Professzionalizációs érettség a hazai családi vállalatok körében

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.05.03

Kulcsszavak:

családi vállalatok, professzionalizáció, főkomponens-elemzés, professzionalizációs érettség

Absztrakt

A családi vállalati professzionalizáció fogalmának operacionalizálására nemzetközi és hazai cikkek egyaránt tettek kísérletet, azonban számos tanulmány adós maradt a professzionalizáció indikátorok szintjén történő azonosításával. Jelen tanulmány bemutatja a családi vállalkozások professzionalizálódásának aldimenziókra bontását főkomponens-elemzéssel, és felállít a professzionalizációs érettségi szintjükre vonatkozó elméletet. A kutatáshoz a szerzők a Corvinus Családi Vállalatok Központ adatbázisán végeztek elemzést, melyet 2024 márciusa és áprilisa között kérdőíves lekérdezés segítségével alkottak meg. A kutatás a professzionalizációt négy fő aldimenzió mentén azonosította és annak 21 elemét tárta fel. Az empirikus eredmények rámutatnak arra, hogy a hazai családi nagyvállalatok már egy relatív magas professzionalizációs szinttel rendelkeznek, míg a kis- és közepes méretű vállalatok a legnagyobb fejlődést a stratégai tervezés kapcsán, valamint a család és az üzlet kapcsolatának dimenziójában érhetik el.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Soma Kárpáti, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi adjunktus

Borbála Szüle, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Attila Wieszt, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi adjunktus

György Drótos, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Arteaga, R., & Menéndez-Requejo, S. (2017). Family Constitution and Business Performance: Moderating Factors. Family Business Review, 30(4), 320-338. https://doi.org/10.1177/0894486517732438

Bogdány, E., Szépfalvi, A., & Balogh, Á. (2019). Hogyan tovább családi vállalkozások? – Családi vállalkozások utódlási jellemzői és nehézségei. Vezetéstudomány, 50(2), 72-85. https://doi.org/10.14267/ VEZTUD.2019.02.06

Camfield, C., & Franco, M. (2019). Professionalisation of the Family Firm and Its Relationship with Personal Values. The Journal of Entrepreneurship, 28(1), 144-288. https://doi.org/10.1177/0971355718810291

Cattaneo, C. & Bassani, G. (2020). Professionalization and Managerialization in Family Firms: A Still Open Issue. In Leotta, A. (Eds.), Management Controlling and Governance of Family Businesses: Contributions to Management Science (pp. 29-49). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47741-7_3

Chang, S.J., & Shim, J. (2015). When does transitioning from family to professional management improve firm performance? Strategic Management Journal, 36(9), 1297-1316. https://doi.org/10.1002/smj.2289

Christmann, A., & Van Aelst, S. (2006). Robust estimation of Cronbach’s alpha. Journal of Multivariate Analysis, 97(7), 1660-1674. https://doi.org/10.1016/j.jmva.2005.05.012

Chua, J.H., Chrisman, J.J., & Bergiel, E.B. (2009). An Agency Theoretic Analysis of the Professionalized Family Firm. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 355-372. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00294.x

Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

De Kok, J.M.P., Uhlaner, L.M., & Thurik, A.R. (2006). Pro-fessional HRM Practices in Family Owned‐Managed Enterprises. Journal of Small Business Management, 44(3), 441-460. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2006.00181.x

de Leeuw, J. (2006). Principal component analysis of binary data by iterated singular value decomposition. Computational Statistics & Data Analysis, 50(1), 21-39. https://doi.org/10.1016/j.csda.2004.07.010

Dekker, J.C., Lybaert, N., Steijvers, T., Depaire, B., & Mercken, R. (2013). Family Firm Types Based on the Professionalization Construct: Exploratory Research. Family Business Review, 26(1), 81-99. https://doi.org/10.1177/0894486512445614

Dekker, J., Lybaert, N., Steijvers, T., & Depaire, B. (2015). The effect of family business professionalization as a multidimensional construct on firm performance. Journal of Small Business Management, 53(2), 516-538. https://doi.org/10.1111/jsbm.12082

Deng, L. & Chan, W. (2017). Testing the difference between reliability coefficients alpha and omega. Educational and Psychological Measurement, 77(2), 185-203. https://doi.org/10.1177/0013164416658325

Dyer, W.J. (1989). Integrating Professional Management into a Family Owned Business. Family Business Review, 2(3), 221-236. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1989.00221.x

Fabel, O., Mináriková, D., & Hopp, C. (2022). Differences and similarities in executive hiring decisions of family and nonfamily firms. Journal of Family Business Strategy, 13(2), 1-15. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2021.100481

Fang, H., Memili, E., Chrisman, J.J., & Welsh, D.H. (2012). Family Firm’s Professionalization: Institutional Theory and Resource-Based View Perspectives. Small Business Institute Journal, 8(2), 12-34.

Fellman, S. (2013). Managing Professionalization in Family Business – Transforming Strategies for Managerial Succession and Recruitment in Family Firms in the Twentieth Century in The Endurance of Family Businesses a Global Overview. In Fernandez Perez, P., & Colli, A. (Eds.), The Endurance of Family Businesses: A Global Overview (pp. 248-282). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139794848.015

Felsmann, B., Ferincz, A., & Kárpáti, Z. (2022). Erőforrások és képességek a vállalati versenyképesség tükrében: Egy empirikus vizsgálat tanulságai. Vezetéstudomány, 53(4), 2–16. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.04.01

Flamholtz, E.G., & Randle, Y. (2007). Growing Pain - Transitioning from an Entrepreneurship to a Professionally Managed Firm. Jossey-Bass.

Heidrich, B., & Vajdovich, N. (2021). Quo vadis? – A családi vállalkozások összetett célrendszerének elemzése. Vezetéstudomány, 52(11), 13–27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.02

Gersick, K.E., & Feliu, N. (2014). Governing the family enterprise: Practices, performance, and research. In The SAGE handbook of family business (pp. 196-225). SAGE Publication. https://doi.org/10.4135/9781446247556.n11

Gnan, L., Montemerlo, D., & Huse, M. (2013). Governance Systems in Family SMEs: The Substitution Effects between Family Councils and Corporate Governance Mechanisms. Journal of Small Business Management, 53(2), 355–381. https://doi.org/10.1111/jsbm.12070

Gomez-Mejia, L.R., Cruz, C., Berrone, P., & De Castro, J. (2011). The Bind that Ties: Socioemotional Wealth Preservation in Family Firms. The Academy of Management Annals, 5(1), 653–707. https://doi.org/10.5465/19416520.2011.593320

Kaehr Serra, C, & Thiel, J. (2019). Professionalizing entrepreneurial firms: Managing the challenges and outcomes of founder-CEO succession. Strategic Entrepreneurship Journal, 13, 379–409. https://doi.org/10.1002/sej.1329

Kárász, J.T., Nagybányai Nagy, O., Széll, K., & Takács, Sz. (2022). Cronbach-alfa: vele vagy nélküle? Magyar Pszichológiai Szemle, 77(1), 81–98. https://doi.org/10.1556/0016.2022.00004

Kárpáti, Z. (2021). Családi vállalatok professzionalizálódása – Szisztematikus szakirodalmi áttekintés. Vezetéstudomány, 52(3), 53–65. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.03.05

Kárpáti, Z. & Drótos, G. (2023). Hogyan professzionalizáljuk a vállalkozásunkat? Egy longitudinális esettanulmány tapasztalatai egy hazai közepes méretű családi vállalkozás példáján keresztül. Vezetéstudomány, 54(2), 53–67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.05

Kárpáti, Z., & Ferincz, A. (2024). A professzionalizáció szerepe a hazai közepes méretű családi vállalatok versenyképességében. Vezetéstudomány, 55(3), 2–13. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.03.01

Kárpáti, Z., Ferincz, A., & Felsmann, B. (2024). Relationship between different resource and capability configurations and competitiveness – comparative study of Hungarian family and nonfamily firms. Journal of Family Business Management, 14(4), 781-801. https://doi.org/10.1108/JFBM-08-2023-0145

Kline, R.B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th edition). The Guilford Press. Központi Statisztikai Hivatal. (2024). A vállalkozások teljesítménymutatói kis- és középvállalkozási kategória szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/gsz/hu/gsz0018.html

Li, X., & Dubes, R.C. (1989). A probabilistic measure of similarity for binary data in pattern recognition. Pattern Recognition, 22(4), 397-409. https://doi.org/10.1016/0031-3203(89)90049-6

Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R.E. (2019). Multivariate Data Analysis (8th edition). Cengage Learning.

Hall, A. & Nordqvist, M. (2008). Professional Management in Family Businesses: Toward an Extended Understanding. Family Business Review, 21(1), 51-69. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00109.x

Hiebl, M.R., & Mayrleitner, B. (2019). Professionalization of management accounting in family firms: the impact of family membersfamily members. Review of Managerial Science, 13(5), 1037-1068. https://doi.org/10.1007/s11846-017-0274-8

Le Breton-Miller, I., & Miller, D. (2006). Why Do Some Family Businesses Out-Compete? Governance, Long- Term Orientations, and Sustainable Capability. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(6), 731-746. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2006.00147.x

Madison, K., Daspit, J.J., Turner, K., & Kellermans, F.W. (2018). Family firm human resource practices: Investigating the effects of professionalization and bifurcation bias on performance. Journal of Business Research, 84, 327-336. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.06.021

Michiels, A., Uhlaner, L., & Dekker, J. (2017). The effect of family business professionalization on dividend payout. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(4), 971-990. https://www.doi.org/10.1108/JSBED-01-2017-0023

Nagy, A.Sz., & Tobak, J. (2017). Családi vállalkozások vezetési és utódlási kérdései. TAYLOR, 9(2), 188-96. https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/13116

Németh, K., & Németh, S. (2018). Professzionalizálódó családi vállalkozások Magyarországon. Prosperitas, 5(3), 24–47. https://doi.org/10.31570/prosp_2018_03_2

Noguchi, K., Abel, R.S., Marmolejo-Ramos, F., & Konietschke, F. (2020). Nonparametric multiple comparisons. Behavior Research Methods, 52, 489–502. https://doi.org/10.3758/s13428-019-01247-9

Nordqvist, M., Wennberg, K., Bau, M., & Hellerstedt, K. (2013). An entrepreneurial process perspective on succession in family firms. Small Business Economics, 40(4), 1087-1122. https://doi.org/10.1007/s11187-012-9466-4.

Noszkay, E. (2017). Tapasztalatok a családi vállalkozások átörökítésének dilemmái kapcsán. Vezetéstudomány, 48(6-7), 64-72. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.06.08

Ortiz, J., & Gargallo-Castel, A. (2024). Innovation and firm performance: influence of ownership and professionalization. Economics of Innovation and New Technology, 1-23. https://doi.org/10.1080/10438599.2024.2353296

Polat, G. (2021). Advancing the multidimensional approach to family business professionalization. Journal of Family Business Management, 11(4), 555-571. https://doi.org/10.1108/JFBM-03-2020-0020

Polat, G., & Benligiray, S. (2022). The impact of family business professionalization on financial performance: a multidimensional approach. Journal of Small Business and Enterprise Development, 29(7), 1149-1175. https://doi.org/10.1108/JSBED-11-2021-0437

Sallay, V., Wieszt, A., Varga, Sz., & Martos, T. (2024). Balancing identity, construction, and rules: Family relationship negotiations during first-generation succession in family businesses. Journal of Business Research, 174, 1-20, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114483.

Sharma, P. (2004). An overview of the field of family business studies: current status and directions for the future. Family Business Review, 17(1), 1-36. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.2004.00001.x

Sharma, P., Chrisman, J. J., Pablo, A. L., & Chua, J. H. (2001). Determinants of initial satisfaction with the succession process in family firms: A conceptual model. Entrepreneurship Theory and Practice, 25(3), 17- 35. https://doi.org/10.1177/104225870102500302

Songini, L. (2006). The professionalization of family firms: theory and practice. In P.Z. Poutziouris, K.X. Smyrnios, & S.B. Klein (Eds.), Handbook of Research on Family Business (pp. 269-297). Edward Elgar Publishing Limited. https://doi.org/10.4337/9781847204394.00026

Songini, L., Armenia, S., Morelli, C., & Pompei, A. (2024). Managerialization, professionalization and firm performance in family business: A Systems Thinking perspective. Systems Research and Behavioral Science, 41(1), 100-118. https://doi.org/10.1002/sres.2935

Stewart, A., & Hitt, M.A. (2012). Why can’t a family business be more like a nonfamily business? Modes of professionalization in family firms. Family Business Review, 25(1), 58-86. https://doi.org/10.1177/0894486511421665

Suess, J. (2014). Family governance – Literature review and the development of a conceptual model. Journal of Family Business Strategy, 5(2), 138-155. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2014.02.001

Szüle, B. (2017). Comparison of goodness measures for linear factor structures. Hungarian Statistical Review, Special number 2, 147-163. https://doi.org/10.20311/stat2017.k21.en147

Vajda, É., Wieszt, A., & Anand, A. (2024). Fair play in family firms: examining the perceived justice of performance management systems. Journal of Family Business Management, 14(6), 1065-1083. https://doi.org/10.1108/JFBM-05-2024-0094

Vajdovich, N., Heidrich, B., Németh, S., & Németh, K. (2022). From here to eternity: An empirical analysis of the goal system of family wineries. Entrepreneurial Business and Economics Review, 10(4), 155-179. https://doi.org/10.15678/EBER.2022.100410

Vargha, A. (2002). Független minták összehasonlítása új rangsorolásos eljárásokkal. Statisztikai Szemle, 80(4), 328-353.

Waldkirch, M., Melin, L., & Nordqvist, M. (2017). When the cure turns counterproductive: Parallel professionalization in family firms. Academy of Management Proceedings, 1. https://doi.org/10.5465/ambpp.2017.50

Waldkirch, M. (2020). Non-family CEOs in family firms: Spotting gaps and challenging assumptions for a future research agenda. Journal of Family Business Strategy, 11(1), 100305. https://www.doi.org/ 10.1016/j.jfbs.2019.100305

Warrick, D.D. (2017). What leaders need to know about organizational culture. Business Horizons, 60(3), 395- 404. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.01.011

Wieszt, A., Martos, T., Sallay, V., Varga, Sz., & Vékás, P. (2021). Családi vállalatok utódlása Magyarországon (Kutatási jelentés). Budapesti Corvinus Egyetem. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/7092/1/ResearchReport_hu.pdf

Zimmerman, D.W. (2006). Two separate effects of variance heterogeneity on the validity and power of significance tests of location. Statistical Methodology, 3(4), 351-374. https://doi.org/10.1016/j.stamet.2005.10.002

Zhang, J., & Ma, H. (2009). Adoption of professional management in Chinese family business: A multilevel analysis of impetuses and impediments. Asia Pacific Journal of Management, 26(1), 119-139. https://doi.org/10.1007/s10490-008-9099-y

Downloads

Megjelent

2025-05-15

Hogyan kell idézni

Kárpáti, S., Szüle, B., Wieszt, A., & Drótos, G. (2025). Professzionalizációs érettség a hazai családi vállalatok körében. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(5), 25–40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.05.03

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok