A társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezetek fejlesztési folyamatai és eszközei

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.05

Kulcsszavak:

társadalmi vállalkozás, fejlesztő szervezetek, üzleti modell, társadalmi üzleti modell, üzleti tanácsadás

Absztrakt

Jelen cikk célja, hogy bemutassa a hazai társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezetek üzleti fejlesztő folyamatait, eszközeit. A kutatás fókuszában a fejlesztő szervezetek által használt eszközök, üzleti modellek, továbbá fejlesztési folyamataik hogyan kérdésének megválaszolása áll. A cikk a fejlesztő szervezeteket képviselő szakértői interjúkon alapszik. A kutatás során a szerző azonosította a hazai társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezetek típusait, amelyek közé üzleti tanácsadó szervezetek és inkubátorházak tartoznak. Sok esetben egymással együttműködve végzik fejlesztő tevékenységeiket előre meghirdetett akcelerátorprogramjaikon keresztül. Kétféle fejlesztési folyamatot határozott meg: induló társadalmi vállalkozásokra specializált, illetve működő társadalmi vállalkozásokra specializált fejlesztések. A fejlesztők az általuk alkalmazott eszközöket, üzleti modelleket a hazai piac fejlettségi szintjéhez mérten választják ki, amelynek jelenlegi célja, hogy a társadalmi vállalkozók minél gyorsabban megértsék az üzleti szemlélet fontosságát és annak menetét, továbbá képesek legyenek a fejlődést szolgáló eszközök egyszerű felvázolására és használatára, mindezzel támogatva a társadalmi vállalkozók üzleti tudásának bővítését.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Noémi Krátki, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi tanársegéd

Hivatkozások

Amin, A. (2009). Locating the social economy. In Ash A. (ed.), The social economy. International perspectives on economic solidarity (pp.4-21). London, New York: Zed Books

Ashoka Honlapja. (n.a.). Impact Academy Magyarország. Retrieved from https://www.ashoka.org/hu-hu/program/impact-academy

Beckmann, T. (2015). A Theoretical Evaluation of Social Enterprise. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2711172

Erste Bank Press Release. (2016). Erste SEEDS Programme Supports nearly Seventy Social Entrepreneurs in Hungary.

Fejes, J. (2015). A tudásmenedzsment fejlődési szakaszainak tettenérése a magyar üzleti tanácsadás piacán. Vezetéstudomány, 46(8), 24-33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.08.03

G. Fekete, É., Bereczk, Á., Kádárné Horváth, Á., Kiss, J., Péter, Zs., Siposné Nándori, E.. & Szegedi, K. (2017). Alapkutatás a társadalmi vállalkozások működéséről.

Gidron, B. (2016). The Dual Hybridity of Social Enterprises for Marginalized Populations. Journal of Social Entrepreneurship, 8(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/19420676.2016.1207700

Keltető+ Program Pályázati Felhívás. (2019). Retrieved from https://www.badurfoundation.org/images/badur/reports/Badur_Kelteto+_2019_Felhivas.pdf

Kiss, J. & Mihály, M. (2019). Társadalmi vállalkozások és ökoszisztémáik Európában. Magyar országjelentés. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/668169OFA

Kiss, J. & Mihály, M. (2020). A szociális és szolidáris gazdaság intézményi fejlődése és jelenlegi helyzete Magyarországon. Fordulat, 27(1), 299-324.

Krátki, N. & Kiss, J. (2021). Szociális és egészségügyi területeken működő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljei. Vezetéstudomány, 52(1), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.01.01

Lovas, A. & Riz, N. (2016). Akcelerátor vagy inkubátor? A hazai vállalkozásokat támogató szervezetek a nemzetközi gyakorlat tükrében. Gazdaság és Pénzügy, 3(4), 305-322.

Mihály, M. (2017). Mit értünk társadalmi vállalkozás alatt és miért kutatjuk? – Narratívák a nemzetközi szakirodalomból. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 14(1), 101-115.

Nchang, O. & Rudnik, T. (2018). Incubator and Accelerator Role in the Social Entrepreneursip Process.

Németh, Gy., Németh, P. & Papp, I. (2010). Szolgáltatási menedzsment. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.

Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks: Sage.

Peredo, A.M. & McLean, M. (2006). Social entrepreneurship: A critical review of the concept. Journal of World Business, 41, 56-65. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.10.007

Piac Társ GINOP-5.1.2-15-2016-00001Fejlesztző Projekt Tanulmánya. (2017). Módszertani kézikönyv társadalmi vállalkozások részére.

Poór, J. (2010). Menedzsment-tanácsadási kézikönyv. Budapest: Akadémia Kiadó.

Primecz, H., Kiss, J. & Toarniczky, A. (2021). Társadalmi és üzleti célok és tevékenységek kombinálása magyarországi társadalmi vállalkozásoknál. Fókuszban a romákat, a nőket, és a fogyatékossággal élő embereket támogató szervezetek. Kovász, 25(1-4), 1-26. https://doi.org/10.14267/kov.2021e2

Repsiky, M. & Tóth, J. (2019). Mi motivál egy társadalmi vállalkozót? – Egy feltáró kvalitatív kutatás eredményei. Vezetéstudomány, 50(3), 11-24. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.03.02

Rogers, P. (2014). Theory of Change, Methodological Briefs: Impact Evaluation 2. Florence: UNICEF Office of Research.

Sandberg, B., Elliott, E. & Petchel, S. (2020). Investigating the Marketization of the Non-profit Sector: A Comparative Case Study of Two Non-profit Organizations. Voluntas, 31(4), 494–510. https://doi.org/10.1007/s11266-019-00159-8

Serrat, O. (2017). Knowledge Solutions. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_24

Social Innovation Lab. (2013). Social Business Model Canvas.

Szegedi, K. & Bereczk, Á. (2017). A társadalmi vállalkozások finanszírozási lehetőségei, jogi szervezeti formái és beágyazódása a szociális gazdaság rendszerébe. In Csiszárik-Kocsir Á. (Ed.), Vállalkozásfejlesztés a XXI. században (pp. 602-617). Budapest: Óbudai Egyetem.

Tokár-Szadai, Á. (2012). Az üzleti tanácsadási rendszer modellje. Vezetéstudomány, 43(1.ksz), 66-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz1.07

Tokár-Szadai, Á. (2015). A társadalmi vállalkozások tanácsadás iránti igényei. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 12(2), 1-58.

Tokár-Szadai, Á. (2021). Társadalmi vállalkozások tanácsadási igényének változása Északkelet-Magyarországon 2015 és 2020 között. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 18(1), 98-109. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.24

Downloads

Megjelent

2022-07-05

Hogyan kell idézni

Krátki, N. (2022). A társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezetek fejlesztési folyamatai és eszközei. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(6), 52–64. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.05

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok