Nők a hazai kis- és közép IT-vállalkozásokban
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.09.08Kulcsszavak:
nők az informatikában, nők és az IT, rejtett tanterv, informatika, nemekAbsztrakt
A statisztikai adatok alapján hazánkban a diplomások több mint fele nő. Ugyanakkor a matematikai, természettudományos, műszaki vagy informatikai területeken (STEM) továbbra is alul reprezentáltak, sőt a technológiai iparágban alulfizetettek és gyakran találkoznak diszkriminációval. A sokféleség kritikus fontosságú a technológiák piacán, hiszen a piaci szereplők célja, hogy minél szélesebb körhöz eljussanak termékeikkel. Ennek ellenére, amennyiben egy nő úgy dönt, hogy IT-területen kíván karriert építeni, számtalan kihívással kell szembenéznie, melyeket jelen tanulmány részletesen bemutat a szakirodalom és a szerző saját kutatásának eredményeire támaszkodva. A probléma átfogó bemutatásának azonban nehéz eleget tenni, hiszen az irányok nagyon szerteágaznak, ezért az írás az egyéni szintre fókuszál. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy mi okozza a kis- és közepes vállalkozások vezetőinek passzívitását a nők informatikai szervezetekben történő bevonása kapcsán. Ennek eléréséhez 12 informatikában dolgozó nővel és 3 informatikai cégvezetővel készített félig strukturált kvalitatív mélyinterjút a szerző.
Letöltések
Hivatkozások
Arenius, P., & De Clercq, D. (2005). A network-based approach on opportunity recognition. Small Business Economics, 24(3), 249–265. https://doi.org/10.1007/s11187-005-1988-6
Bernstein, C. (2020). Biological Sex, Gender Roles and Social Support in South Africa: The Influence of Positive and Negative Sex Roles on Perceptions of Social Support. Gender & Behaviour, 18(2), 15521– 15533. http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=f858caf6-17e8-47ef-8535-c55cbfc89148%40sdc-v-sessmgr03
Coffey, A. & Atkinson, P. (1996). Making sense of qualitative data. Thousand Oaks: Sage Publications.
Füleki, K., Groó, D., Kleinheincz, F. & Paksi, V. (2018). EFFORTI – Deliverable 2.2 Country Note Hungary. https://www.efforti.eu/publications/country-reports
Harvey, V., & Tremblay, D G. (2020). Women in the IT Sector: Queen Bee and Gender Judo Strategies. Employee Responsibilities and Rights Journal, 32, 197–214. https://doi.org/10.1007/s10672-020-09353-z
Jones K. S. (2001). A brief informal history of the Computer Laboratory [online]. Cambridge: University of Cambridge. https://www.cl.cam.ac.uk/events/EDSAC99/history.html
Lannert, J. & Nagy, B. (2019). A nők helyzete a magyar tudományos életben. Szociológiai Szemle, 29(4), 63-82. https://szociologia.hu/dynamic/63_82_oldal_JAV04.pdf
Martin C.L., & Dinella L.(2001). Gender-related Development. In Smelser N. J. &, Baltes P. B. (Eds.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 6020-6027). Oxford: Pergamon. https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/01684-3
Mohr, T. S. (2014). Why Women Don’t Apply for Jobs Unless They’re 100% Qualified [online]. Harvard Business Review. https://hbr.org/2014/08/why-women-dont-apply-for-jobs-unless-theyre-100-qualified
Nagy B. (2014). Biológia vagy társadalom? – Bevezető tanulmány a nemek kérdésköréhez Kultúra és Közösség, 5(4), 95-103. http://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2014/4/06.pdf
Nagy B. (2014). Háttérben: Kísérlet egy szervezeti nemi rend feltárására. Újratervezés – a nők és a műszaki tudományok 2.0. Budapest: L’Harmattan. https://www.replika.hu/system/files/archivum/replika_117-118-07_ takacs.pdf
Nagy,B.&Primecz,H.(2010).Nőkésférfiakaszervezetben. Kísérlet a mítoszok feloszlatására. Vezetéstudomány, 41(1), 2-17. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2010.01.01
Nimmesgern H. (2016) Why Are Women Underrepresented in STEM Fields? Women in Chemistry, 22(11), 3529-3530. https://doi.org/10.1002/chem.201600035
Paksi V. (2014). Miért kevés a női hallgató a természet- és műszaki tudományi képzésekben? Replika, 85-86(4-1), 5-130. http://real.mtak.hu/15481/1/Paksi_tordelt_ javPV.pdf
Rice, J. R.& Rosen, S. (1994). History of the Department of Computer Sciences at Purdue University [online]. Purdue University. https://web.archive.org/web/20111216124633/http://www.cs.purdue.edu/history/history.html
Sántáné-Tóth E.(2012). A számítástechnika felsőfokú oktatásának kezdetei Magyarországon. Budapest: Typotex. https://docplayer.hu/3997171-A-szamitastechnika-felsofoku-oktatasanak-kezdetei-magyarorszagon.html
Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
Szekeres, V., Takács, E. & Vicsek, Lilla (2013). „Úristen! Te, lányként?!”: a nemek kultúrája egy felsőoktatási intézmény műszaki karain: a hallgatónők szemszögéből. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat, 3(1), 125-144. http://acta.bibl.u-szeged.hu/64359/1/tntef_003_001_125-144.pdf
Szlávi A. (2019). Nemi sztereotípiák az informatika oktatásban [online]. https://people.inf.elte.hu/szlavi/InfoDidact19/Manuscripts/SzA.pdf
Szokolszky Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_520_kutatomunka_a_ pszichologiaban/index.html
Thompson, C. (2019). The secret history of women in coding. The New York Times Magazine, 2019. 02. 13. https://www.nytimes.com/2019/02/13/magazine/women-coding-computer-programming.html
Trauth, E. (2002). Odd girl out: an individual differences perspective on women in the IT profession. Information Technology & People, 15(2), 98-118. https://doi.org/10.1108/09593840210430552
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.