Bevonódás és értékelés

Egy nemzetközi sportrendezvény, a Győri Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál (EYOF) a lakosság szemszögéből

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.06

Kulcsszavak:

international sports events, social support, population survey, involvement

Absztrakt

Magyarországon 2017-ben első alkalommal, e kutatás keretében valósult meg a szervezőváros lakosait megszólító megkérdezés a nemzetközi sportrendezvényekről. A tanulmány, az EYOF példáján keresztül válaszol arra, hogy a szervezőváros lakosainak véleményét meghatározó tényezők (életminőség, sportfogyasztás, várossal való elégedettség) milyen összefüggésben vannak a nemzetközi sportrendezvény hatásainak megítélésével? Az eredmények alapján a nemzetközi sportrendezvények általános pozitív megítélése pozitív kapcsolatban áll a sportfogyasztási aktivitással. Aki az életminősége szubjektív megítélése szerint elégedett, az támogatja általánosságban a nemzetközi sportrendezvények szervezését és hatásait pozitívan ítéli meg. A megalkotott komplex regressziós modell vizsgálata során kimutatható volt, hogy a bevonódás mértéke pozitív kapcsolatban van a sportrendezvény hatásainak értékelésével.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Tünde Máté, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi adjunktus

Hivatkozások

András, K. (2003). Üzleti elemek a sportban, a hivatásos labdarúgás példáján (PhD-értekezés). Budapest: BKÁE Gazdálkodástani PhD Program.

András, K. (2011). A hivatásos labdarúgás működési modellje. In Magyar Sporttudományi Füzetek – III. Sportágak versenye (pp. 18- 42). Budapest: Magyar Sporttudományi Társaság.

András, K. (2015). A hivatásos sport gazdaságtani alapjai. In Ács, P. (Eds.), Sport és Gazdaság (pp. 434 – 481). Pécs: Pécsi Tudományegyetem.

András, K. (2017). A TAO hatása a magyar sportgazdaságra (Konferencia-előadás).

Babbie, E. (2001). The practice of social research. Wadsworth: Thomson Learning.

Balázs, K. (2011). Lineáris regresszió. Statisztika 1.

Balduck, A., Maes, M. & Buelens, M. (2011). The Social Impact of the Tour de France: Comparisons of Residents’ Pre- and Post-event Perceptions. European Sport Management Quarterly, 11(2), 91-113. https://doi.org/10.1080/16184742.2011.559134

Bowdin, G., O’ Toole, W., Allen, J., & Harris, R. (2006). Events management. Oxford: Elsevier. https://doi.org/10.4324/9780080457154

Bull, C. & Lovell, J. (2007). The Impact of Hosting Major Sporting Events on Local Residents: An Analysis of the Views and Perceptions of Canterbury Residents in Relation to the Tour de France 2007. Journal of Sport Tourism, 12(3), 229-248. https://doi.org/10.1080/14775080701736973

Burnett, C. (2008). Assessing development of the 2010 Soccer World Cup. The impact of mega sport events on developmental goals. Invited speaker. University of Western Cape, Cape Town and Stellenbosch, Republic of South Africa, 5–7 March.

Chain, D. (2009). Residents’ perceptions of the 2010 FIFA World Cup: A case study of a suburb in Cape Town, South Africa. CPUT Theses & Dissertations. Paper 123. Cape Town: CPUT.

Chalip, L. (2004). Beyond impact: A general model for sport event leverage. In B. Ritchie & D. Adair (Eds.), Sport tourism: Interrelationships, impacts and issues (pp. 226-252). Clevedon: Channelview Publications. https://doi.org/10.21832/9781873150672-014

Chalip, L. (2006). Towards social leverage of sport. Journal of Sport and Tourism, 11(2), 109–127. https://doi.org/10.1080/14775080601155126

Chalip, L. (2014). From legacy to leverage. In J. Grix (Ed.), Leveraging legacies from sports megaevents: Concepts and cases (pp. 1-12). New York, NY: Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1057/9781137371188_1

Del Chiappa, G., Presenza, A. & Yücelen, M. (2016). Profiling residents based on their perceptions and attitude toward sport event: Insights from the FIA world rally championship. Tourismos, 11(5), 26-51.

Domanyik, E. (2016). Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál, Győr, 2017. Magyar Sporttudományi Társaság konferencia-előadás. Budapest, 2016.11.21.

Duan, Y., Mastromartino, B., Nauright, J.J., Zhang, J.& Liu, B. (2021). How do perceptions of non-mega sport events impact quality of life and support for the event among local residents? Sport in Society, 23(11), 1841- 1860. https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1916247

Ghauri, P. & Gronhaug, K. (2011). Kutatásmódszertan az üzleti tanulmányokban. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org10.1556/9789630598590

Gratton, C., & Preuss, H. (2008). Maximizing Olympic Impacts by Building up Legacies. International Journal of the History of Sport, 25(14), 1922-1938. https://doi.org/10.1080/09523360802439023

Hover, P., Dijk, B., Breedveld, K., van Eekeren, F., & Slender, H. (2016). Creating social impact with sport events. Utrecht: Mulier Institute & Utrecht University Utrecht.

Kim, H. J., Gursoy, D. & Lee, S. B. (2006). The impact of the 2002 World Cup on South Korea: Comparisons of pre- and post-Games. Tourism Management, 27(1), 86-96. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.07.010

Knott, B., Swart, K., & Visser, S. (2015). The impact of sport mega-events on the quality of life for host city residents: Reflections on the 2010 FIFA World Cup. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4(Special edition), 1-16.

Laczkó, T. & Stocker, M. (2020). A 2017. évi hazai rendezésű nemzetközi sporteseményekre érkező külföldi turisták fogyasztásának nemzetgazdasági hatásai. Turizmus Bulletin, 20(2), 22-32. https://doi.org/10.14267/turbull.2020v20n2.3

Ma, S. C. & Kaplanidou, K. (2016). Examining the importance of legacy outcomes of major sport events for host city residents’ quality of life. Applied Research in Quality of Life, 12(4), 903-923. https://doi.org/10.1007/s11482-016-9496-1

Máté, T. (2017). Nemzetközi sportrendezvények Magyarországon: Londontól-Rióig. In Keresztes, G. (Eds.), Tavaszi Szél = Spring Wind 2017 [tanulmánykötet] 2. (pp. 319-328). Budapest, Magyarország: Doktoranduszok Országos Szövetsége.

Máté, T. (2019). Nemzetközi sportrendezvények a szervező város és a lakosai szemszögéből – A Gyulai István Memorial Atlétikai Magyar Nagydíj 2017 – Székesfehérvár [pilotkutatás]. Magyar Sporttudományi Szemle, 20(1), 10-19.

Müller, M. & Gaffney, C. (2018). Comparing the Urban Impacts of the FIFA World Cup and Olympic Games From 2010 to 2016. Journal of Sport and Social Issues, 42(4), 247–269. https://doi.org/10.1177/0193723518771830

Ohmann, S., Jones, I., &Wilkes, K. (2006). The Perceived Social Impacts of the 2006 Football World Cup on Munich Residents. Journal of Sport & Tourism, 11(2), 129-152. https://doi.org/10.1080/14775080601155167

Perić, M., Đurkin, J., & Wise, N. (2016). Leveraging small-scale sport events: Challenges of organising, delivering and managing sustainable outcomes in rural communities, the case of Gorski Kotar, Croatia. Sustainability, 8(12), 1337. https://doi.org/10.3390/su8121337

PricewaterhouseCoopers. (2017). 2017. évi EYOF hatástanulmány.

Ramchandani, G., Davies, L., Coleman, R., Shibli, S., & Bingham, J. (2015). Limited or lasting legacy? The effect of non-mega sport event attendance on participation. European Sport Management Quarterly, 15(1), 93-110. https://doi.org/10.1080/16184742.2014.996583

Ruta, D. (2015). A Strategic and Pluralistic Approach to Planning Legacy. In Holt, R., Ruta, D. & Panter, J. (Eds.), Routledge Handbook of Sport and Legacy. Meeting the challenge of major sports events (pp. 29- 45). London: Routledge.

Saayman, M. (2001). An introduction to sports tourism and event management. Potchefstroom: South Africa: Publisher Institute for Tourism and Leisure Studies and Leisure.

Schulenkorf, N., & Edwards, D. (2012). Maximizing Positive Social Impacts: Strategies for Sustaining and Leveraging the Benefits of Intercommunity Sport Events in Divided Societies. Journal of Sport Management, 26(5), 379-390. https://doi.org/10.1123/jsm.26.5.379

Shone, A., & Parry, B. (2004). Successful Events Management: A Practical Handbook. Boston: Thomson.

Stocker, M., & Szabó, T. (2017). A hazai sportirányítás szerepe és tevékenysége a kiemelt hazai sportesemények esetében. In Magyar Sporttudományi Füzetek – XVI., Magyar Sporttudományi Szemle különszám, A Sportirányítás gazdasági kérdései (pp. 56-77). Budapest: Magyar Sporttudományi Társaság.

Székelyi, M., & Barna, I. (2008). Túlélőkészlet az SPSS- hez. Budapest: Typotex Kiadó.

Taks, M. (2013). Social sustainability of non-mega sport events in a global world European Journal for Sport and Society, 10(2), 121-141. https://doi.org/10.1080/16138171.2013.11687915

Taks, M., Chalip, L., & Green, B. C. (2015). Impacts and strategic outcomes from non-mega sport events for local communities. European Sport Management Quarterly, 15(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/16184742.2014.995116

Üngüren, E.,Kacmaz, Y. & Yetkin Murat (2015). Local Residents Perceptions of the Impacts of Hosting National and International Sporting Events. International Journal of Science Culture and Sport, 3(11), 599-612. https://doi.org/10.14486/IJSCS326

Yeoman, I., Robertson, M., Ali-Knight, J., Drummond, S., & McMahon-Beattie, U. (2004). Festival and events management: An international arts and culture perspective. Oxford: Elsevier, Butterworth Heinemann.

Downloads

Megjelent

2022-07-05

Hogyan kell idézni

Máté, T. (2022). Bevonódás és értékelés: Egy nemzetközi sportrendezvény, a Győri Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál (EYOF) a lakosság szemszögéből. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(6), 65–81. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.06

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok