Összemérni az összemérhetetlent?

Hallgatói tudományos diákköri teljesítmények értékelése az OTDK közgazdaságtudományi szekciójának tapasztalatai tükrében

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.06

Keywords:

evaluation of scientific works, higher education quality assurance evaluation systems, National Conference of Scientific Students Associations (OTDK), performance evaluation, talent management

Abstract

Thousands of students participate in the National Conference of Scientific Students Associations (OTDK) in 16 sections organi­zed by discipline and present papers across a wide range of topics and methodologies. The biennial conferences, which have been held for 70 years, have a competitive nature because only a limited number of papers can win first prize, so the evaluators have a significant responsibility. The OTDK is the first opportunity many young researchers have to receive external feedback on their work. It can therefore influence their attitudes. The authors examine the role of evaluation based on the experience of the OTDK’s Section of Economics by using written reviews. They highlight the characteristics of the evaluation process; examine the expectations of it; and point out the main challenges and directions for development. Beyond talent management, lessons can be learnt that help to improve other assessment procedures in the scientific or higher education sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ágnes Wimmer, Corvinus University of Budapest

Full Professor

Katalin Takácsné György, Óbuda University

Full Professor

László Koloszár, University of Sopron

Associate Professor

Ariel Zoltán Mitev, Corvinus University of Budapest

Associate Professor

References

Bakacsi, Gy. (2017). Axiómák vagy kritériumok? Replika Csató László A harmadik bíráló bosszúja, avagy mire jók az axiómák című cikkére. Magyar Tudomány, 178(6), 746–571. http://www.matud.iif.hu/2017/06/16.htm

Bakacsi, Gy. & Zsidi, V. (2011). Közgazdaságtudományi Szekció. In Anderle Á. (szerk.), A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951-2011) (pp. 257- 276). Budapest: OTDT.

Cziráki Sz. & Szendrő P. (2012). Hat évtized, harminc OTDK – Változatlan célok, növekvő tekintély. Magyar Tudomány, 173(2), 235–244. http://epa.oszk.hu/00600/00691/00098/pdf/mtud_2012_02_0235-0244.pdf

Csató, L. (2017a). A harmadik bíráló bosszúja, avagy mire jók az axiómák. Magyar Tudomány, 178(2), 219-223. http://www.matud.iif.hu/2017/02/11.htm

Csató, L. (2017b). Reflexiók Bakacsi Gyula vitairatára. Magyar Tudomány, 178(6), 751–754. http://epa.oszk.hu/00600/00691/00165/pdf/EPA00691_mtud_2017_06_752-754.pdf

Farkas, F., Jarjabka, Á., Lóránd, B. & Bálint, B. (2013). Munkahelyi motivációk Magyarországon 2013-ban. Vezetéstudomány, 44(10), 12–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.10.02

Hercz, M. (2007). A pedagógiai értékelés gyakorlata. In Bábosik I., & Torgyik J. (szerk.), Pedagógusmesterség az Európai Unióban (pp. 191-215). Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Herzberg, F. (1987). One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, 65(5), 109–120. https://hbr.org/2003/01/one-more-time-how-do-you-motivate-employees

Király, L. Gy. (1999). Teljesítménymérés és -értékelés a közigazgatásban. Vezetéstudomány, 30(7-8), 2-18.

Kovácsné Duró, A. (2004). Tanár szakos egyetemi hallgatók értékelési tudása és kompetenciái. Magyar Pedagógia, 104(2), 203-224. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Kovacsne%20Duro_MP1042.pdf

Koósné Török, E. (szerk.) (2021). A TDK vonzásában – 7 évtized, 35 OTDK. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Nagy, J. (2006). A korrekt értékelés alapjai. Iskolakultúra, 16(12), 83-98. http://real.mtak.hu/57254/1/EPA00011_iskolakultura_2006_12_083-098.pdf

OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottsága (2018). Szakmai és etikai irányelvek. https://otdt.hu/upload/files/1580112931_Szakmai_es_etikai_iranyelvek.pdf

OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottsága (2021). Hallgatói elégedettségi felmérés. (nem publikált bizottsági anyag)

OTDT (2021a). Központi felhívás. https://otdk.hu/otdk/kozponti-felhivas

OTDT (2021b). A Közgazdaságtudományi Szekció felhívása. https://otdk.hu/szekciofelhivasok/kozgazdasagtudomanyi-szekcio

Simándi, Sz. (2016). A felsőoktatás pedagógiai-andragógiai módszertani kihívásai. In Fodorné, Tóth K. (szerk.), Tudás, Társadalom, Felelősség – Felsőoktatás és társadalmi felelősség: tudástranszfer partnerségi akciókban és elkötelezettségben (pp. 95-103). Budapest: MELLearN Felsőoktatási Hálózat az Életen Át Tartó Tanulásért Egyesület. http://mellearn.hu/wp-content/uploads/2015/06/mel- learn_kotet_2016.pdf

Sipos, N. (2016). A munkaelégedettség Herzberg-modelljének továbbfejlesztése a Frissdiplomások 2011- 2014 adatbázisok alapján. Vezetéstudomány, 47(12), 97-108. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.12.09

Takács, S., Csillag, S., Kiss, Cs. & Szilas R. (2012). Még egyszer a motivációról, avagy „hogyan ösztönözzük alkalmazottainkat itt és most?” Vezetéstudomány, 43(2) 2–17. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.02.01

Takácsné György, K. (2021). Konferenciazáró értékelés a 35. OTDK Közgazdaságtudományi szekciójáról. OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottsága (belső anyag).

Takácsné György, K., Koloszár, L. & Wimmer, Á. (2021). Tehetséggondozás a tudományos diákköri mozgalom keretében – Hallgatói vélemények a Közgazdaságtudományi Szekcióban. Magyar Tudomány, 182(4), 527-540. https://doi.org/10.1556/2065.182.2021.4.8

Interjú Szendrő Péterrel, az OTDT elnökével (2017). Hungarikum a felsőfokú tehetséggondozásban. https://tehetseg.hu/aktualis-interjuk/hungarikum-felsofoku-tehetseggondozasban

Downloads

Published

2021-12-15

How to Cite

Wimmer, Ágnes, Takácsné György, K., Koloszár, L., & Mitev, A. Z. (2021). Összemérni az összemérhetetlent? Hallgatói tudományos diákköri teljesítmények értékelése az OTDK közgazdaságtudományi szekciójának tapasztalatai tükrében. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(12), 51–66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.12.06

Issue

Section

Articles