Hazai kis- és középvállalkozások weboldalainak vizsgálata egy újszerű értékelési rendszer használatával
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.12Kulcsszavak:
kis- és középvállalkozások (kkv-k), online marketing, weboldalak, honlapok értékeléseAbsztrakt
A tanulmány célja annak áttekintése volt, hogy mi jellemző a KKV-k weboldalaira mind tartalmi, mind formai szempontból. A kutatásban 252 cég vizsgálatára került sor, amelyből 146 (58%) rendelkezett honlappal. A megfigyelés és elemzés után megállapítható, hogy a cégek online jelenléte még fejlesztendő, hiszen egy százpontos vizsgálati rendszerben átlagosan csupán 64 pontot értek el. Pozitívum ugyanakkor, hogy a legnagyobb klaszterbe tartozó vállalkozások átlag feletti eredményt értek el. Az értékelési rendszer megfelelő módszer lehet tehát a honlapok elemzésére, amely az átlagpontszám mellett információval szolgál például a weboldal tartalmi, felhasználói élmény, design vagy technológiai vonatkozásaira is. Így javasolt a módszer kiterjesztése, minden vállalkozás számára elérhetővé tétele.
Letöltések
Hivatkozások
Ainin, S., Parveen F., Moghavvemi S. & Jaafar N. I. (2015). Factors influencing the use of social media by SMEs and its performance outcomes. Industrial Management & Data Systems, 115(3), 570-588. https://doi.org/10.1108/imds-07-2014-0205
Akgül, Y. (2016). Quality evaluation of E-government websites of Turkey. In 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp 1-7). Las Palmas. https://doi.org/10.1109/CISTI.2016.7521567
Akunuri, J. (2011). Internet marketing. In Nwankwo, S. & Gbadamosi, A. (Eds.), Entrepreneurship marketing – Principles and practice of SME marketing (pp. 171- 196). Oxfordshire: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429505461
Aranyi, G. & van Schaik, P. (2016). Testing a model of user‐experience with news websites. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(7), 1555-1575. https://doi.org/10.1002/asi.23462
Ardil, C. (2018). Multidimensional Compromise Programming Evaluation of Digital Commerce Websites. International Journal of Information, Control and Computer Sciences, 11(7), 556-563. https://doi.org/10.5281/zenodo.1340394
Az Év Honlapja (2021). Elbírálás szempontjai https://www.azevhonlapja.hu/elbiralas/elbiralas-szempontjai
Bickerton, P., Bickerton, M. & Pardesi, U. (2000). Cybermarketing: How to use the superhighway to market your products and services. Oxford: Butterworth- Heinemann.
Bíró-Szigeti, S., Petruska, I., Szalkai, Z., Kovács, I. & Magyar, M. (2015). Marketing hálózaton innen és túl. Budapest: Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért (EMOK) Konferencia.
Brávácz, I. & Krebsz, R. (2021). A magyar kis- és középvállalkozások digitális fejlettsége – Lehetünk-e digitális éllovasok? Külgazdaság, 65(9-10), 60-85. https://doi.org/10.47630/KULG.2021.65.9-10.60
Canziani, B. & Welsh, D. (2016). Website quality for SME wineries: measurement insights. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 7(3), 266-280. https://doi.org/10.1108/jhtt-02-2016-0009
Chmielarz, W. & Zborowski, M. (2018). Analysis of e-Banking Websites’ Quality with the Application of the TOPSIS Method – A Practical Study. Procedia Computer Science, 126, 1964-1976. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.07.256
Chmielarz, W. & Zborowski, M. (2020). The Selection and Comparison of the Methods Used to Evaluate the Quality of E-Banking Websites: The Perspective of Individual Clients. Procedia Computer Science, 176, 1903-1922. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.09.230
Csedő, Z., Zavarkó M., & Sára, Z. (2019). Innováció-e a digitalizáció? A digitális transzformáció és az innovációmenedzsment tanulságai egy pénzügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány, 50(7-8), 88-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.08
Dörnyei, K. & Mitev, A. Z. (2010). Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány, 41(4), 55-68. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.04.06
Csontos, B. & Heckl, I. (2020). Accessibility, usability, and security evaluation of Hungarian government websites. Universal Access in the Information Society, 20, 139-156. https://doi.org/10.1007/s10209-020-00716-9
Dallago, B. (2012). SME policy and competitiveness in Hungary. Vezetéstudomány, 43(7-8), 84-98. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.08
DESI (2021). Hungary in the Digital Economy and Society Index. https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document. cfm?doc_id=66944
Európai Bizottság (2017). Éves jelentés az európai KKVkról. https://www.smeacademy.eu/uploads/5/2/4/2/52422965/171217_annual_report_-_eu_smes_2016-2017.pdf
EUROSTAT (2019). Database. https://ec.europa.eu/eurostat/ data/database
Fehér, M. (2011). Online Marketing Akadémia: Hazai KKV online marketing körkép. https://www.online-marketing-akademia.hu/blog/2011/02/KKV-online-marketing-kutatas/
Foot, K. A. & Schneider, S. M. (2004). The Web as an Object of Study. New Media & Society, 6(1), 114-122. http://faculty.washington.edu/kfoot/Publications/Web-as-Object-of-Study.pdf
Friedman, T. L. (2016). Thank you for being late: An Optimist’s Guide to Thriving in the Age of Accelerations. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Gáti, M. (2015). Kis- és középvállalatok marketing tevékenységének befolyásoló tényezői – különös tekintettel az online marketingtevékenységre (PhD-értekezés). Corvinus Egyetem, Budapest. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/931/1/Gati_Mirko_dhu.pdf
Gáti, M. & Csordás, T. (2013). KKV-k tartalom- és marketingkommunikációja a közösségi médiában. In Kiterjesztett marketing (p. 13). Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1843/1/11_Gati_Csordas_Kkv_tartalomkommunikacio_Konferencia_cikk_MOK_Buda-pest_2013_u_122914.178188.pdf
Gáti, M., Csordás, T. & Markos-Kujbus, É. (2015). „Lájk első látásra?” – Mi inspirálja a márkák kedvelését az online térben, kis vendéglátóhelyek esetében? Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. országos konferencia. Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2044/1/Gati_Markos_Kujbus_Csordas_EMOK_2015.pdf
Gáti, M. & Simay, A. E. (2015). A kis cégek marketingje körüli tudományos hiátus okainak feltárása – avagy egy holisztikus kis- és középvállalati marketingmodell. Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. Országos Konferenciája. Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2047/1/Gati-Simay_Kkv%20marketing%20holisztikus%20modell_Konferencia%20cikk_EMOK%20Budapest_2015.pdf
Ghandour, A. (2015). Ecommerce website value model for SMES. International Journal of Electric Commerce Studies, 6(2), 203-222. https://doi.org/10.7903/ijecs.1403
Gilmore, A., Gallagher, D. & Henry, S. (2007). E-marketing and SMEs: Operational lessons for the future. European Business Review, 19(3), 234-247. https://doi.org/10.1108/09555340710746482
Google (2021). PageSpeed Insights. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Gouardères, F. (2020). A kis- és középvállalkozások. Brüsszel: Európai Parlament. Ismertetők az Európai Unióról. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hu/sheet/63/a-kis-es-kozepvallalkozasok
Gönczi, K. & Hlédik, E. (2020). Online vásárlási folyamat hatékonyságának növelése: Két webáruház használhatóságának összehasonlítása szemmozgáskövetéssel. Vezetéstudomány, 51(3), 56-66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.06
Győri, Á. & Czakó, Á. (2019). Innováció és pénzügyi- gazdálkodói kultúra – Az innovációs aktivitás egyes magyarázó tényezői a KKV-szektorban. Szociológiai Szemle, 29(1), 85-116. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2019.1.4
Hagen, I. Zs. & Holló, E. (2017). A hazai KKV–k helyzete, a versenyképesség, innováció és controlling tükrében. Controller Info, 5(1), 41-48. https://controllerinfo.hu/ahazai-kkv-k-helyzete-a-versenykepesseg-innovacioes-controlling-tukreben/
Halpern, L. (2020). Termelékenység, innováció és külkereskedelem magyar vállalati adatok alapján. Külgazdaság, 64(5-6.), 3-29. http://real.mtak.hu/id/eprint/111697
Harsányi, D., Ilyésné Molnár E., & Zarándné Vámosi K. (2021). A weboldalak értékelési szempontrendszerének vizsgálata. Statisztikai Szemle, 99(10), 954-977. https://doi.org/10.20311/stat2021.10.hu0954
Harsányi, D., Máté, Z. & Zarándné Vámosi, K. (2021). A honlapok értékelésének szempontrendszere. Vezetéstudomány, 52(1), 27-41. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.03
Herring, S. C. (2010). Web Content Analysis: Expanding the Paradigm. In Hunsinger, J., Allen, M. & Klastrup, L. (Eds.). The International Handbook of Internet Research (pp. 233-249). Dordrecht: Springer Verlag. https://www.sfu.ca/cmns/courses/2012/801/1-Readings/Herring%20WebCA%202009.pdf
IMA (2021). Interactive Media Awards: Judging Criteria. https://www.interactivemediaawards.com/awards/criteria.asp
International Trade Center (2016). Bringing SMEs Onto the E-Commerce Highway. Geneva: ITC. http://www.intracen.org/uploadedFiles/intracenorg/Content/Publications/Bringing%20SMEs%20onto%20the%20e-Commerce%20Highway_final_250516_Low-res.pdf
Joshua, S. (2016). Small Business Trends. https://smallbiztrends.com/2016/06/small-business-ecommercetrends.html
Kamaraonline.hu (2017). Így használják az internetet a magyar KKV-k. https://kamaraonline.hu/igy-hasznaljak-az-internetet-a-magyar-KKV-k/
Kardos, K. (2018). Kis- és középvállalkozások [Infojegyzet]. Budapest: Országgyűlés Hivatala. https://www.parlament.hu/documents/10181/1479843/Infojegyzet_2018_22_KKV-k.pdf/5daf4885-07c3-1688-3118-fc3b3574f52e
Kaur, A., Dani, D., & Agrawal, G. (2017). Evaluating the accessibility, usability and security of Hospitals websites: an exploratory study. In 2017 7th International Conference on Cloud Computing, Data Science & Engineering — Confluence (pp. 674-680). New York: IEEE. https://doi.org/10.1109/CONFLUENCE.2017.7943237
Király, G., Dén-Nagy, I., Géring, Zs. & Nagy B. (2014). Kevert módszertani megközelítések. Elméleti és módszertani alapok. Kultúra és Közösség, 5(2), 95-104. http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/613/1/Kiraly_etal_2014.pdf
KSH (2018). A kis- és középvállalkozások jellemzői, 2018. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/KKV18.pdf
Li, Y.-M. & Yeh, Y.-S. (2010). Increasing trust in mobile commerce through desing aesthetics. Computers in Human Behaviour, 26(4), 673-684. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.01.004
Lin, C., Huang, Y. & Stockdale R. (2011). Developing a B2B web site effectiveness model for SMEs. Internet Research, 21(3), 304-325. https://doi.org/10.1108/10662241111139327
Lopes, L. A. & Melão, N. F. (2016). Website content and design in SME: insights from Portugal. International Journal of Electronic Business, 13(1), 70-97. https://doi.org/10.1504/ijeb.2016.075343
Martinez-Sala, A., Montserrat-Gauchi, J., & Alemany- Martinez, D. (2020). User Usable Experience: A three-dimensional approach on usability in tourism websites and a model for its evaluation. Tourism Management Perspectives, 33(1), 100579. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.100579
Máté, Z. (2011). A magyarországi kis- és középvállalatok marketingszervezetének felépítése. Vezetéstudomány, 42(12), 59-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.12.06
Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
McKinsey (2018a). The rise of Digital Challengers – How digitization can become the next growth engine for Central and Eastern Europe. https://digitalchallengers.mckinsey.com/files/McKinsey%20CEE%20report_The%20Rise%20of%20Digital%20Challengers.pdf
McKinsey (2018b). The Rise of Digital Challangers – How digitization can become the next growth engine for Central and Eastern Europe – Perspective on Hungary. https://digitalchallengers.mckinsey.com/files/Rise_of_Digital_Challengers_Perspective%20on%20Hungary.pdf
Miklovicz, N. (2010). KKV marketing felmérés 2009 IV. http://brandtrend.hu/musor/KKVmarketing2009.pdf
Miklovicz, N. (2016). Ezek a KKV-k legnépszerűbb marketingeszközei 2016-ban, http://www.marketing112.hu/KKV-marketingeszkoztar-2016/
Misley, H. & Vámos, Á. (2020). Marketing a felsőoktatásban: weboldalak elemzési szempontrendszere a magyar és nemzetközi szakirodalom alapján. Neveléstudomány, 117(4), 80-93. https://doi.org/10.21549/NTNY.31.2020.4.6
MRSZ (2021). Magyar Reklámszövetség: Média- és Kommunikációs torták 2020. https://mrsz.hu/cmsfiles/c2/e5/MRSZ_2020_media_komm_torta_20210414.pdf
Nemeslaki, A., Duma, L. & Szántai, T. (2004). e-Business üzleti modellek. Budapest: Adecom Kommunikációs Szolgáltató Rt.
Norman, D. (1988). The Psychology of Everyday Things. New York: Basic Books.
Olaleye, S. A., Sanusi, I. T., Ukpabi, D., & Okunoye, A. (2018). Evaluation of Nigeria Universities Websites Quality: A Comparative Analysis. Library Philosophy and Practice, 1717. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1717
Oni, A. A., Okunoye, A., & Mbarika, V. W. (2016). Evaluation of E-Government Implementation: The Case of State Government Websites in Nigeria. The Electronic Journal of e-Government, 14(1), 48-59. https://academic-publishing.org/index.php/ejeg/article/view/628
Pajor, A. (2019). A digitalizáció által okozott kihívások a közvetlen adóztatásban. Magyar Rendészettudományi Társaság Vám- és Pénzügyőri Tagozat, Budapest, https://nkerepo.uninke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/14723/11_Pajor_Andrea_A_digitalizacio_altal_okozott_kihivasok.pdf?sequence=32
Polereczki, Zs. (2011). A tej- és húsiparban működő kis- és közepes vállalkozások marketingtevékenységének vizsgálata Magyarországon (PhD-értekezés). Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Kaposvár. https://adoc.pub/doktori-phd-ertekezes-tezisei5a0d269dc5dbc5e6a76c436852ad3f4758009.html
Sasvári, P. (2012). Az információs rendszerek kisvállalati alkalmazásának vizsgálata. Vezetéstudomány, 48(ksz), 56-65. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz1.06
Sárosi, I. (2018). Hogyan kezdj bele az online jelenlét kialakításához, ha KKV-t alapítottál. https://dimsz.hu/hogyan-kezdj-bele-az-online-jelenlet-kialakitasahoz-ha-KKV-t-alapitottal/
Schmuck, R. (2018). Online vállalati stratégiák a 21. században. In Tibold, A. (Eds.), Munka és egészség: Tanulmányok a munkatudományok és a foglalkoztatásegészségügy határterületeiről ( pp. 1 38-147). Budapest: Edge 2000.
SurveyMonkey (2018). Global Consumer Trust Data. https://www.surveymonkey.com/newsroom/surveymonkey-reveals-new-research-to-help-businesses-understand-consumer-perceptions-on-trust/
Szalavetz, A. & Somosi, S. (2019). Ipar 4.0-technológiák és a magyarországi fejlődés-felzárkózás hajtóerőinek megváltozása – gazdaságpolitikai tanulságok. Külgazdaság, 63(3-4), 66-93. https://doi.org/10.47630/KULG.2019.63.3-4.66
Thomas, B. & Simmons, G. (1999). E-Commerce Adoption and Small Business in the Global Marketplace: Tool for Optimalization. New York: Business Science Reference. Timár, G. (2016). Miért nem élhetünk ma kommunikáció nélkül? https://piacesprofit.hu/KKV_cegblog/miert-nem-elhetunk-ma-kommunikacio-nelkul/
Vértesy, L. (2018). A kis- és középvállalati szektor Magyarországon. Pénzügyi Műhelytanulmányok (1). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Pénzügyek Tanszék, Budapest. http://real.mtak.hu/102266/1/BME-PM%2001%20V%C3%A9rtesy%20-%20KKV.pdf
Weare, C. & Lin, W-Y. (2000). Content Analysis of the World Wide Web: Opportunities and Challenges. Social Science Computer Review, 18(3), 272-292. https://doi.org/10.1177/089443930001800304
Webby Awards (2021). Quick Facts, https://www.webbyawards. com/about/webbyfact/
Weintraub, M &. Tip, F. (2017). User experience (UX) / User interface (UI). https://course.ccs.neu.edu/cs5500sp17/09-UX.pdf
WMA (2021). Web Marketing Association – Web Awards 2019, WebAward’s Judging. http://www.webaward.org/judging_process.asp
World Best Websites (2004). Quality Criteria for Website Excellence. http://www.worldbest.com/criteria.htm
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.