A professzionalizáció szerepe a hazai közepes méretű családi vállalatok versenyképességében

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.03.01

Kulcsszavak:

családi vállalatok, nem-családi cégek, versenyképesség, professzionalizáció, erőforrás-alapú elmélet

Absztrakt

Jelen tanulmány célja a professzionalizáció szerepének vizsgálata a hazai közepes méretű családi és nem-családi vállalatok versenyképességében. Számos hazai tanulmány foglalkozott már a kis- és közepes méretű vállalkozások versenyképességével, ám kevés tett közülük különbséget családi és nem-családi között. A szerzők kutatása a családi vállalatok professzionalizációjára és az erőforrás-alapú elméletre épít, feltárva a családi és nem-családi cégek különböző erőforrás- és képességkombinációit, valamint eltérő típusú stratégiájukat a versenyképességüket tekintve. A Budapesti Corvinus Egyetem Versenyképesség Kutatóközpont adatbázisán azonosították a családi vállalatok professzionalizációjával kapcsolatos változókat, amelyeken főkomponens majd klaszterelemzést végeztek. A kapott eredményeket összevetették a Vállalati Versenyképességi Index-szel. Az eredmények azt mutatják, hogy a családi cégek a kapcsolatépítésre, tudásmenedzsment és innovációs képességeikre, míg a nem-családi versenytársaik a működési kiválóságra és vezetői képességeikre koncentrálnak. Jelen mintában a nem-családi cégek értek el magasabb professzionalizációs szintet és versenyképességi értéket, ám ez nem jelenti azt, hogy a családi tulajdonban lévők ne lehetnének versenyképesek.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Zoltán Kárpáti, Budapesti Corvinus Egyetem

tudományos segédmunkatárs

Adrienn Ferincz, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Amato, S., Basco, R., & Ricotta, F. (2023). Family firms, regional competitiveness and productivity: a multilevel approach. Entrepreneurship & Regional Development, 35(7-8), 666-694. https://doi.org/10.1080/08985626.2023.2216181

Anderson, R.C. & Reeb, D.M. (2003). Founding-family ownership and firm performance: evidence from the S&P 500. The Journal of Finance, 58(3), 1301–1328. https://doi.org/10.1111/1540-6261.00567

Barbera, F. & Moores, K. (2013). Firm ownership and productivity: a study of family and non-family SMEs. Small Business Economics, 40(4), 953–976. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9405-9

Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108

Buchanan, B., Martikainen, M., & Nikkinen J. (2023). Family firm competitiveness and owner involvement. Journal of Applied Accounting Research, 24(2), 260– 281. https://doi.org/10.1108/JAAR-11-2021-0317.

Chikán, A. (2006). Measuring the competitiveness of companies: A competitiveness index and its application. Public Finance Quarterly, 61(1), 45-59. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/9336/

Chikán, A. (2008). National and firm competitiveness: a general research model. Competitiveness Review: An International Business Journal, 18(1-2), 20-28. https://doi.org/10.1108/10595420810874583

Chikán A. & Czakó E. (2009). Versenyben a világgal. Akadémiai Kiadó.

Chikán A., Czakó E., & Zoltayné Paprika Z. (szerk.) (2002). Vállalati versenyképesség a globalizálódó magyar gazdaságban. Akadémiai Kiadó.

Chikán A., Czakó E., Demeter K., & Losonci D. (2019). Versenyben a világgal? – A mikrogazdasági versenyképességi kutatások eredményei, 1995-2018. Vezetéstudomány, 50(12), 16–31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.03

Chikán, A., Czakó, E., Kiss-Dobronyi, B. & Losonci, D. (2022). Firm competitiveness: A general model and a manufacturing application. International Journal of Production Economics, 243, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2021.108316

Csákné Filep J., Radácsi L., & Szennay Á. (2023). Comparing the innovation and export performance of Hungarian family and non-family enterprises: Experiences drawn from empirical surveys. Administrative Sciences, 13(6), 1-14. https://doi.org/10.3390/admsci13060146

Culasso, F., Giacosa, E., Broccardo, L., & Manzi, L. M. (2015). Family Italian listed firms: Comparison in performances and identification of two main configurations. International Journal of Organizational Analysis, 23(4), 664–691. https://doi.org/10.1108/IJOA-11-2013-0721

Dekker, J.C., Lybaert, N., Steijvers, T., Depaire, B., & Mercken, R. (2013). Family firm types based on the professionalization construct: Exploratory research. Family Business Review, 26(1), 81-99. https://doi.org/10.1177/0894486512445614

De Massis, A., Di Minin, A. & Frattini, F. (2015). Family- driven innovation: resolving the paradox in family firms. California Management Review, 58(1), 5-19. https://doi.org/10.1525/cmr.2015.58.1.5

Duréndez, A., Ruiz-Palomo, D., García-Pérez-de-Lema D., & Diéguez-Soto, J. (2016). Management control systems and performance in small and medium family firms. European Journal of Family Business, 6(1), 10–20. https://doi.org/10.1016/j.ejfb.2016.05.001

