innovation and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 13(5), 257-270. https://doi.org/10.1108/13673270910988097
Rossignoli, F., Lionzo, A., Henschel, T., & Boers, B. (2023). Knowledge sharing in family SMEs: the role of communities of practice. Journal of Family Business Management, 14(2),310-331. https://doi.org/10.1108/JFBM-03-2023-0038
Sasfy, Gy. Z. (2018). Konfliktuskezelés, stresszkezelés. Dialóg Campus Kiadó.
Schein, E.H. (1986). What you need to know about organizational culture. Training & Development Journal, 40(1), 30–33.
Scherrer, M., Deflorin, P., Szász, L., Rácz, B.G., Cardos, I.R., & Fábián, I. (2020). Prerequisites a beneficial knowledge transfer between manufacturing plants. Vezetéstudomány, 52(11), 2-13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.11.01
Somogyvári, L. (2021). Konfliktuskezelés. Pannon Egyetem.
Szabó, J.Z. (2011). Kulturális fesztiválok mint a művelődés új formái [Doktori értekezés]. Debreceni Egyetem.
The Culture Factor Group (n.d.). https://www.theculturefactor.com/
Ting-Toomey, S. (2012). Communicating across cultures. Guilford Press.
Tornai-Camille, R. (2018). Interkulturális kompetenciák német-magyar kommunikációban [Szakdolgozat]. BudapestiGazdaságtudományi Egyetem. https://dolgozattar.uni-bge.hu/17537/
Varga, K. (1983). Szervezeti kultúránk koordinátái. Ergonómia, 3, 130-143.
Varga, K. (1986). Az emberi és szervezeti erıforrás fejlesztése – Szervezeti akciókutatások eredményei és tanulságai. Akadémiai Kiadó.
Veres, Z., Hoffmann, M., & Kozák, Á. (szerk.) (2017). Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó.
Zhang, J.Z. (2014). The Impacts of Trust and Feelings on Knowledge Sharing among Chinese Employees. New England Journal of Entrepreneurship, 17(1), 21-28. https://digitalcommons.sacredheart.edu/neje/vol17/iss1/5/
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.