Összemérni az összemérhetetlent?
Hallgatói tudományos diákköri teljesítmények értékelése az OTDK közgazdaságtudományi szekciójának tapasztalatai tükrében
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.06Kulcsszavak:
tehetséggondozás, felsőoktatás, Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK), teljesítményértékelés, tudományos munka értékeléseAbsztrakt
Az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon (OTDK) több ezer hallgató vesz részt 16, tudományterületenként szervezett szekcióban, tartalmilag és módszertanilag igen sokszínű pályamunkák bemutatásával. A kétévente megrendezett esemény versenyjelleggel is bír, szakmai tagozatonként csak egyetlen dolgozat érhet el első helyezést, így jelentős felelősség hárul az értékelési folyamat résztvevőire. A TDK a felsőoktatási tehetséggondozás kiemelt, hét évtizedes hagyományokkal rendelkező terepe, ahol fiatal kutatók próbálják ki magukat: többségük számára ez az első alkalom, amikor külső szakmai visszajelzést kaphatnak munkájukra, ennek milyensége befolyással lehet pályájukra, a kutatáshoz való viszonyukra. A szerzők elemzésükben az értékelés szerepét és kihívásait vizsgálják az OTDK jelenleg legnagyobb, Közgazdaságtudományi Szekciójának tapasztalatai alapján, az írásbeli bírálatokra fókuszálva. Kiemelik a bírálati folyamat jellemzőit más felsőoktatási, illetve kutatási/publikációs értékelési helyzetekhez képest, megfogalmazzák az értékeléssel kapcsolatos elvárásokat, rámutatnak a főbb kihívásokra és a folyamat fejlesztésének irányaira. A tanulságok a tehetséggondozáson túlmutatóan a tudományos, oktatói-kutatói pályán előforduló más értékelési szituációk jobbítását is segíthetik.
Letöltések
Hivatkozások
Bakacsi, Gy. (2017). Axiómák vagy kritériumok? Replika Csató László A harmadik bíráló bosszúja, avagy mire jók az axiómák című cikkére. Magyar Tudomány, 178(6), 746–571. http://www.matud.iif.hu/2017/06/16.htm
Bakacsi, Gy. & Zsidi, V. (2011). Közgazdaságtudományi Szekció. In Anderle Á. (szerk.), A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951-2011) (pp. 257- 276). Budapest: OTDT.
Cziráki Sz. & Szendrő P. (2012). Hat évtized, harminc OTDK – Változatlan célok, növekvő tekintély. Magyar Tudomány, 173(2), 235–244. http://epa.oszk.hu/00600/00691/00098/pdf/mtud_2012_02_0235-0244.pdf
Csató, L. (2017a). A harmadik bíráló bosszúja, avagy mire jók az axiómák. Magyar Tudomány, 178(2), 219-223. http://www.matud.iif.hu/2017/02/11.htm
Csató, L. (2017b). Reflexiók Bakacsi Gyula vitairatára. Magyar Tudomány, 178(6), 751–754. http://epa.oszk.hu/00600/00691/00165/pdf/EPA00691_mtud_2017_06_752-754.pdf
Farkas, F., Jarjabka, Á., Lóránd, B. & Bálint, B. (2013). Munkahelyi motivációk Magyarországon 2013-ban. Vezetéstudomány, 44(10), 12–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.10.02
Hercz, M. (2007). A pedagógiai értékelés gyakorlata. In Bábosik I., & Torgyik J. (szerk.), Pedagógusmesterség az Európai Unióban (pp. 191-215). Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.
Herzberg, F. (1987). One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, 65(5), 109–120. https://hbr.org/2003/01/one-more-time-how-do-you-motivate-employees
Király, L. Gy. (1999). Teljesítménymérés és -értékelés a közigazgatásban. Vezetéstudomány, 30(7-8), 2-18.
Kovácsné Duró, A. (2004). Tanár szakos egyetemi hallgatók értékelési tudása és kompetenciái. Magyar Pedagógia, 104(2), 203-224. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Kovacsne%20Duro_MP1042.pdf
Koósné Török, E. (szerk.) (2021). A TDK vonzásában – 7 évtized, 35 OTDK. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Nagy, J. (2006). A korrekt értékelés alapjai. Iskolakultúra, 16(12), 83-98. http://real.mtak.hu/57254/1/EPA00011_iskolakultura_2006_12_083-098.pdf
OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottsága (2018). Szakmai és etikai irányelvek. https://otdt.hu/upload/files/1580112931_Szakmai_es_etikai_iranyelvek.pdf
OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottsága (2021). Hallgatói elégedettségi felmérés. (nem publikált bizottsági anyag)
OTDT (2021a). Központi felhívás. https://otdk.hu/otdk/kozponti-felhivas
OTDT (2021b). A Közgazdaságtudományi Szekció felhívása. https://otdk.hu/szekciofelhivasok/kozgazdasagtudomanyi-szekcio
Simándi, Sz. (2016). A felsőoktatás pedagógiai-andragógiai módszertani kihívásai. In Fodorné, Tóth K. (szerk.), Tudás, Társadalom, Felelősség – Felsőoktatás és társadalmi felelősség: tudástranszfer partnerségi akciókban és elkötelezettségben (pp. 95-103). Budapest: MELLearN Felsőoktatási Hálózat az Életen Át Tartó Tanulásért Egyesület. http://mellearn.hu/wp-content/uploads/2015/06/mel- learn_kotet_2016.pdf
Sipos, N. (2016). A munkaelégedettség Herzberg-modelljének továbbfejlesztése a Frissdiplomások 2011- 2014 adatbázisok alapján. Vezetéstudomány, 47(12), 97-108. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.12.09
Takács, S., Csillag, S., Kiss, Cs. & Szilas R. (2012). Még egyszer a motivációról, avagy „hogyan ösztönözzük alkalmazottainkat itt és most?” Vezetéstudomány, 43(2) 2–17. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.02.01
Takácsné György, K. (2021). Konferenciazáró értékelés a 35. OTDK Közgazdaságtudományi szekciójáról. OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottsága (belső anyag).
Takácsné György, K., Koloszár, L. & Wimmer, Á. (2021). Tehetséggondozás a tudományos diákköri mozgalom keretében – Hallgatói vélemények a Közgazdaságtudományi Szekcióban. Magyar Tudomány, 182(4), 527-540. https://doi.org/10.1556/2065.182.2021.4.8
Interjú Szendrő Péterrel, az OTDT elnökével (2017). Hungarikum a felsőfokú tehetséggondozásban. https://tehetseg.hu/aktualis-interjuk/hungarikum-felsofoku-tehetseggondozasban
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.