Tényleg boldog a karácsony?
A karácsonyi stressz (stressmas) átélése a fiatal felnőttek szemszögéből
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.10.01Kulcsszavak:
karácsonyi stressz, materializmus, ZMETAbsztrakt
A materializmus és globalizáció térnyerése nemcsak a gazdasági folyamatokat változtatta meg, hanem a fogyasztói szokásokat, s így az ünnepeket is. A karácsonyra is másképp tekint az ember, amióta az ünnep szekularizációja elkezdődött, és amióta a fogyasztói társadalom hatására a fogyasztás nagy léptékű növekedésnek indult. Karácsony környékén egyre elterjedtebb a karácsonyi stressz, mely az ünnep iránti vágyakozást és az ünnep élvezetét befolyásolja. A cikk célja annak feltárása, hogy a karácsonyi stressz mely tényezői hatnak a fiatal felnőttek ünnepi készülődésére, hogyan befolyásolja az ünnep élvezetét. Mindezen kérdésekre ZMET-típusú mélyinterjúk segítségével keresi a választ a szerző, mely a résztvevők mélyebb gondolatait segíti feltárni. A cikkben választ ad arra a szerző, hogyan lehet csökkenteni a stresszt az év legnagyobb ünnepe környékén, hogyan legyen meghitt és boldog a karácsony.
Letöltések
Hivatkozások
Anghelcev, G., Chung, M.-Y., Sar, S. & Duff, B.R.L. (2015). A ZMET-based analysis of perceptions of climate change among young South Koreans: Implications for social marketing communication. Journal of Social Marketing, 5(1), 56-82. https://doi.org/10.1108/JSOCM-12-2012-0048
Atkinson, R., Atkinson, R., Smith, E., Bem, D., & Nolen- Hoeksema, S. (1999). Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
Bagdy E. (2007). Pszichofitnessz. Kacagás – kocogás – lazítás. Budapest: Animula Kiadó.
Beatty, S., Kahle, L., & Homer, P. (1991). Personal values and gift-giving behaviors: A study across cultures. Journal of Business Research, 22(2), 149-157. https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90049-4
Belk, R. (1977). Gift-giving behavior. Urbana: College of Commerce and Business Administration, University of Illinois at Urbana-Champaign.
Bell, B. S., & Kozlowski, W. J. (2002). Goal orientation and ability: Interactive effects on self-efficacy, performance, and knowledge. Journal of Applied Psychology, 87(3), 497–505. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.3.497
Brown, S., & Reid, R. (1997). Shoppers on the verge of a nervous breakdown. In Brown, S., & Reid, R. (Eds.). Consumer research: Postcards from the edge (pp.79-149). London: Routledge.
Buehler, R., & Griffin, D. (2003). Planning, personality, and prediction: The role of future focus in optimistic time predictions. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 92(1-2), 80-90. https://doi.org/10.1016/S0749-5978(03)00089-X
Burnett, D. (2017). Festive stress: why the Christmas season can be anything but merry. The Guardian, 20. Dec. 2017. https://www.theguardian.com/science/brain-flapping/2017/dec/20/festive-stress-why-the-christmas-season-can-be-anything-but-merry
Chen, P.-J. (2008). Exploring unspoken words: using ZMET to depict family vacationer mental models. Advances in Hospitality and Leisure, 4. 29–51. https://doi.org10.1016/s1745-3542(08)00002-7
Dwyer, C. (2018). Stress at Christmas. https://www.psychologytoday.com/us/blog/thoughts-thinking/201812/stress-christmas
Elblinger, C., & Bernáth, L. (2013). Ünnep és családi identitás. Pszichológia, 33(1), 61-79. https://doi.org/10.1556/pszicho.33.2013.1.4
Felvi.hu (2018). EUROSTUDENT VI gyorsjelentés. https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Eurostudent_VI_gyorsjelentes.pdf
Ferrari, J. (1993). Christmas and procrastination: Explaining lack of diligence at a “real-world” task deadline. Personality and Individual Differences, 14(1), 25-33. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/0191-8869(93)90171-X
Hancock, P., & Rehn, A. (2011). Organizing Christmas. Organization, 18(6), 737–745. https://doi.org/10.1177%2F1350508411428214
Hegedüs, D. (2020). Tényleg boldog a karácsony? Avagy mi okozza a stresszt az emberekben a szeretetünnep környékén? (TDK-dolgozat). Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest.
Hidegh, A. L. (2019). Karácsony és szervezetek. In Primecz, H., Csillag, S., Toarniczky, A. & Kiss, Cs. (Eds.), Leadership, kultúra, szervezetek: tanulmányok Bakacsi Gyula tiszteletére (pp. 85-93). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem, Vezetéstudományi Intézet.
Horváth, D., & Mitev, A. (2015). Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.
Kahn, R.L. & Byosiere, P. (1992). Stress in organizations. In Dunnette, M. D. & Hough, L. M. (Eds.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology (pp. 571-651). London: Rand McNally College.
Lemmergaard, J., & Muhr S. L. (2011). Regarding gifts 0 on Christmas gift exchange and asymmetrical business relations. Organization, 18(6), 763-777. https://doi.org/10.1177%2F1350508411416402
Marshall, A. (2017). Can Christmas music make you ill? https://www.bbc.co.uk/music/articles/2458d692-b9ee-4afe-b119-9caed3570396
Mayo Clinic. (2017). Tips for coping with holiday stress. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/stress/art-20047544
McKechnie, S., & Tynan, C. (2006). Social meanings in Christmas consumption: an exploratory study of UK celebrants’ consumption rituals. Journal of Consumer Behaviour, 5(2), 130-144. https://doi.org/10.1002/cb.40
Meiring, J. (2020). The absence of presence. https://bodytheology.co.za/2020/04/07/the-absence-of-presence
Mitev, A., & Neulinger, Á. (2016). Sikeres és sikertelen rítustipológia a családi rítusok elemzésén keresztül. Vezetéstudomány, 47(7), 29-40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.07.03
Neulinger, Á. (2013). Világi rítusok, családi rítusok. Szakirodalmi áttekintés. Szociológiai Szemle, 23(3), 102-120. https://szociologia.hu/dynamic/2013_03_102_120_oldal.pdf
Neulinger, Á., & Mitev, A. (2017). Fiatal felnőttek családi rítusai és a felnőtté válás jellemzői a családtól való leválás idején. Szociológiai Szemle, 27(1), 64-89. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3023/1/SzocSzle2017n1p64.pdf
Paul, S. (2017). ‘Festive stress’ is ruining America’s holiday season. https://nypost.com/2017/12/21/festivestress-is-ruining-americas-holiday-season
Ruffle, B. (1999). Gift giving with emotions. Journal of Economic Behavior & Organization, 39(4), 399-420. https://doi.org/10.1016/s0167-2681(99)00048-7
Sántha, K., Katona, I. & Subrt, P. (2017). A kvalitatív pedagógiai kutatásmódszertan hazai fejlődéstörténete négy neveléstudományi folyóirat tükrében: fókuszban a 2011–2015 közöti időszak. Neveléstudomány, 5(2), 15. https://doi.org/25. 10.21549/NTNY.18.2017.2.2
Schiffrin, H., & Nelson, S. (2008). Stressed and Happy? Investigating the Relationship Between Happiness and Perceived Stress. Journal of Happiness Studies, 11(1), 33-39. https://doi.org/10.1007/s10902-008-9104-7
Schwarzer, R., & Taubert, S. (2002). Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping. In E. Frydenberg (Ed.), Beyond coping: Meeting goals, visions and challenges (pp. 19-35). London: Oxford University Press.
Selye, J. (1976). Stressz distressz nélkül. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Simányi, L. (2005). Bevezetés a fogyasztói társadalom elméletébe. Replika, 51-52, 165-195. http://media.elte.hu/wp-content/uploads/2011/01/Bevezetés-a-fogyasztói-társadalom-elméletébe_Simányi.pdf
Smith, L. (2011). Eight Ideas for De-Stressing the Holidays. https://blogs.psychcentral.com/anxiety/2011/12/eight-ideas-for-de-stressing-the-holidays/
Sudár, Gy. (2021). Távol és mégis közel 0 online szociális életünk. https://indepth.hu/tavol-es-megis-kozel-on-line-szocialis-eletunk/
Törőcsik, M., Szűcs, K., Nagy, Á., & Lázár, E. (2019). Életstíluscsoportok Magyarországon a digitalizáció korában. Replika, 111, 63-86. https://doi.org/10.32564/111.5
Wolfinbarger, M. (1990). Motivations and Symbolism in Gift-Giving Behavior. NA 0 Advances In Consumer Research, 17(1), 699-706. https://www.acrwebsite.org/volumes/7087
Wolfinbarger, M., & Yale, L. (1993). Three Motivations For Interpersonal Gift Giving: Experiental, Obligated and Practical Motivations. NA 0 Advances In Consumer Research, 20(7), 520-526. https://www.acrwebsite.org/volumes/7507
Zaltman, G., & Coulter, R. (1995). Seeing the voice of the customer: metaphor-based advertising research. Journal of Advertising Research, 35(4), 35-51.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.