Felkészülés a munkaerőpiaci kihívásokra

A tudományos diákköri tevékenység átfogó kompetenciafejlesztő szerepe

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.03

Kulcsszavak:

kompetenciafejlesztés, tanulóközpontú oktatás, élményalapú oktatás, tehetséggondozás, tudományos diákkör, gazdaságtudományi felsőoktatás

Absztrakt

A munkaerőpiaci elvárásoknak és kihívásoknak megfelelő képességek fejlesztése a gazdasági képzésekben egyre inkább határozott elvárás. A magyar felsőoktatásban hét évtizedes hagyományokkal rendelkező tudományos diákköri (TDK) tevékenység ennek eredményes és hatékony támogatója. A TDK-folyamat keretében tanulóközpontú, élményalapú kompetenciafejlesztés történik a tanárok facilitátor-szerepe mellett. A hallgatók maguk által választott témákban, mentori támogatással végeznek kutatást, készítenek tudományos igényű dolgozatokat, mutatják be azokat szakértő zsűrik és társaik előtt saját intézményeikben, majd a legjobbak a tudományterületenként szervezett országos TDK-konferenciákon is. A szerzők cikkükben e folyamatot tekintik át és elemzik a kompetenciafejlesztés és a hallgatói élmény szempontjából, a közgazdaságtudományi területen szervezett konferencián részt vevő hallgatók véleményével is illusztrálva a módszer eredményességét. A tapasztalatok azt jelzik, hogy az egyszerre versenyként, szakmai konferenciaként és a közösségi események által fesztiválként is működő rendezvénysorozat nemcsak a szakmai kompetenciák, hanem a – XXI. század munkaerőpiacán egyre fontosabb – szoft képességek fejlesztésének is hatékony eszköze, melynek további előnye, hogy a résztvevők élményként élhetik azt meg.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

László Koloszár, Soproni Egyetem

egyetemi adjunktus

Ariel Zoltán Mitev, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi tanár

Katalin Takácsné György, Óbudai Egyetem

egyetemi tanár

Ágnes Wimmer, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi tanár

Hivatkozások

Abbasi, F.K., Ali, A., & Bibi, N. (2018). Analysis of skill gap for business graduates: Managerial perspective from banking industry. Education + Training, 60(4), 354–367. https://doi.org/10.1108/ET-08-2017-0120

Bakacsi, Gy., & Zsidi, V. (2011). Közgazdaságtudományi Szekció. In Anderle, Á. (Ed.), A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951-2011) (pp. 257- 276). Országos Tudományos Diákköri Tanács.

Bán, E., Molnár, E.I., Jármai, E.M., & Vágány, J.B. (2023). Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban: Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány, 54(7-8), 105-120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08

Berková, K., & Holečková, L. (2022). Attitudes of Employers and University Students to the Requirements for Accountants in the Czech Republic. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 15(1), 53–62. https://doi.org/10.7160/eriesj.2022.150106

Bologna Follow-Up Group (BFUG). (2009). The Bologna Process 2020 – The European Higher Education Area in the New Decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2009_Leuven_Louvain-la-Neuve/06/1/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communique_April_2009_595061.pdf

Buzády, Z., Wimmer, Á., Csesznák, A., & Szentesi, P. (2022). A munkahelyi flow-állapotot elősegítő vezetői képességek elemzése a komoly játék eszközével. Vezetéstudomány, 53(3), 19–33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.02

Csillik, O. & Daruka, M. (2020): Vezetői készségek fejlesztési lehetősége a gazdasági felsőoktatásban. In Karlovitz, J.T., & Torgyik, J. (Eds.), Reflexiók néhány magyarországi pedagógia-releváns kontextusra (pp. 331-338). International Research Institute.

Cziráki, Sz., & Szendrő, P. (2012). Hat évtized, harminc OTDK – Változatlan célok, növekvő tekintély. Magyar Tudomány, 173(2), 235–244. https://epa.oszk.hu/00600/00691/00098/pdf/mtud_2012_02_0235-0244.pdf

Cziráki, Sz., & Weiszburg, T. (2023). Előszó. In Cziráki, Sz., Erdőhegyiné Szilágyi, E., Erdősi, L., Szabó, A.S., Szlávik, M., & Völgyi, L. (Eds.), Almanach. Pro Scientia aranyérmesek és mestertanárok 2023. Országos Tudományos Diákköri Tanács.

Davies, H. (2017). Competence-Based Curricula in the Context of Bologna and EU Higher Education Policy. Pharmacy, 5(2), 17. https://doi.org/10.3390/pharmacy5020017

de Justo, E., & Delgado, A. (2015). Change to Competence- Based Education in Structural Engineering. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 141(3), 05014005. https://doi.org/10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000215

Dominek, D.L. (2021). A flow, mint a pozitív pszichológia jelenléte az oktatásban. Eruditio-Educatio, 16(4), 72–82. https://doi.org/10.36007/eruedu.2021.4.72-82

Dziubaniuk, O., & Nyholm, M. (2021). Constructivist approach in teaching sustainability and business ethics: A case study. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(1), 177–197. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2020-0081

European Higher Education Area and Bologna Process. (2016). http://www.ehea.info/page-student-centred-learning

Horváth-Csikós, G., & Juhász, T. (2022). A puha (soft) és a kemény (hard) készségek munkaerőpiaci szükségessége. Educatio, 30(3), 532–542. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.3.13

Katinienė, A., Jezerskė, Ž., & Vaičiūtė, K. (2021). Research on competencies of logistics specialists in transport organisations. Journal of Business Economics and Management, 22(5), 1308–1322. https://doi.org/10.3846/jbem.2021.15299

Kálmán, O. (2019). A felsőoktatás oktatói: Elképzeléseik a tanításról és a saját szakmai tanulásukról. Magyar Pedagógia, 119(3), 173–197. https://doi.org/10.17670/MPed.2019.3.173

Kárpáti-Daróczi, J. (2017). A munkaerőpiac által elvárt kompetenciák megjelenése a gazdasági felsőfokú képzési és kimeneti követelményekben. In Multidiszciplináris kihívások sokszínű válaszok (pp. 50–71). Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Közgazdasági Intézeti Tanszéki Osztály. https://publikaciotar.uni-bge.hu/1167/

Koloszár, L., Wimmer, Á., & Takácsné György, K. (2021). Tudományos diákköri tevékenység radikális változások időszakában. In Koloszár, L., Takácsné György, K., & Wimmer, Á. (Eds.), Litera Oeconomiae III. Ifjú diáktudósok eredményei. Válogatás a 35. Országos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 5-13). Soproni Egyetem Kiadó. https://doi.org/10.35511/978-963-334-408-8

Koloszár, L., Wimmer, Á., Takácsné György, K., & Mitev, A. (2024). Tournament rituals and experiential competence development in higher education: A case of a unique conference series. The International Journal of Management Education, 22(1), 100929. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100929

Konczosné Szombathelyi, M. (2023). Egy tehetségszervezet komplex kommunikációjának vizsgálata. In Szőke, J., Kecskés, P., & Tompos, A. (Eds.), A gazdaság, kultúra, oktatás és nyelv bűvöletében: Tanulmányok Ablonczyné Mihályka Lívia 70. születésnapjára (pp. 54-64). Universitas-Győr Nonprofit Kft.

Koósné Török, E. (szerk.) (2021). A TDK vonzásában –7 évtized, 35 OTDK. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634546658

Mainga, W., Murphy-Braynen, M.B., Moxey, R., & Quddus, S.A. (2022). Graduate Employability of Business Students. Administrative Sciences, 12(3), 72. https://doi.org/10.3390/admsci12030072

Mihalkovné Szakács, K. (2014). Vállalkozási ismeretek oktatása vs. vállalkozói kompetenciák fejlesztése. Vezetéstudomány, 45(10), 49-57. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.10.05

Munkácsi, A., & Demeter, K. (2019). Logisztikai kompetenciák és fejlesztési lehetőségük az oktatásban. Vezetéstudomány, 50(7-8), 49-62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.05

Nagyné Halász, Z. (2023). A vállalatok IT-szakember és kompetencia-igényének felmérése a budapesti és nyugat- dunántúli régióban, és a felsőoktatási kimenet (Doktori értekezés). Soproni Egyetem. http://doktori.uni-sopron.hu/id/eprint/841/

Nagyné Halász, Z., Gubán, M., & Koloszár, L. (2018). Informatikusképzés a felsőoktatásban. GIKOF Journal, 11, 40–50. http://publicatio.uni-sopron.hu/3362/1/GIKOF-Journal-2018-11-40-50.pdf

Nyéki, E., & Kálmán, A. (2019). Munkaerőpiac által preferált kompetenciák a felsőoktatási hallgatók elképzeléseinek tükrében. In Tóth, P., Benedek, A., Mike, G., & Duchon, J. (Eds.), Fejlődés és partnerség a felsőoktatásban határok nélkül. Az I. Szakképzés és oktatás: Ma-Holnap Konferencia tanulmánykötete pp. 202-209). Budapesti Műszaki És Gazdaságtudományi Egyetem.

Otermans, P., Aditya, D., & Pereira, M. (2023). A Study Exploring Soft Skills in Higher Education. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 14(1), 136–153. https://doi.org/10.21153/jtlge2023vol14no1art1665

Pató Gáborné Szűcs, B., Kovács, K., & Abonyi, J. (2021). A negyedik ipari forradalom hatása a kompetenciacserélődésre. Vezetéstudomány, 52(1), 56-70. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.05

Pirohov-Tóth, B., & Kiss, Z. (2022). A COVID-19 vírus munkavállalói kompetenciákra gyakorolt hatása. Új Munkaügyi Szemle, 3(2), 13-24.

Rios, J.A., Ling, G., Pugh, R., Becker, D., & Bacall, A. (2020). Identifying critical 21st-century skills for workplace success: A content analysis of job advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80-89. https://doi.org/10.3102/0013189X19890600

Sipos, N., Kuráth, G., & Gyarmatiné Bányai, E. (2020). A frissdiplomások kompetenciái és a bérek kapcsolata: A kompetenciafejlesztés lehetőségei a felsőoktatásban. Közgazdasági Szemle, 67(11), 1130–1153. https://doi.org/10.18414/KSZ.2020.11.1130

Takács-György, K., & Takács, I. (2018). Talent Management in Higher Education – a Case Study from Hungary. International Journal of Contemporary Management, 16(3), 157–188. https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.17.027.7547

Takácsné György, K., Koloszár, L., & Wimmer, Á. (2021). Tehetséggondozás a tudományos diákköri mozgalom keretében – Hallgatói vélemények a Közgazdaságtudományi Szekcióban. Magyar Tudomány, 182(4), 527–540. https://doi.org/10.1556/2065.182.2021.4.8

Takácsné György K., Wimmer Á., & Antalík, I. (2023). Tudományos diákköri tevékenység – „a TDK örök”. In Antalík, I., Csiba, P., Szabó, D., Takácsné György, K., & Wimmer, Á. (2023). Litera Oeconomiae IV. Válogatás a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekció első helyezett pályamunkáiból (pp. 7-16). J. Selye University. https://doi.org/10.36007/4744.2023

Tarpataki, E., & Mikáczó, É. (2022). Lépések az élményalapú oktatás irányába: A játékosítás határmezsgyéjén a számvitel alapjai tárgy oktatásában. Vezetéstudomány, 53(12), 45–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.12.04

Tóthné Téglás, T., & Hlédik, E. (2019). Munkáltatói kompetenciaelvárások vizsgálata piaci környezetben. Competitio, 18(1-2), 75-107. https://doi.org/10.21845/comp/2019/1-2/3

Van Laar, E., Van Deursen, A.J., Van Dijk, J.A., & De Haan, J. (2020). Determinants of 21st-century skills and 21st-century digital skills for workers: A systematic literature review. Sage Open, 10(1), 2158244019900176. https://doi.org/10.1177/2158244019900176

WEF (2023). The Future of Jobs Report. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf

Wimmer, Á., Takácsné György, K., Koloszár, L., & Mitev, A.Z. (2021). Összemérni az összemérhetetlent? – Hallgatói tudományos diákköri teljesítmények értékelése az OTDK közgazdaságtudományi szekciójának tapasztalatai tükrében. Vezetéstudomány, 52(12), 51–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.06

Wohlfart, O., Adam, S., & Hovemann, G. (2022). Aligning competence-oriented qualifications in sport management higher education with industry requirements: An importance–performance analysis. Industry and Higher Education, 36(2), 163–176. https://doi.org/10.1177/09504222211016284

Downloads

Megjelent

2024-12-14

Hogyan kell idézni

Koloszár, L., Mitev, A. Z., Takácsné György, K., & Wimmer, Ágnes. (2024). Felkészülés a munkaerőpiaci kihívásokra: A tudományos diákköri tevékenység átfogó kompetenciafejlesztő szerepe. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(12), 30–45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok