Hidden behavioural characteristics of financial awareness among the Hungarian population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.09.06

Keywords:

financial awareness, financial attitudes, financial culture, Hungary

Abstract

The pandemic has significantly rewritten the lives of all economic actors. similar phenomenon occurred in the past, when the economic crisis of 2008 compelled a fundamental shift in the trajectory of the life. The sudden closures required new life organisation choices, which called for different competences and skills. The loss of jobs was a prominent feature of both events, resulting in challenges for families. The importance of savings was highlighted, and individuals were compelled to make responsible choices about consumption and become more conscious in many respects. All these challenges have once again highlighted the importance of financial literacy and financial awareness. This study investigates the perceived significance of financial knowledge and understanding, as well as the perception of certain dimensions of it, along the subjectively perceived characteristics of thrift and prudence, and how these factors interact with each other among Hungarian survey respondents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ágnes Csiszárik-Kocsir, Óbuda University

associate professor

János Varga, Óbuda University

associate professor

Péter Bagó, Corvinus University of Budapest

assistant professor

References

Atkinson, A. & Messy, F.A. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions. Paris. https://doi.org/10.1787/20797117

Ariely, D. (2010). Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions. Harper Perennial.

Becsei, A., Csányi, P., Bógyi, A., Kajtor-Wieland, I., & Kovács, L. (2021). A fenntartható bankolás 10 pontja. Gazdaság és Pénzügy, 8(3), 244-271. https://doi.org/10.33926/GP.2021.3.1

Béres, D., & Huzdik, K. (2012). A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szemle, 57(3), 322-336.

Botos, K., Botos, J., Béres, D., Csernák, J., & Németh, E. (2012). Pénzügyi kultúra és kockázatvállalás a közép-alföldi háztartásokban. Pénzügyi Szemle, 57(3), 291-309.

Brislin, R.W. (1970). Back-Translation for Cross-Cultural Research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 185-216. https://doi.org/10.1177/135910457000100301

Çetinkaya, F.C., Yıldırım, K., Öksüz, H.I., Sönmez, M., Tosun, D.K., Rasinski, T., & Galeza, A. (2023). Improving financial literacy through interactive readaloud with children’s picture books. The Journal of Educational Research, 116(1), 48–59. https://doi.org/10.1080/00220671.2023.2182752

Chaulagain, R.P. (2015). Contribution of financial literacy to behavior. Journal of Economics and Behavioral Studies, 7(6(J)), 61-71. https://doi.org/10.22610/jebs.v7i6(J).618

Council of the European Union. (2020). Bankunió. https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/banking-union/

Csepy, G., & Aranyossy, M. (2020). Customer Value Creation in the Financial Services Industry: A Systematic Review of the Academic Literature. In Sedmak, S., Laporšek, S., & Nahtigal, M. (Eds.), MIC 2019: Managing Geostrategic Issues: Proceedings of the Joint International Conference (pp. 135-148). University of Primorska Press. https://doi.org/10.26493/978-961-6832-68-7.13

Danes, S.M., & Tahira, K.H. (1987). Money Management Knowledge of College Students. Journal of Student Financial Aid, 17(1), 4-16. https://doi.org/10.55504/0884-9153.1435

Deutsch, N., & Pintér, É. (2018a). The link between Corporate Social Responsibility and Financial Performance in the Hungarian Banking Sector in the Years following the Global Crisis. Financial and Economic Review, 17(2), 124-145. https://real.mtak.hu/92984/1/fer-17-2-st5-deutsch-pinter.pdf

Deutsch, N., & Pintér, É. (2018b). A társadalmi felelősségvállalás és a pénzügyi teljesítmény közötti kapcsolat a magyar bankszektorban a globális válságot követő években. Hitelintézeti Szemle, 17(2), 124-145. http://doi.org/10.25201/HSZ.17.2.124145

EU (2022). A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató. https://digital-strategy.ec.europa.eu/hu/policies/desi-hungary

EU (2023). Eurobarometer Monitoring the level of financial literacy in the EU. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2953

European Commission (2020). What is the capital markets union? General information on the objectives of the capital markets union. https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/growth-and-investment/capital-markets-union/what-capital-markets-union_hu

Garai-Fodor, M., & Csiszárik-Kocsir, Á. (2018). Értékrendalapú fogyasztói magatartásmodellek érvényessége a Z- és Y-generáció pénzügyi tudatossága esetén. Pénzügyi Szemle, 63(4), 518–536. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/9389/

Garai-Fodor, M. (2020). Az önkéntességre motiváló tényezők és az értékrend összefüggése a hazai Z generáció körében. Polgári Szemle, 16(4-6), 298–305. https://doi.org/10.24307/psz.2020.1022

Garg, N., & Singh, S. (2018). Financial literacy among youth. International Journal of Social Economics, 45(1), 173-186. https://doi.org/10.1108/IJSE-11-2016-0303

Huston, S.J. (2010). Measuring financial literacy. The Journal of Consumer Affairs, 44(2), 296-316. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x

Ingale, K.K., & Paluri, R.A. (2022). Financial literacy and financial behaviour: a bibliometric analysis. Review of Behavioral Finance, 14(1), 130-154. https://doi.org/10.1108/RBF-06-2020-0141

Johnson, E., & Sherraden, M.S. (2007). From Financial Literacy to Financial Capability Among Youth. The Journal of Sociology and Social Welfare, 34(3), 119– 145. https://doi.org/10.15453/0191-5096.3276

Johnson, E., & Margaret, S. (2007). From financial literacy to financial capability among youth. The Journal of Sociology & Social Welfare, 34(3), 119-145 https://doi.org/10.15453/0191-5096.3276

Khera, I.P., & Benson, J.D. (1970). Are Students Really Poor Substitutes for Businessmen in Behavioral Research? Journal of Marketing Research, 7(4), 529-532. https://doi.org/10.1177/002224377000700416

Kovács, L., & Nagy, E. (2022). A hazai pénzügyi kultúra fejlesztésének aktuális feladatai. Gazdaság és Pénzügy, 9(1), 2-19. https://doi.org/10.33926/GP.2022.1.1

Kovács, P., Révész, B., & Ország, G. (2012). A pénzügyi kultúra és attitűd mérése. In Hetesi E. (szerk.), Marketing megújulás: Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája (pp. 439-447). Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.

Lusardi, A. & Mitchell, O.S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44. https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5

Lusardi, A. (2019). Financial literacy and the need for financial education: evidence and implications. Swiss Journal of Economics Statistics, 155(1). https://doi.org/10.1186/s41937-019-0027-5

Mandell, L. (2004). Financial Literacy: Are We Improving? Results of the 2004 National Jump$tart Survey. Jumpstart Coalition.

Mandell, L., & Schmid Klein, L. (2009). The impact of financial literacy education on subsequent financial behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 15-24. https://ssrn.com/abstract=2224231

MNB. (2008). Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztéséről. https://www.mnb.hu/letoltes/0415mnbpszafmegallpodas-penzugyi-kultura-fejleszte.pdf

MNB. (2022). Új közgazdaságtan a fenntarthatóságért. https://www.mnb.hu/web/ujfenntarthato

Németh, G., & Pintér, É. (2022). Az innováció természetrajza In Stukovszky, T., & Illyés, P. (szerk.), A kis- és középvállalkozások innovációja: Elmélet és gyakorlat (pp. 81-96). Magyarország: Akadémiai Kiadó.

Novitasari, D., Juliana, J., Asbari, M., & Purwanto, A. (2021). The effect of financial literacy, parents’ social economic and student lifestyle on students personal financial management. Economic Education Analysis Journal, 10(3), 522-531. https://doi.org/10.15294/eeaj.v10i3.50721

Pénz7 (2023). Kutatások és szakirodalmak. https://www.penz7.hu/penz7-kutatasok-szakirodalmak.cshtml

Pénziránytű Alapítvány. (2021). Fókuszban a fenntarthatóság és a pénzügyi tudatosság. https://penziranytu.hu/fokuszban-fenntarthatosag-es-penzugyi-tudatossag

Pénziránytű Alapítvány. (2022). Válság idején válunk pénzügyileg tudatosabbá. https://penziranytu.hu/valsag-idejen-valunk-penzugyileg-tudatosabba

Pintér, É. (2004). Értékteremtés a banki szolgáltatásban. Vezetéstudomány, 35(2), 18-23. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4492/

Pintér, É. (2011). Merger and Acquisition in the Financial Services Industry. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 3(1), 93-102.

Pintér, É., & Deutsch, N. (2016). The link between Corporate Social Performance and Corporate Financial Performance in the Banking Sector. In Aida, Bulucea (Eds.), Recent Advances in Energy, Environment and Financial Science: Proceedings of the 12th International Conference on Energy, Environment, Ecosystems and Sustainable Development (EEESD ‚16) = Proceedings of the 4th International Conference on Management, Marketing, Tourism, Retail, Finance and Computer Applications (MATREFC ‚16) (pp. 59- 69). WSEAS Press.

Sandberg, L.G. (1979). The Case of the Impoverished Sophisticate: Human Capital and Swedish Economic Growth before World War I. The Journal of Economic History, 39(1), 225-241. https://doi.org/10.1017/S0022050700096418

Shiller, R.J. (2013). Finance and the Good Society. Princeton University Press.

Stolper, O.A., & Walter, A. (2017). Financial literacy, financial advice, and financial behavior. Journal of Business Economics, 87, 581-643. https://doi.org/10.1007/s11573-017-0853-9

Suri, A., & Jindal, L. (2022). Financial literacy for well-being: Scientific mapping and bibliometric analysis. Citizenship, Social and Economics Education, 21(3), 209- 233. https://doi.org/10.1177/14788047221120917

Süge, Cs. (2010). A pénzügyi kultúra mérhetősége. In Tompáné Daubner K., & Miklós Gy. (szerk.), Tudományos mozaik 7 (pp. 1-11). Tomori Pál Főiskola.

Szóka, K. (2021). A pénzügyi kultúra és tudatosság meghatározása és magyarországi helyzete. Economica, 12(3-4). https://doi.org/10.47282/economica/2021/12/3-4/10417

Tepperwein, K. (2000). Milliomos bárki lehet. Édesvíz Kiadó.

Wuttke, E., Seifried, J., & Schumann, S. (2016). Economic competence and financial literacy of young adults. Status and challenges. Research in Vocational Education Verlag https://doi.org/10.2307/j.ctvbkk29d

Xu, L., & Zia, B. (2012). Financial Literacy around the World: An Overview of the Evidence with Practical Suggestions for the Way Forward. The World Bank Policy Research Working Paper, 6107, 1-56. https://ssrn.com/abstract=2094887

Downloads

Published

2024-09-16

How to Cite

Csiszárik-Kocsir, Ágnes, Varga, J., & Bagó, P. (2024). Hidden behavioural characteristics of financial awareness among the Hungarian population. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(9), 72–81. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.09.06

Issue

Section

Thematic issue: Innovation