The impact of export activity and family nature on the innovativeness of SMEs
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.09.03Keywords:
innovation, family business, export, SME, small and medium-sized enterprise, socioemotional wealth, SEWAbstract
Family businesses represent one of the oldest and still dominant forms of business organisations, yet research on their innovation activity remains a relatively emerging field of study, especially in Central and Eastern Europe. This paper investigates the relationships between the family nature of firms, the innovation activity and the export activity using statistical methods on a representative sample of Hungarian small- and medium-sized enterprises (SMEs) in 2017, 2020 and 2022. The results show that the innovation activity of Hungarian SMEs engaged in export activities is more significant than that of non-exporting counterparts. The family nature of firms and their innovation activity, however, can be considered independent, while the relationship between family nature and export activity is not consistent across the three years. A limitation is that the 2020 and 2022 surveys were performed during the first wave of the COVID-19 epidemic and the Russian-Ukrainian war, which may have influenced respondents.
Downloads
References
Akram, M.U., Ghosh, K., & Sharma, D. (2021). A systematic review of innovation in family firms and future research agenda. International Journal of Emerging Markets, 17(7), 1759–1792. https://doi.org/10.1108/IJOEM-06-2021-0936
Alayo, M., Iturralde, T., & Maseda, A. (2021). Innovation and internationalization in family SMEs: Analyzing the role of family involvement. European Journal of Innovation Management, 25(2), 454–478. https://doi.org/10.1108/EJIM-07-2020-0302
Annus I., Bándi G., Borsi B., Hollóné Kacsó E., Katona J., Lengyel B., Papanek G., Perényi Á., Szarka E., & Szegner E. (2006). Innováció menedzsment kézikönyv. Magyar Innovációs Szövetség.
Arató, B., Csákné Filep, J., & Radácsi, L. (2020). Családi vállalkozások jogi környezete. JURA, 26(4), 5–25. https://jura.ajk.pte.hu/JURA_2020_4.pdf
Basco, R. (2013). The family’s effect on family firm performance: A model testing the demographic and essence approaches. Journal of Family Business Strategy, 4(1), 42–66. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2012.12.003
Braga, V., Correia, A., Braga, A., & Lemos, S. (2017). The innovation and internationalisation processes of family businesses. Review of International Business and Strategy, 27(2), 231–247. https://doi.org/10.1108/RIBS-01-2017-0005
Calabrò, A., Vecchiarini, M., Gast, J., Campopiano, G., De Massis, A., & Kraus, S. (2019). Innovation in Family Firms: A Systematic Literature Review and Guidance for Future Research. International Journal of Management Reviews, 21(3), 317–355. https://doi.org/10.1111/ijmr.12192
Commission Recommendation of 6 May 2003 Concerning the Definition of Micro, Small and Medium-Sized Enterprises (Text with EEA Relevance) (Notified under Document Number C(2003) 1422), Pub. L. No. 2003/361/EC (2003). http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj/eng
Csákné Filep J., Kása R., & Radácsi L. (2018). Családivállalat- kormányzás – a nemzetközi szakirodalom kategorizálása a három kör modell tükrében. Vezetéstudomány, 49(9), 46-56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.09.04
Csákné Filep J., & Radácsi L. (2020). Magyar mikro- és kisvállalkozások családivállalat-kormányzásának specialitásai. Vezetéstudomány, 51(12), 45-59. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.04
Csákné Filep, J., & Radácsi, L. (2021). Családivállalkozás- kutatás longitudinális megközelítésben. Egy célzott szakirodalom-kutatás eredményei. Közgazdasági Szemle, 68(2021 Special issue), 108–125. https://doi.org/10.18414/KSZ.2021.k.108
De Massis, A., Audretsch, D., Uhlaner, L., & Kammerlander, N. (2018). Innovation with Limited Resources: Management Lessons from the German Mittelstand. Journal of Product Innovation Management, 35(1), 125–146. https://doi.org/10.1111/jpim.12373
De Massis, A., Frattini, F., & Lichtenthaler, U. (2013). Research on Technological Innovation in Family Firms: Present Debates and Future Directions. Family Business Review, 26(1), 10–31. https://doi.org/10.1177/0894486512466258
Demeter, K., Qerimi, D., Losonci, D., & Keresztély, T. (2023). Key drivers of business process innovation: The role of strategic focuses and product innovation. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 54(11), 15-27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.11.02
Deutsch N. (2006). Innovációk a fenntarthatóság szolgálatában: A biomassza mint fenntartható rendszerinnováció. Vezetéstudomány, 37(7–8), 50-56. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2006.07.06
Directorate-General for Research and Innovation (European Commission), Hollanders, H., Es-Sadki, N., & Khalilova, A. (2022). European Innovation Scoreboard 2022. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/309907
Drótos, G., Wieszt, A., Meretei, B., & Vajda, É. (2019). Családi vállalkozások Magyarországon: Kutatási jelentés a 2017-18-as magyar családi vállalkozási felmérésről [Kutatási jelentés]. Corvinus – Center of Family Business. http://magyarvallalatok2030.hu/wp-content/uploads/2019/04/kutata%CC%81s_2018_CFB_PRESS.pdf
EFB. (n.d.). About European Family Businesses. European Family. https://europeanfamilybusinesses.eu/about-european-family-businesses/
European Commission DG-ENTR. (2009). Final report of the expert group—Overview of family-business-relevant issues: Research, networks, policy measures and existing studies. https://ec.europa.eu/docsroom/documents/10388/attachments/1/translations
Fernandez, Z., & Nieto, M.J. (2005). Internationalization Strategy of Small and Medium-Sized Family Businesses: Some Influential Factors. SSRN Scholarly Paper 1507554. https://papers.ssrn.com/abstract=1507554
Freixanet, J., Monreal, J., & Sánchez-Marín, G. (2020). Family firms’ selective learning-by-exporting: Product vs process innovation and the role of technological capabilities. Multinational Business Review, 29(2), 210–236. https://doi.org/10.1108/MBR-01-2020-0011
Gomez-Mejia, L. R., Larraza-Kintana, M., & Makri, M. (2003). The Determinants of Executive Compensation in Family-Controlled Public Corporations. Academy of Management Journal, 46(2), 226–237. https://doi.org/10.5465/30040616
Gomez-Mejia, L. R., Makri, M., & Kintana, M. L. (2010). Diversification Decisions in Family-Controlled Firms. Journal of Management Studies, 47(2), 223–252. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00889.x
Habbershon, T.G., & Williams, M.L. (1999). A Resource-Based Framework for Assessing the Strategic Advantages of Family Firms. Family Business Review, 12(1), 1–25. https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1999.00001.x
Hágen I., & Holló E. (2017). A hazai KKV–k helyzete, a versenyképesség, innováció és controlling tükrében. Controller Info, 5(1), 41–48. https://doi.org/10.24387/CI.2017.1.7
Heidrich B., & Vajdovich N. (2021). Quo vadis? – A családi vállalkozások összetett célrendszerének elemzése. Vezetéstudomány, 52(11), 13-27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.02
Hillebrand, S., Teichert, T., & Steeger, J. (2020). Innovation in Family Firms: An Agency and Resource-Based Lens on Contingencies of Generation and Management Diversity. British Journal of Management, 31(4), 792–810. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12375
Huszák L., Kazai Á.S., & Andó M. (2022). IT és műszaki tudományok a hazai innováció élvonalában: A vállalatok kutatás-fejlesztési tevékenységének minősítése 2012-2021 között és a minősítés elmulasztásának veszélyei. Vezetéstudomány, 53(10), 41-55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.04
Kállay, L., & Szabó, K. (2023). A családi gazdasági társaságok azonosítása és fő teljesítménymutatóinak összehasonlító elemzése Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 70(10), 11008–11130. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.10.1108
Kammerlander, N., Dessì, C., Bird, M., Floris, M., & Murru, A. (2015). The Impact of Shared Stories on Family Firm Innovation: A Multicase Study. Family Business Review, 28(4), 332–354. https://doi.org/10.1177/0894486515607777
Kárpáti Z., & Drótos G. (2023). Hogyan professzionalizáljuk a vállalkozásunkat? Egy longitudinális esettanulmány tapasztalatai egy hazai közepes méretű családi vállalkozás példáján keresztül. Vezetéstudomány, 54(2), 53-67. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.02.05
Kása, R., Radácsi, L., & Csákné Filep, J. (2019). Családi vállalkozások definíciós operacionalizálása és hazai arányuk becslése a KKV-szektoron belül. Statisztikai Szemle, 97(2), 146–174. https://doi.org/10.20311/stat2019.2.hu0146
Kelley, D., Gartner, W.B., & Allen, M. (2020). Global Entrepreneurship Monitor Family Business Report. Babson Park: Babson College Press. https://www.gemconsortium.org/report/20192020-global-entrepreneurship-monitor-gem-family-entrepreneurship-report-2
Kiss J. (2021). Milyen tényezők akadályozzák Magyarországon a közép- és nagyvállalati innovációt? Vezetéstudomány, 52(11), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.11.01
Li, Z., & Daspit, J.J. (2016). Understanding family firm innovation heterogeneity: A typology of family governance and socioemotional wealth intentions. Journal of Family Business Management, 6(2), 103–121. https://doi.org/10.1108/JFBM-02-2015-0010
Lukovszki, L., Rideg, A., & Sipos, N. (2020). Resource- based view of innovation activity in SMEs: An empirical analysis based on the global competitiveness project. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 513–541. https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0018
Makó C., Illéssy M., & Heidrich B. (2020). Az innovációs és tanulási képesség egyenlőtlenségei: A magyar KKV-k nemzetközi összehasonlításban. Külgazdaság, 64(11–12), 3–32. https://doi.org/10.47630/KULG.2020.64.11-12.3
Mallinguh, E., & Zéman, Z. (2020). Map of the existing research on business innovation, funding, and policy framework. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 16(2), Article 2. https://doi.org/10.7341/20201626
Málovics, É., & Farkas, G. (2016). A „családiság” tényező vizsgálata grounded theory módszerrel: Egy kis családi vállalkozás esetpéldája. In: Térségek versenyképessége, intelligens szakosodása és újraiparosodása. (pp 370–384). JATEPress. https://publicatio.bibl.u-szeged.hu/11551/
Mandl, I. (2008). Overview of Family Business Relevant Issues Contract No. 30-CE-0164021/00-51 Final Report. Austrian Institute for SME Research. https://ec.europa.eu/docsroom/documents/10389/attachments/1/translations/en/renditions/native
Miller, D., & Le Breton–Miller, I. (2014a). Deconstructing Socioemotional Wealth. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(4), 713–720. https://doi.org/10.1111/etap.12111
Miller, D., & Le Breton–Miller, I. (2014b). Deconstructing Socioemotional Wealth. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(4), 713–720. https://doi.org/10.1111/etap.12111
Mosolygó-Kiss, Á., Csákné Filep, J., & Heidrich, B. (2018). Do first swallows make a summer? On the readiness and maturity of successors of family businesses in Hungary (Working Paper 6; Budapest LAB Working Paper Series). https://budapestlab.hu/wp-content/uploads/2019/02/WP-6-2018-1_zart.pdf
Mosolygó-Kiss Á., Heidrich B., & Chandler N. (2022). Apám nehéz álmot ígér? A társas-érzelmi vagyon prioritásainak változása a generációváltó családi vállalkozásokban. Vezetéstudomány, 53(8–9), 115-129. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.08-09.09
OECD/Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. OECD Publishing / Eurostat. https://nkfih.gov.hu/download.php?docID=3068
Ónodi A., & Répáczki R. (2022). A menedzsment szerepe az innovatív vállalatok sikerében. Vezetéstudomány, 53(10), 2-14. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.10.01
Pukall, T.J., & Calabrò, A. (2014). The Internationalization of Family Firms: A Critical Review and Integrative Model. Family Business Review, 27(2), 103–125. https://doi.org/10.1177/0894486513491423
Rideg, A., Lukovszki, L., Varga, A.R., & Sipos, N. (2022). A magyar családi mikro-, kis- és középvállalatok erőforrásai és képességei. Közgazdasági Szemle, 69(6), 739–757. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.6.739
Rideg, A., Sipos, N., Lukovszki, L., & Varga, A.R. (2023). A magyar családi mikro-, kis- és középvállalatok erőforrás- és képességkonfigurációi. Közgazdasági Szemle, 70(12), 1389–1413. https://doi.org/10.18414/KSZ.2023.12.1389
Sallay V., Wieszt A., & Martos T. (2023). A kapcsolatok szabályozási folyamatainak szerepe a családi vállalkozások utódlása során: Egy kvalitatív kutatás tapasztalatai. Vezetéstudomány, 54(1), 27-37. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.01.03
Sánchez-Marín, G., Pemartín, M., & Monreal-Pérez, J. (2020). The influence of family involvement and generational stage on learning-by-exporting among family firms. Review of Managerial Science, 14(1), 311–334. https://doi.org/10.1007/s11846-019-00350-7
Schulze, W.S., Lubatkin, M.H., & Dino, R.N. (2003). Toward a theory of agency and altruism in family firms. Journal of Business Venturing, 18(4), 473–490. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00054-5
Schumpeter, J.A. (1980). A gazdasági fejlődés elmélete: Vizsgálódás a vállalkozói profilról, a tőkéről, a hitelről, a kamatról és a konjunktúraciklusról. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Sharma, P., & Sharma, S. (2011). Drivers of Proactive Environmental Strategy in Family Firms. Business Ethics Quarterly, 21(2), 309–334. https://doi.org/10.5840/beq201121218
Soluk, J., & Kammerlander, N. (2020). Digitale Transformation und Künstliche Intelligenz in Familienunternehmen. In T. Kollmann (Ed.), Handbuch Digitale Wirtschaft (pp. 1–17). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17345-6_94-1
Soluk, J., & Kammerlander, N. (2021). Digital transformation in family-owned Mittelstand firms: A dynamic capabilities perspective. European Journal of Information Systems, 30(6), 676–711. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1857666
Surdej, A. (2016). What Determines the Innovativeness of Polish Family Firms? Empirical Results and Theoretical Puzzles. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 47(11), 38–45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.11.05
Szombathelyi, M., & Kézai, P.K. (2018). Családi vállalkozások – generációk és dilemmák. Prosperitas, 5(3). https://doi.org/10.31570/Prosp_2018_03_3
Urbaníková, M., Štubňová, M., Papcunová, V., & Hudáková, J. (2020). Analysis of Innovation Activities of Slovak Small and Medium-Sized Family Businesses. Administrative Sciences, 10(4), Article 4. https://doi.org/10.3390/admsci10040080
Varga, A. R., Sipos, N., Rideg, A., & Lukovszki, L. (2024). The comparison of RBV-based competitiveness of Hungarian family-owned and non-family-owned SMEs. Competitiveness Review: An International Business Journal, ahead-of-print(ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/CR-02-2023-0017
Veider, V., & Matzler, K. (2016). The ability and willingness of family-controlled firms to arrive at organizational ambidexterity. Journal of Family Business Strategy, 7(2), 105–116. https://ideas.repec.org/a/eee/fambus/v7y2016i2p105-116.html
Wieszt A. (2020). „Fontos, hogy mi családi cég vagyunk?” – családi vállalkozási identitás és teljesítmény. Vezetéstudomány, 51(2), 60-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.05
Wieszt A., & Drótos G. (2018). Családi vállalkozások Magyarországon. In Kolosi T. & Tóth I. G. (Eds.), Társadalmi Riport (pp. 233–247). TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. https://doi.org/10.61501/TRIP.2018.13
Wiseman, R. M., & Gomez-Mejia, L. R. (1998a). A Behavioral Agency Model of Managerial Risk Taking. The Academy of Management Review, 23(1), 133–153. https://doi.org/10.2307/259103
Wiseman, R. M., & Gomez-Mejia, L. R. (1998b). A Behavioral Agency Model of Managerial Risk Taking. The Academy of Management Review, 23(1), 133–153. https://doi.org/10.2307/259103
Zahra, S. A. (2003). International expansion of U.S. manufacturing family businesses: The effect of ownership and involvement. Journal of Business Venturing, 18(4), 495–512. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(03)00057-0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.