Preparing for the challenges of the labour market

The overall competence development role of student research activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.03

Keywords:

competence development, student-centered learning, experience-based learning, talent management, Student Research Conferences, business higher education

Abstract

Developing skills to meet labour market challenges is a crucial requirement for business education. Student research activities and conferences have a seven-decade tradition in Hungarian higher education and effectively support this goal. In this student-centred, experience-based competence development process, students conduct research on selfchosen topics, while teachers act as facilitators. The best papers are presented at National Student Research Conferences (OTDK). This article reviews and analyses this process from the perspective of competence development and student experience. The effectiveness of the method is illustrated through the opinions of students who participated in economics conferences. The findings show that the OTDK serves as a competition, professional conference, and festival. Beside improving professional competences, it is also an effective tool for fostering the development of soft skills, which are becoming more and more crucial in the workforce of the twenty-first century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

László Koloszár, University of Sopron

assistant professor

Ariel Zoltán Mitev, Corvinus University of Budapest

professor

Katalin Takácsné György, Óbuda University

professor

Ágnes Wimmer, Corvinus University of Budapest

professor

References

Abbasi, F.K., Ali, A., & Bibi, N. (2018). Analysis of skill gap for business graduates: Managerial perspective from banking industry. Education + Training, 60(4), 354–367. https://doi.org/10.1108/ET-08-2017-0120

Bakacsi, Gy., & Zsidi, V. (2011). Közgazdaságtudományi Szekció. In Anderle, Á. (Ed.), A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951-2011) (pp. 257- 276). Országos Tudományos Diákköri Tanács.

Bán, E., Molnár, E.I., Jármai, E.M., & Vágány, J.B. (2023). Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban: Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány, 54(7-8), 105-120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08

Berková, K., & Holečková, L. (2022). Attitudes of Employers and University Students to the Requirements for Accountants in the Czech Republic. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 15(1), 53–62. https://doi.org/10.7160/eriesj.2022.150106

Bologna Follow-Up Group (BFUG). (2009). The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the New Decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2009_Leuven_Louvain-la-Neuve/06/1/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique_April_2009_595061.pdf

Buzády, Z., Wimmer, Á., Csesznák, A., & Szentesi, P. (2022). A munkahelyi flow-állapotot elősegítő vezetői képességek elemzése a komoly játék eszközével. Vezetéstudomány, 53(3), 19–33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.02

Csillik, O. & Daruka, M. (2020): Vezetői készségek fejlesztési lehetősége a gazdasági felsőoktatásban. In Karlovitz, J.T., & Torgyik, J. (Eds.), Reflexiók néhány magyarországi pedagógia-releváns kontextusra (pp. 331-338). International Research Institute.

Cziráki, Sz., & Szendrő, P. (2012). Hat évtized, harminc OTDK – Változatlan célok, növekvő tekintély. Magyar Tudomány, 173(2), 235–244. https://epa.oszk.hu/00600/00691/00098/pdf/mtud_2012_02_0235-0244.pdf

Cziráki, Sz., & Weiszburg, T. (2023). Előszó. In Cziráki, Sz., Erdőhegyiné Szilágyi, E., Erdősi, L., Szabó, A.S., Szlávik, M., & Völgyi, L. (Eds.), Almanach. Pro Scientia aranyérmesek és mestertanárok 2023. Országos Tudományos Diákköri Tanács.

Davies, H. (2017). Competence-Based Curricula in the Context of Bologna and EU Higher Education Policy. Pharmacy, 5(2), 17. https://doi.org/10.3390/pharmacy5020017

de Justo, E., & Delgado, A. (2015). Change to Competence- Based Education in Structural Engineering. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 141(3), 05014005. https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000215

Dominek, D.L. (2021). A flow, mint a pozitív pszichológia jelenléte az oktatásban. Eruditio-Educatio, 16(4), 72–82. https://doi.org/10.36007/eruedu.2021.4.72-82

Dziubaniuk, O., & Nyholm, M. (2021). Constructivist approach in teaching sustainability and business ethics: A case study. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(1), 177–197. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2020-0081

European Higher Education Area and Bologna Process. (2016). http://www.ehea.info/page-student-centred-learning

Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2022). A puha (soft) és a kemény (hard) készségek munkaerőpiaci szükségessége. Educatio, 30(3), 532–542. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.3.13

Katinienė, A., Jezerskė, Ž., & Vaičiūtė, K. (2021). Research on competencies of logistics specialists in transport organisations. Journal of Business Economics and Management, 22(5), 1308–1322. https://doi.org/10.3846/jbem.2021.15299

Kálmán, O. (2019). A felsőoktatás oktatói: Elképzeléseik a tanításról és a saját szakmai tanulásukról. Magyar Pedagógia, 119(3), 173–197. https://doi.org/10.17670/MPed.2019.3.173

Kárpáti-Daróczi, J. (2017). A munkaerőpiac által elvárt kompetenciák megjelenése a gazdasági felsőfokú képzési és kimeneti követelményekben. In Multidiszciplináris kihívások sokszínű válaszok (pp. 50–71). Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály. https://publikaciotar.uni-bge.hu/1167/

Koloszár, L., Wimmer, Á., & Takácsné György, K. (2021). Tudományos diákköri tevékenység radikális változások időszakában. In Koloszár, L., Takácsné György, K., & Wimmer, Á. (Eds.), Litera Oeconomiae III. Ifjú diáktudósok eredményei. Válogatás a 35. Országos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 5-13). Soproni Egyetem Kiadó. https://doi.org/10.35511/978-963-334-408-8

Koloszár, L., Wimmer, Á., Takácsné György, K., & Mitev, A. (2024). Tournament rituals and experiential competence development in higher education: A case of a unique conference series. The International Journal of Management Education, 22(1), 100929. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100929

Konczosné Szombathelyi, M. (2023). Egy tehetségszervezet komplex kommunikációjának vizsgálata. In Szőke, J., Kecskés, P., & Tompos, A. (Eds.), A gazdaság, kultúra, oktatás és nyelv bűvöletében: Tanulmányok Ablonczyné Mihályka Lívia 70. születésnapjára (pp. 54-64). Universitas-Győr Nonprofit Kft.

Koósné Török, E. (szerk.) (2021). A TDK vonzásában –7 évtized, 35 OTDK. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634546658

Mainga, W., Murphy-Braynen, M.B., Moxey, R., & Quddus, S.A. (2022). Graduate Employability of Business Students. Administrative Sciences, 12(3), 72. https://doi.org/10.3390/admsci12030072

Mihalkovné Szakács, K. (2014). Vállalkozási ismeretek oktatása vs. vállalkozói kompetenciák fejlesztése. Vezetéstudomány, 45(10), 49-57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.05

Munkácsi, A., & Demeter, K. (2019). Logisztikai kompetenciák és fejlesztési lehetőségük az oktatásban. Vezetéstudomány, 50(7-8), 49-62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.05

Nagyné Halász, Z. (2023). A vállalatok IT-szakember és kompetencia-igényének felmérése a budapesti és nyugat- dunántúli régióban, és a felsőoktatási kimenet (Doktori értekezés). Soproni Egyetem. http://doktori.uni-sopron.hu/id/eprint/841/

Nagyné Halász, Z., Gubán, M., & Koloszár, L. (2018). Informatikusképzés a felsőoktatásban. GIKOF Journal, 11, 40–50. http://publicatio.uni-sopron.hu/3362/1/GIKOF-Journal-2018-11-40-50.pdf

Nyéki, E., & Kálmán, A. (2019). Munkaerőpiac által preferált kompetenciák a felsőoktatási hallgatók elképzeléseinek tükrében. In Tóth, P., Benedek, A., Mike, G., & Duchon, J. (Eds.), Fejlődés és partnerség a felsőoktatásban határok nélkül. Az I. Szakképzés és oktatás: Ma-Holnap Konferencia tanulmánykötete pp. 202-209). Budapesti Műszaki És Gazdaságtudományi Egyetem.

Otermans, P., Aditya, D., & Pereira, M. (2023). A Study Exploring Soft Skills in Higher Education. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 14(1), 136–153. https://doi.org/10.21153/jtlge2023vol14no1art1665

Pató Gáborné Szűcs, B., Kovács, K., & Abonyi, J. (2021). A negyedik ipari forradalom hatása a kompetenciacserélődésre. Vezetéstudomány, 52(1), 56-70. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.05

Pirohov-Tóth, B., & Kiss, Z. (2022). A COVID-19 vírus munkavállalói kompetenciákra gyakorolt hatása. Új Munkaügyi Szemle, 3(2), 13-24.

Rios, J.A., Ling, G., Pugh, R., Becker, D., & Bacall, A. (2020). Identifying critical 21st-century skills for workplace success: A content analysis of job advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80-89. https://doi.org/10.3102/0013189X19890600

Sipos, N., Kuráth, G., & Gyarmatiné Bányai, E. (2020). A frissdiplomások kompetenciái és a bérek kapcsolata: A kompetenciafejlesztés lehetőségei a felsőoktatásban. Közgazdasági Szemle, 67(11), 1130–1153. https://doi.org/10.18414/KSZ.2020.11.1130

Takács-György, K., & Takács, I. (2018). Talent Management in Higher Education – a Case Study from Hungary. International Journal of Contemporary Management, 16(3), 157–188. https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.17.027.7547

Takácsné György, K., Koloszár, L., & Wimmer, Á. (2021). Tehetséggondozás a tudományos diákköri mozgalom keretében – Hallgatói vélemények a Közgazdaságtudományi Szekcióban. Magyar Tudomány, 182(4), 527–540. https://doi.org/10.1556/2065.182.2021.4.8

Takácsné György K., Wimmer Á., & Antalík, I. (2023). Tudományos diákköri tevékenység – „a TDK örök”. In Antalík, I., Csiba, P., Szabó, D., Takácsné György, K., & Wimmer, Á. (2023). Litera Oeconomiae IV. Válogatás a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 7-16). J. Selye University. https://doi.org/10.36007/4744.2023

Tarpataki, E., & Mikáczó, É. (2022). Lépések az élményalapú oktatás irányába: A játékosítás határmezsgyéjén a számvitel alapjai tárgy oktatásában. Vezetéstudomány, 53(12), 45–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.12.04

Tóthné Téglás, T., & Hlédik, E. (2019). Munkáltatói kompetenciaelvárások vizsgálata piaci környezetben. Competitio, 18(1-2), 75-107. https://doi.org/10.21845/comp/2019/1-2/3

Van Laar, E., Van Deursen, A.J., Van Dijk, J.A., & De Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 2158244019900176. https://doi.org/10.1177/2158244019900176

WEF (2023). The Future of Jobs Report. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf

Wimmer, Á., Takácsné György, K., Koloszár, L., & Mitev, A.Z. (2021). Összemérni az összemérhetetlent? – Hallgatói tudományos diákköri teljesítmények értékelése az OTDK közgazdaságtudományi szekciójának tapasztalatai tükrében. Vezetéstudomány, 52(12), 51–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.06

Wohlfart, O., Adam, S., & Hovemann, G. (2022). Aligning competence-oriented qualifications in sport management higher education with industry requirements: An importance–performance analysis. Industry and Higher Education, 36(2), 163–176. https://doi.org/10.1177/09504222211016284

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Koloszár, L., Mitev, A. Z., Takácsné György, K., & Wimmer, Ágnes. (2024). Preparing for the challenges of the labour market: The overall competence development role of student research activities. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(12), 30–45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.03

Issue

Section

Studies and Articles