Hogyan professzionalizáljuk a vállalkozásunkat?

Egy longitudinális esettanulmány tapasztalatai egy hazai közepes méretű családi vállalkozás példáján keresztül

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.05

Kulcsszavak:

családi cégek, családi vállalkozások professzionalizálódása, többdimenziós megközelítés, longitudinális esettanulmány

Absztrakt

Egyre több publikáció hangsúlyozza a családi vállalkozások professzionalizálásának fontosságát. Jelen tanulmányban arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen erőforrás- és képességváltozásokon megy vagy kell keresztül mennie egy közepes méretű családi vállalkozásnak a professzionalizálás folyamata során. A publikáció első részében bemutatjuk a professzionalizálódás megközelítéseit a különböző stratégiai paradigmák megközelítéséből és elhelyezzük az erőforrás-alapú nézet keretrendszerében. A cikk második felében az esettanulmány eredményei kerülnek bemutatásra. Az eredmények rámutatnak arra, hogy a professzionalizáció dimenzió összefüggenek és az egyik vagy másikban történő lemaradás bizonytalansághoz vezet a vállalaton belül. Fontos eredmény, hogy a professzionalizálódás során a családi vállalati tulajdonosoknak minden dimenzióra figyelniük kell.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Zoltán Kárpáti, Budapesti Corvinus Egyetem

tudományos segédmunkatárs, PhD-hallgató

György Drótos, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Astrachan, C. B., Waldkirch, M., Eddleston, K. A., Hitt, M. A., & Zahra, S. A. (2021). Special issue on Professionalizing the family business and business-owning family: Challenging our beliefs and moving the needle. Journal of Family Business Strategy, 12(3), 100424. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2021.100454

Barney, J. B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108 Csákné-Filep, J., & Radácsi, L. (2021). Családivállalkozás-kutatás longitudinális megközelítésben – Egy célzott szakirodalom-kutatás eredményei. Közgazdasági Szemle, 68(2021 S.), 108-125. http://doi.org/10.18414/KSZ.2021.k.108

Chrisman, J. J., Kellermanns, F. W., Chan, K. C., & Liano, K. (2010). Intellectual foundations of current research in family business: An identification and review of 25 influential articles. Family Business Review, 23(1), 9-26. https://doi.org/10.1177/0894486509357920

Chrisman, J.J., Chua, J.H. & Sharma, P. (2003). Current trends and future directions in family business management studies: toward a theory of the family firm. Coleman White Paper Series. Madison, WI: Coleman Foundation and US Association of Small Business and Entrepreneurship. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=18174a0d69c7e55b143b2b24ca1e18aaa3ed776a

Chrisman, J.J., Chua, J.H., & Sharma, P. (2005). Trends and directions in the development of a strategic management theory of the family firm. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(5), 555–575. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2005.00098.x

Chua, J. H., Chrisman, J. J., & Bergiel, E. B. (2009). An agency theoretic analysis of the professionalized family firm. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 355-372. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00294.x

Davis, J. H., Schoorman, F. D., & Donaldson, L. (1997). Toward a stewardship theory of management. Academy of Management Review, 22(1), 20–47. https://doi.org/10/ckrcwn

De Massis, A., & Kotlar, J. (2014). The case study method in family business research: Guidelines for qualitative scholarship. Journal of Family Business Strategy, 5(1), 15-29. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2014.01.007

Deakins, D., Morrison, A. & Galloway, L. (2002). Evolution, financial management and learning in the small firm. Journal of Small Business and Enterprise Development, 9(1), 7–16. https://doi.org/10.1108/14626000210419446

Dekker, J. C., Lybaert, N., Steijvers, T., Depaire, B., & Mercken, R. (2013). Family firm types based on the professionalization construct: exploratory research. Family Business Review, 26(1), 81-99. https://doi.org/10.1177/0894486512445614

Drótos, Gy., & Hajdu, T. (2020). A bizalmi vagyonkezelés szerepe a gazdasági társaságok körében, különös tekintettel a családi vállalkozásokra. In Békés, B. (szerk.), A bizalmi vagyonkezelés kézikönyve (pp. 275-345). Budapest, Magyarország: Wolters Kluwer.

Eisenhardt, K. M., & Graebner, M. E. (2007). Theory building from cases: opportunities and challenges. Academy of Management Journal, 50(1), 25-32. https://doi.org/10.5465/amj.2007.24160888

Fama, E.F. & Jensen, M.C. (1983). Separation of ownership and control. The Journal of Law and Economics, 26(3), 301-325. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile. php/4357926/mod_resource/content/1/fama.pdf

Fang, H., Memili, E., Chrisman, J. J., & Welsh, D. H. (2012). Family firm’s professionalization: institutional theory and resource-based view perspectives. Small Business Institute Journal, 8(2), 12-34.

