Value-creating factors in customer and supplier relationships in the light of corporate competitiveness
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.04Keywords:
competitiveness, business relationships, customer–supplier relationships, value drivers, value creationAbstract
Business (customer and supplier) relationships can create or destroy value. Recognition of the value-creating potential of relationships and the ability to manage them, as well as the managers’ attitudes and approach in this regard, can become important success factors. In this study, the authors compare the approaches of managers in competitive and less competitive companies based on the results of the latest questionnaire survey conducted by the Competitiveness Research Centre of Corvinus University of Budapest. Their analysis indicates that competitive companies are more open with their business partners and pay more attention to supplier relations. In addition to the classic expectations (such as service quality, costs), they place a high value on longer-term values, reliability, expertise and learning opportunities in the relationship, and, overall, they tend to view business relationships as a more value-creating factor than less competitive companies.
Downloads
References
Anderson, J. C. (1995). Relationships in business markets: Exchange episodes, value creation, and their empirical assessment. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 346-350. https://doi.org/10.1177/009207039502300415
Chikán, A. (2006). A vállalati versenyképesség mérése. Pénzügyi Szemle, 51(1), 42-56.
Chikán, A. & Czakó, E. (szerk.) (2009). Versenyben a világgal – Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Akadémiai Kiadó.
Chikán, A., Czakó, E., Demeter, K. & Losonci, D. (2019). Versenyben a világgal? – A mikrogazdasági versenyképességi kutatások eredményei, 1995- 2018. Vezetéstudomány, 50(12), 16-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.03
Chikán, A., Czakó, E., Kiss-Dobronyi, B., & Losonci, D. (2022). Firm competitiveness: A general model and a manufacturing application. International Journal of Production Economics, 243, 108316. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2021.108316
Chikán, A., Czakó, E., Losonci. D. & Kiss-Dobronyi. B. (szerk.) (2019). A 4. ipari forradalom küszöbén. Gyorsjelentés a 2019. évi kérdőíves felmérés eredményeiről. Versenyképesség Kutató Központ, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4328/1/Gyorsjelentes_2019_Versenykepesseg.pdf
Chikán, A., Czakó, E., Losonci, D. & Tóbiás, D. (2020). Versenyképesség a negyedik ipari forradalom hajnalán c. kutatási program kutatásszervezési gyakorlata és a kérdőíves felmérés első eredményei. Vállalataink versenyképessége – a működési környezet és a versenyképességi index tükrében. Budapesti Corvinus Egyetem, Versenyképesség Kutató Központ.
Chikán, A., Czakó, E. & Zoltayné Paprika, Z. (szerk.) (2002). Vállalati versenyképesség a globalizálódó magyar gazdaságban. Akadémiai Kiadó.
Dziubaniuk, O., Barner-Rasmussen, W., Koporcic, N., Ivanova- Gongne, M., Mandják, T., & Markovic, S. (2021). Business-to-business marketing research: Assessing readability and discussing relevance to practitioners. Industrial Marketing Management, 92, 217-231. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.01.012
Farkas, F. & Vilmányi, M. (2003). A hálózati kompetencia mint a vállalati tanulás összetevője. Vezetéstudomány, 34(12), 34-41. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4691/
Felsmann, B., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2022). Erőforrások és képességek a vállalati versenyképesség tükrében. Egy empirikus vizsgálat tanulságai. Vezetéstudomány, 53(4), 2-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.01
Gelei, A. & Kenesei, Zs. (2017). Elkötelezett kapcsolatok és nemzetköziesedés – vállalataink innovációs teljesítményének két fontos forrása. Statisztikai Szemle, 95(8- 9), 823-846. https://doi.org/10.20311/stat2017.08-09.hu0823
Gelei, A., Dobos, I. & Nagy, J. (2011). Üzleti kapcsolatok beágyazottsága a magyar gazdaságban. Vezetéstudomány, 42(1), 17-30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.01.02
Haas, A., Snehota, I. & Corsaro, D. (2012). Creating value in business relationships: The role of sales. Industrial Marketing Management, 41(1), 94-105. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.11.004
Håkansson, H. & Snehota, I. (1989). No business is an island: The network concept of business strategy. Scandinavian Journal of Management, 5(3), 187-200. https://doi.org/10.1016/0956-5221(89)90026-2
Håkansson, H. (2010). Határtalan hálózatok – Az üzleti kapcsolatok menedzsmentjének új szemlélete. Alinea Kiadó – Rajk László Szakkollégium.
Håkansson, H., & Snehota, I. (2006). „No business is an island” 17 years later. Scandinavian Journal of Management, 22(3), 271-274. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2006.08.001
Hartvig, Á. D., Madari, Z., Pap, Á., Wimmer, Á., & Oroszné Csesznák, A. (2023). A digitalizáció hatása a vállalati hozzáadott értékre Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 70(6), 672-689. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.6.672
Hetesi, E. & Vilmányi, M. (2009). Modellezhető-e az üzleti kapcsolatok teljesítményének értelmezése? Szakirodalmi összefoglalás és modellfejlesztés. Vezetéstudomány, 40(1), 34-43. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2009.01.03
Kiss, J. (2021). Milyen tényezők akadályozzák Magyarországon a közép- és nagyvállalati innovációt? Vezetéstudomány, 52(11), 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.01
Kiss, J. (2022). Innovatívabbak-e a termelékeny és az exportáló vállalatok? Egy magyar feldolgozóipari minta elemzése. Közgazdasági Szemle, 69(4), 502-516. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.4.502
Kolos, K. (szerk.) (2006). Vállalatközi kapcsolatok és a versenyképesség összefüggései: Projektzáró tanulmány. Műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtani Intézet, Versenyképesség Kutatóközpont, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2343/1/44_zC3A1ro_kolos_jav_u.pdf
Lafuente, E., Szerb, L. & Rideg, A. (2020). A system dynamics approach for assessing SMEs’ competitiveness, Journal of Small Business and Enterprise Development, 27(4), 555-578. https://doi.org/10.1108/JSBED-06-2019-0204
Li, J., Chai, L., Tangpong, C., Hong, M. & Traub, R.D. (2022). An empirical investigation of buyer– supplier relationship typologies and their behavioral and performance outcomes. Journal of Business & Industrial Marketing, 37(4), 874-892. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2020-0281
Mandják, T. (2000). A beszerzési magatartástól az üzleti kapcsolatok marketingjéig. Vezetéstudomány, 31(4), 51-59. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/5014/
Mandják, T. (2005). Marketing-szemléletmód és az üzleti kapcsolatok. Vezetéstudomány, 36(5), 14-24. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2005.05.03
Mandják, T. (2016). Business marketing szervezetközi megközelítésben. Vezetéstudomány, 47(4), 45-49. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.04.08
Mandják, T., Simon, J. & Lantos, Z. (2004). Mit gondolnak a vállalatvezetők az üzleti kapcsolatok értékéről? Vezetéstudomány, 35(1), 48-56. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/738/1/vt_2004n1p48.pdf
Mandják, T., Wimmer, Á. & Juhász, P. (2012). A hálózati pozíció és a versenyképesség kapcsolata. Vezetéstudomány, 42(2. különszám), 14–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz2.02
Márkus, G. & Rideg, A. (2021). A magyar mikro-, kis- és középvállalatok versenyképessége és pénzügyi teljesítménye. Közgazdasági Szemle, 68(6), 617–644. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.6.617
Menon, A., Homburg, C., & Beutin, N. (2005). Understanding customer value in business-to-business relationships. Journal of Business-to-Business Marketing, 12(2), 1-38. https://doi.org/10.1300/J033v12n02_01
Mitrega, M., Forkmann, S., Ramos, C. & Henneberg, S.C. (2012). Networking capability in business relationships – concept and scale development. Industrial Marketing Management, 41(5), 739-751. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.06.002.
Móricz, P. (2022). A magyarországi vállalatok digitális képessége a pandémia előtt. Vezetéstudomány, 53(3), 2-18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.01
Neely, A., Kennerley, M. & Adams, Ch. (2004). Teljesítményprizma – Az üzleti siker mérése és menedzselése. Alinea Kiadó.
Pedersen, C. L., Ritter, T., & Di Benedetto, C. A. (2020). Managing through a crisis: Managerial implications for business-to-business firms. Industrial Marketing Management, 88, 314-322. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.034
Rappaport, A. (2001). A tulajdonosi érték – Útmutató vállalatvezetőknek és menedzsereknek. Alinea Kiadó.
Sánchez-Gutiérrez, J., Cabanelas, P., Lampón, J. F., & González-Alvarado, T. E. (2019). The impact on competitiveness of customer value creation through relationship capabilities and marketing innovation. Journal of Business & Industrial Marketing, 34(3), 618-627. https://doi.org/10.1108/JBIM-03-2017-0081
Sass, M. (2007). Hogyan befolyásolják a külső szereplők a magyar vállalatok versenyképességét. Egy vállalati szintű kutatás néhány eredménye. Külgazdaság, 51, 7-8. https://epa.oszk.hu/04200/04259/00074/pdf/EPA04259_kulgazdasag_2007_07-08_037-057.pdf
Sheth, J. (2020). Business of business is more than business: Managing during the Covid crisis. Industrial Marketing Management, 88, 261-264. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.028
Srivastava, V., & Singh, T. (2010). Value creation through relationship closeness. Journal of Strategic Marketing, 18(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/09652540903511274
Stocker, M., & Pábli, B. (2023). A marketingmix-szel kapcsolatos képességek hatása az exportáló középés nagyvállalatok versenyképességére. Vezetéstudomány, 54(3), 2-11. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.03.01
Szántó, R., Esse, B. & Wimmer, Á. (2012). Business relationships and relationships with stakeholders. The IMP Journal, 6(2), 98–108. https://unipub.lib.unicorvinus.hu/2331/1/stakeholder.pdf
Szerb, L. (2010). A magyar mikro-, kis- és középvállalatok versenyképességének mérése és vizsgálata. Vezetéstudomány, 41(12), 20-35. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.12.02
Tanner Jr, J. F. (2021). The state of business to business marketing research. Journal of Marketing Theory and Practice, 29(1), 92-100. https://doi.org/10.1080/10696679.2020.1860682
Tzempelikos, N. (2022). Some Reflections on the State of Business-to-Business Marketing Research. Journal of Business-to-Business Marketing, 29(2), 119-130. https://doi.org/10.1080/1051712X.2022.2058542
Ulaga, W. (2003). Capturing value creation in business relationships: A customer perspective. Industrial Marketing Management, 32(8), 677-693. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2003.06.008
Vörösmarty, Gy. (2004). A beszerzés információs rendszere a stratégiai szerep tükrében. Vezetéstudomány, 35(ksz.), 139-144. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4584/
Vörösmarty, Gy. & Dobos, I. (2019). The role of personal motivation in sustainable purchasing practices. Amfiteatru Economic, 21(50), 121-137. https://doi.org/10.24818/EA/2019/50/121
Vörösmarty, Gy. & Kiss, J. (2014). A beszerzés szerepe az innovációban. Vezetéstudomány, 45(12), 67-72. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.12.06
Vörösmarty, Gy., Tátrai, T. & Havasi, Z. (2010). A beszerzés helye és szerepe a magyarországi kis- és középvállalatoknál. Vezetéstudomány, 41(12), 36-44. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1073/1/vt_2010n12p36.pdf
Walter, A., Ritter, T., & Gemünden, H. G. (2001). Value creation in buyer–seller relationships: Theoretical considerations and empirical results from a supplier’s perspective. Industrial Marketing Management, 30(4), 365-377. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(01)00156-0
Wimmer, Á. (2005). Az üzleti kapcsolatok értékelése. Vezetéstudomány, 36(5), 4–13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2005.05.02
Wimmer, Á. (2016). Értékes beszállítói kapcsolatok – a sikeres hazai vállalatok szemléletmódja. In Duleba Szabolcs (Szerk.), Logisztikai Évkönyv 2017 (pp. 7 9- 92). Magyar Logisztika Egyesület. https://mle.hu/wpcontent/uploads/2017/05/Evkonyv-2017.pdf
Wimmer, Á. & Csesznák, A. (2021). A hazai vállalatok versenyképességi jellemzői a negyedik ipari forradalom idején. Versenyképesség könyvsorozat. Alinea Kiadó – BCE Versenyképesség Kutató Központ. https://doi.org/10.14267/978-615-5669-49-1
Wimmer, Á., Csesznák, A. & Mandják, T. (2012). Üzleti kapcsolatok – vállalati szemléletmód és gyakorlat. TM 16. Műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem, Vállalatgazdaságtan Intézet. Versenyképesség Kutató Központ. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/380/
Zolkiewski, J., Narus, J., Naudé, P. Baraldi, E., Gadde, L-E., Håkansson, H., Waluszewski, A., Snehota, I., Mandják, T., Szalkai, Zs., Hlédik, E., Magyar, M., & Neumann-Bódi, E. (2021). More work: The qualitative and quantitative paradigm debate from the Industrial Marketing and Purchasing (IMP) approach. In Kemény, I., & Kun, Zs. (Eds.), New perspectives in serving customers, patients, and organizations: A Festschrift for Judit Simon (pp. 26- 40). Corvinus University of Budapest.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.