Az értékválasztás és a kognitív életkor közötti kapcsolat a magyar 50 év feletti lakosság körében
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07-08.05Kulcsszavak:
személyes értékek, kognitív életkor, időskorúak, kérdőíves felmérésAbsztrakt
Az időskorúak megértése meghatározó jelentőségű az elöregedő társadalmakban, így Magyarországon is. Jelen tanulmány az 50 év feletti fogyasztók körében tanulmányozza a kognitív életkor és a személyes értékek közötti kapcsolatot. A szerzők egy országos lakossági online adatfelvétel segítségével elemzik az értékek és a kognitív életkor közötti összefüggést, amelyet egy hasonló és közel tíz évvel ezelőtti adatfelvétel adataival is összehasonlítanak. Eredményeik szerint a magyar 50 év feletti fogyasztók kognitív életkora alacsonyabb, mint a tényleges életkoruk és ez a különbség mára megfelel a fejlett gazdaságok lakosságára jellemző értéknek. A kognitív életkor és értékek közötti összefüggés megerősítést nyert, és megállapítható, hogy az idős fogyasztók szubjektív életkoruk alapján eltérést mutatnak a személyes értékek fontosságában és megvalósulásában.
Letöltések
Hivatkozások
Adams, D. L. (1971). Correlates of satisfaction among the elderly. The Gerontologist, 11(4), 64-68. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2015.08.003
Agogo, D., Milne, G. R., & Schewe, C. D. (2014). Time benders: A model of subjective aging in aging adults. Health Marketing Quarterly, 31(4), 383-398.
Barak, B., & Schiffman, L. G. (1981). Cognitive Age: A Nonchronological Age Variable. Advances in Consumer Research, 8, 602-606.
Barak, B., & Stephen Gould, S. (1985). Alternative Age Measures: A Research Agenda. Advances in Consumer Research, 12, 53-58.
Barak, B., & Rahtz, D. R. (1990). Cognitive Age: Demographic and Psychographic Dimensions. Journal of Ambulatory Care Marketing, 3(2), 51-65. https://doi.org/10.1300/J273v03n02_06
Barak, B. (1998). Inner-Ages of Middle-Aged Prime-Lifers. International Journal of Aging and Human Development, 46(3), 189-228. https://doi.org/10.2190/Q9X5-8R56-EU39-BEND
Barak, B., Mathur L., Le, K., & Zhang, Y. (2001). Perception of Age-Identity: A Cross-Cultural Inner- Age Exploration. Psychology of Marketing, 18(10), 1003-1029. https://doi.org/10.1002/mar.1041
Barak, B., Mathur, A., Zhang, Y., Lee, K., & Erondu, E. (2003). Inner-age satisfaction in Africa and Asia: a cross-cultural exploration. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 15 (1/2), 3-26. https://doi.org/10.1108/13555850310765042
Barak, B. (2009). Age Identity: A Cross-Cultural Global Approch. International Journal of Behavioral Development, 33(1), 2-11. https://doi.org/10.1177/0165025408099485
Beatty, S. E., Kahle, L.R. Homer, P., & Misra, Sh. (1985). Alternative Measurement Approaches to Consumer Values: The List of Values and the Rokeach Value Survey. Psychology and Marketing, 2(3), 181-200. https://doi.org/10.1002/mar.4220020305
Burroughs, J.E., & Rindfleisch, A. (2002). Materialism and well-being: A conflicting values perspective. Journal of Consumer Research, 29(3), 348-370. https://doi.org/10.1086/344429
Chaouali, W., & Souiden, N. (2018). The role of cognitive age in explaining mobile banking resistance among elderly people. Journal of Retailing and Consumer Services, 50, 342-350. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2018.07.009
Chen, K., & Chan, A.H.S., (2014). Predictors of gerontechnology acceptance by older Hong Kong Chinese. Technovation, 34(2), 126–135. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2013.09.010
Clark, S. D., Long, M.M., & Schiffman, L. G. (1999). The mind-body connection: The relationship among physical activity level, life satisfaction, and cognitive age among mature females. Journal of Social Behavior and Personality, 14(2), 221-240.
Cleaver, M., & Muller, T. E. (2002). I Want to Pretend I’m Eleven Years Younger: Subjective Age and Senior’s Motives For Vacation Travel. In Zumbo B.D. (eds.), Advances in Quality of Life Research 2001: Social Indicators Research Series, vol 17 (pp. 227-241). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-015-9970-2_11
Csizmadia, Sz., Győri Szabó, R., & Kovács, N. (2015). Az idős fogyasztók és a tv reklámok Magyaroszágon. Marketing & Management, 49(3), 50-67.
Dernóczy-Polyák, A. & Keller, V. (2017). Klaszterképzés evési magatartás alapján – fókuszban a generációk. Vezetéstudomány, 48(3), 28-38. https://doi.org/10.14267/VEZTUD2017.0.3.03
Eibel-Spányi, K., & Hofmeister-Tóth, Á. (2010). The Impact of Values on Consumer Behavior. Global Business and Economics Anthology, 2(1), 283-293.
Eibel-Spányi, K., & Hofmeister-Tóth, Á. (2013). The impact of values on consumer behavior. International Journal of Economics and Business Research, 5(4), 400-419.
eNet (2018). Az idősek sem maradhatnak ki a digitális világból! Retrieved from https://enet.hu/hirek/az-idoseksem-maradhatnak-ki-a-digitalis-vilagbol/
Guido, G., Amatulli, C., & Peluso, A. M. (2014). Context effects on older consumers’ cognitive age: The role of hedonic versus utilitarian goals. Psychology and Marketing, 31(2), 103-114. https://doi.org/10.1002/mar.20679
Gwinner, K., & Stephens, N. (2001). Testing the Implied Mediational Role of Cognitive Age, Psychology&Marketing, 18(10), 1031-1048. https://doi.org/10.1002/mar.1042
Heidenreich, S., Kraemer, T., & Handrich, M. (2016). Satisfied and unwilling: exploring cognitive and situational resistance to innovations. Journal of Business Research, 69(7), 2440–2447. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.014
Henderson, K.V., Goldsmith, R.E., & Flynn, L.R. (1995). Demographic characteristic of subjective age. The Journal of Social Psychology, 135(4), 447-457. https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9712214
Hofmeister-Tóth, Á. & Bauer, A. (1993). A fogyasztói értékrend alakulása. Budapest: BKE Marketing Tanszék, Kutatási jelentés ACE/EVE Projekt.
Hofmeister-Tóth, Á. &Bauer, A. (1995) A magyar marketing vezetők helye a nemzetközi kulturális térképen. Vezetéstudomány, 25(6), 37-44.
Hofmeister-Tóth, Á. (1996). Fogyasztói magatartás. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Hofmeister-Tóth, Á., Neulinger, Á., Kainzbauer, A. & Brück, F. (2005). Kulturális értékek, kulturális dimenziók és kulturális standardok: Empirikus vizsgálat a bécsi és a budapesti menedzserek körében. Vezetéstudomány, 36(2), 2-15.
Hofmeister-Tóth, Á., & Simányi, L. (2006). Cultural Values in Transition. Society and Economy, 28(1), 41-59. https://doi.org/10.1556/SocEc.28.2006.1.
Hofmeister-Tóth, Á., & Neulinger, Á. (2011). Generational differences in consumption patterns in Hungary. International Journal of Economics and Business Research, 3(1),118-130.
Hofmeister-Tóth, Á., Kelemen, K., & Piskóti, M. (2011a). Self- Perceived Age of the Hungarian Consumers. Global Business and Economics Anthology, 2(1), 127-136.
Hofmeister-Tóth, Á., Kelemen, K., & Piskóti, M. (2011b). A kognitív életkor és az 50+ generáció környezettudatos fogyasztói magatartása. Marketing & Management, 45(3), 56-67.
Hofmeister-Tóth, Á. (2016). Fogyasztói értékek, trendek és magatartás: Korreferátum Törőcsik Mária: A fogyasztói magatartás új tendenciái című tanulmányához. Vezetéstudomány, 47(4), Marketingtudományi különszám, 26-29.
Homer, P. M., & Kahle, L. R. (1988). A structural equation test of the value-attitude-behavior hierarchy. Journal of Personality and Social Psychology, 54(4), 638-646. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.4.638
Jászberényi, J. (2008). Az „öregek” nem is léteznek? Az időskorúak ábrázolása a magyarországi televíziós reklámokban. Médiakutató, 9(3), 35-41.
Kahle L. R., Beatty, S. E., & Homer, P. (1986). Alternative Measurement Approaches to Consumer Values: The List of Values (LOV) and Values and PM, Life Style (VALS). Journal of Consumer Research, 13(3), 405-409. https://doi.org/10.1086/209079
Kahle, L. R. (1983, eds). Values and Social Change: Adaptation to Life in America. New York: Praeger.
Kahle, L. R., Rose, G., & Shoham, A. (1999). Findings of OV throughout the world, and other evidence of crossnational consumer psychographics: Introduction. Journal of Euromarketing, 8(1/2), 1-13. https://doi.org/10.1300/J037v08n01_01
Kamakura, W. A., & Mazzon, J. A. (1991). Value Segmentation: A Model for the Measurement of Values and Value Systems. Journal of Consumer Research, 18(2), 208-218. https://doi.org/10.1086/209253
Kastenbaum, R., Derbin, V., Sabatini, P., & Artt S. (1972). The Ages of Me”: Toward Personal and Interpersonal Definitions of Functional Aging. Aging and Human Development, 3(2), 197-211. https://doi.org/10.2190/TUJR-WTXK-866Q-8QU7
Kohlbacher, F., & Cheron, E. (2012). Understanding “silver” consumers through cognitive age, health condition, financial status and personal values: Empirical evidence from the world’s most mature market Japan. Journal of Consumer Behavior, 11(3), 179-188. https://doi.org/10.1002/cb.382
Kohlbacher, F., & Cheron, E. (2010). Segmenting the Silver Market Using Cognitive Age and the List of Values: Empirical Evidence from Japan. European Advances in Consumer Research (EACR) Conference 2010, June 30 - July 3, London.
Kohlbacher, F., Sudbury-Riley, L., & Hofmeister, A. (2011). Challenging the culture-free hypothesis of cognitive age among older consumers: Evidence from a cross-national survey. In Ahluwalia, R., Chartrand, T. L., & Ratner, R. K., (eds), Advances in Consumer Research, 39 (pp. 325-332). Chicago: Association for Consumer Research.
KSH (2017). Ezüstkor 2016. Budapest: KSH.
Lakos, N. (2007). Távolban az ezüstrókák - Az idősödő társadalom a marketingstratégiák átalakítására ösztönöz. Kreatív Online. Retrieved from http://www.kreativ.hu/cikk.php?id=20201,
Lee, J.A., Soutar, G.N., & Louviere, J. (2007). Measuring values using best worst scaling: LOV example. Psychology and Marketing 24(12), 1043-1058. https://doi.org/10.1002/mar.20197
Mathur, A., Sherman, E., Schiffman, L. G. (1998). Opportunities for marketing travel services to newage elderly. The Journal of Services Marketing, 12(4), 265-277. https://doi.org/10.1108/08876049810226946
Mathur, A., Barak, B., Zhang, Y., & Lee, K.S. (2001). Cross-Cultural Proceedure to Assess Reliability and Measurement Invariance. Journal of Applied Measurement, 2(3), 241-255.
Mathur, A., & Moschis, G.P. (2005). Antecedents of Cognitive Age: A Replication and Extension. Psychology & Marketing, 22(12), 969-994. https://doi.org/10.1002/mar.20094
Moschis, G. P., Lee, E., & Mathur, A. (1997). Targeting the mature market: opportunities and challenges. Journal of Consumer Marketing, 14(4), 282-293. https://doi.org/10.1108/07363769710188536
Niemelä-Nyrhinen, J. (2007). Baby Boom Consumers and Technology: Shooting down stereotypes. Journal of Consumer Marketing, 24(5), 305-312. https://doi.org/10.1108/07363760710773120
Peters, G.R. (1971). Self-Conception of the Aged, Age Identification, and Aging. The Gerontologist, 11(4), 69-73. https://doi.org/10.1093/geront/11.4_Part_2.69
Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.
Sas, D. (2010). Nemcsak a húszéveseké a világ (TDKdolgozat). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.
Schafer M.H. & Shippee, T.P. (2010). Age identity, gender, and perception of deline: Does feeling older lead to pessimistic disposition about cognitive aging? The Journal of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 65(1), 91-96. https://doi.org/10.1093/geronb/gbp046
Schiffman, L.G., & Sherman, E. (1991). Value Orientation of New-Age Erderly: The Coming of an Ageless Market. Journal of Business Research, 22(2) 187-194. https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90052-Y
Schiffman, L.G., Sherman, E., & Long, M.M. (2003). Towards a better understanding of interplay of personal values and the internet. Psychology & Marketing, 20(2), 169-186. https://doi.org/10.1002/mar.10066
Simcock, P., & Sudbury, L. (2006). The invisible Majority? Older Models in UK Televison Advertising. International Journal of Advertising, 25(1), 87-106. https://doi.org/10.1080/02650487.2006.11072953
Spinks, W. (2017) The influence of cognitive age versus chronological age on customer satisfaction in the health sector. e-Journal of Social & Behavioural Research in Business, 8(1), 106-113. Retrieved from http://www.ejsbrb.org
Stephens, N. (1991). Cognitive Age: A Useful Concept for Advertising? Journal of Advertising, 20(4), 37-48. https://doi.org/10.1080/00913367.1991.10673353
Sudbury, L. (2004). Subjective Age Perceptions in The UK: An Empirical Study. Quality in Ageing, Policy, Practice and Research, 5(1), 4-13. https://doi.org/10.1108/14717794200400002
Sudbury, L., & Simcock, P. (2009a). Understanding Older Consumers through Cognitive Age and the List of Values: A UK Perspective. Psychology & Marketing, 26(1), 22-38. https://doi.org/10.1002/mar.20260
Sudbury, L. & Simcock, P. (2009b). A multivariate segmentation model of senior consumers. Journal of Consumer Marketing, 26(4), 251-262. https://doi.org/10.1108/07363760910965855
Sudbury, L., & Simcock, P. (2010). To Use or Not to Use? Age Based Sales Promotions and the Older Consumer. In Enhancing Knowledge Development in Marketing (pp. 88-89). Chicago: American Marketing Association.
Sudbury-Riley, L., Kohlbacher, F., & Hofmeister, A. (2011). Using Self-perceived Age and the List of Values to Study Older Consumer in Four Nations. In Ahluwalia, R., Chartrand, T. L. & Ratner. R. K. (eds.), Advances in Consumer Research, 39 (pp. 341-346). Chicago: Association for Consumer Research.
Sudbury-Riley, L., Kohlbacher, F., & Hofmeister, A. (2015). Baby Boomers of different nations Identifying horizontal international segments based on selfperceived age. International Marketing Review, 32(3-4), 245-278.
Törőcsik, M. (2016). A fogyasztói magatartás új tendenciái. Vezetéstudomány, 47(4), Marketingtudományi különszám,19-25.
Törőcsik M. (2003). Fogyasztói magatartás – Trendek. Budapest: KJK.
United Nations (2011). World Population Prospects The 2010 Revision. New York: UN.
Van Auken, S., & Barry, T. E. (2009). Assessing the nomological validity of a cognitive age segmentation of Japanese seniors. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 21(3), 315-328. https://doi.org/10.1108/13555850910973810
Van Auken, S., Barry, T. E., & Bagozzi, R. P. (2006). A Cross-Country Construct Validation of Cognitive Age. Journal of the Academy of Marketing Science, 20(10), 1-17. https://doi.org/10.1177/0092070304270996
Ward, R. A. (1977). The Impact of Subjective Age and Stigma on Older Persons. Journal of Gerontology, 32(2), 227-232. https://doi.org/10.1093/geronj/32.2.227
Westerhof, G. J., Whitbourne, S.K. & Freeman, G. P. (2012). The aging self in a cultural context: Identity processes, perceptions of aging and self-esteem in the United States and the Netherlands. The Journal of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 67(1), 52-60. https://doi. org/10.1093/geronb/gbr075
Williams, A., Ylänne, V., Wadleigh, P. M., & Chen, C. H. (2010). Portrayals of Older Adults in UK Magazine Advertisements: Relevance of target audience. Communications, 35(1), 1-27. https://doi.org/10.1515/comm.2010.001
Wilkes. R. E. (1992). A structural modeling approach to the measurement and meaning of cognitive age. Journal of Consumer Research, 19, 292-301. https://doi.org/10.1086/209303
Zniva, R. & Weitz, W. (2016) It’s not how old you are but how you are old: A review on aging and consumer behaviour. Management Review Quarterly, 66, 267-297. https://doi.org/10.1007/s11301-016-0121-z
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.