Farkas, G. (2018). Az ügynökelmélet és a viselkedésalapú ügynökelmélet vonatkozásai a családi vállalkozások kutatásában. TAYLOR 10(2), 16-25.

Farkas, G., & Málovics, É. (2021). A gondoskodó elmélet megjelenése a családi vállalkozásokban. Vezetéstudomány, 52(11),45–56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.04

Gersick, K.E., Davis, J.A., Hampton, M.M. & Lansberg, I. (1997). Generation to generation: life cycles of the family business. Boston, MA: Harvard Business School Press.

Gnan, L., & Songini, L. (2003). The professionalization of family firms: the role of agency cost control mechanisms. Milano, Italy: SDA Bocconi. https://www.researchgate.net/profile/Lucrezia-Songini/publication/228590523_The_Professionalization_of_Family_Firms_The_Role_of_Agency_Cost_Control_Mechanisms/links/02e7e52445a798c8fa000000/The-Professionalization-of-Family-Firms-The-Roleof-Agency-Cost-Control-Mechanisms.pdf

Gnan, L., & Songini, L. (2009). Women, glass ceiling, and professionalization in family SMEs. a missed link. Journal of Enterprising Culture, 17(4) 497-525. https://doi.org/10.1142/s0218495809000461

Gomez-Mejia, L. R., Nuñez-Nickel, M., & Gutierrez, I. (2001). The role of family ties in agency contracts. Academy of Management Journal, 44(1), 81-95. https://doi.org/10.2307/3069338

Grant, R. M. (1991). The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation. California Management Review, 33(2), 114–135. https://doi.org/10.2307/41166664

Greiner, L.E. (1972). Evolution and revolution as organization growth. Harvard Business Review, 50(July–August), 37-46. https://hbr.org/1998/05/evolution-and-revolution-as-organizations-grow Habbershon, T. G., & Williams, M. (1999). A resource-based framework for assessing the strategic advantage of family firms. Family Business Review, 12(1), 1–25. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1999.00001.x

Habbershon, T., Williams, M., & MacMillan, I. (2003). A unified systems perspective of family firm performance. Journal of Business Venturing, 18(4), 451-465. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00053-3

Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-91. https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation

Hatak, I., Kautonen, T., Fink, M., & Kansikas, J. (2016). Innovativeness and family-firm performance: The moderating effect of family commitment. Technological Forecasting & Social Change, 102, 120-131. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.02.020

Howorth, C., Wright, M. & Westhead, P. (2007). Succession, professionalization and the staying power of ‘familiness’: a longitudinal study of management buyouts of family firms. Frontiers of Entrepreneurship Research, 27(14), 1-14.

Howorth, C., Wright, M., Westhead, P., & Allcock, D. (2016). Company metamorphosis: professionalization waves, family firms and management buyouts. Small Business Economics, 47(3), 803-817. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9761-6

Jensen M.C., & Meckling W.H. (1976). Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics 3(4), 305–360. https://doi.org/10.1016/0304-405X(76)90026-X

Kárpáti, Z. (2021). Családi vállalatok professzionalizálódása: Szisztematikus szakirodalmi áttekintés. Vezetéstudomány, 52(3),53–65. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.03.05

Klein, S. B., & Bell, F.-A. (2007). Non-family executives in family businesses – a literature review. Electronic Journal of Family Business Studies, 1(1), 19-37.

Le Breton-Miller, I., & Miller, D. (2006). Why do some family businesses out-compete? governance, longterm orientations, and sustainable capability. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(6), 731-746. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00147.x

Lien, Y.-C., & Li, S. (2013). Professionalization of family business and performance effect. Family Business Review, 27(4), 346-364. https://doi.org/10.1177/0894486513482971

Magyar Nemzeti Bank (2020). Inflációs jelentés. Budapest: Magyar Nemzeti Bank. https://www.mnb.hu/letoltes/eng-ir-17.pdf

Malhotra, N. K., & Birks, D. F. (2017). Marketing research: an applied approach. Harlow, UK: Pearson Education Limited.

Micelotta, E., Glaser, V. L., & Dorian, G. (2020). Qualitative research in family business: Methodological insights to leverage inspiration, avoid data asphyxiation and develop robust theory. In A. De Massis, & N. Kammerlander (Eds.), Handbook of qualitative research methods for family business (pp. 25-47).

