A felsővezetői lét elviselhetetlen könnyűsége
Mire válasz az intenzív és/ vagy versenyszerű sportolás a felső vezetők körében?
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.02.06Kulcsszavak:
felsővezető, top manager, intenzív sportolás, versenyszerű sportolás, önmegvalósítás, flow, kompromisszumAbsztrakt
Az alábbi kvalitatív kutatásra épülő cikk egy jelenség megértését célozza meg: miért választják felsővezetők az intenzív (heti minimum 7 óra) és/vagy versenyszerű sportolást egyre gyakrabban (a versenyszerű sportolás nem az élsportra, illetve profi sportolásra utal, hanem arra, hogy a megkérdezett felső vezetők többsége – legjobb időt szem előtt tartó – versenyeken vesz részt, pl. hazai és nemzetközi maratonfutások, Iron man®, Agility Európa – és Világbajnokság)? Az elméleti háttér során az önmegvalósítás koncepciója segít a jelenség megértésében, valamint a környezet, a szervezet és az egyéni attitűdök jellemzőinek feltárásában. E mentén folytatódik a 12 fővel készült mélyinterjú elemzése is, amelynek eredményeképpen az derül ki, hogy e felső vezetők távol állnak a munkahelyi keretek között történő önmegvalósítástől. Sőt, a sportolás valójában egy megküzdési stratégia az életükben, amely összességében egy nullösszegű játszma. A helyzet keserűsége kevéssé ismert, elfogadott a megkérdezettek körében, így a cikk e probléma körüljárásával, annak feloldására, megoldására szeretné felhívni a figyelmet.
Letöltések
Hivatkozások
Adamson, B. & Axmith, M. (2003). The CEO disconnect: Finding consistency between personal values and the demands of leadership. Ivey Business Journal, May/ June, 1-6.
Argyris, C. (1977). Double-loop learning in organizations. Harvard Business Review, September-October.
Argyris, C. (1991). Teaching smart people how to learn. Harvard Business Review, May-June.
Atkinson, R.L., Atkinson R.C, Smith, E. E., & Bem, D. J. (1999). Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
Beck-Biró, K. (2010). A szervezeti keretek között történő egyéni önmegvalósítás, illetve annak támogató és gátló tényezői (PhD-értekezés). Budapesti Corvinus Egyetem. Gazdálkodástani Doktori Iskola. Budapest.
Bell, R. A., Roloff, M. E., Van Camp, K., & Karol, S. H. (1990). Is it lonely at the top? Career success and personal relationships. Journal of Communication, 40(1), 9-23. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1990.tb02247.x
Besomi, M. et al. (2017). Running motivations within different populations of Chilean urban runners. European Journal of Physiotherapy, 19(sup1), 8-11. https://doi.org/10.1080/21679169.2017.1381317
Bokor, A. & Radácsi, L. (2006). Aranykalitkában. Budapest: Alinea Kiadó.
Cable, D. (2018). How humble leadership really works. Harvard Business Review, April.
Carter, S. (1999). Anatomy of a qualitative management (PhD thesis). Management Research News, 22(11-12).
Creswell, J.W. (1998). Quality inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA.: Sage Publications.
Csíkszentmihályi, M. (1991). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper Perennial.
Csíkszentmihályi, M. (2004). Good business: Leadership, flow, and the making of meaning. London: A Penguin Book.
Csíkszentmihályi, M. (2018). A futás öröme: Technikák a jobb teljesítményhez. Budapest: Libri Könyvkiadó Kft.
Csíkszentmihályi, M., Damon, W., & Gardner, H. (2016). Amikor a kiválóság és az etika találkozik. Budapest: Libri Könyvkiadó Kft.
Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (1994). Handbook of qualitative research. (2nd ed). Thousand Oaks. CA.: Sage Publications
Edwards, J.R. (1996). An examination of competing versions of the person-environment fit approach to stress. Academic Management Journal, 39, 292–339. https://doi.org/10.5465/256782
Gagné M. & Deci, E. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331-362. https://doi.org/10.1002/job.322
Gelei, A. (2002). A szervezeti tanulás interpretatív megközelítése: a szervezetfejlesztés esete. (PhDértekezés). BKÁE Vezetési és Szervezési Tanszék, Budapest.
Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.
Guillaume, C. & Pochic, S. (2008). What would you sacrifice? Access to top management and the work–life balance. Gender, Work and Organization. 16 (1): 14-36. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2007.00354.x
Hersey, P. & Blanchard, K. (1982). Management of organizational behavior: Utilizing human resources (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ.: Prentice-Hall Inc.
Herzberg, F.R. (1987). One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, September-October.
Holtey-Weber, J. (2018). Which motives for physical exercise relate to vitality in leisure runners? Submitted in partial fulfilment of the requirements for the Master of Science in Sports Sciences at the Department of Human Movement Sciences of the Faculty of Medical Sciences of the University of Groningen. Groningen, the Netherlands.
Jackson, S.A. & Marsh, H.W. (1995). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The Flow state scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18, 17-35.
Kundera, M. (1992). A lét elviselhetetlen könnyűsége. Budapest: Európa Könykiadó.
Larcker, D. (2013). “Lonely at the Top” Resonates for Most CEOs. Stanford Business.
