A projektorientáció és projektszemélet mint kompetencia megjelenése és értelmezése a középfokú oktatásban
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.03.04Kulcsszavak:
projektszemlélet, PBL, LBL, CBL, STEM, STEAM, Z generációAbsztrakt
A XXI. század gyorsan változó világában divattá vált a tevékenységek projektként való szervezése, értelmezése. A klasszikus definíció szerint projekt minden olyan tevékenység, ami egyszeri és megismételhetetlen, egyedi eredményt hoz létre és meghatározott peremfeltételek mentén teszi mindezt. A projektszemléletre való nevelés már egészen fiatalon el kell, hogy kezdődjön, így azt érdemes már az általános iskola felső tagozatában elkezdeni, de nagyon jó színteret biztosít a középfokú oktatás is e készség kifejlesztésére. A projektszemélet mint alapvető kompetencia számos módszerrel adható át az oktatás különböző szintjein. A PBL, CBL és az LBL alapú oktatás módszerei egymás kiegészítve képesek arra, hogy ezt a készséget, személetmódot a maga járulékos tényezőivel kiépítsék a fiatalokban. Nagyon fontos az, hogy a mai kor oktatási rendszere felismerje a projektekben való gondolkodás, és a projektszerű oktatás szükségességét. A tanulmány célja, hogy megvizsgálja a középiskolás diákok véleményét és alkalmasságát a projektekben való gondolkodásra, és a meghatározott keretek között, csapatban történő munkavégzésre.
Letöltések
Hivatkozások
Aidoo, B. (2023). Teacher Educators Experience Adopting Problem-Based Learning in Science Education. Education Sciences, 13(11), 1113. https://doi.org/10.3390/educsci13111113
Akkerman, S.F., & Meijer, P.C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27(2), 308-319. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.013
Alrajeh, T.S. (2021). Project-based learning to enhance pre-service teachers’ teaching skills in science education. Universal Journal of Educational Research, 9(2), 271-279. https://doi.org/10.13189/ujer.2021.090202
Annet J., & Stanton, N.A. (2000). Team work: A problem for Ergonomics? Ergonomics, 43(8), 1045-1051. http://doi.org/10.1080/00140130050084860
Beckett, G.H. (1999). Project-based instruction in a Canadian secondary school’s ESL classes: goals and evaluations (T). University of British Columbia. https://open.library.ubc.ca/collections/ubctheses/831/items/1.0078180, https://doi.org/10.14288/1.0078180
Bencsik, A., Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2017). Az Y és a Z generációval szembeni előítéletek a munkahelyen. Taylor, 9(2), 121-128. https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/taylor/article/view/13108
Benton, L., Varotsis, G., & Vasalou, A. (2019). Leading by example: Exploring the influence of design examples on children’s creative ideation. International Journal of Human-Computer Interaction, 122, pp. 174–183. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2018.09.007
Blumenfeld, P.C., Soloway, E., Marx, R.W., Krajcik, J.S., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating Project- Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653139
Breiner, J.M., Harkness, S.S., Johnson, C.C., & Koehler, C.M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3-11. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00109.x
Brown, R., Brown, J., Reardon, K., & Merrill, C. (2011). Understanding STEM: Current perceptions. Technology and Engineering Teacher, 70(6), 5-9. https://www.STEM_Current_perceptions#fullTextFileContent Bybee, R.W. (2010). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
Bybee, R.W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. National Science Teachers Association.
Capraro, M.M., & Jones, M. (2013). Interdisciplinary STEM Project-Based Learning. In Capraro, R.M., Capraro, M.M., & Morgan, J.R. (Eds.), Project-Based Learning: An Integrated Science, Technology, Engineering, and Technology (STEM) Approach (pp. 51- 58). Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-143-6_6
Cavas, B., Karaoglan, B., & Cavas, P. (2004). The Use of Information Communication Technologies in Primary Science Education: A New Teaching and Learning Approach. Journal of Turkish Science Education, 1(2), 72-84.
Carvalho, C., Fiuza, E., Conboy, J., Fonseca, J., Santos, J., Gama, A.P., & Salema, M.H. (2015). Critical Thinking, Real Life Problems and Feedback in the Sciences Classroom. Journal of Turkish Science Education, 12(12), 22-31. https://doi.org/10.12973/tused.10138a
Cilliers, E.J. (2017). The Challenge of Teaching Generation Z. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(1), 188-198. https://doi.org/10.20319/pijss.2017.31.188198
Clark, R.E., Feldon, D., van Merrienboer, J.J.G., Yates, K, & Early, S. (2007). Cognitive Task Analysis. In Spector, J.M., Merrill, M.D., van Merriënboer, J.J.G., & Driscoll, M.P. (Eds.). Handbook of research on educational communications and technology (3rd ed.) (pp. 578-593). Lawrence Erlbaum Associates.
Csepeli, G., Kígyós, É., & Popper, P. (2006). Magára hagyott generációk: fiatalok és öregek a XXI. században. Saxum.
Csiszárik-Kocsir, Á. & Varga, J. (2017a). Financial knowledge, skills and investment practice in Hungary – results based on a primary research. Macrotheme Review: A Multidisciplinary Journal of Global Macro Trends, 6(4), 10-20.
Csiszárik-Kocsir, Á. & Varga, J. (2017b). The Hungarian SMEs’ Project Financing Practice – Results Based on a Primary Research. In Kolakovic, M. (Eds.), Proceedings of 2nd Business & Entrepreneurial Economics (BEE 2017) Conference (pp. 163-169). University of Zagreb, Faculty of Economics and Business.
Csiszárik-Kocsir, Á., Varga, J., & Saáry, R. (2022). The Scene and Importance of Teaching the Project Approach in the Light of the Results of a Hungarian Questionnaire Research. Eurasia Proceedings of Science Technology Engineering and Mathematics, 24, 45-52. https://doi.org/10.55549/epess.1179347
Daugherty, M.K. (2013). The Prospect of an “A” in STEM Education. Journal of STEM Education, 14(2), 10-15. https://www.jstem.org/jstem/index.php/JSTEM/article/view/1744/1520
Dominguez, C., & Jaime, A. (2010). Database design learning: A project-based approach organized through a course management system. Computers & Education, 55(3), 1312-1320. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.06.001
Garai-Fodor, M. (2021). Food Consumption Patterns, in a Values-based Approach, for Generation Z. Acta Polytechnica Hungarica, 18(11), 117-134. https://doi.org/10.12700/APH.18.11.2021.11.7
Garai-Fodor, M. (2022). The Impact of the Coronavirus on Competence, from a Generation-Specific Perspective. Acta Polytechnica Hungarica, 19(8), 111-125. https://doi.org/10.12700/APH.19.8.2022.8.7
Garai-Fodor, M. (2023). Analysis of Financially Aware Consumer Segments from the Perspective of Conscious Consumer Behaviour. Acta Polytechnica Hungarica, 20(3), 83-100. https://doi.org/10.12700/APH.20.3.2023.3.6
Garai-Fodor, M., & Popovics, A. (2023). Analysing the Role of Responsible Consumer Behaviour and Social Responsibility from a Generation Specific Perspective in the Light of Primary Findings. Acta Polytechnica Hungarica, 20(3), 121-134. https://doi.org/10.12700/APH.20.3.2023.3.8
Han, S.Y., Yalvac, B., Capraro, M.M. & Capraro, R.M. (2015). In-service Teachers’ Implementation and Understanding of STEM Project Based Learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 63-76. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1306a
Helmich, K. (2008). A generativitás fogalma és a nemzedékek egymásra hatása. In Gyáni G., & Láng M. (Eds.), Generációk a történelemben (pp. 115-120). Hajnal István Kör–Társadalomtörténeti Egyesülete és a Nyíregyházi Főiskola Gazdasági Társadalomtudományi Kara.
Jäckel, K, & Garai-Fodor, M. (2023). What represents value and happiness for the Hungarian Generation Z in 2022-2023? In Szakál, A. (Eds.) IEEE 17th International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics (SACI) (pp. 297-302). IEEE Hungary Section. https://doi.org/10.1109/SACI58269.2023.10158648
Kaufman, D.M. (2003). Applying educational theory in practice. BMJ Clinical Review, 326(7382), 213–216. https://doi.org/10.1136/bmj.326.7382.213
Khoshnevisasl, P., Sadeghzadeh, M., Mazloomzadeh, S., Hashemi Feshareki, R., & Ahmadiafshar, A. (2014). Comparison of problem-based learning with lecture- based learning. Iran Red Crescent Medical Journal, 16(5), 5186. https://doi.org/10.5812/ircmj.5186
Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project- based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733
Krajcik, J.S., & Czerniak, C.M. (2018). Teaching science in elementary and middle school: A project-based learning approach. Routledge.
Lombardi, M.M. (2007). Authentic learning for the 21st century: An overview. Educause Learning Initiative, 23(1), 240-241. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2007/1/eli3009-pdf.pdf
Marrero, M.E., Gunning, A., & Germain-Williams, T. (2014). What is STEM education? Global Education Review, 1(4), 1-6. https://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/135
McCrindle, M., & Wolfinger, E. (2009). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. University of New South Wales Press.
Mettas, A.C., & Constantinou, C.C. (2008). The technology fair: A project-based learning approach for enhancing problem solving skills and interest in design and technology education. International Journal of Technology and Design Education, 18(1), 79-100. https://doi.org/10.1007/s10798-006-9011-3
Miller, E.C., & Krajcik, J.S. (2019). Promoting deep learning through project-based learning: A design problem. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 1(1), 7. https://doi.org/10.1186/s43031-019-0009-6
Nguyen, T.P.L., Nguyen, T.H., Tran, T.K. (2020). STEM Education in Secondary Schools: Teachers’ Perspective towards Sustainable Development. Sustainability, 12(21), 8865, https://doi.org/10.3390/su12218865
Nomura, O., Abe, T., Soma, Y., Tomita, H., & Kijima, H. (2023). Effect of problem-based learning tutor seniority on medicalstudents’ emotions: An equivalence study. BMC Medical Education, 23(1), 1–7. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04416-9
Ozkan, G., & Topsakal, U.U. (2021). Exploring the effectiveness of STEAM design processes on middle school students’ creativity. International Journal of Technology and Design Education, 31, 95–116. https://10.1007/s10798-019-09547-z
Paris, C.R., Salas, E., & Cannon-Bowers, J.A. (2000). Teamwork in multi-person systems: a review and analysis. Ergonomics, 43(8), 1052-1075. https://10.1080/00140130050084879
Pozuelo-Muñoz, J., Calvo-Zueco, E., Sánchez-Sánchez, E., & Cascarosa-Salillas, E. (2023). Science Skills Development through Problem-Based Learning in Secondary Education. Education Sciences, 13(11), 1096. https://doi.org/10.3390/educsci13111096
Reisman, A., Kavanagh, S. S., Monte-Sano, C., Fogo, B., Simmons, E., & Cipparone, P. (2018). Facilitating whole-class discussions in history: A framework for pre- paring teacher candidates. Journal of Teacher Education, 69(3), 278-293, https://doi.org//10.1177/0022487117707463
Rhodes, A., Wilson, A., & Rozell, T. (2020). Value of casebased learning within STEM courses: is it the Method or is it the student? CBE Life Science Education, 19(3), 19:ar44, https://doi.org/10.1187/cbe.19-10-0200
Samsudin, M.A., Jamali, S.M., Md Zain, A.N., & Ale Ebrahim, N. (2020). The Effect of STEM Project Based Learning on Self-Efficacy among High-School Physics Students. Journal of Turkish Sciences Education, 17(1), 94-108. https://doi.org/10.36681/
Song, M.J. (2020). The application of digital fabrication technologies to the art and design curriculum in a teacher preparation program: A case study. International Journal Technology Design and Education, 30, 687–707. https://doi.org/10.1007/s10798-019-09524-6
Stehle, S.M., & Peters-Burton, E.E. (2019). Developing student 21st Century skills in selected exemplary inclusive STEM high schools. International Journal of STEM Education, 6, 39, https://doi.org/10.1186/s40594-019-0192-1
Tari, A. (2010). Y generáció. Jaffa Kiadó.
Tari, A. (2011). Z generáció. Tericum Kiadó.
Törőcsik, M., Szűcs, K., & Kehl, D. (2014). Generációs gondolkodás – A Z és az Y generáció életstílus csoportjai. Marketing & Menedzsment, 48(2), 3-15. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/861
Yakman, G. (2008). STEAM education: An overview of creating a model of integrative education. https://www.researchgate.net/publication/327351326_STEAM_Education_an_overview_of_creating_a_model_of_integrative_education
Varga, J. (2015). Az értékteremtés lehetséges formái az innovációk innovációjának korszakában. In Csiszárik-Kocsir, Á. (Ed.), Vállalkozásfejlesztés a XXI. században V. tanulmánykötet (pp. 179-202). Óbudai Egyetem.
Varga, J. (2017). A szervezetek versenyképességének alapjai: a vállalati versenyképesség erősítésének lehetőségei. In Csiszárik-Kocsir, Á. (Eds.), Vállalkozásfejlesztés a XXI. században: VII. tanulmánykötet (pp. 725-743). Óbudai Egyetem.
White, D.W. (2014). What Is STEM Education and Why Is It Important? Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9. http://www.fate1.org/journals/2014/white.pdf
Wyness, L., & Dalton, F. (2018). The value of problem- based learning in learning for sustainability: Undergraduate accounting student perspectives. Journal of Accounting Education, 45, 1–19. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2018.09.001

Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.