Cheltenham Glos, UK: Edward Elgar. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Mosolygó-Kiss Á., Csákné Filep J., & Balázs, H. (2018). Do first swallows make a summer? – On the readiness and maturity of successors of FBs in Hungary. In 14th Workshop on Family firm Management Research: Entrepreneurial Families Across Generations (pp. 17- 20). Larnaca, Cyprus. https://www.researchgate.net/publication/326423067_Do_first_swallows_make_a_summer-On_the_readiness_and_maturity_of_successors_of_FBs_in_Hungary

Németh K. (2017). Családi vállalkozások teljesítményének endogén tényezői (Doktori értekezés). Regionális – és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Széchenyi István Egyetem, Győr. https://rgdi.sze.hu/images/RGDI/honlapelemei/fokozatszerzesi_anyagok/Doktori%20Németh_Krisztina_tézisfüzet_nyilvános_vita_HUN.pdf

Németh, K., Ilyés, C., & Németh, S. (2017). Intergenerational Succession (Generational Change) = Strategic Renewal? The Emergence of Familiness in the Business Life of Dudits Hotels. Strategic Management, 22(1), 30-43. https://www.smjournal.rs/index.php/home/article/view/120/93

Németh, K., & Németh, S. (2018). Professzionalizálódó családi vállalkozások Magyarországon. Prosperitas, 5(3), 24–47. https://doi.org/10.31570/prosp_2018_03_2

Normann, R. (1977). Management for Growth. Chichester, UK: John Wiley and Sons.

Polat, G. (2020). Advancing the multidimensional approach to family business professionalization. Journal of Family Business Management, 11(4), 555-571. https://doi.org/10.1108/jfbm-03-2020-0020

Porter, M. (1985). The value chain and competitive advantage. New York, NY: Free Press

Razzak, M. R., Jassem, S., Akter, A., & Mamun, S. A. (2021). Family commitment and performance in private family firms: moderating effect of professionalization. Journal of Small Business Enterprise Development, 28(5), 669-689. https://doi.org/10.1108/jsbed-05-2019-0165

Reilly, T. M., & Jones, R. I. (2017). Mixed methodology in family business research: Past accomplishments and perspectives for the future. Journal of Family Business Strategy, 8(3), 185-195. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2017.08.003

Sirmon, D. G., Arrègle, J.-L., Hitt, M. A., & Webb, J. W. (2008). The role of family influence in firms’ strategic responses to threat of imitation. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(6), 979-998. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00267.x

Songini, L. (2006). The professionalization of family firms: theory and practice. In P. Z. Poutziouris, K. X. Smyrnios, & S. B. Klein (Eds.), Handbook of Research on Family Business (pp. 269-297). Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.

Suess, J. (2014). Family governance – Literature review and the development of a conceptual model. Journal of Family Business Strategy, 5(2), 138-155. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2014.02.001

Tari, E. (2019). A stratégiai menedzsment nemzetközi fejlődése az utóbbi negyedszázadban – elméleti áramlatok és tudományági perspektívák. Vezetéstudomány, 50(12), 74-89. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.12.07

Waldkirch, M., Melin, L., & Nordqvist, M. (2017). When the cure turns counterproductive: parallel professionalization in family firms. Academy of Management, (1), 16270. https://doi.org/10.5465/ambpp.2017.50

Wieszt, A. (2020). Fontos, hogy mi családi cég vagyunk? Családi vállalkozási identitás és teljesítmény.Vezetéstudomány, 51(2), 60-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.05

Wieszt, A., & Drótos, Gy. (2019). Ungarische Familienunternehmen – Ursprung und Zukunft: Die Besonderheiten einer Region am Beispiel eines Landes. Zeitschrift Für Familienunternehmen und Strategie, 9(4), 120-125.

Yin, R. K. (2003). Case Study Research Design and Methods. London, UK: Sage Publications.

Zahra, S.A., Hayton, J.C., Neubaum, D.O., Dibrell, C. & Craig, J. (2008). Culture of family commitment and strategic flexibility: the moderating effect of stewardship. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(6), 1035-1054. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2008.00271.x

Zellweger, T. (2017). Managing the Family Business – Theory and Practice. Cheltenham, U.K.: Edward Elgar Publishing Limited.

Zellweger, T. M., Eddleston, K. A., & Kellermanns, F. W. (2010). Exploring the concept of familiness: Introducing family firm identity. Journal of Family Business Strategy, 1(1), 54-63. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2009.12.003

Zhang, J., & Ma, H. (2009). Adoption of professional management in Chinese family business: A multilevel analysis of impetuses and impediments. Asia Pacific Journal of Management, 26(1), 119-139. https://doi.org/10.1007/s10490-008-9099-y

Downloads

Megjelent

2023-02-14

Hogyan kell idézni

Kárpáti, Z., & Drótos, G. (2023). Hogyan professzionalizáljuk a vállalkozásunkat? : Egy longitudinális esettanulmány tapasztalatai egy hazai közepes méretű családi vállalkozás példáján keresztül. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 54(2), 53–67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.05

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok