Felkészülés a munkaerőpiaci kihívásokra
A tudományos diákköri tevékenység átfogó kompetenciafejlesztő szerepe
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.03Kulcsszavak:
kompetenciafejlesztés, tanulóközpontú oktatás, élményalapú oktatás, tehetséggondozás, tudományos diákkör, gazdaságtudományi felsőoktatásAbsztrakt
A munkaerőpiaci elvárásoknak és kihívásoknak megfelelő képességek fejlesztése a gazdasági képzésekben egyre inkább határozott elvárás. A magyar felsőoktatásban hét évtizedes hagyományokkal rendelkező tudományos diákköri (TDK) tevékenység ennek eredményes és hatékony támogatója. A TDK-folyamat keretében tanulóközpontú, élményalapú kompetenciafejlesztés történik a tanárok facilitátor-szerepe mellett. A hallgatók maguk által választott témákban, mentori támogatással végeznek kutatást, készítenek tudományos igényű dolgozatokat, mutatják be azokat szakértő zsűrik és társaik előtt saját intézményeikben, majd a legjobbak a tudományterületenként szervezett országos TDK-konferenciákon is. A szerzők cikkükben e folyamatot tekintik át és elemzik a kompetenciafejlesztés és a hallgatói élmény szempontjából, a közgazdaságtudományi területen szervezett konferencián részt vevő hallgatók véleményével is illusztrálva a módszer eredményességét. A tapasztalatok azt jelzik, hogy az egyszerre versenyként, szakmai konferenciaként és a közösségi események által fesztiválként is működő rendezvénysorozat nemcsak a szakmai kompetenciák, hanem a – XXI. század munkaerőpiacán egyre fontosabb – szoft képességek fejlesztésének is hatékony eszköze, melynek további előnye, hogy a résztvevők élményként élhetik azt meg.
Letöltések
Hivatkozások
Abbasi, F.K., Ali, A., & Bibi, N. (2018). Analysis of skill gap for business graduates: Managerial perspective from banking industry. Education + Training, 60(4), 354–367. https://doi.org/10.1108/ET-08-2017-0120
Bakacsi, Gy., & Zsidi, V. (2011). Közgazdaságtudományi Szekció. In Anderle, Á. (Ed.), A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951-2011) (pp. 257- 276). Országos Tudományos Diákköri Tanács.
Bán, E., Molnár, E.I., Jármai, E.M., & Vágány, J.B. (2023). Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban: Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány, 54(7-8), 105-120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08
Berková, K., & Holečková, L. (2022). Attitudes of Employers and University Students to the Requirements for Accountants in the Czech Republic. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 15(1), 53–62. https://doi.org/10.7160/eriesj.2022.150106
Bologna Follow-Up Group (BFUG). (2009). The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the New Decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2009_Leuven_Louvain-la-Neuve/06/1/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique_April_2009_595061.pdf
Buzády, Z., Wimmer, Á., Csesznák, A., & Szentesi, P. (2022). A munkahelyi flow-állapotot elősegítő vezetői képességek elemzése a komoly játék eszközével. Vezetéstudomány, 53(3), 19–33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.02
Csillik, O. & Daruka, M. (2020): Vezetői készségek fejlesztési lehetősége a gazdasági felsőoktatásban. In Karlovitz, J.T., & Torgyik, J. (Eds.), Reflexiók néhány magyarországi pedagógia-releváns kontextusra (pp. 331-338). International Research Institute.
Cziráki, Sz., & Szendrő, P. (2012). Hat évtized, harminc OTDK – Változatlan célok, növekvő tekintély. Magyar Tudomány, 173(2), 235–244. https://epa.oszk.hu/00600/00691/00098/pdf/mtud_2012_02_0235-0244.pdf
Cziráki, Sz., & Weiszburg, T. (2023). Előszó. In Cziráki, Sz., Erdőhegyiné Szilágyi, E., Erdősi, L., Szabó, A.S., Szlávik, M., & Völgyi, L. (Eds.), Almanach. Pro Scientia aranyérmesek és mestertanárok 2023. Országos Tudományos Diákköri Tanács.
Davies, H. (2017). Competence-Based Curricula in the Context of Bologna and EU Higher Education Policy. Pharmacy, 5(2), 17. https://doi.org/10.3390/pharmacy5020017
de Justo, E., & Delgado, A. (2015). Change to Competence- Based Education in Structural Engineering. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 141(3), 05014005. https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000215
Dominek, D.L. (2021). A flow, mint a pozitív pszichológia jelenléte az oktatásban. Eruditio-Educatio, 16(4), 72–82. https://doi.org/10.36007/eruedu.2021.4.72-82
Dziubaniuk, O., & Nyholm, M. (2021). Constructivist approach in teaching sustainability and business ethics: A case study. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(1), 177–197. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2020-0081
European Higher Education Area and Bologna Process. (2016). http://www.ehea.info/page-student-centred-learning
Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2022). A puha (soft) és a kemény (hard) készségek munkaerőpiaci szükségessége. Educatio, 30(3), 532–542. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.3.13
Katinienė, A., Jezerskė, Ž., & Vaičiūtė, K. (2021). Research on competencies of logistics specialists in transport organisations. Journal of Business Economics and Management, 22(5), 1308–1322. https://doi.org/10.3846/jbem.2021.15299
Kálmán, O. (2019). A felsőoktatás oktatói: Elképzeléseik a tanításról és a saját szakmai tanulásukról. Magyar Pedagógia, 119(3), 173–197. https://doi.org/10.17670/MPed.2019.3.173
Kárpáti-Daróczi, J. (2017). A munkaerőpiac által elvárt kompetenciák megjelenése a gazdasági felsőfokú képzési és kimeneti követelményekben. In Multidiszciplináris kihívások sokszínű válaszok (pp. 50–71). Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály. https://publikaciotar.uni-bge.hu/1167/
Koloszár, L., Wimmer, Á., & Takácsné György, K. (2021). Tudományos diákköri tevékenység radikális változások időszakában. In Koloszár, L., Takácsné György, K., & Wimmer, Á. (Eds.), Litera Oeconomiae III. Ifjú diáktudósok eredményei. Válogatás a 35. Országos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 5-13). Soproni Egyetem Kiadó. https://doi.org/10.35511/978-963-334-408-8
Koloszár, L., Wimmer, Á., Takácsné György, K., & Mitev, A. (2024). Tournament rituals and experiential competence development in higher education: A case of a unique conference series. The International Journal of Management Education, 22(1), 100929. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100929
Konczosné Szombathelyi, M. (2023). Egy tehetségszervezet komplex kommunikációjának vizsgálata. In Szőke, J., Kecskés, P., & Tompos, A. (Eds.), A gazdaság, kultúra, oktatás és nyelv bűvöletében: Tanulmányok Ablonczyné Mihályka Lívia 70. születésnapjára (pp. 54-64). Universitas-Győr Nonprofit Kft.
Koósné Török, E. (szerk.) (2021). A TDK vonzásában –7 évtized, 35 OTDK. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634546658
Mainga, W., Murphy-Braynen, M.B., Moxey, R., & Quddus, S.A. (2022). Graduate Employability of Business Students. Administrative Sciences, 12(3), 72. https://doi.org/10.3390/admsci12030072
Mihalkovné Szakács, K. (2014). Vállalkozási ismeretek oktatása vs. vállalkozói kompetenciák fejlesztése. Vezetéstudomány, 45(10), 49-57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.05
Munkácsi, A., & Demeter, K. (2019). Logisztikai kompetenciák és fejlesztési lehetőségük az oktatásban. Vezetéstudomány, 50(7-8), 49-62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.05
Nagyné Halász, Z. (2023). A vállalatok IT-szakember és kompetencia-igényének felmérése a budapesti és nyugat- dunántúli régióban, és a felsőoktatási kimenet (Doktori értekezés). Soproni Egyetem. http://doktori.uni-sopron.hu/id/eprint/841/
Nagyné Halász, Z., Gubán, M., & Koloszár, L. (2018). Informatikusképzés a felsőoktatásban. GIKOF Journal, 11, 40–50. http://publicatio.uni-sopron.hu/3362/1/GIKOF-Journal-2018-11-40-50.pdf
Nyéki, E., & Kálmán, A. (2019). Munkaerőpiac által preferált kompetenciák a felsőoktatási hallgatók elképzeléseinek tükrében. In Tóth, P., Benedek, A., Mike, G., & Duchon, J. (Eds.), Fejlődés és partnerség a felsőoktatásban határok nélkül. Az I. Szakképzés és oktatás: Ma-Holnap Konferencia tanulmánykötete pp. 202-209). Budapesti Műszaki És Gazdaságtudományi Egyetem.
Otermans, P., Aditya, D., & Pereira, M. (2023). A Study Exploring Soft Skills in Higher Education. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 14(1), 136–153. https://doi.org/10.21153/jtlge2023vol14no1art1665
Pató Gáborné Szűcs, B., Kovács, K., & Abonyi, J. (2021). A negyedik ipari forradalom hatása a kompetenciacserélődésre. Vezetéstudomány, 52(1), 56-70. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.05
Pirohov-Tóth, B., & Kiss, Z. (2022). A COVID-19 vírus munkavállalói kompetenciákra gyakorolt hatása. Új Munkaügyi Szemle, 3(2), 13-24.
Rios, J.A., Ling, G., Pugh, R., Becker, D., & Bacall, A. (2020). Identifying critical 21st-century skills for workplace success: A content analysis of job advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80-89. https://doi.org/10.3102/0013189X19890600
Sipos, N., Kuráth, G., & Gyarmatiné Bányai, E. (2020). A frissdiplomások kompetenciái és a bérek kapcsolata: A kompetenciafejlesztés lehetőségei a felsőoktatásban. Közgazdasági Szemle, 67(11), 1130–1153. https://doi.org/10.18414/KSZ.2020.11.1130
Takács-György, K., & Takács, I. (2018). Talent Management in Higher Education – a Case Study from Hungary. International Journal of Contemporary Management, 16(3), 157–188. https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.17.027.7547
Takácsné György, K., Koloszár, L., & Wimmer, Á. (2021). Tehetséggondozás a tudományos diákköri mozgalom keretében – Hallgatói vélemények a Közgazdaságtudományi Szekcióban. Magyar Tudomány, 182(4), 527–540. https://doi.org/10.1556/2065.182.2021.4.8
Takácsné György K., Wimmer Á., & Antalík, I. (2023). Tudományos diákköri tevékenység – „a TDK örök”. In Antalík, I., Csiba, P., Szabó, D., Takácsné György, K., & Wimmer, Á. (2023). Litera Oeconomiae IV. Válogatás a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 7-16). J. Selye University. https://doi.org/10.36007/4744.2023
Tarpataki, E., & Mikáczó, É. (2022). Lépések az élményalapú oktatás irányába: A játékosítás határmezsgyéjén a számvitel alapjai tárgy oktatásában. Vezetéstudomány, 53(12), 45–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.12.04
Tóthné Téglás, T., & Hlédik, E. (2019). Munkáltatói kompetenciaelvárások vizsgálata piaci környezetben. Competitio, 18(1-2), 75-107. https://doi.org/10.21845/comp/2019/1-2/3
Van Laar, E., Van Deursen, A.J., Van Dijk, J.A., & De Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 2158244019900176. https://doi.org/10.1177/2158244019900176
WEF (2023). The Future of Jobs Report. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf
Wimmer, Á., Takácsné György, K., Koloszár, L., & Mitev, A.Z. (2021). Összemérni az összemérhetetlent? – Hallgatói tudományos diákköri teljesítmények értékelése az OTDK közgazdaságtudományi szekciójának tapasztalatai tükrében. Vezetéstudomány, 52(12), 51–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.06
Wohlfart, O., Adam, S., & Hovemann, G. (2022). Aligning competence-oriented qualifications in sport management higher education with industry requirements: An importance–performance analysis. Industry and Higher Education, 36(2), 163–176. https://doi.org/10.1177/09504222211016284
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.