Szociális és egészségügyi területeken működő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljei

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.01.01

Keywords:

social enterprise, business model, business operation, social sector, health sector

Abstract

The aim of the paper is to introduce certain types of business operating model for social enterprises which are operating in the health and social sectors in Hungary. The article is based on statistical data analysis and four case studies. During the research, two model types used by social entrepreneurs were identified. Some social enterprises use the model of public funding with complementary sales activity, realizing their main revenue from the state and seeking to supplement it with revenue sources generated through their own sales channels. In contrast, there are social enterprises which use the model based on private market sales, detached from public revenue sources, in an effort to generate revenue from independent sales activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noémi Krátki, Corvinus University of Budapest

PhD Student

Julianna Kiss, Corvinus University of Budapest

Research Fellow

References

Alter, K. (2007). Social enterprise typology. Virtue Ventures LLC. Retrieved from https://www.globalcube.net/clients/philippson/content/medias/download/SE_typology.pdf

Anacleto, K., Paiva, R., & Moura L. (2017). Propolis Project: Development of a social business model proposal. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 10(3). 27-46. http://dx.doi.org/10.19177/reen.v10e3201727-46

Ashoka Honlapja (2020). Szervezettörténet. https://ashokacee.org/hungary/rolunk/

Ashraf, Md. M., Razzaque, M. A., Liaw, S-T., Ray, P. K., & Hasan, Md. R. (2019). Social business as an entrepreneurship model in emerging economy: Systematic review and case study. Management Decision, 57(5), 1145-1161. http://dx.doi.org/10.1108/MD-04-2017-0343

Bereczk, Á. & Bartha, Z. (2019). A társadalmi vállalkozások piaci bevételszerző képességének meghatározó tényezői. E-conom, 8(1), 102-107. https://doi.org/10.17836/EC.2019.1.102

Bihary, B. (2017). A Kockacsoki Nonprofit Kft. teljesítménymérése a Social Enterprise Scorecardmodell alkalmazásával. E-conom, 6(1), 53-66. http://dx.doi.org/10.17836/EC.2017.1.053

Dees, G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. Retrieved from http://www.redalmarza.cl/ing/pdf/TheMeaningofsocialEntrepreneurship.pdf

Defourny, J. & Nyssens, M. (2016). Fundamentals for an international typology of social enterprise models. ICSEM Working Papers. No33. http://dx.doi.org/10.1007/s11266-017-9884-7

Csáky, Gy., Fehér, T., Laczkó, Zs., Molnár, Gy., Ormai, G., & Tóth, L. (2014). Út a szociális vállalkozások felé. Módszertani füzet 3. Budapest: Esély Labor Egyesület. http://www.pestesely.hu/doc/szocialis_vallalkozas_5v-1.pdf

Defourny, J. & Nyssens, M. (2008). Social enterprise in Europe: Recent trends and developments. Social Enterprise Journal, 4(3), 202-228. https://doi.org/10.1108/17508610810922703

Defourny, J., Hulgard, L., & Pestoff, V. (2014). Introduction to the ”SE field”. In Defourny, J., Hulgard, L., & Pestoff, V. (eds.), Social enterprise and the third sector – Changing European landscapes in a comparative perspective (pp. 1-15). New York: Routledge. Európai Bizottság (2017). Social enterprises. Retrieved from http://ec.europa.eu/growth/sectors/social-economy/enterprises_hu

G. Fekete, É., Bereczk, Á., Kádárné Horváth, Á., Kiss, J., Péter, Zs., Siposné Nándori, E.. & Szegedi, K. (2017). Alapkutatás a társadalmi vállalkozások működéséről. Retrieved from http://piactars.hu/uploads/files/documents/Zarotanulmany_OFA_ME_GTK_2017_06_30.pdf

Grassi, W. (2012). Business Models of Social Enterprise: A Design Approach to Hybridity. ACRN Journal of Entrepreneurship Perspectives, 1(1), 37–60. http://www.acrn-journals.eu/resources/JoE012012/Grassl_SE-Hybridity.pdf

Kiss, J. (2018). A társadalmi vállalkozások megjelenése, intézményesülése és kapcsolódása a nonprofit szektorhoz Magyarországon (PhD-disszertáció). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar, Szociológia Doktori Iskola.

Kiss, J., Krátki, N. & Deme, G. (2020). Társadalmi vállalkozások a szociális és egészségügyi szektorokban: intézményi környezet és szervezeti aktivitás. Esély, 31(3), 28-51. http://www.esely.org/kiadvanyok/2020_3/28-51_kiss_julianna.pdf

Kiss, J. & Mihály, M. (2019). Társadalmi vállalkozások és ökoszisztémáik Európában. Magyar országjelentés. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/668169OFA

Nonprofit Kft & Grants Europe Consulting (2018). Pénzügyi eszközök és pénzügyi eszközök kihelyezése társadalmi vállalkozásokhoz kutatás. http://www.piactars.hu/uploads/files/documents/OFA-Penzugyi_eszkozok_kutatas_VEGLEGES.pdf

Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business model generation, A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.

Repisky M. & Tóth, J. (2019). Mi motivál egy társadalmi vállalkozót? Egy feltáró kvalitatív kutatás eredményei. Vezetéstudomány, 50(3), 11-24. http://dx.doi.org/10.14267/ VEZTUD.2019.03.02

Santos, F., Pache, A-C. & Birkholz, C. (2015). Making hybrids work: Aligning business models and organizational design for social enterprises. California Management Review, 57(3), 36-58. https://doi.org/10.1525/cmr.2015.57.3.36

Seforis Consortium (2016). Country Report Hungary. A first analyses and profiling of social enterprises in Hungary. http://www.seforis.eu/hungary

Török, Á. & Agárdi, I. (2020). Társadalmi vállalkozások gasztronómiai lehetőségei a rövid élelmiszerellátási láncok bevonásával Magyarországon. Vezetéstudomány, 51(3), 74-84. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.07

Downloads

Published

2021-01-11

How to Cite

Krátki, N., & Kiss, J. (2021). Szociális és egészségügyi területeken működő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljei. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(1), 2–12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.01.01

Issue

Section

Studies and Articles