Értékteremtő tényezők a vevői és a beszállítói kapcsolatokban a vállalati versenyképesség tükrében
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.12.04Kulcsszavak:
versenyképesség, üzleti kapcsolatok, vevői és beszállítói kapcsolatok, értékteremtő tényezők, értékteremtésAbsztrakt
Az üzleti (vevői, illetve beszállítói) kapcsolatok értéket teremthetnek vagy értéket rombolhatnak. E kapcsolatok értékteremtő potenciáljának felismerése, a kapcsolatok kezelésének képessége, az ezzel kapcsolatos vállalatvezetői attitűd és szemléletmód fontos sikertényező lehet. A szerzők tanulmányukban versenyképes és kevésbé versenyképes vállalatok vezetőinek megközelítését hasonlítják össze a BCE Versenyképesség Kutató Központ legutóbbi kérdőíves felmérésének eredményei alapján. Az elemzések azt jelzik, hogy a versenyképesebb vállalatok nyitottabbak az üzleti partnereik felé, és különösen nagyobb figyelmet fordítanak a beszállítói kapcsolatokra. A klasszikus elvárások (kiszolgálási színvonal, költségek) mellett kiemelten fontosnak tartják a hosszabb távú értékeket, a megbízhatóságot, a kapcsolatokban megjelenő szakértelmet, tanulási lehetőséget, és összességében inkább tekintenek értékteremtő tényezőként az üzleti kapcsolatokra, mint a kevésbé versenyképes vállalatok.
Letöltések
Hivatkozások
Anderson, J. C. (1995). Relationships in business markets: Exchange episodes, value creation, and their empirical assessment. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 346-350. https://doi.org/10.1177/009207039502300415
Chikán, A. (2006). A vállalati versenyképesség mérése. Pénzügyi Szemle, 51(1), 42-56.
Chikán, A. & Czakó, E. (szerk.) (2009). Versenyben a világgal – Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Akadémiai Kiadó.
Chikán, A., Czakó, E., Demeter, K. & Losonci, D. (2019). Versenyben a világgal? – A mikrogazdasági versenyképességi kutatások eredményei, 1995- 2018. Vezetéstudomány, 50(12), 16-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.03
Chikán, A., Czakó, E., Kiss-Dobronyi, B., & Losonci, D. (2022). Firm competitiveness: A general model and a manufacturing application. International Journal of Production Economics, 243, 108316. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2021.108316
Chikán, A., Czakó, E., Losonci. D. & Kiss-Dobronyi. B. (szerk.) (2019). A 4. ipari forradalom küszöbén. Gyorsjelentés a 2019. évi kérdőíves felmérés eredményeiről. Versenyképesség Kutató Központ, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4328/1/Gyorsjelentes_2019_Versenykepesseg.pdf
Chikán, A., Czakó, E., Losonci, D. & Tóbiás, D. (2020). Versenyképesség a negyedik ipari forradalom hajnalán c. kutatási program kutatásszervezési gyakorlata és a kérdőíves felmérés első eredményei. Vállalataink versenyképessége – a működési környezet és a versenyképességi index tükrében. Budapesti Corvinus Egyetem, Versenyképesség Kutató Központ.
Chikán, A., Czakó, E. & Zoltayné Paprika, Z. (szerk.) (2002). Vállalati versenyképesség a globalizálódó magyar gazdaságban. Akadémiai Kiadó.
Dziubaniuk, O., Barner-Rasmussen, W., Koporcic, N., Ivanova- Gongne, M., Mandják, T., & Markovic, S. (2021). Business-to-business marketing research: Assessing readability and discussing relevance to practitioners. Industrial Marketing Management, 92, 217-231. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.01.012
Farkas, F. & Vilmányi, M. (2003). A hálózati kompetencia mint a vállalati tanulás összetevője. Vezetéstudomány, 34(12), 34-41. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4691/
Felsmann, B., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2022). Erőforrások és képességek a vállalati versenyképesség tükrében. Egy empirikus vizsgálat tanulságai. Vezetéstudomány, 53(4), 2-16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.01
Gelei, A. & Kenesei, Zs. (2017). Elkötelezett kapcsolatok és nemzetköziesedés – vállalataink innovációs teljesítményének két fontos forrása. Statisztikai Szemle, 95(8- 9), 823-846. https://doi.org/10.20311/stat2017.08-09.hu0823
Gelei, A., Dobos, I. & Nagy, J. (2011). Üzleti kapcsolatok beágyazottsága a magyar gazdaságban. Vezetéstudomány, 42(1), 17-30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.01.02
Haas, A., Snehota, I. & Corsaro, D. (2012). Creating value in business relationships: The role of sales. Industrial Marketing Management, 41(1), 94-105. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.11.004
Håkansson, H. & Snehota, I. (1989). No business is an island: The network concept of business strategy. Scandinavian Journal of Management, 5(3), 187-200. https://doi.org/10.1016/0956-5221(89)90026-2
Håkansson, H. (2010). Határtalan hálózatok – Az üzleti kapcsolatok menedzsmentjének új szemlélete. Alinea Kiadó – Rajk László Szakkollégium.