Fabel, O., Mináriková, D., & Hopp, C. (2022). Differences and similarities in executive hiring decisions of family and non-family firms. Journal of Family Business Strategy, 13(2), 1-15. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2021.100481

Felsmann, B., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2022). Erőforrások és képességek a vállalati versenyképesség tükrében: Egy empirikus vizsgálat tanulságai. Vezetéstudomány, 53(4), 2–16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.01

Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS (3rd Edition). Sage Publications Ltd. Habbershon, T.G. & Williams, M.L. (1999). A resource- based framework for assessing the strategic advantages of family firms. Family Business Review, 12(1), 1–25. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1999.00001.x

Habbershon, T.G., Williams, M., & MacMillan, I.C. (2003). A unified systems perspective of family firm performance. Journal of Business Venturing, 18(4), 451–465. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00053-3

Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2013). Multivariate Data Analysis (7th ed.). Pearson Education Limited.

Hall, A., & Nordqvist, M. (2008). Professional management in family businesses: Toward an extended understanding. Family Business Review, 21(1), 51-69. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00109.x

Jaskiewicz, P., & Klein, S. (2005). Family influence and performance – Theoretical concepts and empirical results. Paper presented at the FERC Conference, Portland, OK.

Kadocsa, Gy. (2012). A hazai kis- és közepes vállalkozások helyzete és fejlesztési lehetőségei. In Tanulmánykötet - Vállalkozásfejlesztés a XXI. században II., (pp. 5-99). Óbuda University, Keleti Faculty of Business and Management. https://old2.kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/01_Kadocsa_Gyorgy.pdf

Kárpáti, Z. (2021). Családi vállalatok professzionalizálódása: Szisztematikus szakirodalmi áttekintés. Vezetéstudomány, 52(3), 53–65. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.03.05

Kárpáti, Z., & Drótos, Gy. (2023). Hogyan professzionalizáljuk a vállalkozásunkat? Egy longitudinális esettanulmány tapasztalatai egy hazai közepes méretű családi vállalkozás példáján keresztül. Vezetéstudomány, 54(2), 53–67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.05

Kirmanen, A. & Kansikas, J. (2010). Small family business performance: comparison between family and non-family enterprises. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 2(3/4), 291-307. https://doi.org/10.1504/IJEV.2010.037114

Konczosné, Sz.M., Reisinger A., Ablonczyné M.L., Rámháp Sz., Bite P., & Polster Cs. (2018). Családi vállalatok: regionális beágyazódás és nemzetköziesedés. Prosperitas, 5(3), 77–96. https://doi.org/10.31570/Prosp_2018_03_4

Kota, H. & Singh, R. (2016). Comparative analysis of family businesses with nonfamily businesses: Empirical evidence from India. Serbian Journal of Management, 11(1), 29–41. https://doi.org/10.5937/sjm11-9165.

Larimo, J. (2013). Small and medium-size enterprise export performance: Empirical evidence from finnish family and non-family firms. International Studies of Management & Organization, 43(2), 79–100. https://doi.org/10.2753/IMO0020-8825430204

Le Breton–Miller, I. & Miller, D. (2006). Why do some family businesses out–compete? Governance, long–term orientations, and sustainable capability. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(6), 731–746. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00147.x

Losoncz M., & Nagy Gy. (2020). A kis- és középvállalkozások nemzetköziesedésének néhány kérdése Magyarországon. Budapesti Gazdasági Egyetem.

Lukovszki L., Rideg A., Sipos N., & Varga A.R. (2022). A magyar családi mikro-, kis- és középvállalatok erőforrásai és képességei. Közgazdasági Szemle, 69(6), 739-757. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.6.739

Martínez, J.I., Stöhr, B.S., & Quiroga, B.F. (2007). Family ownership and firm performance: Evidence from public companies in Chile. Family Business Review, 20(2), 83–94. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00087.x

Moreno-Gómez, J., & Lafuente, E. (2020). Analysis of competitiveness in Colombian family businesses. Competitiveness Review: An International Business Journal, 30(3), 339–354. https://doi.org/10.1108/CR-11-2018-0074

Németh K. (2017). Családi vállalkozások teljesítményének endogén tényezői (Doktori értekezés). Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Széchenyi István Egyetem, Győr. https://rgdi.sze.hu/images/RGDI/honlapelemei/fokozatszerzesi_anyagok/Doktori%20N%C3%A9meth_Krisztina_t%C3%A9zisf%C3%BCzet_nyilv%C3%A1nos_vita_HUN.pdf

Németh K., & Dőry T. (2019). Influencing factors of innovation performance in family firms – Based on an empirical research. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 50(5), 58-71. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.05.06

Németh, K., & Németh, S. (2018). Professzionalizálódó családi vállalkozások Magyarországon. Prosperitas, 5(3), 24–47. https://doi.org/10.31570/prosp_2018_03_2

Paunović, M., Mosurović Ružičić, M., & Lazarević Moravčević, M. (2023). Business process innovations in family firms: evidence from Serbia. Journal of Family Business Management, 13(1), 166-184. https://doi.org/10.1108/JFBM-03-2022-0044

Saidat, Z., Silva, M., & Seaman, C. (2019). The relationship between corporate governance and financial performance: Evidence from Jordanian family and nonfamily firms. Journal of Family Business Management, 9(1), 54-78. https://doi.org/10.1108/JFBM-11-2017-0036

Sciascia, S., & Mazzola, P. (2008). Family involvement in ownership and management: Exploring nonlinear effects on performance. Family Business Review, 21(4), 331–345. https://doi.org/10.1177/08944865080210040105

Sharma, P., Chrisman, J.J., & Chua, J.H. (1997). Strategic management of the family business: Past research and future challenges. Family Business Review, 10(1), 1-36. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1997.0000

Sirmon, D.G. & Hitt, M.A. (2003). Managing resources: linking unique resources, management, and wealth creation in family firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(4), 39–358. https://doi.org/10.1111/1540-8520.t01-1-00013

Somogyi M. (2009a). Versenyképesség a szakirodalomban – A fogalmi megközelítések összegzése és elemzése (I. rész). Vezetéstudomány, 40(4), 54–64. https://doi.org/10.14267/veztud.2009.04.05

Somogyi M. (2009b). Versenyképesség a szakirodalomban – A fogalmi megközelítések összegzése és elemzése (II. rész). Vezetéstudomány, 40(5), 41–52. https://doi.org/10.14267/veztud.2009.05.04

Somogyi M. (2009c). A Vállalati Versenyképesség Modellje (VVM) mint a vállalati versenyképesség mérésének új módszere (Doktori értekezés). Vállalkozáselmélet és -gyakorlat Doktori Iskola. Miskolci Egyetem, Miskolc. http://midra.uni-miskolc.hu/document/5634

Songini, L. (2006). The professionalization of family firms: theory and practice. In Poutziouris, P.Z., Smyrnios, K.X., & Klein, S.B. (eds.), Handbook of Research on Family Business (pp. 269-297). Edward Elgar Publishing Limited.

Stewart, A. & Hitt, M.A. (2012). Why can’t a family business be more like a non-family business? Modes of professionalization in family firms. Family Business Review, 25(1), 58–86. https://doi.org/10.1177/0894486511421665

Stocker, M., & Pábli, B. (2023). Impact of marketing mix related capabilities on the competitiveness of exporting medium-sized and large enterprises. Vezetéstudomány – Budapest Management Review, 54(3), 2–11. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.03.01

Sultan, S., de Waal, A., & Goedegebuure, R. (2017). Analyzing organizational performance of family and non-family businesses using the HPO framework. Journal of Family Business Management, 7(3), 242- 255. https://doi.org/10.1108/JFBM-07-2017-0021

Szerb L. (2010). A magyar mikro-, kis- és középvállalatok versenyképességének mérése és vizsgálata. Vezetéstudomány, 41(12), 20–35. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.12.02

Szerb, L., & Hornyák M. (2016). A magyar kisvállalatok versenyképességének vizsgálata regionális összehasonlításban. In Lengyel I. & Nagy B. (szerk.), Térségek versenyképessége, intelligens szakosodása és újraiparosodása (pp. 307-325). JATEPress.

Szerb, L., Csapi, V., Deutsch, N., Hornyák, M., Horváth, Ádám, Kruzslicz, F., Lányi, B., Márkus, G., Rácz, G., Rappai, G., Rideg, A., Szűcs, P.K. & Ulbert, J. (2014). Mennyire versenyképesek a magyar kisvállalatok? – A magyar kisvállalatok (MKKV-szektor) versenyképességének egyéni-vállalati szintű mérése és komplex vizsgálata. Marketing & Menedzsment, 48(Különszám), 3-21. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/934

Tálas, D. & Rózsa, A. (2015). Financial competitiveness analysis in the Hungarian dairy industry. Competitiveness Review, 25(4), 426-447. https://doi.org/10.1108/cr-03-2015-0016

Vajdovich, N., Heidrich, B., Németh, S., & Németh, K. (2022). From here to eternity: An empirical analysis of the goal system of family wineries. Entrepreneurial Business and Economics Review, 10(4), 155-179. https://doi.org/10.15678/EBER.2022.100410

Wieszt, A. (2020). Fontos, hogy mi családi cég vagyunk? Családi vállalkozási identitás és teljesítmény. Vezetéstudomány, 51(2), 60-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.05

Wimmer Á. & Csesznák A. (2021). A hazai vállalatok versenyképességi jellemzői a negyedik ipari forradalom idején. Alinea Kiadó – BCE Versenyképesség Kutató Központ. https://doi.org/10.14267/978-615-5669-49-1

Zellweger, T. (2017). Managing the family business – theory and practice. Edward Elgar Publishing Limited.

Zellweger, T.M., Eddleston, K.A., & Kellermanns, F.W. (2010). Exploring the concept of familiness: Introducing family firm identity. Journal of Family Business Strategy, 1(1), 54–63. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2009.12.003

Downloads

Megjelent

2024-03-14

Hogyan kell idézni

Kárpáti, Z., & Ferincz, A. (2024). A professzionalizáció szerepe a hazai közepes méretű családi vállalatok versenyképességében. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 55(3), 2–13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.03.01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok