Az exportaktivitás és a családi jelleg hatása a KKV-k innovativitására
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.09.03Kulcsszavak:
innováció, családi vállalkozás, export, KKV, kis- és középvállalkozásAbsztrakt
A családi vállalkozások az üzleti vállalkozások egyik legrégebbi, mindmáig domináns szervezeti formái, innovációs tevékenységük kutatása mégis csupán egy felfutóban levő terület, különösen a kelet-közép-európai régióban. A szerzők munkájuk során a magyarországi kis- és középvállalkozások 2017-es (n=382), 2020-as (n=501), illetve 2022-es (n=506) reprezentatív mintáján statisztikai eszközökkel vizsgálják a vállalkozások családi jellege, innovációs tevékenysége, valamint export aktivitása közötti kapcsolatot. Eredményeik alapján az exportáló magyarországi kis- és közepes vállalkozások (KKV-k) innovációs aktivitása jelentősebb, mint a nem exportálóké. A családi jelleg és az innovációs tevékenység ugyanakkor egymástól függetlennek tekinthető, míg a családi jelleg és az exporttevékenység közötti kapcsolat a három vizsgált évben nem egyöntetű. A kutatás egyik legfőbb korlátjaként emelhető ki, hogy a 2020-as lekérdezés a vonatkozó év májusának második felében, a COVID-19 pandémia első hulláma alatt, a 2022-es pedig az orosz-ukrán háború jelentette sokkhatást követően valósult meg, így a válaszadókat befolyásolhatta a külső környezet kiszámíthatatlansága.
Letöltések
Hivatkozások
Akram, M.U., Ghosh, K., & Sharma, D. (2021). A systematic review of innovation in family firms and future research agenda. International Journal of Emerging Markets, 17(7), 1759–1792. https://doi.org/10.1108/IJOEM-06-2021-0936
Alayo, M., Iturralde, T., & Maseda, A. (2021). Innovation and internationalization in family SMEs: Analyzing the role of family involvement. European Journal of Innovation Management, 25(2), 454–478. https://doi.org/10.1108/EJIM-07-2020-0302
Annus I., Bándi G., Borsi B., Hollóné Kacsó E., Katona J., Lengyel B., Papanek G., Perényi Á., Szarka E., & Szegner E. (2006). Innováció menedzsment kézikönyv. Magyar Innovációs Szövetség.
Arató, B., Csákné Filep, J., & Radácsi, L. (2020). Családi vállalkozások jogi környezete. JURA, 26(4), 5–25. https://jura.ajk.pte.hu/JURA_2020_4.pdf
Basco, R. (2013). The family’s effect on family firm performance: A model testing the demographic and essence approaches. Journal of Family Business Strategy, 4(1), 42–66. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2012.12.003
Braga, V., Correia, A., Braga, A., & Lemos, S. (2017). The innovation and internationalisation processes of family businesses. Review of International Business and Strategy, 27(2), 231–247. https://doi.org/10.1108/RIBS-01-2017-0005
Calabrò, A., Vecchiarini, M., Gast, J., Campopiano, G., De Massis, A., & Kraus, S. (2019). Innovation in Family Firms: A Systematic Literature Review and Guidance for Future Research. International Journal of Management Reviews, 21(3), 317–355. https://doi.org/10.1111/ijmr.12192
Commission Recommendation of 6 May 2003 Concerning the Definition of Micro, Small and Medium-Sized Enterprises (Text with EEA Relevance) (Notified under Document Number C(2003) 1422), Pub. L. No. 2003/361/EC (2003). http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj/eng
Csákné Filep J., Kása R., & Radácsi L. (2018). Családivállalat- kormányzás – a nemzetközi szakirodalom kategorizálása a három kör modell tükrében. Vezetéstudomány, 49(9), 46-56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.04
Csákné Filep J., & Radácsi L. (2020). Magyar mikro- és kisvállalkozások családivállalat-kormányzásának specialitásai. Vezetéstudomány, 51(12), 45-59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.04
Csákné Filep, J., & Radácsi, L. (2021). Családivállalkozás- kutatás longitudinális megközelítésben. Egy célzott szakirodalom-kutatás eredményei. Közgazdasági Szemle, 68(2021 Special issue), 108–125. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.k.108
De Massis, A., Audretsch, D., Uhlaner, L., & Kammerlander, N. (2018). Innovation with Limited Resources: Management Lessons from the German Mittelstand. Journal of Product Innovation Management, 35(1), 125–146. https://doi.org/10.1111/jpim.12373
De Massis, A., Frattini, F., & Lichtenthaler, U. (2013). Research on Technological Innovation in Family Firms: Present Debates and Future Directions. Family Business Review, 26(1), 10–31. https://doi.org/10.1177/0894486512466258
Demeter, K., Qerimi, D., Losonci, D., & Keresztély, T. (2023). Key drivers of business process innovation: The role of strategic focuses and product innovation. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 54(11), 15-27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.11.02
Deutsch N. (2006). Innovációk a fenntarthatóság szolgálatában: A biomassza mint fenntartható rendszerinnováció. Vezetéstudomány, 37(7–8), 50-56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2006.07.06
Directorate-General for Research and Innovation (European Commission), Hollanders, H., Es-Sadki, N., & Khalilova, A. (2022). European Innovation Scoreboard 2022. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/309907
Drótos, G., Wieszt, A., Meretei, B., & Vajda, É. (2019). Családi vállalkozások Magyarországon: Kutatási jelentés a 2017-18-as magyar családi vállalkozási felmérésről [Kutatási jelentés]. Corvinus – Center of Family Business. http://magyarvallalatok2030.hu/wp-content/uploads/2019/04/kutata%CC%81s_2018_CFB_PRESS.pdf
EFB. (n.d.). About European Family Businesses. European Family. https://europeanfamilybusinesses.eu/about-european-family-businesses/
European Commission DG-ENTR. (2009). Final report of the expert group—Overview of family-business-relevant issues: Research, networks, policy measures and existing studies. https://ec.europa.eu/docsroom/documents/10388/attachments/1/translations
Fernandez, Z., & Nieto, M.J. (2005). Internationalization Strategy of Small and Medium-Sized Family Businesses: Some Influential Factors. SSRN Scholarly Paper 1507554. https://papers.ssrn.com/abstract=1507554
Freixanet, J., Monreal, J., & Sánchez-Marín, G. (2020). Family firms’ selective learning-by-exporting: Product vs process innovation and the role of technological capabilities. Multinational Business Review, 29(2), 210–236. https://doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0011
Gomez-Mejia, L. R., Larraza-Kintana, M., & Makri, M. (2003). The Determinants of Executive Compensation in Family-Controlled Public Corporations. Academy of Management Journal, 46(2), 226–237. https://doi.org/10.5465/30040616
Gomez-Mejia, L. R., Makri, M., & Kintana, M. L. (2010). Diversification Decisions in Family-Controlled Firms. Journal of Management Studies, 47(2), 223–252. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00889.x
Habbershon, T.G., & Williams, M.L. (1999). A Resource-Based Framework for Assessing the Strategic Advantages of Family Firms. Family Business Review, 12(1), 1–25. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1999.00001.x
Hágen I., & Holló E. (2017). A hazai KKV–k helyzete, a versenyképesség, innováció és controlling tükrében. Controller Info, 5(1), 41–48. https://doi.org/10.24387/CI.2017.1.7
Heidrich B., & Vajdovich N. (2021). Quo vadis? – A családi vállalkozások összetett célrendszerének elemzése. Vezetéstudomány, 52(11), 13-27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.02
Hillebrand, S., Teichert, T., & Steeger, J. (2020). Innovation in Family Firms: An Agency and Resource-Based Lens on Contingencies of Generation and Management Diversity. British Journal of Management, 31(4), 792–810. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12375
Huszák L., Kazai Á.S., & Andó M. (2022). IT és műszaki tudományok a hazai innováció élvonalában: A vállalatok kutatás-fejlesztési tevékenységének minősítése 2012-2021 között és a minősítés elmulasztásának veszélyei. Vezetéstudomány, 53(10), 41-55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.04
Kállay, L., & Szabó, K. (2023). A családi gazdasági társaságok azonosítása és fő teljesítménymutatóinak összehasonlító elemzése Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 70(10), 11008–11130. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.10.1108
Kammerlander, N., Dessì, C., Bird, M., Floris, M., & Murru, A. (2015). The Impact of Shared Stories on Family Firm Innovation: A Multicase Study. Family Business Review, 28(4), 332–354. https://doi.org/10.1177/0894486515607777
Kárpáti Z., & Drótos G. (2023). Hogyan professzionalizáljuk a vállalkozásunkat? Egy longitudinális esettanulmány tapasztalatai egy hazai közepes méretű családi vállalkozás példáján keresztül. Vezetéstudomány, 54(2), 53-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.05
Kása, R., Radácsi, L., & Csákné Filep, J. (2019). Családi vállalkozások definíciós operacionalizálása és hazai arányuk becslése a KKV-szektoron belül. Statisztikai Szemle, 97(2), 146–174. https://doi.org/10.20311/stat2019.2.hu0146
Kelley, D., Gartner, W.B., & Allen, M. (2020). Global Entrepreneurship Monitor Family Business Report. Babson Park: Babson College Press. https://www.gemconsortium.org/report/20192020-global-entrepreneurship-monitor-gem-family-entrepreneurship-report-2
Kiss J. (2021). Milyen tényezők akadályozzák Magyarországon a közép- és nagyvállalati innovációt? Vezetéstudomány, 52(11), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.01
Li, Z., & Daspit, J.J. (2016). Understanding family firm innovation heterogeneity: A typology of family governance and socioemotional wealth intentions. Journal of Family Business Management, 6(2), 103–121. https://doi.org/10.1108/JFBM-02-2015-0010
Lukovszki, L., Rideg, A., & Sipos, N. (2020). Resource- based view of innovation activity in SMEs: An empirical analysis based on the global competitiveness project. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 513–541. https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0018
Makó C., Illéssy M., & Heidrich B. (2020). Az innovációs és tanulási képesség egyenlőtlenségei: A magyar KKV-k nemzetközi összehasonlításban. Külgazdaság, 64(11–12), 3–32. https://doi.org/10.47630/KULG.2020.64.11-12.3
Mallinguh, E., & Zéman, Z. (2020). Map of the existing research on business innovation, funding, and policy framework. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.7341/20201626
Málovics, É., & Farkas, G. (2016). A „családiság” tényező vizsgálata grounded theory módszerrel: Egy kis családi vállalkozás esetpéldája. In: Térségek versenyképessége, intelligens szakosodása és újraiparosodása. (pp 370–384). JATEPress. https://publicatio.bibl.u-szeged.hu/11551/
Mandl, I. (2008). Overview of Family Business Relevant Issues Contract No. 30-CE-0164021/00-51 Final Report. Austrian Institute for SME Research. https://ec.europa.eu/docsroom/documents/10389/attachments/1/translations/en/renditions/native
Miller, D., & Le Breton–Miller, I. (2014a). Deconstructing Socioemotional Wealth. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(4), 713–720. https://doi.org/10.1111/etap.12111
Miller, D., & Le Breton–Miller, I. (2014b). Deconstructing Socioemotional Wealth. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(4), 713–720. https://doi.org/10.1111/etap.12111
Mosolygó-Kiss, Á., Csákné Filep, J., & Heidrich, B. (2018). Do first swallows make a summer? On the readiness and maturity of successors of family businesses in Hungary (Working Paper 6; Budapest LAB Working Paper Series). https://budapestlab.hu/wp-content/uploads/2019/02/WP-6-2018-1_zart.pdf
Mosolygó-Kiss Á., Heidrich B., & Chandler N. (2022). Apám nehéz álmot ígér? A társas-érzelmi vagyon prioritásainak változása a generációváltó családi vállalkozásokban. Vezetéstudomány, 53(8–9), 115-129. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.09
OECD/Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. OECD Publishing / Eurostat. https://nkfih.gov.hu/download.php?docID=3068
Ónodi A., & Répáczki R. (2022). A menedzsment szerepe az innovatív vállalatok sikerében. Vezetéstudomány, 53(10), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.01
Pukall, T.J., & Calabrò, A. (2014). The Internationalization of Family Firms: A Critical Review and Integrative Model. Family Business Review, 27(2), 103–125. https://doi.org/10.1177/0894486513491423
Rideg, A., Lukovszki, L., Varga, A.R., & Sipos, N. (2022). A magyar családi mikro-, kis- és középvállalatok erőforrásai és képességei. Közgazdasági Szemle, 69(6), 739–757. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.6.739
