Az értékesítés- és működéstervezés vállalati gyakorlatának érettsége egy hazai kérdőíves felmérés tükrében
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.09.03Kulcsszavak:
Sales and Operations Planning, érettségi modell, benchmarkingAbsztrakt
A cikk a Sales & Operations Planning témakörét helyezi a vizsgálat középpontjába. Ez az ellátási lánc reálfolyamatainak taktikai szintű tervezése során alkalmazott szervezeti egyeztetési folyamat, melynek célja, hogy dinamikus újratervezési ciklusokon keresztül egyensúlyt teremtsen a tényleges kereslet, a rendelkezésre álló erőforrások és az általuk biztosítható kínálat között úgy, hogy támogassa az üzleti terv megvalósulását. Egy viszonylag új, elméleti szempontból érdekes, de a vállalati gyakorlat számára is fontos kérdéskörről van szó. Ennek ellenére a szerzők legjobb tudomása szerint még nem jelent meg magyar nyelven cikk a témakörben. Munkájuk egyik célja ezért az, hogy felhívják a figyelmet erre a területre. A másik cél, hogy egy komplex érettségi modell tükrében bemutassák a hazai vállalatok S&OP gyakorlatát. A választott modell négy fő dimenzió mentén térképezi fel a vállalati gyakorlatot: a tervezési folyamat hatékonysága, eredményessége, a szervezeti/emberi felkészültség és az informatikai támogatottság. A tanulmány benchmarking lehetőséget teremtve ismerteti a mintában szereplő vállalatok gyakorlatának érettségét és fejlesztési javaslatokat fogalmaz meg.
Letöltések
Hivatkozások
Aquilano, N. J., Chase, R. B., Davis, M. M., & Davis, M. M. (1991). Fundamentals of operations management. Homewood: Irwin.
Ávila, P., Lima, D., Moreira, D., Pires, A., & Bastos, J. (2019). Design of a Sales and Operations Planning (S&OP) process – case study. Procedia CIRP, 81, 1382-1387. https://doi.org/10.1016/j.procir.2019.04.048
Barratt I., M. (2004). Understanding the meaning of collaboration in the supply chain. Supply Chain Management: An International Journal, 9(1), 30-42. https://doi.org/10.1108/13598540410517566
Békés, G., Halpern, L., & Muraközy, B. (2011). A teremtő rombolás szerepe a vállalati termelékenység alakulásában Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 58(2), 111-132.
Chikán A. & Demeter K. (szerk.) (1999). Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje - Termelés, szolgáltatás, logisztika. Budapest: Aula Kiadó.
Danese, P., Molinaro, M., & Romano, P. (2018). Managing evolutionary paths in Sales and Operations Planning: key dimensions and sequences of implementation. International Journal of Production Research, 56(5), 2036-2053. https://doi.org/10.1080/00207543.2017.1355119
De Toni, A. F., & Zamolo, E. (2005). From a traditional replenishment system to vendor-managed inventory: A case study from the household electrical appliances sector. International Journal of Production Economics, 96(1), 63-79. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2004.03.003
Donáczi K. (2019). Sales & Operations Planning – A hazai vállalati gyakorlat feltérképezése egy érettségi modell alapján (MSc-szakdolgozat). BCE Gazdálkodástudomány Kar, Logisztikai menedzsment MSc., Budapest.
Feng, Y., D’Amours, S., & Beauregard, R. (2008). The value of sales and operations planning in oriented strand board industry with make-to-order manufacturing system: Cross functional integration under deterministic demand and spot market recourse. International Journal of Production Economics, 115(1), 189-209. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2008.06.002
Gelei A. (2009). Hálózat – A globális gazdaság kvázi szervezete. Vezetéstudomány, 40(1), 16-33.
Genin, P., Thomas, A., & Lamouri, S. (2007). How to manage robust tactical planning with an APS (Advanced Planning Systems). Journal of Intelligent Manufacturing, 18(2), 209-221. https://doi.org/10.1007/s10845-007-0015-y
Grimson, J. A., & Pyke, D. F. (2007). Sales and operations planning: an exploratory study and framework. The International Journal of Logistics Management, 18(3), 322-346. https://doi.org/10.1108/09574090710835093
György, B. (2010). Hatékony vállalat, hatékony társadalom. Vezetéstudomány, 41(7-8), 77-90.
Halpern, L., & Muraközy, B. (2010). Innováció és vállalati teljesítmény Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 57(4) 293-317.
Hámori, B., & Szabó, K. (2010). A gyenge hazai innovációs teljesítmény intézményi magyarázatához. Vitaírás a nemzetközi innovációs versenyben való részvétel akadályairól. Közgazdasági Szemle, 57(10), 876-897.
Hortoványi, L., & Balaton, K. (2016). A versenyképesség és az innováció vállalati szintű vizsgálata. Vezetéstudomány, 47(12), 38-45. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.12.04
Ivert, L. K. & Jonsson, P. (2010). The potential benefits of advanced planning and scheduling systems in sales and operations planning. Industrial Management & Data Systems, 110(5), 659 – 681. https://doi.org/10.1108/02635571011044713
Koltai T., Romhányi G., & Tatay V. (2009). Optimalizálás bizonytalan paraméterekkel a termelés- és szolgáltatásmenedzsmentben. Vezetéstudomány, 40(különszám), pp.68-73.
Kovács Z. (2011). Ellátási láncok irányítási algoritmusai a sörjáték példáján. Vezetéstudomány, 42(11), 40-48.
Kristensen, J., & Jonsson, P. (2018). Context-based sales and operations planning (S&OP) research: a literature review and future agenda. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 48(1), 19-46. https://doi.org/10.1108/IJPDLM-11-2017-0352
Lapide, L. (2005). Sales and Operations Planning Part III: A diagnostic model. The Journal of Business Forecasting, 24(1), 13-16.
László, D. (1977). A hatékonyságmérés és tervezés kérdései. Közgazdasági Szemle, 24(10), 1121-1136.
Lee, H. L., Padmanabhan, V., & Whang, S. (1997). The bullwhip effect in supply chains. Sloan Management Review, 38, 93-102.
Lin, C. H., Hwang, S.-L. & Wang, M.-Y. (2007). A reappraisal on advanced planning and scheduling systems. Industrial Management & Data Systems, 107(8), 1212-1226. https://doi.org/10.1108/02635570710822822
Losonci, D., Demeter, K., & Jenei, I. (2010). A karcsú (lean) menedzsment és a versenyképesség (The lean management and competitiveness). Vezetéstudomány, 41(3), 26-42.
Nemati, Y., Madhoshi, M., & Safaei Ghadikolaei, A. (2017). The effect of Sales and Operations Planning (S&OP) on supply chain’s. Computers and Chemical Engineering, 104, 323–338. https://doi.org/10.1016/j.compchemeng.2017.05.002
Olhager, J., Rudberg, M., & Wikner, J. (2001). Long-term capacity management: Linking the perspectives from manufacturing strategy and sales and operations planning. International Journal of Production Economics, 69(2), 215-225. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(99)00098-5
Oliva, R., & Watson, N. (2011). Cross-functional alignment in supply chain planning: A case study of sales and operations planning. Journal of Operations Management, 29(5), 434-448. https://doi.org/10.1016/j.jom.2010.11.012
Oliver, Wight (2017). Oliver Wight’s Crusade. Az Oliver Wight hivatalos oldala. Retrieved from https://www.oliverwight-americas.com/history
Pintácsi T. (2017). Sales & Operations Planning – Fókuszban az érettségi modellek (MSc-szakdolgozat). BCE, Gazdálkodástudományi Kar, Logisztikai menedzsment MSc., Budapest.
Pedroso, C. B., da Silva, A. L., & Tate, W. L. (2016). Sales and Operations Planning (S&OP): Insights from a multi-case study of Brazilian Organizations. International Journal of Production Economics, 182, 213-229. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2016.08.035
Reszegi, L. (2010). Hatékony piac–hatékony vállalat? Vezetéstudomány, 41(7-8), 3-15.
Seeling, M. X., Scavarda, L. F., Thomé, A. M. T., & Hellingrath, B. (2018). Sales and Operations Planning Application: A Case Study in Brazil. In International Conference on Production and Operations Management Society (pp. 463-470). Wiesbaden: Springer.
Serfel A. (2018). A Schneider Electric SA Sales and Operations Planning gyakorlati értékelése az érettségi modellek tükrében (Szakdolgozat). BCE Gazdálkodástudományi Kar, Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment szakirányú továbbképzési szak, Budapest.
Singhal, J., & Singhal, K. (2007). Holt, Modigliani, Muth, and Simon’s work and its role in the renaissance and evolution of operations management. Journal of Operations Management. 25(2), 300-309.
Stadtler, H., & Kilger, C. (2005). Supply chain management and advanced planning. W iesbaden: S pringer-Verlag.
Szalai A. (2013). A felső vezetés nélkülözhetetlen eszköze: az Értékesítés és Működéstervezés (MSc-szakdolgozat). BCE Gazdálkodástudományi Kar, Logisztikai menedzsment MSc., Budapest.
Tari E. (1987). A termelés irányításának láncolata iparvállalatainkban. Vezetéstudomány, 18(8) 9-15.
Tenner, A. R., & DeToro, I. J. (1998). BPR – vállalati folyamatok újraformálása. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
Thomé, A. M., Scavarda, L. F., & Suclla, N. (2012). Sales and operations planning and the firm performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 61(4), 359-381. https://doi.org/10.1108/17410401211212643
Vereecke, A., Vanderheyden, K., Baecke, P., & Van Steendam, T. (2018). Mind the gap–Assessing maturity of demand planning, a cornerstone of S&OP. International Journal of Operations & Production Management, 38(8), 1618-1639. https://doi.org/10.1108/IJOPM-11-2016-0698
Vörös J. (2018). Termelés- és szolgáltatásmenedzsment. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Wagner, S. M., Ullrich, K. K., & Transchel, S. (2014). The game plan for aligning the organization. Business Horizons, 57(2), 189-201. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2013.11.002
Wendler, R. (2012). The maturity of maturity model research: A systematic mapping study. Information and Software Technology, 54(12), 1317–1339. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2012.07.007
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.