A társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezetek fejlesztési folyamatai és eszközei

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.05

Keywords:

social enterprise, development organizations, business model, social business model, consulting

Abstract

The focus of the research is on the tools, business models, and type of improvement processes used by social enterprise development organizations. The article is based on expert interviews, which are provided by the selected development organizations. In the research, Hungarian social enterprise development organizations were identified, including business consultant organizations and incubator houses. Two types of development processes were distinguished, those that are specialized in initial-phase social enterprises and those that are specialized in established social enterprises. The developers select the tools and business models, which they use according to the level of development of the domestic market, which currently aims to enable social entrepreneurs to understand the importance of the business approach and how it works as quickly as possible and to outline and use different tools easily, thus supporting the expansion of social entrepreneurship business knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Noémi Krátki, Corvinus University of Budapest

Assistant Lecturer

References

Amin, A. (2009). Locating the social economy. In Ash A. (ed.), The social economy. International perspectives on economic solidarity (pp.4-21). London, New York: Zed Books

Ashoka Honlapja. (n.a.). Impact Academy Magyarország. Retrieved from https://www.ashoka.org/hu-hu/program/impact-academy

Beckmann, T. (2015). A Theoretical Evaluation of Social Enterprise. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2711172

Erste Bank Press Release. (2016). Erste SEEDS Programme Supports nearly Seventy Social Entrepreneurs in Hungary.

Fejes, J. (2015). A tudásmenedzsment fejlődési szakaszainak tettenérése a magyar üzleti tanácsadás piacán. Vezetéstudomány, 46(8), 24-33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.08.03

G. Fekete, É., Bereczk, Á., Kádárné Horváth, Á., Kiss, J., Péter, Zs., Siposné Nándori, E.. & Szegedi, K. (2017). Alapkutatás a társadalmi vállalkozások működéséről.

Gidron, B. (2016). The Dual Hybridity of Social Enterprises for Marginalized Populations. Journal of Social Entrepreneurship, 8(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/19420676.2016.1207700

Keltető+ Program Pályázati Felhívás. (2019). Retrieved from https://www.badurfoundation.org/images/badur/reports/Badur_Kelteto+_2019_Felhivas.pdf

Kiss, J. & Mihály, M. (2019). Társadalmi vállalkozások és ökoszisztémáik Európában. Magyar országjelentés. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2767/668169OFA

Kiss, J. & Mihály, M. (2020). A szociális és szolidáris gazdaság intézményi fejlődése és jelenlegi helyzete Magyarországon. Fordulat, 27(1), 299-324.

Krátki, N. & Kiss, J. (2021). Szociális és egészségügyi területeken működő társadalmi vállalkozások üzleti működési modelljei. Vezetéstudomány, 52(1), 2-12. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.01.01

Lovas, A. & Riz, N. (2016). Akcelerátor vagy inkubátor? A hazai vállalkozásokat támogató szervezetek a nemzetközi gyakorlat tükrében. Gazdaság és Pénzügy, 3(4), 305-322.

Mihály, M. (2017). Mit értünk társadalmi vállalkozás alatt és miért kutatjuk? – Narratívák a nemzetközi szakirodalomból. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 14(1), 101-115.

Nchang, O. & Rudnik, T. (2018). Incubator and Accelerator Role in the Social Entrepreneursip Process.

Németh, Gy., Németh, P. & Papp, I. (2010). Szolgáltatási menedzsment. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.

Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks: Sage.

Peredo, A.M. & McLean, M. (2006). Social entrepreneurship: A critical review of the concept. Journal of World Business, 41, 56-65. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.10.007

Piac Társ GINOP-5.1.2-15-2016-00001Fejlesztző Projekt Tanulmánya. (2017). Módszertani kézikönyv társadalmi vállalkozások részére.

Poór, J. (2010). Menedzsment-tanácsadási kézikönyv. Budapest: Akadémia Kiadó.

Primecz, H., Kiss, J. & Toarniczky, A. (2021). Társadalmi és üzleti célok és tevékenységek kombinálása magyarországi társadalmi vállalkozásoknál. Fókuszban a romákat, a nőket, és a fogyatékossággal élő embereket támogató szervezetek. Kovász, 25(1-4), 1-26. https://doi.org/10.14267/kov.2021e2

Repsiky, M. & Tóth, J. (2019). Mi motivál egy társadalmi vállalkozót? – Egy feltáró kvalitatív kutatás eredményei. Vezetéstudomány, 50(3), 11-24. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.03.02

Rogers, P. (2014). Theory of Change, Methodological Briefs: Impact Evaluation 2. Florence: UNICEF Office of Research.

Sandberg, B., Elliott, E. & Petchel, S. (2020). Investigating the Marketization of the Non-profit Sector: A Comparative Case Study of Two Non-profit Organizations. Voluntas, 31(4), 494–510. https://doi.org/10.1007/s11266-019-00159-8

Serrat, O. (2017). Knowledge Solutions. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_24

Social Innovation Lab. (2013). Social Business Model Canvas.

Szegedi, K. & Bereczk, Á. (2017). A társadalmi vállalkozások finanszírozási lehetőségei, jogi szervezeti formái és beágyazódása a szociális gazdaság rendszerébe. In Csiszárik-Kocsir Á. (Ed.), Vállalkozásfejlesztés a XXI. században (pp. 602-617). Budapest: Óbudai Egyetem.

Tokár-Szadai, Á. (2012). Az üzleti tanácsadási rendszer modellje. Vezetéstudomány, 43(1.ksz), 66-73. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz1.07

Tokár-Szadai, Á. (2015). A társadalmi vállalkozások tanácsadás iránti igényei. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 12(2), 1-58.

Tokár-Szadai, Á. (2021). Társadalmi vállalkozások tanácsadási igényének változása Északkelet-Magyarországon 2015 és 2020 között. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 18(1), 98-109. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.24

Downloads

Published

2022-07-05

How to Cite

Krátki, N. (2022). A társadalmi vállalkozásokat fejlesztő szervezetek fejlesztési folyamatai és eszközei. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 53(6), 52–64. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.05

Issue

Section

Articles