Megértés az együttműködés szolgálatában 2. rész
Egy interpretatív szervezetkutatás tapasztalata - a Lupus Albus osztály esete
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.12.03Kulcsszavak:
együttműködés, egészségügy, kvalitatív kutatás, interpretatív paradigmaAbsztrakt
A cikkben egy magyarországi újszülött intenzív osztályon az együttműködés helyi jelentésének feltárását célzó kvalitatív kutatást mutat be a szerző. Ezzel kettős célja van: egyrészről egy szervezeti jelenség megértő vizsgálata, másrészről a vizsgálati mód tapasztalaton keresztüli bemutatása. A kutatás eredménye példát ad arra, hogy hogyan jöhet létre mély megértés, ami későbbi szervezeti változás kiindulópontját jelentheti. A megértés folyamatát olyan alternatív kvalitatív kutatási eszközök is támogatták, mint például a térelemzés vagy a metafora. A tanulmány továbbá kiemeli annak fontosságát, hogy egy kórházi osztályon a helyi jelentés kutatása során a hozzátartozók bevonása is alapvető fontosságú.
Letöltések
Hivatkozások
Burrell, G., & Morgan, G. (1979). Sociological Paradigms and Organisational Analysis. Oxford: Heinemann Educational Books Ltd.
Cocowitch, B. V., Orton, S., Daniels, J., & Kiser, D. (2013). Reframing Leadership Development in Healthcare. OD Practitioner, 45(3), 10–18. Retrieved from https://cdn.ymaws.com/www.odnetwork.org/resource/resmgr/odp45_3/vol45no3-cocowitch_et_al.pdf
de Haes, H. (2006). Dilemmas in patient centeredness and shared decision making: A case for vulnerability. Patient Education and Counseling, 62(3), 291–298. https://doi.org/10.1016/j.pec.2006.06.012
French, W. L., & Bell, C. H. (1995). Organization Development (5th ed.). Prentice-Hall International Inc.
Gelei, A. (2006). A szervezet interpretatív megközelítése. Vezetéstudomány, 38(1 ksz.), 79–97.
Gelei, A. (2020). Szervezetfejlesztés szerepe a sportpszichológiában. In Zs. Imre Tóvári, G. Simonné Goschi, & Á. Pálvölgyi (Eds.), A sportpszichológia tankönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó (szerkesztés alatt).
Goh, S. C., Chan, C., & Kuziemsky, C. (2013). Teamwork, organizational learning, patient safety and job outcomes. International Journal of Health Care Quality Assurance, 26(5), 420–432. https://doi.org/10.1108/IJHCQA-05-2011-0032
Horváth, D. (2015). Projektív technikák. In Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv (pp. 279–317). Budapest: Alinea Kiadó.
Kvale, S. (2009). InterViews. An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks: SAGE Publications.
Long, S. (2001). Cooperation and conflict: two sides ot the same coin. In R. Wiesner & B. Millett (Eds.), Management and Organisational Behaviour (pp. 95–108). Milton: John Wiley and Sons Australia Ltd.
Málovics, É., Vajda, B., & Kuba, P. (2009). Paternalizmus vagy közös döntés? Páciensek az orvos-beteg kommunikációról. In E. Hetesi, Z. Majó, & M. Lukovics (Eds.), A szolgáltatások világa (pp. 250–264). Szeged: JATEPress.
Mason, J. (2005). Kvalitatív kutatás. Budapest: Jószöveg Műhely. PAF Közhasznú Alapítvány. (2020). Pozitív Attitűd Formálás. Az emberibb egészségügyért. Retrieved from www.pafhungary.hu
Ratnapalan, S., & Uleryk, E. (2014). Organizational Learning in Health Care Organizations. Systems, 2(1), 24–33. https://doi.org/10.3390/systems2010024
Senge, P. M. (1998). Az ötödik alapelv. Budapest: HVG Kiadó. Stoelwinder, J. U., & Clayton, P. S. (1978). Hospital Organization Development: Changing the Focus from ‘Better Managenment’ to „Better Patient Cared. The Journal of Applied Behavioral Science, 14(3), 400–414. https://doi.org/10.1177/002188637801400314
Szeverényi, P. (2008). A családközpontú szülészeti gyakorlat lehetőségei a lelki egészség megőrzésében. Nőgyógyászati és Szülészeti Továbbképző Szemle. Retrieved from http://medicalonline.hu/gyogyitas/cikk/a_csaladkozpontu_szuleszeti_gyakorlat_lehetosegei_a_lelki_egeszseg_megorzeseben
Tempfer, C. B., & Nowak, P. (2011). Consumer participation and organizational development in health care: A systematic review. Wiener Klinische Wochenschrift, 123(13–14), 408–414. https://doi.org/10.1007/s00508-011-0008-x
Verdes (2020). Megértés az együttműködés szolgálatában 1. rész – Az együttműködés megértésének lehetőségei egy egészségügyi szervezetben. Vezetéstudomány, 51(10), 29-39. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.10.03
Wollnik, M. (1995). Interpretatív megközelítések a szervezetelméletben. In A. Kieser (Ed.), Szervezetelméletek (pp. 359–383). Budapest: Aula Kiadó Kft.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.