A piramis csúcsa?

Esettanulmányokra épülő oktatás és a nemzetközi versenyek

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.02.02

Keywords:

case method, case competition, decision making, talent management, business and management, undergraduate international case competitions

Abstract

Case-based education as part of business and management education was introduced by delivering management best practices to first graduate then undergraduate business students in the United States. Case solving today is a wide-spread educational method in business schools around the world. One of the method’s main advantages is that it simultaneously develops students’ skills in three areas: the application of knowledge in real-world business situations; the ability to perceive business context and connect it with theoretical knowledge; and the development of problem solving and related presentation skills. International academic-based case competitions showcase student performance and signal the quality of their educational background. The Corvinus Business School at the Corvinus University of Budapest (CUB) adopted the US-based business schools case-based education in the 1990s, and since then it has attended international business competitions. This purpose of this paper is to provide a systemic overview of a case-based business and management education, its adaptation for bachelor level programmes and international case competitions in Hungary. The aim is to orient and facilitate further research in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zsolt Ábrahám, Corvinus University of Budapest

PhD student

Erzsébet Czakó, Corvinus University of Budapest

Full Professor

Miklós Kozma, Corvinus University of Budapest

Associate Professor

References

Ábrahám, Zs. (2018). Az esettanulmány-módszer alkalmazása a biztosítási szektor ismertségének növelése érdekében. Biztosítás és Kockázat, 5(3), 76–91. https://doi.org/10.18530/BK.2018.3.76

Ábrahám, Zs. (2018b). Mit adnak nekünk az esettanulmányok? Az esettanulmány-módszer áttekintése. Műhelytanulmányok Vállalatgazdaságtan Intézet. 2018. augusztus. Budapest: BCE. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3639/1/Abraham_169.pdf

Ábrahám, Zs., Csomor, P., Toma, F. & Domokos, K. (2018). Esetverseny riport. 2017/18-as tanév. Budapest: Case Solvers.

Ábrahám, Z., Czakó, E., Kozma, M., Socker, M. & Matyusz, Zs. (2019). Advisors’ World Café. Summary of findings. Central European Case Competition 2019. március 17 – 23. Budapest.

András, K. & Czakó, E. (2003). A vállalatgazdaságtan oktatás. In Czakó E. (Eds.), 15 évesek lettünk... (pp. 26-28). Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Vállalatgazdaságtan Tanszék.

Argyris, C. (1980). Some Limitations of the Case Method: Experiences in a Management Development Program. Academy of Management Review, 5(2), 291–298. https://doi.org/10.5465/amr.1980.4288765

Bakacsi, Gy. & Czakó, E. (2003). Az esettanulmányos versenyek – nemzetközi és hazai áttekintés (Kézirat). Budapest.

Bartee, E. M. (1973). A Holistic View of Problem Solving. Management Science, 20(4-part-i), 439–448. https://doi.org/10.1287/mnsc.20.4.439

Booth, C. (2000). The Use of the Case Method in Large and Diverse Undergraduate Business Programmes: Problems and Issues. The International Journal of Management Education, 1(1), 62–75. https://doi.org/10.3794/ijme.11.f

Buzady, Z. (2017). Resolving the Magic Cube of Effective Case Teaching. In Latusek, D. (ed.), Case Studies as a Teaching Tool in Management Education (pp. 79–103). Hershey: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-0770-3.ch005

Chikán, A. (1991). Vállalatgazdaságtan. Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem – Aula Kiadó. (További átdolgozott, bővített kiadások: 1992, 1997, 2003, 2008)

Chikán, A. (2003). Tanszék alakul. In Czakó E. (Eds.), 15 évesek lettünk...(pp. 9-10). Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Vállalatgazdaságtan Tanszék.

Chikán, A. (2017). Vállalatgazdaságtan (5. átdolgozott, bővített kiadás). Budapest: Vállalatgazdasági Tudományos és Oktatási Alapítvány – Budapesti Corvinus Egyetem.

Chikán, A., & Czakó, E. (2018). Az üzleti vállalkozás társadalmi tevékenység: avagy Kornai János munkássága és a Vállalatgazdaságtan. Közgazdaság, 13(1). 91-98.

Christensen, C. M., & Carlile, P. R. (2009). Course Research: Using the Case Method to Build and Teach Management Theory. Academy of Management Learning & Education, 8(2), 240–251. https://doi.org/10.5465/amle.2009.41788846

Corner, P. D., Bowden, S., Clark, D., Collins, E., Gibb, J., Kearins, K., & Pavlovich, K. (2006). Grounded Learning From a Strategy Case Competition. Journal of Management Education, 30(3), 431–454. https://doi.org/10.1177/1052562905277789

Czakó, E. (1991). A vezetőképzés egy formája: az üzleti iskolák – lehetőségek és korlátok (Egyetemi doktori disszertáció) (Kézirat). Budapest.Czakó, E. (1992). Lessons of the US Business Schools for Hungary – a Comparison. Journal of Management Development, 11(3), 48-55. https://doi.org/10.1108/02621719210009983

Czakó, E. (2003). Az üzletpolitikai esettanulmányoktól a vállalati stratégiáig In Czakó E. (Eds.) 15 évesek lettünk...(pp. 40-42). Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Vállalatgazdaságtan Tanszék.

Czakó, E. (Eds.) (2003). 15 évesek lettünk... Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Vállalatgazdaságtan Tanszék. http://edok.lib. uni-corvinus.hu/123/

Czakó, E. (2006). Tehetséggondozás az egyetemi oktatás hagyományos keretei között. Magyar Tudomány, 2006(2), 230-234. http://www.matud.iif.hu/06feb/17. html

Czakó, E., András, K., Demeter, K. & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.) (2018). Intézeti évkönyv, 2014-2018. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3862/

Czakó, E., Demeter, K., Gelei, A. & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.) (2013). Intézeti évkönyv 2009-2013. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/479/

Czakó, E., Gelei, A. & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.) (2008). Intézeti évkönyv 2007-2008. Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet. http://edok.lib.uni-corvinus.hu/309/

Czakó, E. & Kazainé Ónodi, A. (2017). Egy oktatásés oktatásfejlesztési rendszer – avagy minőségmenedzsment egyetemi intézeti keretek között. Magyar Minőség, 26(11), 64-69. https://quality-mmt.hu/wp-content/ uploads/2017/10/2017_11_MM.pdf

Damnjanovic, V. (2011). Marketing in practice applying the case study method. Belgrade: Faculty of Organisational Sciences.Damnjanovic, V., Proud, W. & Milosavljevic, M. (2020). Mentoring development at student international business case competitions. Vol. ahead-of (Issue ahead-of-print). Emerald. https://doi.org/10.1108/emjb-12-2018-0092

Dooley, R. & Skinner, W. (1977). Casing the Casemethod Method. Academy of Management Review, 2(2), 277-289. https://doi.org/10.2307/257909

Havran, Zs., Jandó, Z. & Kozma, M. (2013). A Vállalatgazdaságtan tanulmányi verseny. In Czakó, E., Demeter, K., Gelei, A., & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.), Intézeti évkönyv 2009-2013. (pp. 82-84). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet.Garvin, D. (2007). Teaching Executives and Teaching MBAs: Reflections on the Case Method. Academy of Management Leadership & Education, 6(3), 364 – 374. https://doi.org/10.5465/amle.2007.26361626

Hammond, J. S. (2002). Learning by the Case Method. Boston: Harvard Business School.

Harvard Business School (2019). HBS Case Development. Retrieved from https://www.hbs.edu/faculty/research/ Pages/case-development.aspx

Haywood-Farmer, J. S. (2008). An Introduction Note on the Case Method. Retrieved from https://www.iveycases.com/media/16122/intro-note-to-case-method. pdf

Herreid, C.F. (2005). The Interrupted Case Method. The Journal of College Science Teaching, 35(2), 4-5.

Ivey Business School (2019a). The Ivey Case Method. Retrieved from https://www.ivey.com.hk/cmsmedia/2336276/ivey-case-study-method.pdf

Ivey Business School (2019b). Case method books: learning with cases; teaching wiht cases, writing cases. Retrieved from https://casemethodbooks.com

Jerrad, M. A. (2005). Assessing student learning and skills using the case study method. Journal of Management Education, 3(2), 181–194.

Juhász P. & Kozma M. (2003). A vállalatgazdaságtan tanulmányi verseny. In Czakó E. (Eds.), 15 évesek lettünk... (pp. 86-87). Budapest: Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Vállalatgazdaságtan Tanszék.

Kardos, G. & Smith, O. (1979). On writing engineering cases. Proceedings of the American Society for Engineering Education National Conference on Engineering Case Studies, Ottawa, Ontario, Canada.

Kopányi, T. (2013). Üzleti esetek elemzése: Haladó vállalatgazdaságtan. Budapest: Vállalatgazdasági Tudományos és Oktatási Alapítvány.

Kozma, M., Stocker, M. & Czakó, E. (2018). Az esetmegoldásra épülő kurzusok és versenyek: COBE és CIBS. In Czakó, E., András, K., Demeter, K., & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.), Intézeti évkönyv, 2014-2018 (pp. 9398). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet.

Kozma, M. & Stocker, M. (2008). A Vállalatgazdaságtan tanulmányi verseny. In Czakó, E., Gelei, A., & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.), Intézeti évkönyv 2007-2008 (pp. 89-90). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet.

Kreber, C. (2001). Learning Experientially through Case Studies? A Conceptual Analysis. Teaching in Higher Education, 6(2), 217-228. https://doi.org/10.1080/13562510120045203

Kunselman, J. C. & Johnson, K. A. (2004). Using the Case Method to Facilitate Learning. College Teaching, 52(3), 87-92.

https://doi.org/10.3200/ctch.52.3.87-92

Levin, B. B. (1995). Using the case method in teacher education: The role of discussion amd experience in teachers’ thinking about cases. Teaching and Teacher Education, 11(1), 63-79. https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00013-V

Maier-Lytle, J. C. & McGuire, B. L. & Ehlen, C. R. (2010). Case study competitions give accounting students as a competitive edge. Management Accounting Quarterly, 11(4), 40 – 47.

Menna, A. (2010). The business case method: an examination of a 2009 case competition. Management in Education, 24(2), 74-79. https://doi.org/10.1177/0892020610363094

Merseth, K., K. (1991). The Early History of Case-Based Instruction: Insights for Teacher Education Today. Journal of Teacher Education, 42(4), 243–249. https://doi.org/10.1177/002248719104200402

Rebeiz, K. S. (2011). An Insider Perspective on Implementing the Harvard Case Study Method in Business Teaching. US-China Education Review, 5, 591 – 601. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED527670.pdf

Szalay, Zs. (2018). A Vállalatgazdaságtan tanulmányi verseny. In Czakó, E., András, K., Demeter, K., & Zoltayné Paprika, Z. (Eds.), Intézeti évkönyv, 2014-2018. (pp. 89-90). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet.

Umble, E. J., Umble, M., & Artz, K. W. (2008). Enhancing Undergraduates’ capabilities with team-based compe-

tition: the Edward Jones Challenge. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 6(1), 1-27. https://doi.org/ 10.1111/j.1540-4609.2007.00164.x

Weaver, R. (1991). Some reflections on the case method. Legal Studies, 11(2), 155–171. https://doi.org/10.1111/j.1748-121x.1991.tb00554.x

Wikipedia (2019a). Case Competition. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Case_competition

Wikipedia (2019b). EVK Szakkollégium. Retrieved from https://hu.wikipedia.org/wiki/EVK_Szakkoll%C3%A9gium

Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The Role of Tutoring in Problem Solving. Journal of Child Psyshology and Psychiatry, 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Downloads

Published

2021-02-09

How to Cite

Ábrahám, Z., Czakó, E., & Kozma, M. (2021). A piramis csúcsa? Esettanulmányokra épülő oktatás és a nemzetközi versenyek. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(2), 15–30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.02.02

Issue

Section

Articles