Hazai kis- és középvállalkozások weboldalainak vizsgálata egy újszerű értékelési rendszer használatával

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.12

Kulcsszavak:

kis- és középvállalkozások (kkv-k), online marketing, weboldalak, honlapok értékelése

Absztrakt

A tanulmány célja annak áttekintése volt, hogy mi jellemző a KKV-k weboldalaira mind tartalmi, mind formai szempontból. A kutatásban 252 cég vizsgálatára került sor, amelyből 146 (58%) rendelkezett honlappal. A megfigyelés és elemzés után megállapítható, hogy a cégek online jelenléte még fejlesztendő, hiszen egy százpontos vizsgálati rendszerben átlagosan csupán 64 pontot értek el. Pozitívum ugyanakkor, hogy a legnagyobb klaszterbe tartozó vállalkozások átlag feletti eredményt értek el. Az értékelési rendszer megfelelő módszer lehet tehát a honlapok elemzésére, amely az átlagpontszám mellett információval szolgál például a weboldal tartalmi, felhasználói élmény, design vagy technológiai vonatkozásaira is. Így javasolt a módszer kiterjesztése, minden vállalkozás számára elérhetővé tétele.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Dávid Harsányi, Budapesti Gazdasági Egyetem

Egyetemi docens

Gedeon Totth, Budapesti Gazdasági Egyetem

Óraadó

Zoltán Szabó, Soproni Egyetem

Egyetemi docens

Ibolya Brávácz, Eötvös Loránd Tudományegyetem

Egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Ainin, S., Parveen F., Moghavvemi S. & Jaafar N. I. (2015). Factors influencing the use of social media by SMEs and its performance outcomes. Industrial Management & Data Systems, 115(3), 570-588. https://doi.org/10.1108/imds-07-2014-0205

Akgül, Y. (2016). Quality evaluation of E-government websites of Turkey. In 11th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp 1-7). Las Palmas. https://doi.org/10.1109/CISTI.2016.7521567

Akunuri, J. (2011). Internet marketing. In Nwankwo, S. & Gbadamosi, A. (Eds.), Entrepreneurship marketing – Principles and practice of SME marketing (pp. 171- 196). Oxfordshire: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429505461

Aranyi, G. & van Schaik, P. (2016). Testing a model of user‐experience with news websites. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(7), 1555-1575. https://doi.org/10.1002/asi.23462

Ardil, C. (2018). Multidimensional Compromise Programming Evaluation of Digital Commerce Websites. International Journal of Information, Control and Computer Sciences, 11(7), 556-563. https://doi.org/10.5281/zenodo.1340394

Az Év Honlapja (2021). Elbírálás szempontjai https://www.azevhonlapja.hu/elbiralas/elbiralas-szempontjai

Bickerton, P., Bickerton, M. & Pardesi, U. (2000). Cybermarketing: How to use the superhighway to market your products and services. Oxford: Butterworth- Heinemann.

Bíró-Szigeti, S., Petruska, I., Szalkai, Z., Kovács, I. & Magyar, M. (2015). Marketing hálózaton innen és túl. Budapest: Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért (EMOK) Konferencia.

Brávácz, I. & Krebsz, R. (2021). A magyar kis- és középvállalkozások digitális fejlettsége – Lehetünk-e digitális éllovasok? Külgazdaság, 65(9-10), 60-85. https://doi.org/10.47630/KULG.2021.65.9-10.60

Canziani, B. & Welsh, D. (2016). Website quality for SME wineries: measurement insights. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 7(3), 266-280. https://doi.org/10.1108/jhtt-02-2016-0009

Chmielarz, W. & Zborowski, M. (2018). Analysis of e-Banking Websites’ Quality with the Application of the TOPSIS Method – A Practical Study. Procedia Computer Science, 126, 1964-1976. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.07.256

Chmielarz, W. & Zborowski, M. (2020). The Selection and Comparison of the Methods Used to Evaluate the Quality of E-Banking Websites: The Perspective of Individual Clients. Procedia Computer Science, 176, 1903-1922. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.09.230

Csedő, Z., Zavarkó M., & Sára, Z. (2019). Innováció-e a digitalizáció? A digitális transzformáció és az innovációmenedzsment tanulságai egy pénzügyi szolgáltatónál. Vezetéstudomány, 50(7-8), 88-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.07.08

Dörnyei, K. & Mitev, A. Z. (2010). Netnográfia avagy on-line karosszék-etnográfia a marketingkutatásban. Vezetéstudomány, 41(4), 55-68. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.04.06

Csontos, B. & Heckl, I. (2020). Accessibility, usability, and security evaluation of Hungarian government websites. Universal Access in the Information Society, 20, 139-156. https://doi.org/10.1007/s10209-020-00716-9

Dallago, B. (2012). SME policy and competitiveness in Hungary. Vezetéstudomány, 43(7-8), 84-98. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.07.08

DESI (2021). Hungary in the Digital Economy and Society Index. https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document. cfm?doc_id=66944

Európai Bizottság (2017). Éves jelentés az európai KKVkról. https://www.smeacademy.eu/uploads/5/2/4/2/52422965/171217_annual_report_-_eu_smes_2016-2017.pdf

EUROSTAT (2019). Database. https://ec.europa.eu/eurostat/ data/database

Fehér, M. (2011). Online Marketing Akadémia: Hazai KKV online marketing körkép. https://www.online-marketing-akademia.hu/blog/2011/02/KKV-online-marketing-kutatas/

Foot, K. A. & Schneider, S. M. (2004). The Web as an Object of Study. New Media & Society, 6(1), 114-122. http://faculty.washington.edu/kfoot/Publications/Web-as-Object-of-Study.pdf

Friedman, T. L. (2016). Thank you for being late: An Optimist’s Guide to Thriving in the Age of Accelerations. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Gáti, M. (2015). Kis- és középvállalatok marketing tevékenységének befolyásoló tényezői – különös tekintettel az online marketingtevékenységre (PhD-értekezés). Corvinus Egyetem, Budapest. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/931/1/Gati_Mirko_dhu.pdf

Gáti, M. & Csordás, T. (2013). KKV-k tartalom- és marketingkommunikációja a közösségi médiában. In Kiterjesztett marketing (p. 13). Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1843/1/11_Gati_Csordas_Kkv_tartalomkommunikacio_Konferencia_cikk_MOK_Buda-pest_2013_u_122914.178188.pdf

Gáti, M., Csordás, T. & Markos-Kujbus, É. (2015). „Lájk első látásra?” – Mi inspirálja a márkák kedvelését az online térben, kis vendéglátóhelyek esetében? Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. országos konferencia. Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2044/1/Gati_Markos_Kujbus_Csordas_EMOK_2015.pdf

Gáti, M. & Simay, A. E. (2015). A kis cégek marketingje körüli tudományos hiátus okainak feltárása – avagy egy holisztikus kis- és középvállalati marketingmodell. Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXI. Országos Konferenciája. Budapest. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2047/1/Gati-Simay_Kkv%20marketing%20holisztikus%20modell_Konferencia%20cikk_EMOK%20Budapest_2015.pdf

Ghandour, A. (2015). Ecommerce website value model for SMES. International Journal of Electric Commerce Studies, 6(2), 203-222. https://doi.org/10.7903/ijecs.1403

Gilmore, A., Gallagher, D. & Henry, S. (2007). E-marketing and SMEs: Operational lessons for the future. European Business Review, 19(3), 234-247. https://doi.org/10.1108/09555340710746482

Google (2021). PageSpeed Insights. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Gouardères, F. (2020). A kis- és középvállalkozások. Brüsszel: Európai Parlament. Ismertetők az Európai Unióról. https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hu/sheet/63/a-kis-es-kozepvallalkozasok

Gönczi, K. & Hlédik, E. (2020). Online vásárlási folyamat hatékonyságának növelése: Két webáruház használhatóságának összehasonlítása szemmozgáskövetéssel. Vezetéstudomány, 51(3), 56-66. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.06

Győri, Á. & Czakó, Á. (2019). Innováció és pénzügyi- gazdálkodói kultúra – Az innovációs aktivitás egyes magyarázó tényezői a KKV-szektorban. Szociológiai Szemle, 29(1), 85-116. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2019.1.4

Hagen, I. Zs. & Holló, E. (2017). A hazai KKV–k helyzete, a versenyképesség, innováció és controlling tükrében. Controller Info, 5(1), 41-48. https://controllerinfo.hu/ahazai-kkv-k-helyzete-a-versenykepesseg-innovacioes-controlling-tukreben/

Halpern, L. (2020). Termelékenység, innováció és külkereskedelem magyar vállalati adatok alapján. Külgazdaság, 64(5-6.), 3-29. http://real.mtak.hu/id/eprint/111697

Harsányi, D., Ilyésné Molnár E., & Zarándné Vámosi K. (2021). A weboldalak értékelési szempontrendszerének vizsgálata. Statisztikai Szemle, 99(10), 954-977. https://doi.org/10.20311/stat2021.10.hu0954

Harsányi, D., Máté, Z. & Zarándné Vámosi, K. (2021). A honlapok értékelésének szempontrendszere. Vezetéstudomány, 52(1), 27-41. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.03

Herring, S. C. (2010). Web Content Analysis: Expanding the Paradigm. In Hunsinger, J., Allen, M. & Klastrup, L. (Eds.). The International Handbook of Internet Research (pp. 233-249). Dordrecht: Springer Verlag. https://www.sfu.ca/cmns/courses/2012/801/1-Readings/Herring%20WebCA%202009.pdf

IMA (2021). Interactive Media Awards: Judging Criteria. https://www.interactivemediaawards.com/awards/criteria.asp

International Trade Center (2016). Bringing SMEs Onto the E-Commerce Highway. Geneva: ITC. http://www.intracen.org/uploadedFiles/intracenorg/Content/Publications/Bringing%20SMEs%20onto%20the%20e-Commerce%20Highway_final_250516_Low-res.pdf

Joshua, S. (2016). Small Business Trends. https://smallbiztrends.com/2016/06/small-business-ecommercetrends.html

Kamaraonline.hu (2017). Így használják az internetet a magyar KKV-k. https://kamaraonline.hu/igy-hasznaljak-az-internetet-a-magyar-KKV-k/

Kardos, K. (2018). Kis- és középvállalkozások [Infojegyzet]. Budapest: Országgyűlés Hivatala. https://www.parlament.hu/documents/10181/1479843/Infojegyzet_2018_22_KKV-k.pdf/5daf4885-07c3-1688-3118-fc3b3574f52e

Kaur, A., Dani, D., & Agrawal, G. (2017). Evaluating the accessibility, usability and security of Hospitals websites: an exploratory study. In 2017 7th International Conference on Cloud Computing, Data Science & Engineering — Confluence (pp. 674-680). New York: IEEE. https://doi.org/10.1109/CONFLUENCE.2017.7943237

Király, G., Dén-Nagy, I., Géring, Zs. & Nagy B. (2014). Kevert módszertani megközelítések. Elméleti és módszertani alapok. Kultúra és Közösség, 5(2), 95-104. http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/613/1/Kiraly_etal_2014.pdf

KSH (2018). A kis- és középvállalkozások jellemzői, 2018. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/KKV18.pdf

Li, Y.-M. & Yeh, Y.-S. (2010). Increasing trust in mobile commerce through desing aesthetics. Computers in Human Behaviour, 26(4), 673-684. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.01.004

Lin, C., Huang, Y. & Stockdale R. (2011). Developing a B2B web site effectiveness model for SMEs. Internet Research, 21(3), 304-325. https://doi.org/10.1108/10662241111139327

Lopes, L. A. & Melão, N. F. (2016). Website content and design in SME: insights from Portugal. International Journal of Electronic Business, 13(1), 70-97. https://doi.org/10.1504/ijeb.2016.075343

Martinez-Sala, A., Montserrat-Gauchi, J., & Alemany- Martinez, D. (2020). User Usable Experience: A three-dimensional approach on usability in tourism websites and a model for its evaluation. Tourism Management Perspectives, 33(1), 100579. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.100579

Máté, Z. (2011). A magyarországi kis- és középvállalatok marketingszervezetének felépítése. Vezetéstudomány, 42(12), 59-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.12.06

Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5

McKinsey (2018a). The rise of Digital Challengers – How digitization can become the next growth engine for Central and Eastern Europe. https://digitalchallengers.mckinsey.com/files/McKinsey%20CEE%20report_The%20Rise%20of%20Digital%20Challengers.pdf

McKinsey (2018b). The Rise of Digital Challangers – How digitization can become the next growth engine for Central and Eastern Europe – Perspective on Hungary. https://digitalchallengers.mckinsey.com/files/Rise_of_Digital_Challengers_Perspective%20on%20Hungary.pdf

Miklovicz, N. (2010). KKV marketing felmérés 2009 IV. http://brandtrend.hu/musor/KKVmarketing2009.pdf

Miklovicz, N. (2016). Ezek a KKV-k legnépszerűbb marketingeszközei 2016-ban, http://www.marketing112.hu/KKV-marketingeszkoztar-2016/

Misley, H. & Vámos, Á. (2020). Marketing a felsőoktatásban: weboldalak elemzési szempontrendszere a magyar és nemzetközi szakirodalom alapján. Neveléstudomány, 117(4), 80-93. https://doi.org/10.21549/NTNY.31.2020.4.6

MRSZ (2021). Magyar Reklámszövetség: Média- és Kommunikációs torták 2020. https://mrsz.hu/cmsfiles/c2/e5/MRSZ_2020_media_komm_torta_20210414.pdf

Nemeslaki, A., Duma, L. & Szántai, T. (2004). e-Business üzleti modellek. Budapest: Adecom Kommunikációs Szolgáltató Rt.

Norman, D. (1988). The Psychology of Everyday Things. New York: Basic Books.

Olaleye, S. A., Sanusi, I. T., Ukpabi, D., & Okunoye, A. (2018). Evaluation of Nigeria Universities Websites Quality: A Comparative Analysis. Library Philosophy and Practice, 1717. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1717

Oni, A. A., Okunoye, A., & Mbarika, V. W. (2016). Evaluation of E-Government Implementation: The Case of State Government Websites in Nigeria. The Electronic Journal of e-Government, 14(1), 48-59. https://academic-publishing.org/index.php/ejeg/article/view/628

Pajor, A. (2019). A digitalizáció által okozott kihívások a közvetlen adóztatásban. Magyar Rendészettudományi Társaság Vám- és Pénzügyőri Tagozat, Budapest, https://nkerepo.uninke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/14723/11_Pajor_Andrea_A_digitalizacio_altal_okozott_kihivasok.pdf?sequence=32

Polereczki, Zs. (2011). A tej- és húsiparban működő kis- és közepes vállalkozások marketingtevékenységének vizsgálata Magyarországon (PhD-értekezés). Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Kaposvár. https://adoc.pub/doktori-phd-ertekezes-tezisei5a0d269dc5dbc5e6a76c436852ad3f4758009.html

Sasvári, P. (2012). Az információs rendszerek kisvállalati alkalmazásának vizsgálata. Vezetéstudomány, 48(ksz), 56-65. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz1.06

Sárosi, I. (2018). Hogyan kezdj bele az online jelenlét kialakításához, ha KKV-t alapítottál. https://dimsz.hu/hogyan-kezdj-bele-az-online-jelenlet-kialakitasahoz-ha-KKV-t-alapitottal/

Schmuck, R. (2018). Online vállalati stratégiák a 21. században. In Tibold, A. (Eds.), Munka és egészség: Tanulmányok a munkatudományok és a foglalkoztatásegészségügy határterületeiről ( pp. 1 38-147). Budapest: Edge 2000.

SurveyMonkey (2018). Global Consumer Trust Data. https://www.surveymonkey.com/newsroom/surveymonkey-reveals-new-research-to-help-businesses-understand-consumer-perceptions-on-trust/

Szalavetz, A. & Somosi, S. (2019). Ipar 4.0-technológiák és a magyarországi fejlődés-felzárkózás hajtóerőinek megváltozása – gazdaságpolitikai tanulságok. Külgazdaság, 63(3-4), 66-93. https://doi.org/10.47630/KULG.2019.63.3-4.66

Thomas, B. & Simmons, G. (1999). E-Commerce Adoption and Small Business in the Global Marketplace: Tool for Optimalization. New York: Business Science Reference. Timár, G. (2016). Miért nem élhetünk ma kommunikáció nélkül? https://piacesprofit.hu/KKV_cegblog/miert-nem-elhetunk-ma-kommunikacio-nelkul/

Vértesy, L. (2018). A kis- és középvállalati szektor Magyarországon. Pénzügyi Műhelytanulmányok (1). Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Pénzügyek Tanszék, Budapest. http://real.mtak.hu/102266/1/BME-PM%2001%20V%C3%A9rtesy%20-%20KKV.pdf

Weare, C. & Lin, W-Y. (2000). Content Analysis of the World Wide Web: Opportunities and Challenges. Social Science Computer Review, 18(3), 272-292. https://doi.org/10.1177/089443930001800304

Webby Awards (2021). Quick Facts, https://www.webbyawards. com/about/webbyfact/

Weintraub, M &. Tip, F. (2017). User experience (UX) / User interface (UI). https://course.ccs.neu.edu/cs5500sp17/09-UX.pdf

WMA (2021). Web Marketing Association – Web Awards 2019, WebAward’s Judging. http://www.webaward.org/judging_process.asp

World Best Websites (2004). Quality Criteria for Website Excellence. http://www.worldbest.com/criteria.htm

Downloads

Megjelent

2022-09-13

Hogyan kell idézni

Harsányi, D., Totth, G., Szabó, Z., & Brávácz, I. (2022). Hazai kis- és középvállalkozások weboldalainak vizsgálata egy újszerű értékelési rendszer használatával. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(8-9), 162–175. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.12

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok


Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei