A negyedik ipari forradalom hatása a kompetenciacserélődésre
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.1.05Keywords:
Industry 4.0, Fourth Industrial Revolution, competency swap, competency, training, HRAbstract
There is a constant change in many areas of life, especially in the context of the Fourth Industrial Revolution, which is currently taking place in practical life. Industry 4.0, through its technological innovations, is significantly changing labour market and jobs. Thus, adapting to current and expected changes is inevitable, but it is difficult to estimate which competencies will be needed in the future. The research aims to identify Industry 4.0 solutions, and determine the alteration of competency needs based on structured interviews with the surveyed companies. The research points out that the swap of competencies and their development processes have begun. Hopefully, the connections revealed will inspire further research, serve as a basis for shaping and reforming employee development trainings, and provide useful information in the field of HRM and Industry 4.0, helping to develop and implement competency and HR development strategies.
Downloads
References
Abonyi, J. & Miszlivetz, F. (2019). Hálózatok metszéspontjain: a negyedik ipari forradalom társadalmi kihívásai. Kőszeg: IASK – Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete. https://iask.hu/hu/abonyi-janos-miszlivetz-ferenc-halozatok-metszespontjain-a-negyedik-ipari-forradalom-tarsadalmi-kihivasai/
Aromaa, S., Liinasuo, M., Kaasinen E., Bojko, M., Schmalfuß F., Apostolakis, K. C., Zarpalas, D., Daras P. … Boubekeuer, M. (2019). User Evaluation of Industry 4.0 Concepts for Worker Engagement. In Ahram T., Karwowski W., & Taiar R. (eds.), Human Systems Engineering and Design. IHSED 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 876 (pp 34-40). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02053-8_6
Becker, T. & Stern, H. (2016). Future trends in human work area design for cyber-physical production systems. Procedia CIRP, 57, 404-409. https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.11.070
Binder, J., Lukács, E., Menyhért, A., Nagy, L., Petrovics, N., Szabóné, B. É., & Vidékiné, R., J. (2008). A szakképzés rendszere. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
Demeter, K., Losonci, D., Nagy, J., & Horváth, B. (2019). Tapasztalatok az ipar 4.0-val – Egy esetalapú elemzés. Vezetéstudomány, 50(4), 11-23. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.02
European Commission (2018). The Digital Skills and Jobs Coalition. Retrieved from https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-skills-jobs-coalition
Fenyves, V., Dajnoki, K., Dékán T-né, O. I., & Harangi-Rákos, M. (2020). Gyakorlatorientált képzések megítélése a vállalati szférában. Acta Medicinae et Sociologica, 11(1), 11-22. https://ojs.lib.unideb.hu/ams/article/view/8521/7754
Frey, C. B. & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 114(Jan), pp. 254-280. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019
Grzybowska, K. & Łupicka, A. (2017). Key competencies for Industry 4.0. Economics & Management Innovations, 1(1), 250-253, https://doi.org/10.26480/icemi.01.2017.250.253
Hegyi, H. (2012). Személy(iség) a kompetenciák mögött: A hagyományos pszichológiai kiválasztási eljárások és a kompetenciák mérésének összefüggései (PhD-dolgozat). Pécsi Tudományegyetem, Pécs. https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/15201/hegyi-hella-phd-2012.pdf
Kagermann, H., Wahlster, W., & Helbig, J. (2013). Recommendations for Implementing the Strategic Initiative INDUSTRIE 4.0, Securing the Future of German Manufacturing Industry. (Technical report). München: acatech, National Academy of Science and Engineering. https://www.din.de/blob/76902/e8cac883f42bf28536e7e8165993f1fd/recommendations-for-implementing-industry-4-0-data.pdf
Karacay, G. (2018). Talent Development for Industry 4.0. In A. Ustundag & E. Cevikcan (eds.), Industry 4.0: Managing The Digital Transformation (Springer Series in Advanced Manufacturing) (pp. 123-136). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57870-5_7
Kinsinger, P. & Walch, K. (2012). Living and Leading in a VUCA World. Phoenix, AZ: Thunderbird School of Global Management, Thunderbird University.
Kiss, M. (2017). Digital skills in the EU labour market: in-depth analysis. Luxembourg: European Parlamentary Research Service. https:doi.org/10.2861/451320
Kovács, Z., Pató G-né, Sz. B., & Pató, G. (2010). Kompetenciák a karbantartás területén. In XXII. Nemzetközi karbantartási konferencia (pp. 194-207). Veszprém: Pannon Egyetem.
Kowang, T. O., Ying, Y. C., Yew, L. K., Hee, O. C., Fei, G. C., Long, C. S., & Saadon, M. S. I. bin (2019). Industry 4.0 Competencies for Production Equipment Manufacturers in Malaysia, International Journal of Academic Research in Business and Socal Sciences, 9(2), 300–311. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v9-i2/5545
Kusmin, K-L., Ley, T. & Normak, P. (2018). Towards a Data Driven Management Platform for Industry 4.0. Retrieved from http://ceur-ws.org/Vol-2025/paper_hci_4.pdf
Libbrecht, S. & Vandevyvere, P. (2005). Systemic Competence Management in Support of the Viability of Organisations. In Sanchez, R. & Heene, A. (eds.), Competence Perspectives on Resources, Stakeholders and Renewal (Advances in Applied Business Strategy, Vol. 9) (pp. 147-168). Bingley: Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1016/S0749-6826(05)09008-6
Lichtblau, K., Stich, V., Bertenrath, R., Blum, M., Bleider, M., Millack, A., … Schroter, M. (2015). Industrie 4.0-Readiness. Aachen-Köln: Impuls-Stiftung des VDMA.
Longo, F., Nicoletti, L., & Padovano, A. (2017). Smart operators in industry 4.0: A human-centered approach to enhance operators’ capabilities and competencies within the new smart factory context. Computers & Industrial Engineering, 113(Nov), 144-159. http://dx.doi.org/10.1016/j.cie.2017.09.016
Łupicka, A. & Grzybowska, K. (2018). Key Managerial Competencies for Industry 4.0 – Practicioners’, Researchers’ and Students’ Opinions. Logistics and Transport, 3(39), 39-46, https://doi.org/10.26411/83-1734-2015-3-39-4-18
Maczewska A., Polak-Sopinska A., & Wisniewski Z. (2020). Computer-Aided Occupational Risk Assessment of Physical Workload in the Logistics 4.0. In Kantola J., & Nazir S. (eds.), Advances in Human Factors, Business Management and Leadership (AHFE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 961) (pp. 378-390). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20154-8_35
Monostori, L., Váncza, J., Várgedő, T., Kristóf, P., Lengyel, L., Vajta, L., Henter, Á., … Molnár, I. (2016). IPAR 4.0 Cselekvési Terv. Budapest: Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform.
Munkácsi, A. & Demeter, K. (2019). Logisztikai kompetenciák és fejlesztési lehetőségük az oktatásban. Vezetéstudomány, 50(7-8), 49-62. https://doi.org/10.14267/veztud.2019.07.05
Nagy, J. (2019). Az ipar 4.0 fogalma és kritikus kérdései – vállalati interjúk alapján. Vezetéstudomány, 50(1), 14-26. https://doi.org/10.14267/veztud.2019.01.02
Némethy, K. & Poór, J. (2018). A jövő munkahelye az IPAR 4.0 tükrében. Opus et Educatio, 5(2), 216-224. http://dx.doi.org/10.3311/ope.251
Pató, G. Sz. B. (2006). Kompetenciák, feladatok logisztikai rendszerekben (Competences, tasks in logistics systems) (Doktori értekezés). Pannon Egyetem, Veszprém.
Pató, G. Sz. B., Kovács, K., & Abonyi, J. (2020). A HR területén várható változások, kompetenciacserélődés és az Ipar 4.0 kapcsolata – egy kutatás keretrendszere. In Garaczi, I. (ed.) (2020), Az életminőség-fejlesztés új paradigmái a 21. században (pp. 430-446). Veszprém: Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány.
Pató, G. Sz. B. (2017). Formal Options for Job Descriptions – theory meets practice, Journal of Management Development, 36(8), 1008-1028. https://doi.org/10.1108/JMD-01-2016-0019
Pató, G. Sz. B. (2015). The 3D Job Description. Journal of Management Development, 34(4), 406–420. https://doi.org/10.1108/jmd-11-2013-0151
Pinzone M., Fantini P., Perini S., Garavaglia S., Taisch M., & Miragliotta, G. (2017). Jobs and Skills in Industry 4.0: An Exploratory Research. In Lödding H., Riedel R., Thoben KD., von Cieminski G., & Kiritsis D. (eds.), Advances in Production Management Systems. The Path to Intelligent, Collaborative and Sustainable Manufacturing ( APMS 2 017. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 513) (pp. 282-288). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66923-6_33
Seidman, I. (2002). Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszer. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
Shamim, S., Cang, S., Yu, H., & Li, Y. (2016). Management approaches for Industry 4.0: A human resource management perspective. In IEEE Congress on Evolutionary Computation (CEC) ( pp. 5 309- 5316). Vancouver: IEEE WCCI. https://doi.org/10.1109/CEC.2016.7748365
Smith, E. A. (2005). Communities of Competence: new resources in the workplace. The Journal of Workplace Learning, 17(1/2), 7-23. https://doi.org/10.1108/13665620510574423
Sonntag, K. & Schäfer–Rauser, U. (1993). Selbsteinschätzung beruflicher Kompetenzen bei der Evaluation von Bildungsmaßnahmen. Zeitschrift für Arbeits – und Organisationspsychologie, 37(4), 163-171.
Szabó-Szentgróti, G., Gelencsér, M., Szabó-Szentgróti, E., & Berke, Sz. (2019). Generációs hatás a munkahelyi konfliktusokban. Vezetéstudomány, 50(4), 77-88. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.08
Szegedi, Z. (2012). Ellátásilánc-menedzsment. Budapest: Kossuth Kiadó.Trost, A. (2020). Human Resources Startegies – Balancing Stability and Agility on Times of Digitalization. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30592-5
Varga, J. & Csiszárik-Kocsir, Á. (2019). Redefining the Role of Project Leader for Achieving a Better Project Result. PM World Journal, 8(8), 1-18. https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2019/09/pmwj85-Sep2019-Varga-Kocsir-redefining-the-role-of-project-leader.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.