A Pannon Egyetem közösségének kultúrafogyasztása, az érzelmi és kulturális intelligencia összefüggése
Veszprém 2023 Európa Kulturális Fővárosa
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.04.05Kulcsszavak:
Európa kulturális fővárosa, kultúrafogyasztás, kulturális intelligencia, érzelmi intelligenciaAbsztrakt
Veszprém és a Balaton régió 2018 decemberében nyerte el az Európa Kulturális Fővárosa 2023 (EKF) címet, amely nemcsak kulturális és gazdasági, de társadalmi katalizátorként is hat a térségre. A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán 2019-ben alakult meg az EKF kutatócsoport, amelynek fő célja elsősorban az, hogy felmérje a Pannon Egyetem közösségének (oktató, hallgató és nem oktató munkatárs) helyi identitását, életminőségét, kultúrafogyasztását kulturális és érzelmi intelligenciáját. A longitudinális vizsgálat a kulcselemek statisztikai prezentációján kívül, az egyes tényezők közötti kapcsolatokat is analizálja. Jelen tanulmány az egyetemi közösség kultúrafogyasztását, kulturális és érzelmiintelligencia-szintjét és ezeknek a faktoroknak az összefüggéseit mutatja be. Az eredményekből kiderül, hogy szoros összefüggés mutatható ki a kultúrafogyasztás és az érzelmi, valamint kulturális intelligencia egyes elemeivel. A magasabb érzelmi és kulturális intelligenciával rendelkezők több szabadidős tevékenységen és rendezvényeken vesznek részt és több időt töltenek olvasással, zenehallgatással és kirándulással.
Letöltések
Hivatkozások
Agárdi, P. (2015). Nemzeti értékviták és kultúrafelfogások, 1847-2014. Budapest, Hungary: Napvilág Kiadó.
Akis, S., Peristianis, N., & Warner, J. (1996). Residents’ attitudes to tourism development: the case of Cyprus. Tourism Management, 17(7), 481-494. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(96)00066-0
Alon, I., & Higgins, J. M. (2005). Global leadership success through emotional and cultural intelligences. Business Horizons, 48(6), 501-512. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2005.04.003
Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., & Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335-371. https://doi.org/10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x
Árva, L., & Könyves, E. (2010). Educational Tourism and Its Effects on Regional Economy and Destination Management. In: Constructing Central Europe: Tourism Competitiveness. Pannon University Conference Papers (pp. 283-299). Veszprém: Pannon Egyetem.
Bakucz, M. (2001). Gondolatok a városi turizmus fejlesztéséről, két testvérváros vendégkörének elemzése alapján. Tér és Társadalom, 15(1), 131-151. https://doi.org/10.17649/TET.15.1.791
Balázs, L. (2014). Érzelmi intelligencia a szervezetben és a képzésben. Miskolc, Hungary: Z-Press Kiadó Kft. Balogh, Á. (2011). Kulturális intelligencia – a 21. század kulcskompetenciája? (Doktori disszeráció). Pannon Egyetem, Veszprém, Hungary. https://konyvtar.uni-pannon.hu/doktori/2011/Balogh_Agnes_dissertation.pdf
Bandarin, F. (2011). A new international instrument: the proposed UNESCO Recommendation for the Conservation of Historic Urban Landscapes. Informationen zur Raumentwicklung, 3(4), 179-182.
Bandarin, F., & Van Oers, R. (2012). The Historic Urban Landscape: Managing Heritage in an Urban Century. Chichester: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119968115
Berry, J. W., Kim, U., & Boski, P. (1988). Psychological acculturation of immigrants. In Y. Y. Kim, W. B. Gudykunst (Eds.), Cross-cultural adaptation: Current approaches (pp. 62-89). London: SAGE.
Chatterton, P. (2000). The cultural role of universities in the community: revisiting the university – community debate. Environment and Planning A, 32(1), 165-181. https://doi.org/10.1068/a3243
Chen, G., Kirkman, B. L., Kim, K., Farh, C. I., & Tangirala, S. (2010). When does cross-cultural motivation enhance expatriate effectiveness? A multilevel investigation of the moderating roles of subsidiary support and cultural distance. Academy of Management Journal, 53(5), 1110-1130. https://doi.org/10.5465/amj.2010.54533217
Cleveland, J. N., O’Neill, J. W., Himelright, J. L., Harrison, M. M., Crouter, A. C., & Drago, R. (2007). Work and family issues in the hospitality industry: Perspectives of entrants, managers, and spouses. Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(3), 275-298. https://doi.org/10.1177/1096348007299919
Cooper, C. (2006). Lakes as tourism destination resources. In Hall, C. M. & Härkönen, T. (eds.), Lake Tourism. An integrated approach to lacustrine tourism systems (pp. 27-42). Clevedon: Channel View Publications. https://doi.org/10.21832/9781845410421-005
Copeland, T. (2004). Heritage and education: A European perspective. In Proceedings of the Europa Nostra Forum 2004 (pp. 19-22). The Hague: Europa Nostra.
Crowne, K. A., Phatak, A. V., & Salunkhe, U. (2009). Does culture influence intelligence? A study of the influence of cultural context. In Härtel, C.E.J., Ashkanasy, N.M. & Zerbe, W.J. (Ed.), Emotions in Groups, Organizations and Cultures (Research on Emotion in Organizations, Vol. 5) (pp. 275-297). Bingley: Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1746-9791(2009)0000005014
Cultural Heritage Counts for Europe Report (2015). Published on behalf of the CHCfE Consortium by the International Cultural Centre, Krakow. http://blogs.encatc.org/culturalheritagecountsforeurope//wp-content/uploads/2015/06/CHCfE_FULL-REPORT_v2.pdf
Dagher, G. K. (2010). The relation between motivational and behavioral cultural intelligence and the three dimensions of cross-cultural adjustment among Arabs working in the USA. Business Review, 15(1), 137–43.
David, S. A., Boniwell, I., & Ayers, A. C. (Eds.). (2014). The Oxford handbook of happiness. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199557257.001.0001
Dulewicz, V., & Higgs, M. (2000). Emotional intelligence – A review and evaluation study. Journal of Managerial Psychology, 15(4), 341-372. https://doi.org/10.1108/02683940010330993
Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford: Stanford University Press.
Earley, P. C., & Mosakowski, E., (2004). Cultural Intelligence. Harvard Business Review, Oct, 139-146. https://hbr.org/2004/10/cultural-intelligence
Falussy, B. (2004). Az időfelhasználás metszetei. Budapest, Hungary: Új Mandátum Kiadó.
Fekete, M. (2018). eIDŐ, avagy a szabadidő behálózása: generációs kultúrafogyasztás a digitális korban. Szeged, Hungary: Belvedere Meridiale. https://doi.org/10.14232/belvbook.2018.58535
Florida, R. (2002). The rise of the creative class and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic Books.
Frenkel, A., Bendit, E., & Kaplan, S. (2013). Residential location choice of knowledge-workers: The role of amenities, workplace and lifestyle. Cities, 35(Dec), 33-41. https://doi.org/10.1016/j.cities.2013.06.005
Fusco Girard, L. (2013). Toward a smart sustainable development of port cities/areas: The role of the “Historic Urban Landscape” approach. Sustainability, 5(10), 4329-4348. https://doi.org/10.3390/su5104329
Gardner, K. J., & Qualter, P. (2010). Concurrent and incremental validity of three trait emotional intelligence measures. Australian Journal of Psychology, 62(1), 5-13. https://doi.org/10.1080/00049530903312857
Giddens, A. (2003). Szociológia. Budapest, Hugary: Osiris Kiadó.
Glaeser, E. L., & Mare, D. C. (2001). Cities and skills. Journal of Labor Economics, 19(2), 316-342. https://doi.org/10.1086/319563
Goleman, D. (1996). Emotional intelligence. Why it can matter more than IQ. Learning, 24(6), 49-50.
Gordos, T. (2000). A városmarketing néhány kérdése. Tér és Társadalom, 14(2-3), 183-193. https://doi.org/10.17649/TET.14.2-3.585
Göndör, A., & Komlósi, E. (2012). A személyiség alapú érzelmi intelligenciamodell alkalmazásának lehetőségei az érzelmi intelligencia szervezeti teljesítményre gyakorolt hatásának mérésében. In Halm, T., & Radványi, T. (szerk.), Kutatás és tudás: dolgozatok a BGF Pénzügyi és Számviteli Karának tudományos műhelyéből 2011-2012 (pp. 185-196). Budapest, Hungary: Budapesti Gazdasági Főiskola.
Hill, D. (2010). Emotionomics: Leveraging emotions for business success. London: Kogan Page Publishers. Hofstede, G. H., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2005). Cultures and organizations: Software of the mind (Vol. 2). New York: Mcgraw-Hill.
Jaafar, M., Noor, S. M., & Rasoolimanesh, S. M. (2015). Perception of young local residents toward sustainable conservation programmes: A case study of the Lenggong World Cultural Heritage Site. Tourism Management, 48(June), 154-163. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.018
Kant, R. (2019). Emotional intelligence: A study on university students. Journal of Education and Learning, 13(4), 441-446. https://doi.org/10.11591/edulearn.v13i4.13592
Karma, K., & Vedina, R. (2009). Cultural intelligence as a prism between workforce diversity and performance in a modern organization. Review of International Comparative Management, 10(3), 527-542.
Khalili, A. (2011). Gender differences in emotional intelligence among employees of small and medium enterprise: An empirical study. Journal of International Management Studies, 6(2), 184-193. https://doi.org/10.5539/ijbm.v6n12p180
Komlósi, E. (2016). Don’t worry, be emotionally intelligent: Hotel functional managers’ trait emotional intelligence and its relation to task and contextual performance within organisational culture in Hungary (Doktori disszertáció). Derby University, Derby, United Kingdom. https://derby.openrepository.com/handle/10545/614995
KSH (2010). Időmérleg-módszertan. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/idomerleg_mod.pdf
Lengyel, M. (1994). A turizmus általános elmélete. Budapest, Hungary: KIT Képzőművészeti Kiadó.
Lin, Y. C., Chen, A. S. Y., & Song, Y. C. (2012). Does your intelligence help to survive in a foreign jungle? The effects of cultural intelligence and emotional intelligence on cross-cultural adjustment. International Journal of Intercultural Relations, 36(4), 541-552. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2012.03.001
Lopes, P. N., Grewal, D., Kadis, J., Gall, M., & Salovey, P. (2006). Evidence that emotional intelligence is related to job performance and affect and attitudes at work. Psicothema, 18(Suplemento), 132-138.
Lovvorn, A. S., & Chen, J. S. (2011). Developing a global mindset: The relationship between an international assignment and cultural intelligence. International Journal of Business and Social Science, 2(9). 275-283.
Lőrincz, K. (2017). A fenntarthatóság társadalmi vetületei az Európai Kulturális Főváros projektben. Comitatus, 27(224), 64-72. http://www.mrtt.hu/files/comitatus/comitatus_2017_kulonszam.pdf
Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., & Cherkasskiy, L. (2011). Emotional intelligence. The Cambridge handbook of intelligence. New York, NY: Cambridge University Press. 528-549. https://doi.org/10.1017/CBO9780511977244.027
Michalkó, G. (2007). A turizmuselmélet alapjai. Székesfehérvár, Hungary: Kodolányi János Főiskola.
Nagy, H., Oláh, A., & G. Tóth, K. (2009). Az érzelmi intelligencia mérésének néhány problémája: a fejlődési kritérium tesztelése. Pszichológia, 29(2), 165-186. https://doi.org/10.1556/Pszicho.29.2009.2.5
Oláh, A. (2005). Érzelmek, megküzdés és optimális élmény. Budapest, Hungary: Trefort Kiadó.
Palmer, B. R., Gignac, G., Ekermans, G., & Stough, C. (2008). A comprehensive framework for emotional intelligence. In R.J. Emmerling, & V.K.Shanwal (Eds.), Emotional intelligence: Theoretical & cultural perspectives (pp. 17-38). New York: Nova Science Publishers.
Palonen, E. (2010). Multi-level cultural policy and politics of European Capitals of Culture. Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, 13(01), 87-108.
Papp-Váry, Á. (2004). Országok márkái, márkák országai – Az országeredethatás elmélete és gyakorlata. In Czagány L., & Garai I. (szerk.), A szociális identitás, az információ és a piac. SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei 2004 (pp. 297-315). Szeged: JATEPress.
Pásztor, J. (2020a) Kulturális Intellgencia (CQ) - A jövő vezetőinek kulcskompetenciája In: Szabó, Csaba (szerk.) XXIII. Tavaszi Szél Tanulmánykötet : Tavaszi Szél - Spring Wind 2020 (pp. 497-508). Budapest, Magyarország Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ) https://doi.org/10.23715/TSZ.2020
Pásztor, J. (2020b). A kulturális intelligencia (CQ) és a kulturális különbségek leküzdésének kapcsolata. In Kocsmáros, E. (Ed.), 12th International Conference of J. Selye University. Economics Section: Conference Proceedings (pp.321-334). Komarno: J. Selye University. https://doi.org/10.36007/3754.2020.321
Pérez-González, J. C., & Sanchez-Ruiz, M. J. (2014). Trait emotional intelligence anchored within the Big Five, Big Two and Big One frameworks. Personality and Individual Differences, 65(July), 53-58. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.021
Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15(6), 425-448. https://doi.org/10.1002/per.416
Petrides, K. V., Sanchez-Ruiz, M. J., Siegling, A. B., Saklofske, D. H., & Mavroveli, S. (2018). Emotional intelligence as personality: Measurement and role of trait emotional intelligence in educational contexts. In Emotional intelligence in education (pp. 49-81). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-90633-1_3
Petrides, K.V. (2009) Psychometric Properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue). In Parker J., Saklofske D., & Stough C. (eds.), Assessing Emotional Intelligence. The Springer Series on Human Exceptionality (pp. 85-101). Boston, MA: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-88370-0_5
Puczkó, L., & Rátz, T. (2000). Az attrakciótól az élményig – A látogatómenedzsment módszerei. Budapest, Hungary: Geomédia Szakkönyvek.
Raffay, Á., & Lőrincz, K. (2018). EKF Mindenkinek! Egy Európai Kulturális Főváros pályázat előkészítésének kulisszatitkai. In Csapó, J., Gerfesic, V., & Törőcsik, M. (eds.), Generációk a turizmusban. I. Nemzetközi Turizmusmarketing Konferencia: Tanulmánykötet (pp. 136-143). Pécs: Pécsi Tudományegyetem.
Rahman, M. S., Ferdausy, S., & Uddin, M. A. (2012). Exploring the relationships between emotional intelligence, leadership styles, and gender: An empirical study. SIU Journal of Management, 2(2), 27-57.
Rátz, T., & Michalkó, G. (2005). Kultúra és regionális fejlődés: A turizmus és az egyetemek szerepe a vidéki városokban. In Enyedi, Gy., & Keresztély, K. (szerk.), A magyar városok kulturális gazdasága (pp. 123-142). Budapest: MTA Társadalomkutató Központ.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Sliter, M., Chen, Y., Withrow, S., & Sliter, K. (2013). Older and (emotionally) smarter? Emotional intelligence as a mediator in the relationship between age and emotional labor strategies in service employees. Experimental Aging Research, 39(4), 466-479. https://doi.org/10.1080/0361073X.2013.808105
Sokołowicz, M. E. (2019). Student cities or cities of graduates? The case of Lodz and its students declared preferences. Population, Space and Place, 25(2), e2177. https://doi.org/10.1002/psp.2177
Thomas, D. C., & Inkson, K. (2003). People skills for global business: Cultural intelligence. San Francisco: Berrett-Koehler.
Tsaousis, I., & Kazi, S. (2013). Factorial invariance and latent mean differences of scores on trait emotional intelligence across gender and age. Personality and Individual Differences, 54(2), 169-173. https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.08.016
Van Rooy, D. L., Alonso, A., & Viswesvaran, C. (2005). Group differences in emotional intelligence scores: Theoretical and practical implications. Personality and Individual differences, 38(3), 689-700.
Vargas-Sanchez, A., Porras-Bueno, N., & de los Ángeles Plaza-Mejía, M. (2011). Explaining residents’ attitudes to tourism: Is a universal model possible? Annals of Tourism Research, 38(2), 460-480. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.10.004
von Proff, S., Duschl, M., & Brenner, T. (2017). Motives behind the mobility of university graduates – A study of three German universities. Review of Regional Research, 37(1), 39-58. https://doi.org/10.1007/s10037-016-0107-2
Xie, L., & Ritchie, B. W. (2019). The motivation, constraint, behavior relationship: A holistic approach for understanding international student leisure travelers. Journal of Vacation Marketing, 25(1), 111-129. https://doi.org/10.1177/1356766717750421
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.