Szociális és egészségügyi területeken működő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljei
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.01.01Kulcsszavak:
társadalmi vállalkozás, üzleti modell, üzleti működés, szociális ellátás, egészségügyAbsztrakt
Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a hazai egészségügyi és szociális szektorban tevékenykedő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljeinek bizonyos fajtáit. A cikk statisztikai adatok elemzésén és négy esettanulmány részletes bemutatásán alapul. A kutatás során kétféle társadalmi vállalkozók által használt üzleti működési modellt azonosítottak a szerzők. Azok a társadalmi vállalkozások, amelyek az állami finanszírozást értékesítéssel kiegészítő modellt használják, fő bevételeiket az államtól realizálják, továbbá igyekeznek ezt kiegészíteni saját értékesítési csatornájukon szerzett különféle jövedelmi forrásokkal. Ezzel szemben egyes társadalmi vállalkozások a magánpiaci értékesítésen alapuló modellt használják, melyek elszakadni kívánnak az állami bevételi forrásoktól, arra törekedve, hogy önálló értékesítési tevékenységből származó bevételt generáljanak.
Letöltések
Hivatkozások
Alter, K. (2007). Social enterprise typology. Virtue Ventures LLC. Retrieved from https://www.globalcube.net/clients/philippson/content/medias/download/SE_typology.pdf
Anacleto, K., Paiva, R., & Moura L. (2017). Propolis Project: Development of a social business model proposal. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 10(3). 27-46. http://dx.doi.org/10.19177/reen.v10e3201727-46
Ashoka Honlapja (2020). Szervezettörténet. https://ashokacee.org/hungary/rolunk/
Ashraf, Md. M., Razzaque, M. A., Liaw, S-T., Ray, P. K., & Hasan, Md. R. (2019). Social business as an entrepreneurship model in emerging economy: Systematic review and case study. Management Decision, 57(5), 1145-1161. http://dx.doi.org/10.1108/MD-04-2017-0343
Bereczk, Á. & Bartha, Z. (2019). A társadalmi vállalkozások piaci bevételszerző képességének meghatározó tényezői. E-conom, 8(1), 102-107. https://doi.org/10.17836/EC.2019.1.102
Bihary, B. (2017). A Kockacsoki Nonprofit Kft. teljesítménymérése a Social Enterprise Scorecardmodell alkalmazásával. E-conom, 6(1), 53-66. http://dx.doi.org/10.17836/EC.2017.1.053
Dees, G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. Retrieved from http://www.redalmarza.cl/ing/pdf/TheMeaningofsocialEntrepreneurship.pdf
Defourny, J. & Nyssens, M. (2016). Fundamentals for an international typology of social enterprise models. ICSEM Working Papers. No33. http://dx.doi.org/10.1007/s11266-017-9884-7
Csáky, Gy., Fehér, T., Laczkó, Zs., Molnár, Gy., Ormai, G., & Tóth, L. (2014). Út a szociális vállalkozások felé. Módszertani füzet 3. Budapest: Esély Labor Egyesület. http://www.pestesely.hu/doc/szocialis_vallalkozas_5v-1.pdf
Defourny, J. & Nyssens, M. (2008). Social enterprise in Europe: Recent trends and developments. Social Enterprise Journal, 4(3), 202-228. https://doi.org/10.1108/17508610810922703
Defourny, J., Hulgard, L., & Pestoff, V. (2014). Introduction to the ”SE field”. In Defourny, J., Hulgard, L., & Pestoff, V. (eds.), Social enterprise and the third sector – Changing European landscapes in a comparative perspective (pp. 1-15). New York: Routledge. Európai Bizottság (2017). Social enterprises. Retrieved from http://ec.europa.eu/growth/sectors/social-economy/enterprises_hu
G. Fekete, É., Bereczk, Á., Kádárné Horváth, Á., Kiss, J., Péter, Zs., Siposné Nándori, E.. & Szegedi, K. (2017). Alapkutatás a társadalmi vállalkozások működéséről. Retrieved from http://piactars.hu/uploads/files/documents/Zarotanulmany_OFA_ME_GTK_2017_06_30.pdf
Grassi, W. (2012). Business Models of Social Enterprise: A Design Approach to Hybridity. ACRN Journal of Entrepreneurship Perspectives, 1(1), 37–60. http://www.acrn-journals.eu/resources/JoE012012/Grassl_SE-Hybridity.pdf
Kiss, J. (2018). A társadalmi vállalkozások megjelenése, intézményesülése és kapcsolódása a nonprofit szektorhoz Magyarországon (PhD-disszertáció). Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kar, Szociológia Doktori Iskola.
Kiss, J., Krátki, N. & Deme, G. (2020). Társadalmi vállalkozások a szociális és egészségügyi szektorokban: intézményi környezet és szervezeti aktivitás. Esély, 31(3), 28-51. http://www.esely.org/kiadvanyok/2020_3/28-51_kiss_julianna.pdf
Kiss, J. & Mihály, M. (2019). Társadalmi vállalkozások és ökoszisztémáik Európában. Magyar országjelentés. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/668169OFA
Nonprofit Kft & Grants Europe Consulting (2018). Pénzügyi eszközök és pénzügyi eszközök kihelyezése társadalmi vállalkozásokhoz kutatás. http://www.piactars.hu/uploads/files/documents/OFA-Penzugyi_eszkozok_kutatas_VEGLEGES.pdf
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business model generation, A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
Repisky M. & Tóth, J. (2019). Mi motivál egy társadalmi vállalkozót? Egy feltáró kvalitatív kutatás eredményei. Vezetéstudomány, 50(3), 11-24. http://dx.doi.org/10.14267/ VEZTUD.2019.03.02
Santos, F., Pache, A-C. & Birkholz, C. (2015). Making hybrids work: Aligning business models and organizational design for social enterprises. California Management Review, 57(3), 36-58. https://doi.org/10.1525/cmr.2015.57.3.36
Seforis Consortium (2016). Country Report Hungary. A first analyses and profiling of social enterprises in Hungary. http://www.seforis.eu/hungary
Török, Á. & Agárdi, I. (2020). Társadalmi vállalkozások gasztronómiai lehetőségei a rövid élelmiszerellátási láncok bevonásával Magyarországon. Vezetéstudomány, 51(3), 74-84. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.04.07
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.