A Z-generáció fogyasztói attitűdjének vizsgálata a sötét turizmusban az önkéntelen szemmozgás alapján

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.03

Kulcsszavak:

sötét turizmus, szemkamera, érzelmek, percepció, Vajdahunyadi vár

Absztrakt

Jelen kutatás a Z-generáció fogyasztói attitűdjét vizsgálja a sötét turizmus kontextusában, a neuromarketing területén népszerűvé vált szemkamerás módszer alkalmazásával. A kutatás célja feltárni, hogy Vajdahunyadi vár, mint népszerű erdélyi desztináció sötét turisztikai kínálatának mely elemei keltik fel a Z-generáció, mint potenciális fogyasztók figyelmét, milyen érzelmi asszociációkat társítanak ezekhez a sötét kínálati elemekhez, illetve hatással van-e a sötét kínálatban megjelenő emberi jelenlét az érzelmi asszociációk minőségére. A kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy a résztevők túlnyomó része negatív érzelmeket társít a vár sötét kínálati elemeihez. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a fogyasztói percepció érzékenyebb az emberi jelenléthez köthető sötét tárgyi elemek vizualizációja esetében, ahol statisztikailag igazolhatóan magasabb a negatív és alacsonyabb a pozitív és semleges érzelmek aránya. Tekintve, hogy a szerzők és a rendelkezésre álló tudományos adatbázisok szerint a hazai és nemzetközi turisztikai szakirodalomban még nem jelent meg hasonló témát és módszert egyszerre ötvöző tudományos munka, jelen kutatás indokoltsága megalapozott, illetve hiánypótlónak tekinthető.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Boglárka Ágnes Mészáros, Pécsi Tudományegyetem

PhD-hallgató

Péter Németh, Pécsi Tudományegyetem

egyetemi adjunktus

János Csapó, Pécsi Tudományegyetem

egyetemi tanár

Hivatkozások

Aina, A.O., & Ezeuduji, I.O. (2021). The Influence of Socio- Demograpgic Factors on Perceptions of Domestic Tourism: The Case of Generation Z. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 10(4), 1503–1515. https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720-175

Akgiş İlhan, Ö., Özoğul Balyali, T., & Günay, S. (2023). A Holistic View of the Tourist Experience of Generation Z. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 11(3), 341–370. https://doi.org/10.30519/ahtr.1125474

Ashworth, G.J., & Isaac, R.K. (2015). Have we illuminated the dark? Shifting perspectives on ‘dark’ tourism. Tourism Recreation Research, 40(3), 316–325, https://doi.org/10.1080/02508281.2015.1075726

Biran, A., Liu, W., Li, G., & Eichhorn, V. (2014). Consuming post-disaster destinations: The case of Sichuan, China. Annals of Tourism Research, 47, 1–17. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.03.004

Bojko, A. (2013). Eye Tracking the User Experience: A Practical Guide to Research. Rosenfeld Media.

Braeutigam, S. (2005). Neuroeconomics – From neural systems to economic behaviour. Brain Research Bulletin, 67(5), 355-360. https://doi.org/10.1016/j.brainresbull.2005.06.009

Crețu, R.C., Beia, S.I., Alecu, I.I., & Ștefan, P. (2023). Comparative analysis of black tourism in Romania and worldwide. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development, 23(3), 221–226. https://managementjournal.usamv.ro/pdf/vol.23_3/Art24.pdf

Csapó, J., & Törőcsik, M. (2020). A turizmus jövője, a nemzetközi és hazai turizmus legújabb trendjeinek elemzése elméleti és gyakorlati megközelítésben. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23854

Cserdi, Zs., & Kenesei, Zs. (2021). Az okos hotelekhez kapcsolódó attitűdöket befolyásoló tényezők nyomában: fókuszban a Z generáció. Turizmus Bulletin, 21(4), 25–33. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.3

Danyi, P., Iványi, T., & Veres, I. (2020). A turizmus jelene és várható változása a mesterséges intelligencia integrálásával, különösen a Z-generáció igényeire fókuszálva. Vezetéstudomány, 51(KSZ), 19–34. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.KSZ.03

Drule, M.A., Chiş, A., & Tomoaie, L. (2014). Dark Tourism, Romania and Dracula. The perceptions of potential American tourists. Annals of the University of Oradea: Economic Science, (23), 309–319. https://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2014/n1/033.pdf

Enns, J., Lin-Yang, R., & Dudarev, V. (2023). Moving to maintain perceptual and social constancy. Visual Cognition, 31, 1–20. https://doi.org/10.1080/13506285.2023.2192992

Foley, M., & Lennon, J.J. (1996). JFK and Dark Tourism: A Fascination with Assassination. International Journal of Heritage Studies, 2, 198–211. https://doi.org/10.1080/13527259608722175

Foley, M., & Lennon, J.J. (1997). Dark tourism – an ethical dilemma. In Foley, M., Lennon, J.J., & Maxwell, G.A. (Eds.), Hospitality, Tourism and Leisure Management: Issues in Strategy and Culture (pp. 153–164). Cassell. Fredrickson, B.L., & Losada, M.F. (2005). Positive Affect and the Complex Dynamics of Human Flourishing. American Psychologist, 60, 678–686. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.60.7.678

Ghetau, L., & Esanu, L. (2010). Dark tourism in Romania: from concept to reality. Sustainable Tourism, 139, 581- 590. http://doi.org/10.2495/ST100501

Goyal, S., Miyapuram, K.P., & Lahiri, U. (2015). Predicting Consumer’s Behavior Using Eye Tracking Data. In Second International Conference on Soft Computing and Machine Intelligence (ISCMI), Hong Kong, China (pp. 126–129). ISCMI. https://doi.org/10.1109/ISCMI.2015.26

Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., & Van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press.

Horner, S., & Swarbrooke, J. (2020). Consumer Behaviour in Tourism (4th edition). Routledge.

Hwang, Y., Park, E., Lee, C.K., Son, H.J., & Olya, H. (2023). Applying mixed methods to explore lighter and darker shades in hybrid dark tourism experiences. Tourism Review, 78(3), 747–760. https://doi.org/10.1108/TR-01-2022-0002

Jászberényi, M., & Kökény, L. (2022): Hogyan utazik a Z generáció? Utazással kapcsolatos szokások és döntési folyamatok vizsgálata. In Rátz, T., Michalkó, G., & Zsarnóczky, M. (Eds.), Együttműködés, partnerség, hálózatok a turizmusban (pp. 187-196). Kodolányi János Egyetem, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földrajztudományi Intézet, Magyar Földrajzi Társaság.

Johnson, R.L., Nambiar, D., & Suman, G. (2022). Using eye-movements to assess underlying factors in online purchasing behaviors. International Journal of Consumer Studies, 46, 1365–1380. https://doi.org/10.1111/ijcs.12762

Kamenidou, I., Vassilikopoulou, A., & Priporas, C.V. (2021). New Sheriff in Town? Discovering Generation Z as Tourists. In Stylos, N., Rahimi, R., Okumus, B., & Williams, S. (Eds.), Generation Z Marketing and Management in Tourism and Hospitality. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70695-1_5

Kennell, J., & Powell, R. (2021). Dark tourism and World Heritage Sites: a Delphi study of stakeholder perceptions of the development of dark tourism products. Journal of Heritage Tourism, 16(4), 367–381. https://doi.org/10.1080/1743873X.2020.1782924

Kiráľová, A., & Šperková, R. (2024). Mapping the dark: a bibliometric examination of research in Dark Tourism. Cogent Social Sciences, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2294552

Koszó-Stammberger, K. (szerk.) (2020). A sötét turizmus útikalauza. Axel Springer Magyarország Kft.

Kovács, D.S., & Boros, K. (2023): A hazai zenei fesztiválokkal kapcsolatos attitűdvizsgálat a Z generáció tagjainak körében. Turizmus Bulletin, 23(4) 24–31. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n4.3

Lázár, E. (2020). A szemkamerás kutatás módszertani lehetőségei a módszer tudományos felhasználásának irodalmi áttekintése. In Társadalmi és gazdasági folyamatok elemzésének kérdései a XXI. században (pp. 265–280). Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar https://doi.org/10.14232/tgfek21sz.18

Lázár, E., & Szűcs, K. (2020). A neuromarketing aktuális helyzete és a mintaelemszámra vonatkozó kihívásai, különös tekintettel a szemkamerás mérésekre. Vezetéstudomány, 51(3), 79–88. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.08

Lázár, E., Németh, P., Murai, G., & Szűcs, K. (2020). Szemkamerás megfigyelések megbízhatósága a mintaelemszám függvényében. In I. Ercsey (Eds.), Marketing a digitalizáció korában (pp. 623–636). Egyesület a Marketing Kutatásért és Oktatásért.

Lee, K. (2017). Conceptual foundation of consumer behaviour. In Dixit, S.K. (Eds.), The Routledge Handbook of Consumer Behaviour in Hospitality and Tourism (pp. 7-15). Routledge.

Lennon, J.J. (2017). Conclusion: dark tourism in a digital post-truth society. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 9(2), 240–244. https://doi.org/10.1108/WHATT-12-2016-0075

Lew, A.A., Cheer, J.M., Haywood, M., Brouder, P., & Salazar, N.B. (2020). Visions of travel and tourism after the global COVID-19 transformation of 2020. Tourism Geographies, 22(3), 455-466. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1770326

Lewis, H., Schrier, T., & Xu, S. (2021). Dark tourism: Motivations and visit intentions of tourists. International Hospitality Review, 36(1), 107–123. https://doi.org/10.1108/IHR-01-2021-0004

Liberato, P., Aires, C., Liberato, D., & Rocha, Á. (2019). The Destination Choice by Generation Z Influenced by the Technology: Porto Case Study. In Rocha, Á., Ferrás, C., & Paredes, M. (Eds.), Information Technology and Systems (pp. 32-44). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11890-7_4

Liu, J., Wang, C., Zhang, T., & Qiao, H. (2023). Delineating the Effects of Social Media Marketing Activities on Generation Z Travel Behaviors. Journal of Travel Research, 62(5), 1140–1158. https://doi.org/10.1177/00472875221106394

Lukács, R., Tütünkov-Hrisztov, J., & Grotte, J. (2022). A hazai generációk, különös tekintettel a digitális bennszülöttek szállodaválasztási szokásai a fenntarthatóság és a digitalizáció mentén. Turizmus Bulletin, 22(1), 26–37. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.3

Lv, X., Luo, H., Xu, S., Sun, J., Lu, R., & Hu, Y. (2022). Dark tourism spectrum: Visual expression of dark experience. Tourism Management, 93, 104580. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104580

Mészáros, B.Á. (2023). Az információkerülés szerepe a sötét turizmus kínálati oldalának etikus döntéshozatalában. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 8(2), 67–81. https://doi.org/10.15170/TVT.2023.08.02.05

Mészáros, K., & Nyikos, B.R. (2023). A neuromarketing elméleti áttekintése és kutatási módszerei. Gazdaság és Társadalom, 15(2), 68–89. https://doi.org/10.21637/GT.2022.2.04

Michael, I., Ramsøy, T.Z., Stephens, B., & Kotsi, F. (2019). A study of unconscious emotional and cognitive responses to tourism images using a neuroscience method. Journal of Islamic Marketing, 10(2), 543-564. https://doi.org/10.10.1108/JIMA-09-2017-0098

Michalkó, G. (2020). A bűn vonzásában: a sötét helyek turizmusa. In Michalkó, G., Németh, J., & Ritecz, Gy. (Eds.), Turizmusbiztonság (pp. 59-72). Dialóg Campus Kiadó.

Miles, W. (2002). Auschwitz: Museum Interpretation and Darker Tourism. Annals of Tourism Research, 29, 1175–1178. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00054-3

Nawijn, J., & Biran, A. (2019). Negative emotions in tourism: a meaningful analysis. Current Issues in Tourism, 22(19), 2386–2398. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1451495

Nawijn, J., & Fricke, M. C. (2015). Visitor emotions and behavioral intentions: The case of concentration camp memorial Neuengamme. International Journal of Tourism Research, 17(3), 221–228. https://doi.org/10.1002/jtr.1977

Nawijn, J., Isaac, R.K., van Liempt, A., & Gridnevskiy, K. (2016). Emotion clusters for concentration camp memorials. Annals of Tourism Research, 61, 244–247. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.09.005

Nghiêm-Phú, B., & Suter, J. R. (2022). Correlations among Sensory and Cognitive Impressions of Spas in Vietnam. E-Review of Tourism Research, 18(5), 717–734. https://ertr-ojs-tamu.tdl.org/ertr/article/view/393

Olson, E.D., & Ro, H. (2021). Generation Z and Their Perceptions of Well-Being in Tourism. In Stylos, N., Rahimi, R., Okumus, B., & Williams, S. (Eds.), Generation Z Marketing and Management in Tourism and Hospitality (pp. 101-118). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70695-1_4

Pasztor, Gy. & Dózsa, A. (2017). Visit Transylvania! Transylvania Representations of Tourists Coming from Abroad. European Journal of Social Sciences Education and Research, 10(2), 277-288. https://doi.org/10.26417/ejser.v10i2.p277-288

Pinho, M., & Gomes, S. (2023). Generation Z as a critical question mark for sustainable tourism – An exploratory study in Portugal. Journal of Tourism Futures, 10(3), 486-503. https://doi.org/10.1108/JTF-07-2022-0171

Podoshen, J. (2013). Dark tourism motivations: Simulation, emotional contagion and topographic comparison. Tourism Management, 35, 263–271. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.08.002

Prayag, G., Suntikul, W., & Agyeiwaah, E. (2018). Domestic tourists to Elmina Castle, Ghana: motivation, tourism impacts, place attachment, and satisfaction. Journal of Sustainable Tourism, 26(12), 2053–2070, https://doi.org/10.1080/09669582.2018.1529769

Preece, T., & Price, G. (2005). Motivations of Participants in Dark Tourism: A Case Study of Port Arthur, Tasmania. In C. Ryan (Eds.), Taking Tourism to the Limits: Issues, Concepts and Managerial Perspectives (pp. 191-198). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044644-8.50021-7

Roberts, C., & Stone, P.R. (2014). Dark Tourism and Dark Heritage: Emergent Themes, Issues and Consequences. In Convery, I., Corsane, G., & Davis, P. (Eds.), Displaced Heritage: Dealing with Disaster and Suffering (pp. 9-18). Boydell & Brewer.

Robinson, V.M., & Schänzel, H.A. (2019). A tourism inflex: Generation Z travel experiences. Journal of Tourism Futures, 5(2), 127–141. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2019-0014

Rock, I. (2016). Cognitive intervention in perceptual processing. In Approaches to Cognition: Contrasts and Controversies (pp. 189–221). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Scherer, K.R. (2005). What are emotions? And how can they be measured? Social Science Information, 44(4), 695–729. https://doi.org/10.1177/0539018405058216

Schneider, A., Anghel-Vlad, S., Negruț, L., Goje, G., & Para, I. (2021). Tourists’ motivations for visiting dark tourism sites. Case of Romania. In Annals of Faculty of Economics, University of Oradea, 1(1), (pp. 140-150). University of Oradea.

Seaton, A.V. (1999). War and Thanatourism: Waterloo 1815- 1914. Annals of Tourism Research, 26, 130–158. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00057-7

Sharma, P., & Nayak, J.K. (2019). Dark tourism: tourist value and loyalty intentions. Tourism Review, 74(4), 915–929. https://doi.org/10.1108/TR-11-2018-0156

Sharpley, R. (2009). Dark Tourism and Political Ideology: Towards a Governance Model. In Sharpley, R., & Stone, P.R. (Eds.), The Darker Side of Travel: The Theory and Practice of Dark Tourism (pp. 145-163). Channel View Publications.

Spering, M. (2022). Eye Movements as a Window into Decision- Making. Annual Review of Vision Science, 15(8), 427–448. https://doi.org/10.1146/annurev-vision-100720-125029

Stewart, N., Hermens, F., & Matthews, W.J. (2016). Eye Movements in Risky Choice. Journal of Behavioral Decision Making, 29(2-3), 116–136. https://doi.org/10.1002/bdm.1854

Stoleriu, O.M., Ibănescu, B.C., Stoleriu, C.C., & Lupu, C. (2022). Strengthening Dracula tourism brand through cartographic approaches. Journal of Maps, 18(1), 61–69. https://doi.org/10.1080/17445647.2022.2071647

Stone, P.R. (2005). Dark Tourism – an old concept in a new world. TOURISM Magazine by the Tourism Society (UK), 4(125). http://works.bepress.com/philip_stone/26/

Stone, P.R. (2006). A Dark Tourism Spectrum: towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions. An International Interdisciplinary Journal, 54(2), 145–160. https://clok.uclan.ac.uk/27720/1/27720%20fulltext_stamped.pdf

Stone, P.R., & Sharpley, R. (2008). Consuming Dark Tourism: A Thanatological Perspective. Annals of Tourism Research, 35(2), 574–595. https://doi.org/10.1016/j.annals.2008.02.003

Sutherland, C.A., Young, A.W., & Rhodes, G. (2017). Facial first impressions from another angle: How social judgements are influenced by changeable and invariant facial properties. British Journal of Psychology, 108(2), 397–415. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/bjop.12206

Szeidl, K., Petykó, Cs., & Nagy, A. (2023). „Budapest, Budapest, te csodás!”: A Z generáció és Budapest kapcsolata a turizmusban. In Szegedi, K. (Eds.), Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet ( pp. 2 65-275). B udapesti Gazdasági Egyetem.

Szűcs, K., Lázár, E., & Nagy, Á. (2019). Netnográfia a turizmuskutatásban. In Csapó, J., Gonda, T., & Raffay, Z. (Eds.), Turizmus, fogyasztás, generációk: II. Nemzetközi Turizmus Konferencia: Tanulmánykötet (pp. 209-216). Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar.

Tămaș-Răducu, M. (2023). Ianuarie, cea mai aglomerată lună, la Castelul Corvinilor, din ultimul deceniu. Număr mare de vizitatori și anul trecut. Go Hunedoara. https://www.gohunedoara.com/ianuarie-cea-ai-aglomerata-luna-la-castelul-corvinilor-din-ultimul-deceniu-numarulmare-de-vizitatori-si-anul-trecut/

Tarlow, P. (2005). Dark Tourism: The Appealing ‘Dark’ Side of Tourism and More. In M. Novelli, (Eds.), Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases (pp. 47–57). Elsevier.

Törőcsik, M., & Szűcs, K. (2021). Fogyasztói magatartás: Mintázatok, trendek, alkalmazkodás. Akadémiai Kiadó. Uto, N. (2024). Monetary incentives and eye movements: an eye-tracking investigation in a risky choice experiment with real and hypothetical incentives. Behaviormetrika, 51, 75–97. https://doi.org/10.1007/s41237-023-00210-5

Vajdahunyadi Önkormányzat honlapja: https://www.primariahunedoara.ro/ziar/2020/01/castelul-corvinilor-a-avut-404-379-de-vizitatori-in-anul-2019/

Vajdahunyadi vár hivatalos honlapja: http://www.castelulcorvinilor.ro/

Varga, Á., & Csordás, T. (2021). Az ismeretlen ismerős: A neuromarketing iránti attitűdök szentimentelemzése. Vezetéstudomány, 52(6), 44–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.04

Vlăsceanu, S. (2014). New Directions in Understanding the Decision-making Process: Neuroeconomics and Neuromarketing. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 127, 758–762. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.350

Wedel, M., Pieters, R., & van der Lans, R. (2023). Modeling Eye Movements During Decision Making: A Review. Psychometrika, 88, 697–729. https://doi.org/10.1007/s11336-022-09876-4

Wyatt, B., Leask, A., & Barron, P. (2021). Designing dark tourism experiences: an exploration of edutainment interpretation at lighter dark visitor attractions. Journal of Heritage Tourism, 16(4), 433–449. https://doi.org/10.1080/1743873X.2020.1858087

Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer. Springer Science & Business Media.

Downloads

Megjelent

2025-01-14

Hogyan kell idézni

Mészáros, B. Ágnes, Németh, P., & Csapó, J. (2025). A Z-generáció fogyasztói attitűdjének vizsgálata a sötét turizmusban az önkéntelen szemmozgás alapján. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(1), 26–40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok