Az ismeretlen ismerős

A neuromarketing iránti attitűdök szentimentelemzése

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.04

Kulcsszavak:

neuromarketing, social listening, szentimentelemzés

Absztrakt

A neuromarketing a 2010-es évek második felére elfoglalta az őt megillető helyet mint akadémiai kutatási terület és mint gyakorlati piackutatási tevékenység egyaránt. Világszerte alkalmazzák jobbára termékfejlesztési célokra, illetve a fogyasztói motivációk és döntéshozatali metódusok pontosabb definiálására. Mégis, a szakirodalomból hiányzik a neuromarketing mint jelenség iránti fogyasztói attitűdök feltárása: a kezdeti etikai problémák és szakmai balfogások nagyban hátráltatták reputációjának építését, így jellemzően negatív konnotáció övezi a közvélemény részéről. Vizsgálatuk során a szerzők ezt a hiányt igyekeznek pótolni: a SentiOne social listening szoftver segítségével összegyűjtötték a közösségi médiában 2017-ben és 2018-ban megjelent összes „neuromarketing” említést, majd tartalomelemzés segítségével csoportosították őket. Eredményeikben feltárják a neuromarketinggel kapcsolatos megnyilvánulások általános helyzetét, kategorizálják a nyilvános tartalmakat, ezáltal felvázolnak egy szofisztikáltabb képet a neuromarketing iránti attitűdökről. Megvizsgálva, hogy ezek hogyan viszonyulnak a tudományterület elméleti felvezetésükben részletezett valós helyzetéhez, eredményeik segítségével fényt próbálnak deríteni arra, hogy a tudományos diskurzuson és kutatásokon, valamint a piaci-gyakorlati alkalmazásokon túl milyen általános nevelő feladat hárul a terület művelői számára a terület elfogadásának növelésére.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Szerző életrajzok

Ákos Varga, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi docens

Tamás Csordás, Budapesti Corvinus Egyetem

Egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Ajzen, I. (2008). Consumer attitudes and behavior. In C. P. Haugtvedt, P. M. Herr, & F. R. Cardes (Eds.), Handbook of Consumer Psychology (pp. 525-548). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Anderson, E. W. (1998). Customer Satisfaction and Word of Mouth. Journal of Service Research, 1(1), 5–17. https://doi.org/10.1177/109467059800100102

Anstead, N., & O’Loughlin, B. (2014). Social Media Analysis and Public Opinion: The 2010 UK General Election. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(2), 204–220. https://doi.org/10.1111/jcc4.12102

Argamon S., Bloom K., Esuli A., & Sebastiani F. (2009). Automatically Determining Attitude Type and Force for Sentiment Analysis. In Z. Vetulani, H. Uszkoreit (Eds.), Human Language Technology. Challenges of the Information Society. LTC 2007. Lecture Notes in Computer Science, vol 5603 (pp. 218-231). Berlin : Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-04235-5_19

Arndt, J. (1967). Role of Product-related Conversations in the Diffusion of a New Product. Journal of Marketing Research, 4(3), 291-295. https://doi.org/10.1177/002224376700400308

Bakardjieva, E., & Kimmel, A. J. (2016). Neuromarketing Research Practices: Attitudes, Ethics, and Behavioral Intentions. Ethics & Behavior, 27(3), 179–200. https://doi.org/10.1080/10508422.2016.1162719

Baraybar-Fernández, A., Baños-González, M., Barquero-Pérez, Ó, Goya-Esteban, R., & de-la-Morena-Gómez, A. (2017). Evaluación de las respuestas emocionales a la publicidad televisiva desde el Neuromarketing. Comunicar, 25, 19–28. https://doi.org/10.3916/c52-2017-02

Barrett, L. F. (2017). How emotions are made. Boston, MA: Houghton Mifflin Harcourt.

Boyd, D. M., & Ellison, M. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

Brammer, M. (2004). Brain scam? Nature Neuroscience, 7(10), 1015. https://doi.org/10.1038/nn1004-1015

Brunel, F. F., Tietje, B. C., & Greenwald, A. G. (2004). Is the implicit association test a valid and valuable measure of implicit consumer social cognition?. Journal of Consumer Psychology, 14(4), 385-404. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1404_8

Camerer, C. (2003). Strategizing in the brain. Science, 300, 1673–1675. https://doi.org/10.1126/science.1086215

Coulter, K. S., & Punj, G. N. (2004). The effects of cognitive resource requirements, availability, and argument quality on brand attitudes: A melding of elaboration likelihood and cognitive resource matching theories. Journal of Advertising, 33(4), 53–64. https://doi.org/10.1080/00913367.2004.10639177

Crawford, J. R., & Henry, J. D. (2004). The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS): Construct validity,measurement properties and normative data in a large non-clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 43(3), 245-265. https://doi.org/10.1348/0144665031752934

Cvijikj, I. P., & Michahelles, F. (2013). Online engagement factors on Facebook brand pages. Social Network Analysis and Mining, 3, 843–861. https://doi.org/10.1007/s13278-013-0098-8

De Choudhury, M., Sundaram, H., John, A., & Seligmann, D. D. (2009). Social Synchrony: Predicting Mimicry of User Actions in Online Social Media. In Proceedings of the 2009 IEEE International Conference on Social Computing (pp. 151-158). Vancouver, Canada, August 29–31. https://doi.org/10.1109/cse.2009.439

Dellarocas, C. (2003). The Digitization of Word of Mouth:

Promise and Challenges of Online Feedback Mechanisms. Management Science, 49(10), 1407–1424. https://doi.org/10.1287/mnsc.49.10.1407.17308

Deppe, M., Schwindt, W., Kugel, H., Plassmann, H., & Kenning, P. (2005). Nonlinear responses within the medial prefrontal cortex reveal when specific implicit information influences economic decision making. Journal of Neuroimaging, 15(2), 171-182. https://doi.org/10.1111/j.1552-6569.2005.tb00303.x

Erk, S., Spitzer, M., Wunderlich, A. P., Galley, L., & Walter, H. (2002). Cultural objects modulate reward circuitry. NeuroReport, 13(18), 2499-2503. https://doi.org/10.1097/00001756-200212200-00024

Esch, F. R., Moll, T., Schmitt, B., Elger, C. E., Neuhaus, C., & Weber, B. (2012). Brands on the brain: Do consumers use declarative information or experienced emotions to evaluate brands?. Journal of Consumer Psychology, 22(1), 75-85. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2010.08.004

Fisher, C. E., Chin, L., & Klitzman, R. (2010). Defining Neuromarketing: Practices and Professional Challenges. Harvard Review of Psychiatry, 18(4), 230–237. https://doi.org/10.3109/10673229.2010.496623

Glimcher, P. W., & Rustichini, A. (2004). Neuroeconomics: The consilience of brain and decision. Science, 306(5695), 447–452. https://doi.org/10.1126/science.1102566

Green, J., & Jenkins, H. (2011). Spreadable media: How audiences create value and meaning in a networked economy. In Virginia Nightingale (Ed.), The handbook of media audiences (pp. 109-127). Oxford: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444340525.ch5

Harari, G. M., Lane, N. D., Wang, R., Crosier, B. S., Campbell, A. T., & Gosling, S. D. (2016). Using smartphones to collect behavioral data in psychological science: Opportunities, practical considerations, and challenges. Perspectives on Psychological Science, 11(6), 838-854. https://doi.org/10.1177/1745691616650285

Hofmeister-Tóth, Á. (2014). A fogyasztói magatartás alapjai. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Hutto, C. J., & Gilbert, E. (2015). VADER: A Parsimonious Rule-based Model for Sentiment Analysis of Social Media Text. In E. Adar & P. Resnick (Eds.), Proceedings of the eighth international AAAI conference on weblogs and social media (pp. 216-225). Palo Alto, CA: AAAI Press.

Jang, H. J., Sim, J., Lee, Y., & Kwon, O. (2013). Deep sentiment analysis: Mining the causality between personality-value-attitude for analyzing business ads in social media. Expert Systems with Applications, 40(18), 7492-7503. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2013.06.069

Karmarkar, U. R., & Plassmann, H. (2019). Consumer Neuroscience: Past, Present, and Future. Organizational Research Methods, 22(1), 174–195. https://doi.org/10.1177/1094428117730598

Kenning, P., & Plassmann, H. (2005). NeuroEconomics: An overview from an economic perspective. Brain Research Bulletin, 67(5), 343–354. https://doi.org/10.1016/j.brainresbull.2005.07.006

Keszey, T. & Zsukk, J. (2017). Az új technológiák fogyasztói elfogadása. A magyar és nemzetközi szakirodalom áttekintése és kritikai értékelése. Vezetéstudomány, 48(10), 38-47. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.10.05

Kim, M. K., & Ketenci, T. (2020). The role of expressed emotions in online discussions, Journal of Research on Technology in Education, 52(1), 95-112. https://doi.org/10.1080/15391523.2019.1697861

Klostermann, J., Plumeyer, A., Böger, D., & Decker, R. (2018). Extracting brand information from social networks: Integrating image, text, and social tagging data. International Journal of Research in Marketing, 35(4), 538-556. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2018.08.002

Knutson, B., Rick, S., Wimmer, G. E., Prelec, D., & Loewenstein, G. (2007). Neural Predictors of Purchases. Neuron, 53(1), 147-156. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2006.11.010

Kucuktunc, O., Cambazoglu, B. B., Weber, I., & Ferhatosmanoglu, H. (2012). A large-scale sentiment analysis for Yahoo! answers. Proceedings of the fifth ACM international conference on Web search and data mining - WSDM ‚12 (pp. 633-642). ACM. https://doi.org/10.1145/2124295.2124371

Laroche, M., Habibi, M. R., & Richard, M.-O. (2013). To be or not to be in social media: How brand loyalty is affected by social media? International Journal of Information Management, 33(1), 76–82. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2012.07.003

Lee, N., Broderick, A. J., & Chamberlain, L. (2007). What is “neuromarketing”? A discussion and agenda for future research. International Journal of Psychophysiology, 63(2) 199-204. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2006.03.007

Lee, T. Y., & Bradlow, E. T. (2011). Automated marketing research using online customer reviews. Journal of Marketing Research, 48(5), 881–894. https://doi.org/10.1509/jmkr.48.5.881

Lee, N., Chamberlain, L., & Brandes, L. (2018). Welcome to the jungle! The neuromarketing literature through the eyes of a newcomer. European Journal of Marketing, 52(1/2), 4–38. https://doi.org/10.1108/ejm-02-2017-0122

Liu, X., Burns, A. C., & Hou, Y. (2017). An investigation of brand-related user-generated content on twitter. Journal of Advertising, 46(2), 236–247. https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1297273

Markos-Kujbus, É. (2016). Az on-line szájreklám jellemzői a marketingkommunikáció szempontjából. Vezetéstudomány, 47(6), 52-63. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2412/1/VT_2016n6p52.pdf

McAlexander, J. H., Schouten, W. J., & Koening, F. H. (2002). Building brand community. Journal of Marketing, 66(1), 38–54. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.1.38.18451

McClure, S. M., Li, J., Tomlin, D., Cypert, K. S., Montague, L. M., & Montague, P. R. (2004). Neural correlates of behavioral preference for culturally familiar drinks. Neuron, 44(2), 379-387. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2004.09.019

Mitchell, A., & Page, D. (2013). The role of news on Facebook. Common yet incidental. Pew Research Center. https://www.journalism.org/2013/10/24/the-role-of-news-on-facebook/

Murphy, E. R., Illes, J., & Reiner, P. B. (2008). Neuroethics of neuromarketing. Journal of Consumer Behaviour, 7(4-5), 293–302. https://doi.org/10.1002/cb.252

Neulinger, Á. (2016). Több-módszertanú és vegyes módszertanú kutatások. Vezetéstudomány, 47(4), 63-66. https://doi.org/10.14267/veztud.2016.04.11

Novak, P. K., Smailović, J., Sluban, B., & Mozetič, I. (2015). Sentiment of emojis. PLoS One, 10(12), e0144296. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0144296

Ohme, R., Wiener, D., Reykowska, D., & Choromanska, A. (2009). Analysis of Neurophysiological Reactions to Advertising Stimuli by Means of EEG and Galvanic Skin Response Measures. Journal of Neuroscience, Psychology, & Economics, 2(1), 21–31. https://doi.org/10.1037/a0015462

Plassmann, H., Ambler, T., Braeutigam, S., & Kenning, P. (2007). What can advertisers learn from neuroscience? International Journal of Advertising, 26(2), 151-175. https://doi.org/10.1080/10803548.2007.11073005

Plassmann, H., Venkatraman, V., Huettel, S., & Yoon, C. (2015). Consumer neuroscience: Applications, challenges, and possible solutions. Journal of Marketing Research, 52(4), 427-435. https://doi.org/10.1509/jmr.14.0048

Pradeep, A. K. (2010). The Buying Brain: Secrets for Selling to the Subconscious Mind. New York, NY: Wiley.

Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.014

Ramsøy, T. Z. (2014). Introduction to neuromarketing & consumer neuroscience. Rørvig: Neurons Inc.

Reimann, M., Zaichkowsky, J., Neuhaus, C., Bender, T., & Weber, B. (2010). Aesthetic package design: A behavioral, neural, and psychological investigation. Journal of Consumer Psychology, 20(4), 431-441. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2010.06.009

Riedl, R., Hubert, M., & Kenning, P. (2010). Are There Neural Gender Differences in Online Trust? An Fmri Study on the Perceived Trustworthiness of Ebay Offers. MIS Quarterly, 34(2), 397–428. https://doi.org/10.2307/20721434

Sengupta, J., & Fitzsimons, G. J. (2004). The effect of analyzing reasons on the stability of brand attitudes: A reconciliation of opposing predictions. Journal of Consumer Research, 31(3), 705-711. https://doi.org/10.1086/425105

Shapiro, A. (2011). Users, Not Customers: Who Really Determines the Success of Your Business. New York, NY: Penguin Random House.

Shen, J., Najand, M., Dong, F., & He, W. (2017). News and social media emotions in the commodity market. Review of Behavioral Finance, 9(2), 148–168. https://doi.org/10.1108/rbf-09-2016-0060

Smidts, A. (2002). Kijken in het brein: Over de mogelijkheden van neuromarketing. ERIM Inaugural Address Series Research in Management. Retrieved from http://hdl.handle.net/1765/308

Talukder, M., & Quazi, A. (2011). The Impact of Social Influence on Individuals’ Adoption of Innovation. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 21(2), 111–135. https://doi.org/10.1080/10919392.2011.564483

Tirunillai, S., & Tellis, G. J. (2012). Does chatter really matter? Dynamics of user-generated content and stock performance. Marketing Science, 31(2), 198–215. https://doi.org/10.1287/mksc.1110.0682

Ulman, Y. I., Cakar, T., & Yildiz, G. (2015). Ethical issues in neuromarketing:“I consume, therefore I am!”. Science and Engineering Ethics, 21(5), 1271-1284. https://doi.org/10.1007/s11948-014-9581-5

Varga, Á. (2016). Neuromarketing, a marketingkutatás új iránya. Vezetéstudomány, 47(9), 55-63. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2469/1/VT2016n9p55.pdf

Varga, Á., Simon, J., Pintér, A., Tóth, L. & Kozák, L. (2020). A fogyasztói etnocentrizmus idegi korrelációi – neuromarketing-kutatás az ismertség által okozott implicit agykérgi aktivitásmoduláció vizsgálatára. Vezetéstudomány, 51(3), 45-55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.03.05

Vecchiato, G., Maglione, A. G., Cherubino, P., Wasikowska, B., Wawrzyniak, A., Latuszynska, A., ... & Babiloni, F. (2014). Neurophysiological tools to investigate consumer’s gender differences during the observation of TV commercials. Computational and Mathematical Methods in Medicine, 2014, 912981. https://doi.org/10.1155/2014/912981

Vences, N. A., Díaz-Campo, J., & Rosales, D. F. G. (2020). Neuromarketing as an Emotional Connection Tool Between Organizations and Audiences in Social Networks. A Theoretical Review. Frontiers in Psychology, 11, 1787. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01787

Wilson, R. M., Gaines, J., & Hill, R. P. (2008). Neuromarketing and Consumer Free Will. Journal of Consumer Affairs, 42(3), 389–410. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2008.00114.x

Zak, P. J. (2004). Neuroeconomics. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 359(1451), 1737–1748. https://doi.org/10.1098/rstb.2004.1544

Zou, L, Lam, N. S. N., Cai, H. & Qiang, Y. (2018). Mining Twitter Data for Improved Understanding of Disaster Resilience, Annals of the American Association of Geographers, 108(5), 1422-1441. https://doi.org/10.1080/24694452.2017.1421897

Zurawicki, L. (2010). Neuromarketing. Boston, MA: Springer.

Downloads

Megjelent

2021-06-18

Hogyan kell idézni

Varga, Ákos, & Csordás, T. (2021). Az ismeretlen ismerős: A neuromarketing iránti attitűdök szentimentelemzése. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 52(6), 44–55. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.06.04

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok