Szervezetközi kapcsolatok vizsgálata az egészségügyi prevencióban
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.KSZ.10Kulcsszavak:
egészségügy, prevenció, üzleti kapcsolat, erőforrásokAbsztrakt
A tanulmány célja a magyarországi egészségügyi prevencióban részt vevő szereplők azonosítása, és a szervezetek közötti kapcsolatok vizsgálata esettanulmány segítségével. Az üzleti kapcsolatokra vonatkozó elméleti hátteret az Industrial Marketing and Purchasing (IMP) Group megközelítésére alapozták a szerzők, mely kapcsolatok összefonódása napjainkban még inkább érezhető, mint valaha. E megközelítés szerint az üzleti kapcsolatok a szereplők, a tevékenységek és az erőforrások köteléke által jönnek létre és működnek. Az egészségügyi prevenció egy tipikusan olyan terület, ahol a magán- és a közszféra együttműködése elengedhetetlen. A tanulmányban bemutatják a szereplőket, elemzik a közöttük lévő kapcsolatokat egy szervezett egészségügyi prevenciós program (Magyarország átfogó egészségügyi szűrőprogramja 2010-2020) mentén. A kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy az erőforrások kombinációjának fontos szerepe van a program sikerességében. Eredményeik alapján kirajzolódott, hogy az információ az egyik legfontosabb erőforrás és motiváló tényező a szereplők számára. A tanulmány kiemeli a program vezetőjének (mint aktor) kulcsszerepét a kapcsolatok kialakításában, fenntartásában.
Letöltések
Hivatkozások
Abrahamsen, M.H., Havenvid, M.I., & La Rocca, A. (2017). Researching the Interactive Business Landscape. In Håkansson, H. & Snehota, I. (eds.), No business is an island: Making Sense of the Interactive Business World (pp. 253-273). London: Emerald Publishing.
Ádány, R. (ed.) (2012). Megelőző orvostan és népegészségtan. Budapest: Medicina Kiadó.
Antal, Zs. (2018). A közszolgálati kommunikáció eredményességére ható tényezők: A közszféra és a versenyszféra kommunikációs gyakorlatát befolyásoló különbségek. Vezetéstudomány, 49(4), 68-76. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.04.07
Barna, I., Daiki, T., Kékes, E., & Dankovics, G. (2019). Magyarország átfogó egészségvédelmi szűrőprogramja 2010-2020-2030 (MÁESZ) eredményei 2010-2018, az első kilenc év’. Lege Artis Medicinae, 29(3), 111-119. https://doi.org/10.33616/lam.29.012
Bazzoli, G.J., Stein, R., Alexander, J.A., Conrad, D.A., Sofaer, Sh., & Shortell, S.M. (1997). Public-Private Collaboration in Health ad Human Service Delivery: Evidence from Community Partnerships. The Milbank Quarterly, 75(4), 533-561. https://doi.org/10.1111/1468-0009.00068
Bódi-Schubert A. (2011). A vevő-beszállító kapcsolat elméleti megközelítései és empirikus szemléltetésük. Vezetéstudomány, 42(2), 58-70.
Caplan, G. (1964). Principles of preventive psychiatry. Oxford, England: Basic Books.
Chandra, A., Acosta, J.D., Carman, K.G., Dubowitz, T., Leviton, L., Martin, L.T., Miller, C., …Plough, A.L. (2016). Fostering Cross-Sector Collaboration to Improve Well-Being. In Building a National Culture of Health (pp. 62-81). RAND Corporation. Retrieved from www.jstor.org/stable/10.7249/j.ctt1b67wjh.14
Dematron Health Service (2018). Egészség Könyv: Magyarország átfogó egészségvédelmi szűrőprogramja (pp. 1-8).
Dubois, A. & Araujo, L. (2004). Research methods in industrial marketing studies. In Håkansson, H., Harrison, D., & Waluszewski, A. (eds.), Rethinking marketing – Developing a new understanding of markets (pp. 207-227). Chichester: John Wiley & Sons.
Ford, D. (2003). Business marketing. Budapest: KJK Kerszöv.
Gelei A., Dobos I., & Bódi-Schubert A. (2016). Üzleti kapcsolatok kutatása. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Håkansson, H. (ed.) (1982). International marketing and purchasing of industrial goods: An interaction approach. Chichester: Wiley.
Håkansson, H. & Snehota I. (eds.) (1995). Developing relationships in business networks. London & New York: Routledge.
Håkansson, H., Ford, D., Gadde, L., Snehota, I. & Walusewski, A. (2009). Business in networks. Chichester: John Wiley & Sons.
Håkansson, H., & Waluszewski, A. (2002). Managing Technological Development, IKEA, the Environment and Technology. London: Routledge.
Johnson, R. P. & Indvik, J. (1999). Organizational benefits of having emotionally intelligent managers and employees. Journal of Workplace Learning, 11(3), 84-88. https://doi.org/10.1108/13665629910264226
KSH (2018). Egészségügyi kiadások alakulása (2003–). Kimutatás száma:2.4.1. Retrieved from https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_fec001a.html
Mandják T. (2005). Marketing-szemléletmód és az ületi kapcsolatok. Vezetéstudomány, 36(5), 14-24.
Porter, M.E. & Teisberg, E.O. (2006). Redefining health care – Creating value-based competition on results. Boston, Mass: Harvard Business School Press.
Simon J. (2010). Marketing az egészségügyben. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Simon J., Mandják T., & Szalkai Zs. (2011). Különböző beszerzői magatartásminták a magyarországi kórházak körében. Vezetéstudomány, 42(2), 21-32.
Sylvia, D.R. & Sylvia, M.K. (2012). Program Planning and Evaluation for the Public Manager. New York: Waveland Press.
Vokó, Z. & Kaló Z. (2012). Prevenció – kiadások – hatékonyság. Egészségügyi Gazdasági Szemle, 50(1), 6-8.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.