Latham, G.P. & Pinder, C.C. (2005). Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century. Annual Review of Psychology, 56, 485–516. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.142105
Lemos, M.S. & Verissimo, L. (2013). The relationships between intrinsic motivation, extrinsic motivation, and achievement, along elementary school. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 112, 930-938. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1251
Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational Behavior and Human Performance, 3(2), 157-189. https://doi.org/10.1016/0030-5073(68)90004-4
Locke, E. A. & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: a 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705–717. https://doi.org/10.1037/0003-066X.57.9.705
Locke, E.A. & Latham, G.P. (2004). What should we do about motivation theory? Six recommendations for the twenty-first century. Academy of Management Review, 29(3), 388-403. https://doi.org/10.5465/amr.2004.13670974
Locke, E. A. & Latham, G. P. (2006). New directions in goal-setting theory. Current Directions in Psychological Science, 15(5), 265–268. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2006.00449.x
Maaloe, E. (2003). Approaches to case study and their validity: Manuscript version of a book in preparation: Varieties of validity for Case Study research. Presented in Soréze, France. EDAMBA Summer School.
Maslow, A. (1943). A theory of human motivation. In Vroom, V.H. & Deci, E.L. (eds.), Management and Motivation: Selected Readings. London: Penguin Books.
Maslow, A. (1967). Self-actualization and beyond. In J.F.T. Bugenthal (ed.), Challenges of Humanistic Psychology. New York. McGraw-Hill.
Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: an interactive approach. Thousand Oaks, CA.: Sage Publications.
McClelland, D.C. (1987). Human motivation. New York: University of Cambridge.
Miles, A. B. & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. London: Sage Publications.
Myburgh, E., Kruger, M., & Saayman, M. (2014). A motivation-based typology of triathletes. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 36(3), 117-134.
Pink, D. H. (2010). Motiváció 3.0 – Ösztönzés másképpen. Budapest: HVG Könyvek.
Roebuck, G. S. et al. (2018). The psychology of ultramarathon runners: A systematic review. Psychology of Sport & Exercise, 37, 43–58. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.04.004
Rokach, A. & Brock, H. (1996). The causes of loneliness. Psychology: A Journal of Human Behavior, 33(3), 1-11.
Rogers, C.R. (1961). On becoming a person: a therapist’s view on psychoterapy. Boston: Houghton Mifflin.
Rogers, C.R. (1980). A Way of Being. New York: Mariner Books.
Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80, 1–28. https://doi.org/10.1037/h0092976
Selye, J. (1964). Életünk és a stressz. In Szilas, R.F. (2011), Munkahelyi stressz és szervezeti igazságosság (PhD-értekezés). Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástani Doktori Iskola, Budapest.
Senge, P. (2010). The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. New York: Random House.
Schein, E.H. (1994). On dialogue, culture, and organizational learning. Organizational Dynamics special issue: The learning organization in action. Organizational Dynamics.
Schein, E.H. & Schein, P.A. (2018). Humble leadership: the power of relationships, openness, and trust. London: Berrett-Koehler Publishers.
Stake, R.E. (1994). Case Studies. In Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (1994), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA.: Sage.
Tablizo, A. Q. et al. (2018). Touching the finish line: predictors of motivation among long distance elite runners (Exploring Sports Psychology). PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 4(2), 416-427. https://doi.org/10.20319/pijss.2018.42.416427
Tabvurna, V., Bui, H.T.M., & Hornberg, F. (2014). Adaptation to externally driven change: the impact of political change on job satisfaction in the public sector. Public Administration Review, May-June, 384-395. https://doi.org/10.1111/puar.12204
Tenenbaum, G., Fogarty, G., & Jackson, S. (1999). The flow experience: A rasch analysis of Jackson’s flow state scale. Journal of Outcome Measurement, 3(3), 278-294.
Toker, Sh. & Biron, M. (2012). Job burnout and depression: unraveling their temporal relationship and considering the role of physical activity. Journal of Applied Psychology, 97(3), 699–710. https://doi.org/10.1037/a0026914
Tóth, H. (2005). Gendered dilemmas of the work-life balance in Hungary. Women in Management Review, 20(5), 361-375. https://doi.org/10.1108/09649420510609195
Tóth, L. (2010). Lélektani és sportlélektani ismeretek. Jegyzet az OKJ-s sportszakemberek számára. Budapest.
Vansteenkiste, M., Niemiec, C. P., & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and future directions. In Urdan, T. C., & Karabenick, S. A. (Eds), The decade ahead: theoretical perspectives on motivation and achievement (pp. 105-165). Bradford, UK: Emerald Group Publishing Limited.
Wiese, B. S. (2007). Successful pursuit of personal goals and subjective well-being. In B. R. Little, K. Salmela- Aro, & S. D. Phillips (Eds.), Personal project pursuit: Goals, action, and human flourishing (pp. 301-328). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Wright, S. (2012). Is it lonely at the top? An empirical study of managers’ and nonmanagers’. Loneliness in Organizations. The Journal of Psychology, 146(1–2), 47–60. https://doi.org/10.1080/00223980.2011.585187
Zimbardo, P. G. & Boyd, J. N. (2009). The time paradox: Using the new psychology of time to your advantage. New York, NY: Free Press.
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.