Håkansson, H., & Snehota, I. (2006). „No business is an island” 17 years later. Scandinavian Journal of Management, 22(3), 271-274. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2006.08.001
Hartvig, Á. D., Madari, Z., Pap, Á., Wimmer, Á., & Oroszné Csesznák, A. (2023). A digitalizáció hatása a vállalati hozzáadott értékre Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 70(6), 672-689. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.6.672
Hetesi, E. & Vilmányi, M. (2009). Modellezhető-e az üzleti kapcsolatok teljesítményének értelmezése? Szakirodalmi összefoglalás és modellfejlesztés. Vezetéstudomány, 40(1), 34-43. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2009.01.03
Kiss, J. (2021). Milyen tényezők akadályozzák Magyarországon a közép- és nagyvállalati innovációt? Vezetéstudomány, 52(11), 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.01
Kiss, J. (2022). Innovatívabbak-e a termelékeny és az exportáló vállalatok? Egy magyar feldolgozóipari minta elemzése. Közgazdasági Szemle, 69(4), 502-516. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.4.502
Kolos, K. (szerk.) (2006). Vállalatközi kapcsolatok és a versenyképesség összefüggései: Projektzáró tanulmány. Műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtani Intézet, Versenyképesség Kutatóközpont, Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2343/1/44_zC3A1ro_kolos_jav_u.pdf
Lafuente, E., Szerb, L. & Rideg, A. (2020). A system dynamics approach for assessing SMEs’ competitiveness, Journal of Small Business and Enterprise Development, 27(4), 555-578. https://doi.org/10.1108/JSBED-06-2019-0204
Li, J., Chai, L., Tangpong, C., Hong, M. & Traub, R.D. (2022). An empirical investigation of buyer– supplier relationship typologies and their behavioral and performance outcomes. Journal of Business & Industrial Marketing, 37(4), 874-892. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2020-0281
Mandják, T. (2000). A beszerzési magatartástól az üzleti kapcsolatok marketingjéig. Vezetéstudomány, 31(4), 51-59. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/5014/
Mandják, T. (2005). Marketing-szemléletmód és az üzleti kapcsolatok. Vezetéstudomány, 36(5), 14-24. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2005.05.03
Mandják, T. (2016). Business marketing szervezetközi megközelítésben. Vezetéstudomány, 47(4), 45-49. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.04.08
Mandják, T., Simon, J. & Lantos, Z. (2004). Mit gondolnak a vállalatvezetők az üzleti kapcsolatok értékéről? Vezetéstudomány, 35(1), 48-56. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/738/1/vt_2004n1p48.pdf
Mandják, T., Wimmer, Á. & Juhász, P. (2012). A hálózati pozíció és a versenyképesség kapcsolata. Vezetéstudomány, 42(2. különszám), 14–23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz2.02
Márkus, G. & Rideg, A. (2021). A magyar mikro-, kis- és középvállalatok versenyképessége és pénzügyi teljesítménye. Közgazdasági Szemle, 68(6), 617–644. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.6.617
Menon, A., Homburg, C., & Beutin, N. (2005). Understanding customer value in business-to-business relationships. Journal of Business-to-Business Marketing, 12(2), 1-38. https://doi.org/10.1300/J033v12n02_01
Mitrega, M., Forkmann, S., Ramos, C. & Henneberg, S.C. (2012). Networking capability in business relationships – concept and scale development. Industrial Marketing Management, 41(5), 739-751. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.06.002.
Móricz, P. (2022). A magyarországi vállalatok digitális képessége a pandémia előtt. Vezetéstudomány, 53(3), 2-18. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.03.01
Neely, A., Kennerley, M. & Adams, Ch. (2004). Teljesítményprizma – Az üzleti siker mérése és menedzselése. Alinea Kiadó.
Pedersen, C. L., Ritter, T., & Di Benedetto, C. A. (2020). Managing through a crisis: Managerial implications for business-to-business firms. Industrial Marketing Management, 88, 314-322. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.034
Rappaport, A. (2001). A tulajdonosi érték – Útmutató vállalatvezetőknek és menedzsereknek. Alinea Kiadó.
Sánchez-Gutiérrez, J., Cabanelas, P., Lampón, J. F., & González-Alvarado, T. E. (2019). The impact on competitiveness of customer value creation through relationship capabilities and marketing innovation. Journal of Business & Industrial Marketing, 34(3), 618-627. https://doi.org/10.1108/JBIM-03-2017-0081
Sass, M. (2007). Hogyan befolyásolják a külső szereplők a magyar vállalatok versenyképességét. Egy vállalati szintű kutatás néhány eredménye. Külgazdaság, 51, 7-8. https://epa.oszk.hu/04200/04259/00074/pdf/EPA04259_kulgazdasag_2007_07-08_037-057.pdf
Sheth, J. (2020). Business of business is more than business: Managing during the Covid crisis. Industrial Marketing Management, 88, 261-264. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.028
Srivastava, V., & Singh, T. (2010). Value creation through relationship closeness. Journal of Strategic Marketing, 18(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/09652540903511274
Stocker, M., & Pábli, B. (2023). A marketingmix-szel kapcsolatos képességek hatása az exportáló középés nagyvállalatok versenyképességére. Vezetéstudomány, 54(3), 2-11. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.03.01
Szántó, R., Esse, B. & Wimmer, Á. (2012). Business relationships and relationships with stakeholders. The IMP Journal, 6(2), 98–108. https://unipub.lib.unicorvinus.hu/2331/1/stakeholder.pdf
Szerb, L. (2010). A magyar mikro-, kis- és középvállalatok versenyképességének mérése és vizsgálata. Vezetéstudomány, 41(12), 20-35. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.12.02
Tanner Jr, J. F. (2021). The state of business to business marketing research. Journal of Marketing Theory and Practice, 29(1), 92-100. https://doi.org/10.1080/10696679.2020.1860682
Tzempelikos, N. (2022). Some Reflections on the State of Business-to-Business Marketing Research. Journal of Business-to-Business Marketing, 29(2), 119-130. https://doi.org/10.1080/1051712X.2022.2058542
Ulaga, W. (2003). Capturing value creation in business relationships: A customer perspective. Industrial Marketing Management, 32(8), 677-693. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2003.06.008
Vörösmarty, Gy. (2004). A beszerzés információs rendszere a stratégiai szerep tükrében. Vezetéstudomány, 35(ksz.), 139-144. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/4584/
Vörösmarty, Gy. & Dobos, I. (2019). The role of personal motivation in sustainable purchasing practices. Amfiteatru Economic, 21(50), 121-137. https://doi.org/10.24818/EA/2019/50/121
Vörösmarty, Gy. & Kiss, J. (2014). A beszerzés szerepe az innovációban. Vezetéstudomány, 45(12), 67-72. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2014.12.06
Vörösmarty, Gy., Tátrai, T. & Havasi, Z. (2010). A beszerzés helye és szerepe a magyarországi kis- és középvállalatoknál. Vezetéstudomány, 41(12), 36-44. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1073/1/vt_2010n12p36.pdf
Walter, A., Ritter, T., & Gemünden, H. G. (2001). Value creation in buyer–seller relationships: Theoretical considerations and empirical results from a supplier’s perspective. Industrial Marketing Management, 30(4), 365-377. https://doi.org/10.1016/S0019-8501(01)00156-0
Wimmer, Á. (2005). Az üzleti kapcsolatok értékelése. Vezetéstudomány, 36(5), 4–13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2005.05.02
Wimmer, Á. (2016). Értékes beszállítói kapcsolatok – a sikeres hazai vállalatok szemléletmódja. In Duleba Szabolcs (Szerk.), Logisztikai Évkönyv 2017 (pp. 7 9- 92). Magyar Logisztika Egyesület. https://mle.hu/wpcontent/uploads/2017/05/Evkonyv-2017.pdf
Wimmer, Á. & Csesznák, A. (2021). A hazai vállalatok versenyképességi jellemzői a negyedik ipari forradalom idején. Versenyképesség könyvsorozat. Alinea Kiadó – BCE Versenyképesség Kutató Központ. https://doi.org/10.14267/978-615-5669-49-1
Wimmer, Á., Csesznák, A. & Mandják, T. (2012). Üzleti kapcsolatok – vállalati szemléletmód és gyakorlat. TM 16. Műhelytanulmány. Budapesti Corvinus Egyetem, Vállalatgazdaságtan Intézet. Versenyképesség Kutató Központ. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/380/
Zolkiewski, J., Narus, J., Naudé, P. Baraldi, E., Gadde, L-E., Håkansson, H., Waluszewski, A., Snehota, I., Mandják, T., Szalkai, Zs., Hlédik, E., Magyar, M., & Neumann-Bódi, E. (2021). More work: The qualitative and quantitative paradigm debate from the Industrial Marketing and Purchasing (IMP) approach. In Kemény, I., & Kun, Zs. (Eds.), New perspectives in serving customers, patients, and organizations: A Festschrift for Judit Simon (pp. 26- 40). Corvinus University of Budapest.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.