Rideg, A., Sipos, N., Lukovszki, L., & Varga, A.R. (2023). A magyar családi mikro-, kis- és középvállalatok erőforrás- és képességkonfigurációi. Közgazdasági Szemle, 70(12), 1389–1413. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.12.1389
Sallay V., Wieszt A., & Martos T. (2023). A kapcsolatok szabályozási folyamatainak szerepe a családi vállalkozások utódlása során: Egy kvalitatív kutatás tapasztalatai. Vezetéstudomány, 54(1), 27-37. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.01.03
Sánchez-Marín, G., Pemartín, M., & Monreal-Pérez, J. (2020). The influence of family involvement and generational stage on learning-by-exporting among family firms. Review of Managerial Science, 14(1), 311–334. https://doi.org/10.1007/s11846-019-00350-7
Schulze, W.S., Lubatkin, M.H., & Dino, R.N. (2003). Toward a theory of agency and altruism in family firms. Journal of Business Venturing, 18(4), 473–490. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00054-5
Schumpeter, J.A. (1980). A gazdasági fejlődés elmélete: Vizsgálódás a vállalkozói profilról, a tőkéről, a hitelről, a kamatról és a konjunktúraciklusról. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Sharma, P., & Sharma, S. (2011). Drivers of Proactive Environmental Strategy in Family Firms. Business Ethics Quarterly, 21(2), 309–334. https://doi.org/10.5840/beq201121218
Soluk, J., & Kammerlander, N. (2020). Digitale Transformation und Künstliche Intelligenz in Familienunternehmen. In T. Kollmann (Ed.), Handbuch Digitale Wirtschaft (pp. 1–17). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17345-6_94-1
Soluk, J., & Kammerlander, N. (2021). Digital transformation in family-owned Mittelstand firms: A dynamic capabilities perspective. European Journal of Information Systems, 30(6), 676–711. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1857666
Surdej, A. (2016). What Determines the Innovativeness of Polish Family Firms? Empirical Results and Theoretical Puzzles. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 47(11), 38–45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.11.05
Szombathelyi, M., & Kézai, P.K. (2018). Családi vállalkozások – generációk és dilemmák. Prosperitas, 5(3). https://doi.org/10.31570/Prosp_2018_03_3
Urbaníková, M., Štubňová, M., Papcunová, V., & Hudáková, J. (2020). Analysis of Innovation Activities of Slovak Small and Medium-Sized Family Businesses. Administrative Sciences, 10(4), Article 4. https://doi.org/10.3390/admsci10040080
Varga, A. R., Sipos, N., Rideg, A., & Lukovszki, L. (2024). The comparison of RBV-based competitiveness of Hungarian family-owned and non-family-owned SMEs. Competitiveness Review: An International Business Journal, ahead-of-print(ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/CR-02-2023-0017
Veider, V., & Matzler, K. (2016). The ability and willingness of family-controlled firms to arrive at organizational ambidexterity. Journal of Family Business Strategy, 7(2), 105–116. https://ideas.repec.org/a/eee/fambus/v7y2016i2p105-116.html
Wieszt A. (2020). „Fontos, hogy mi családi cég vagyunk?” – családi vállalkozási identitás és teljesítmény. Vezetéstudomány, 51(2), 60-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.05
Wieszt A., & Drótos G. (2018). Családi vállalkozások Magyarországon. In Kolosi T. & Tóth I. G. (Eds.), Társadalmi Riport (pp. 233–247). TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. https://doi.org/10.61501/TRIP.2018.13
Wiseman, R. M., & Gomez-Mejia, L. R. (1998a). A Behavioral Agency Model of Managerial Risk Taking. The Academy of Management Review, 23(1), 133–153. https://doi.org/10.2307/259103
Wiseman, R. M., & Gomez-Mejia, L. R. (1998b). A Behavioral Agency Model of Managerial Risk Taking. The Academy of Management Review, 23(1), 133–153. https://doi.org/10.2307/259103
Zahra, S. A. (2003). International expansion of U.S. manufacturing family businesses: The effect of ownership and involvement. Journal of Business Venturing, 18(4), 495–512. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00057-0
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.