A Z-generáció fogyasztói attitűdjének vizsgálata a sötét turizmusban az önkéntelen szemmozgás alapján
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.03Kulcsszavak:
sötét turizmus, szemkamera, érzelmek, percepció, Vajdahunyadi várAbsztrakt
Jelen kutatás a Z-generáció fogyasztói attitűdjét vizsgálja a sötét turizmus kontextusában, a neuromarketing területén népszerűvé vált szemkamerás módszer alkalmazásával. A kutatás célja feltárni, hogy Vajdahunyadi vár, mint népszerű erdélyi desztináció sötét turisztikai kínálatának mely elemei keltik fel a Z-generáció, mint potenciális fogyasztók figyelmét, milyen érzelmi asszociációkat társítanak ezekhez a sötét kínálati elemekhez, illetve hatással van-e a sötét kínálatban megjelenő emberi jelenlét az érzelmi asszociációk minőségére. A kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy a résztevők túlnyomó része negatív érzelmeket társít a vár sötét kínálati elemeihez. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a fogyasztói percepció érzékenyebb az emberi jelenléthez köthető sötét tárgyi elemek vizualizációja esetében, ahol statisztikailag igazolhatóan magasabb a negatív és alacsonyabb a pozitív és semleges érzelmek aránya. Tekintve, hogy a szerzők és a rendelkezésre álló tudományos adatbázisok szerint a hazai és nemzetközi turisztikai szakirodalomban még nem jelent meg hasonló témát és módszert egyszerre ötvöző tudományos munka, jelen kutatás indokoltsága megalapozott, illetve hiánypótlónak tekinthető.
Letöltések
Hivatkozások
Aina, A.O., & Ezeuduji, I.O. (2021). The Influence of Socio- Demograpgic Factors on Perceptions of Domestic Tourism: The Case of Generation Z. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 10(4), 1503–1515. https://doi.org/10.46222/ajhtl.19770720-175
Akgiş İlhan, Ö., Özoğul Balyali, T., & Günay, S. (2023). A Holistic View of the Tourist Experience of Generation Z. Advances in Hospitality and Tourism Research (AHTR), 11(3), 341–370. https://doi.org/10.30519/ahtr.1125474
Ashworth, G.J., & Isaac, R.K. (2015). Have we illuminated the dark? Shifting perspectives on ‘dark’ tourism. Tourism Recreation Research, 40(3), 316–325, https://doi.org/10.1080/02508281.2015.1075726
Biran, A., Liu, W., Li, G., & Eichhorn, V. (2014). Consuming post-disaster destinations: The case of Sichuan, China. Annals of Tourism Research, 47, 1–17. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.03.004
Bojko, A. (2013). Eye Tracking the User Experience: A Practical Guide to Research. Rosenfeld Media.
Braeutigam, S. (2005). Neuroeconomics – From neural systems to economic behaviour. Brain Research Bulletin, 67(5), 355-360. https://doi.org/10.1016/j.brainresbull.2005.06.009
Crețu, R.C., Beia, S.I., Alecu, I.I., & Ștefan, P. (2023). Comparative analysis of black tourism in Romania and worldwide. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development, 23(3), 221–226. https://managementjournal.usamv.ro/pdf/vol.23_3/Art24.pdf
Csapó, J., & Törőcsik, M. (2020). A turizmus jövője, a nemzetközi és hazai turizmus legújabb trendjeinek elemzése elméleti és gyakorlati megközelítésben. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar. https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23854
Cserdi, Zs., & Kenesei, Zs. (2021). Az okos hotelekhez kapcsolódó attitűdöket befolyásoló tényezők nyomában: fókuszban a Z generáció. Turizmus Bulletin, 21(4), 25–33. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2021v21n4.3
Danyi, P., Iványi, T., & Veres, I. (2020). A turizmus jelene és várható változása a mesterséges intelligencia integrálásával, különösen a Z-generáció igényeire fókuszálva. Vezetéstudomány, 51(KSZ), 19–34. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.KSZ.03
Drule, M.A., Chiş, A., & Tomoaie, L. (2014). Dark Tourism, Romania and Dracula. The perceptions of potential American tourists. Annals of the University of Oradea: Economic Science, (23), 309–319. https://anale.steconomiceuoradea.ro/volume/2014/n1/033.pdf
Enns, J., Lin-Yang, R., & Dudarev, V. (2023). Moving to maintain perceptual and social constancy. Visual Cognition, 31, 1–20. https://doi.org/10.1080/13506285.2023.2192992
Foley, M., & Lennon, J.J. (1996). JFK and Dark Tourism: A Fascination with Assassination. International Journal of Heritage Studies, 2, 198–211. https://doi.org/10.1080/13527259608722175
Foley, M., & Lennon, J.J. (1997). Dark tourism – an ethical dilemma. In Foley, M., Lennon, J.J., & Maxwell, G.A. (Eds.), Hospitality, Tourism and Leisure Management: Issues in Strategy and Culture (pp. 153–164). Cassell. Fredrickson, B.L., & Losada, M.F. (2005). Positive Affect and the Complex Dynamics of Human Flourishing. American Psychologist, 60, 678–686. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.60.7.678
Ghetau, L., & Esanu, L. (2010). Dark tourism in Romania: from concept to reality. Sustainable Tourism, 139, 581- 590. http://doi.org/10.2495/ST100501
Goyal, S., Miyapuram, K.P., & Lahiri, U. (2015). Predicting Consumer’s Behavior Using Eye Tracking Data. In Second International Conference on Soft Computing and Machine Intelligence (ISCMI), Hong Kong, China (pp. 126–129). ISCMI. https://doi.org/10.1109/ISCMI.2015.26
Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., & Van de Weijer, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press.
Horner, S., & Swarbrooke, J. (2020). Consumer Behaviour in Tourism (4th edition). Routledge.
Hwang, Y., Park, E., Lee, C.K., Son, H.J., & Olya, H. (2023). Applying mixed methods to explore lighter and darker shades in hybrid dark tourism experiences. Tourism Review, 78(3), 747–760. https://doi.org/10.1108/TR-01-2022-0002
Jászberényi, M., & Kökény, L. (2022): Hogyan utazik a Z generáció? Utazással kapcsolatos szokások és döntési folyamatok vizsgálata. In Rátz, T., Michalkó, G., & Zsarnóczky, M. (Eds.), Együttműködés, partnerség, hálózatok a turizmusban (pp. 187-196). Kodolányi János Egyetem, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földrajztudományi Intézet, Magyar Földrajzi Társaság.
Johnson, R.L., Nambiar, D., & Suman, G. (2022). Using eye-movements to assess underlying factors in online purchasing behaviors. International Journal of Consumer Studies, 46, 1365–1380. https://doi.org/10.1111/ijcs.12762
Kamenidou, I., Vassilikopoulou, A., & Priporas, C.V. (2021). New Sheriff in Town? Discovering Generation Z as Tourists. In Stylos, N., Rahimi, R., Okumus, B., & Williams, S. (Eds.), Generation Z Marketing and Management in Tourism and Hospitality. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70695-1_5
Kennell, J., & Powell, R. (2021). Dark tourism and World Heritage Sites: a Delphi study of stakeholder perceptions of the development of dark tourism products. Journal of Heritage Tourism, 16(4), 367–381. https://doi.org/10.1080/1743873X.2020.1782924
Kiráľová, A., & Šperková, R. (2024). Mapping the dark: a bibliometric examination of research in Dark Tourism. Cogent Social Sciences, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2294552
Koszó-Stammberger, K. (szerk.) (2020). A sötét turizmus útikalauza. Axel Springer Magyarország Kft.
Kovács, D.S., & Boros, K. (2023): A hazai zenei fesztiválokkal kapcsolatos attitűdvizsgálat a Z generáció tagjainak körében. Turizmus Bulletin, 23(4) 24–31. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n4.3
Lázár, E. (2020). A szemkamerás kutatás módszertani lehetőségei a módszer tudományos felhasználásának irodalmi áttekintése. In Társadalmi és gazdasági folyamatok elemzésének kérdései a XXI. században (pp. 265–280). Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar https://doi.org/10.14232/tgfek21sz.18
Lázár, E., & Szűcs, K. (2020). A neuromarketing aktuális helyzete és a mintaelemszámra vonatkozó kihívásai, különös tekintettel a szemkamerás mérésekre. Vezetéstudomány, 51(3), 79–88. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.08
Lázár, E., Németh, P., Murai, G., & Szűcs, K. (2020). Szemkamerás megfigyelések megbízhatósága a mintaelemszám függvényében. In I. Ercsey (Eds.), Marketing a digitalizáció korában (pp. 623–636). Egyesület a Marketing Kutatásért és Oktatásért.
Lee, K. (2017). Conceptual foundation of consumer behaviour. In Dixit, S.K. (Eds.), The Routledge Handbook of Consumer Behaviour in Hospitality and Tourism (pp. 7-15). Routledge.
Lennon, J.J. (2017). Conclusion: dark tourism in a digital post-truth society. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 9(2), 240–244. https://doi.org/10.1108/WHATT-12-2016-0075
Lew, A.A., Cheer, J.M., Haywood, M., Brouder, P., & Salazar, N.B. (2020). Visions of travel and tourism after the global COVID-19 transformation of 2020. Tourism Geographies, 22(3), 455-466. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1770326
Lewis, H., Schrier, T., & Xu, S. (2021). Dark tourism: Motivations and visit intentions of tourists. International Hospitality Review, 36(1), 107–123. https://doi.org/10.1108/IHR-01-2021-0004
Liberato, P., Aires, C., Liberato, D., & Rocha, Á. (2019). The Destination Choice by Generation Z Influenced by the Technology: Porto Case Study. In Rocha, Á., Ferrás, C., & Paredes, M. (Eds.), Information Technology and Systems (pp. 32-44). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11890-7_4
Liu, J., Wang, C., Zhang, T., & Qiao, H. (2023). Delineating the Effects of Social Media Marketing Activities on Generation Z Travel Behaviors. Journal of Travel Research, 62(5), 1140–1158. https://doi.org/10.1177/00472875221106394
Lukács, R., Tütünkov-Hrisztov, J., & Grotte, J. (2022). A hazai generációk, különös tekintettel a digitális bennszülöttek szállodaválasztási szokásai a fenntarthatóság és a digitalizáció mentén. Turizmus Bulletin, 22(1), 26–37. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2022v22n1.3
Lv, X., Luo, H., Xu, S., Sun, J., Lu, R., & Hu, Y. (2022). Dark tourism spectrum: Visual expression of dark experience. Tourism Management, 93, 104580. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104580
Mészáros, B.Á. (2023). Az információkerülés szerepe a sötét turizmus kínálati oldalának etikus döntéshozatalában. Turisztikai és Vidékfejlesztési Tanulmányok, 8(2), 67–81. https://doi.org/10.15170/TVT.2023.08.02.05
Mészáros, K., & Nyikos, B.R. (2023). A neuromarketing elméleti áttekintése és kutatási módszerei. Gazdaság és Társadalom, 15(2), 68–89. https://doi.org/10.21637/GT.2022.2.04
Michael, I., Ramsøy, T.Z., Stephens, B., & Kotsi, F. (2019). A study of unconscious emotional and cognitive responses to tourism images using a neuroscience method. Journal of Islamic Marketing, 10(2), 543-564. https://doi.org/10.10.1108/JIMA-09-2017-0098
Michalkó, G. (2020). A bűn vonzásában: a sötét helyek turizmusa. In Michalkó, G., Németh, J., & Ritecz, Gy. (Eds.), Turizmusbiztonság (pp. 59-72). Dialóg Campus Kiadó.
Miles, W. (2002). Auschwitz: Museum Interpretation and Darker Tourism. Annals of Tourism Research, 29, 1175–1178. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00054-3
Nawijn, J., & Biran, A. (2019). Negative emotions in tourism: a meaningful analysis. Current Issues in Tourism, 22(19), 2386–2398. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1451495
Nawijn, J., & Fricke, M. C. (2015). Visitor emotions and behavioral intentions: The case of concentration camp memorial Neuengamme. International Journal of Tourism Research, 17(3), 221–228. https://doi.org/10.1002/jtr.1977
Nawijn, J., Isaac, R.K., van Liempt, A., & Gridnevskiy, K. (2016). Emotion clusters for concentration camp memorials. Annals of Tourism Research, 61, 244–247. https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.09.005
Nghiêm-Phú, B., & Suter, J. R. (2022). Correlations among Sensory and Cognitive Impressions of Spas in Vietnam. E-Review of Tourism Research, 18(5), 717–734. https://ertr-ojs-tamu.tdl.org/ertr/article/view/393
Olson, E.D., & Ro, H. (2021). Generation Z and Their Perceptions of Well-Being in Tourism. In Stylos, N., Rahimi, R., Okumus, B., & Williams, S. (Eds.), Generation Z Marketing and Management in Tourism and Hospitality (pp. 101-118). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-70695-1_4
Pasztor, Gy. & Dózsa, A. (2017). Visit Transylvania! Transylvania Representations of Tourists Coming from Abroad. European Journal of Social Sciences Education and Research, 10(2), 277-288. https://doi.org/10.26417/ejser.v10i2.p277-288
Pinho, M., & Gomes, S. (2023). Generation Z as a critical question mark for sustainable tourism – An exploratory study in Portugal. Journal of Tourism Futures, 10(3), 486-503. https://doi.org/10.1108/JTF-07-2022-0171
Podoshen, J. (2013). Dark tourism motivations: Simulation, emotional contagion and topographic comparison. Tourism Management, 35, 263–271. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.08.002
Prayag, G., Suntikul, W., & Agyeiwaah, E. (2018). Domestic tourists to Elmina Castle, Ghana: motivation, tourism impacts, place attachment, and satisfaction. Journal of Sustainable Tourism, 26(12), 2053–2070, https://doi.org/10.1080/09669582.2018.1529769
Preece, T., & Price, G. (2005). Motivations of Participants in Dark Tourism: A Case Study of Port Arthur, Tasmania. In C. Ryan (Eds.), Taking Tourism to the Limits: Issues, Concepts and Managerial Perspectives (pp. 191-198). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044644-8.50021-7
Roberts, C., & Stone, P.R. (2014). Dark Tourism and Dark Heritage: Emergent Themes, Issues and Consequences. In Convery, I., Corsane, G., & Davis, P. (Eds.), Displaced Heritage: Dealing with Disaster and Suffering (pp. 9-18). Boydell & Brewer.
Robinson, V.M., & Schänzel, H.A. (2019). A tourism inflex: Generation Z travel experiences. Journal of Tourism Futures, 5(2), 127–141. https://doi.org/10.1108/JTF-01-2019-0014
Rock, I. (2016). Cognitive intervention in perceptual processing. In Approaches to Cognition: Contrasts and Controversies (pp. 189–221). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Scherer, K.R. (2005). What are emotions? And how can they be measured? Social Science Information, 44(4), 695–729. https://doi.org/10.1177/0539018405058216
Schneider, A., Anghel-Vlad, S., Negruț, L., Goje, G., & Para, I. (2021). Tourists’ motivations for visiting dark tourism sites. Case of Romania. In Annals of Faculty of Economics, University of Oradea, 1(1), (pp. 140-150). University of Oradea.
Seaton, A.V. (1999). War and Thanatourism: Waterloo 1815- 1914. Annals of Tourism Research, 26, 130–158. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00057-7
Sharma, P., & Nayak, J.K. (2019). Dark tourism: tourist value and loyalty intentions. Tourism Review, 74(4), 915–929. https://doi.org/10.1108/TR-11-2018-0156
Sharpley, R. (2009). Dark Tourism and Political Ideology: Towards a Governance Model. In Sharpley, R., & Stone, P.R. (Eds.), The Darker Side of Travel: The Theory and Practice of Dark Tourism (pp. 145-163). Channel View Publications.
Spering, M. (2022). Eye Movements as a Window into Decision- Making. Annual Review of Vision Science, 15(8), 427–448. https://doi.org/10.1146/annurev-vision-100720-125029
Stewart, N., Hermens, F., & Matthews, W.J. (2016). Eye Movements in Risky Choice. Journal of Behavioral Decision Making, 29(2-3), 116–136. https://doi.org/10.1002/bdm.1854
Stoleriu, O.M., Ibănescu, B.C., Stoleriu, C.C., & Lupu, C. (2022). Strengthening Dracula tourism brand through cartographic approaches. Journal of Maps, 18(1), 61–69. https://doi.org/10.1080/17445647.2022.2071647
Stone, P.R. (2005). Dark Tourism – an old concept in a new world. TOURISM Magazine by the Tourism Society (UK), 4(125). http://works.bepress.com/philip_stone/26/
Stone, P.R. (2006). A Dark Tourism Spectrum: towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions. An International Interdisciplinary Journal, 54(2), 145–160. https://clok.uclan.ac.uk/27720/1/27720%20fulltext_stamped.pdf
Stone, P.R., & Sharpley, R. (2008). Consuming Dark Tourism: A Thanatological Perspective. Annals of Tourism Research, 35(2), 574–595. https://doi.org/10.1016/j.annals.2008.02.003
Sutherland, C.A., Young, A.W., & Rhodes, G. (2017). Facial first impressions from another angle: How social judgements are influenced by changeable and invariant facial properties. British Journal of Psychology, 108(2), 397–415. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/bjop.12206
Szeidl, K., Petykó, Cs., & Nagy, A. (2023). „Budapest, Budapest, te csodás!”: A Z generáció és Budapest kapcsolata a turizmusban. In Szegedi, K. (Eds.), Szemelvények a BGE kutatásaiból II. kötet ( pp. 2 65-275). B udapesti Gazdasági Egyetem.
Szűcs, K., Lázár, E., & Nagy, Á. (2019). Netnográfia a turizmuskutatásban. In Csapó, J., Gonda, T., & Raffay, Z. (Eds.), Turizmus, fogyasztás, generációk: II. Nemzetközi Turizmus Konferencia: Tanulmánykötet (pp. 209-216). Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar.
Tămaș-Răducu, M. (2023). Ianuarie, cea mai aglomerată lună, la Castelul Corvinilor, din ultimul deceniu. Număr mare de vizitatori și anul trecut. Go Hunedoara. https://www.gohunedoara.com/ianuarie-cea-ai-aglomerata-luna-la-castelul-corvinilor-din-ultimul-deceniu-numarulmare-de-vizitatori-si-anul-trecut/
Tarlow, P. (2005). Dark Tourism: The Appealing ‘Dark’ Side of Tourism and More. In M. Novelli, (Eds.), Niche Tourism: Contemporary Issues, Trends and Cases (pp. 47–57). Elsevier.
Törőcsik, M., & Szűcs, K. (2021). Fogyasztói magatartás: Mintázatok, trendek, alkalmazkodás. Akadémiai Kiadó. Uto, N. (2024). Monetary incentives and eye movements: an eye-tracking investigation in a risky choice experiment with real and hypothetical incentives. Behaviormetrika, 51, 75–97. https://doi.org/10.1007/s41237-023-00210-5
Vajdahunyadi Önkormányzat honlapja: https://www.primariahunedoara.ro/ziar/2020/01/castelul-corvinilor-a-avut-404-379-de-vizitatori-in-anul-2019/
Vajdahunyadi vár hivatalos honlapja: http://www.castelulcorvinilor.ro/
Varga, Á., & Csordás, T. (2021). Az ismeretlen ismerős: A neuromarketing iránti attitűdök szentimentelemzése. Vezetéstudomány, 52(6), 44–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.04
Vlăsceanu, S. (2014). New Directions in Understanding the Decision-making Process: Neuroeconomics and Neuromarketing. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 127, 758–762. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.350
Wedel, M., Pieters, R., & van der Lans, R. (2023). Modeling Eye Movements During Decision Making: A Review. Psychometrika, 88, 697–729. https://doi.org/10.1007/s11336-022-09876-4
Wyatt, B., Leask, A., & Barron, P. (2021). Designing dark tourism experiences: an exploration of edutainment interpretation at lighter dark visitor attractions. Journal of Heritage Tourism, 16(4), 433–449. https://doi.org/10.1080/1743873X.2020.1858087
Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing: Exploring the brain of the consumer. Springer Science & Business Media.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.