Miért éppen Amerika(i foci)?

Hazai NFL-szurkolók csapatválasztásának indokai az identifikáció tükrében

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.02

Kulcsszavak:

szatellit szurkolók, társas identitás elmélete, csapattal való azonosulás, szurkolói azonosulás

Absztrakt

A globalizálódott sportpiac egyik fő mozgatórugója a klubtól elkülönülő piacokon élő, de klub iránt rajongó ún. ”szatellit szurkoló”. Jelen cikk célja, hogy a társas identitás elméleti kereteit felhasználva megértse, hogy miként válnak magyar sportfogyasztók egy kulturálisan be nem ágyazott sporttermék, az amerikai football, az NFL és csapatainak szurkolójává, és mennyiben különböztetik meg magukat más sportok és csapatok szurkolóitól. A 437 szurkoló részvételével készült kérdőív révén a kedvenc csapat kiválasztásának 22 forrását különítette el a szerző, amelyek közül a csapat sztárjátékosa, az első megnézett mérkőzés egyik csapata és a csapat ereje és játékstílusa a leggyakoribb indokok. Az eredmények alapján a hazai NFL-szurkolók sokkal inkább látnak különbséget általában az NFL-csapatok szurkolói és a hagyományos csapatsportok szurkolói között, mint az egyes NFL-csapatok szurkolóbázisai esetében. Mindezek alapján kijelenthető, hogy a magyar NFL-szurkolók kialakult identitástudattal rendelkeznek, ami elsődlegesen a sportágra és másodsorban a csapatra irányul.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Információk a szerzőről

Attila Kajos, Budapesti Corvinus Egyetem

egyetemi docens

Hivatkozások

Bauer, H.H., Stockbauer-Sauer, N.E., & Exler, S. (2008). Brand image and fan loyalty in professional team sport: a refined model and empirical assessment. Journal of Sport Management, 22(2), 205-226. https://doi.org/10.1123/jsm.22.2.205

Behrens, A., & Uhrich, S. (2019). Uniting a sport teams’ global fan community: prototypical behavior of satellite fans enhances local fans’ attitudes and perceptions of groupness. European Sport Management Quarterly, 20(5), 598–617. https://doi.org/10.1080/16184742.2019.1643384

Bodet, G., & Chanavat, N. (2010). Building global football brand equity: Lessons from the Chinese market. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 22(1), 55-66. https://doi.org/10.1108/13555851011013155

Bodet, G., Geng, H.E., Chanavat, N., & Wang, C. (2020). Sport brands’ attraction factors and international fans. Sport, Business and Management: An International Journal, 10(2), 147-167. https://doi.org/10.1108/sbm-12-2018-0107

Bodon, G., Kajos, A., & Neulinger, Á. (2023). Kell még szurkoló a stadionokba? A csapattal való szurkolói azonosulás és a csapathoz való kötődés vizsgálata egy hazai futballklub esetébe. Vezetéstudomány, 54(7-8), 13-27. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.02

Bodon, G., & Neulinger, Á. (2024). A szurkolók sportklubhoz való kötődésének jelentősége a mérkőzéslátogatásra a hazai labdarúgás esetében. Marketing & Menedzsment, 58(1), 55-64. https://doi.org/10.15170/MM.2024.58.01.06

Branscombe, N.R., & Barone, R.A. (2017). Social Psychology. Pearson.

Branscombe, N.R., & Wann, D.L. (1991). The positive social and self concept consequences of sports team identification. Journal of Sport and Social Issues, 15(2), 115-127. https://doi.org/10.1177/019372359101500202

Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise research. In Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (pp. 213-227). Routledge.

Chanavat, N., & Bodet, G. (2009). Internationalisation and sport branding strategy: A French perception of the Big Four brands. Qualitative Market Research, 12(4), 460–481. https://doi.org/10.1108/13522750910993356

Csóka, L. (2020). A motivációk és az életstílus hatása a sportfogyasztás területeire. Marketing & Menedzsment, 54(Különszám 3), 7-16. https://doi.org/10.15170/MM.2020.54.KSZ.III.01

Csóka, L., & Törőcsik, M. (2019). A sportfogyasztás és a sportmotivációt mérő skálák. Marketing & Menedzsment, 53(Különszám), 77-86. https://doi.org/10.15170/MM.2019.53.EMOK.08

Delia, E.B., & Katz, M. (2019). Becoming fans abroad: a qualitative study of soccer fan socialisation. International Journal of Sport Management and Marketing, 19(5-6), 313-329. https://doi.org/10.1504/IJSMM.2019.104144

Deloitte (2024). Annual Review of Football Finanve 2024. Deloitte Sports Business Group. https://www.deloitte.com/content/dam/assets-zone2/uk/en/docs/services/financial-advisory/2024/deloitte-uk-annual-review-of-football-finance.pdf

Dietz-Uhler, B., Harrick, E.A., End, C., & Jacquemotte, L. (2000). Sex differences in sport fan behavior and reasons for being a sport fan. Journal of Sport Behavior, 23(3), 219-231.

Doyle, J.P., Lock, D., Funk, D.C., Filo, K., & McDonald, H. (2017). ‘I was there from the start’: The identity-maintenance strategies used by fans to combat the threat of losing. Sport Management Review, 20(2), 184-197 https://doi.org/10.1016/j.smr.2016.04.006

Florio, M. (2024). Report: NFL national revenue hits $13 billion. https://www.nbcsports.com/nfl/profootballtalk/rumor-mill/news/report-nfl-national-revenue-hits-13-billion utolsó letöltés: 2024.07.12.

Funk, D.C., & James (2001). The Psychological Continuum Model (PCM). A conceptual framework for understanding an individual’s psychological connection to sport. Sport Management Review, 4(2), 119-150. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(01)70072-1

Funk, D.C., & James (2006). Consumer loyalty: The meaning of attachment in the development of team team allegiance. Journal of Sport Management, 20(2), 189-217. https://doi.org/10.1123/jsm.20.2.189

Guo, S. (2023). Sport fan motivation: a comparison of local, nonlocal, and distant National Basketball Association fans in the United States and China. International Journal of Sport Communication, 16(1), 43–52. https://doi.org/10.1123/ijsc.2022-0125

Gwinner, K., & Swanson, S. (2003). A model of fan identification: Antecedents and sponsorship outcomes. Journal of Services Marketing, 17(3), 275–294. https://doi.org/10.1108/08876040310474828

Hahm, J., & Yamashita, R. (2024). Japanese National Basketball Association fans and social media acceptance: exploring the role of brand respect. Communication & Sport. https://doi.org/10.1177/21674795241251753

Havran, Zs. (2016). A játékosvásárlás és az eredményesség kapcsolata a hivatásos labdarúgásban. Vezetéstudomány, 47(6), 30-40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.06.03

Heere, B. (2016). Team identity theory. In G. Cunningham, J. Fink, & A. Doherty (Eds.), Routledge handbook of theory in sport management (pp. 213-222). Taylor & Francis.

Joffe, H. (2011). Thematic analysis. In Harper, D., & Thopmson, A. (Eds.), Qualitative research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and practitioners (pp. 209-223). Wiley-Blackwell.

Kajos, A., Prisztóka, G., & Paic, R. (2017). A nézőtéri sportfogyasztás motivációit mérő, magyar nyelvű „SPEEDE- H” skála validációja és néhány eredménye. Vezetéstudomány, 48(10), 19-31. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2017.10.03

Kassay, L. (2017). Akarunk mi meccsre járni? A labdarúgó mérkőzésre járás mögötti szurkolói motivációkat meghatározó tényezők. Testnevelés, Sport, Tudomány, 2(3), 52-63.

Katz, M., & Heere, B. (2013). Leaders and followers: An exploration of the notion of scale-free networks within a new brand community. Journal of Sport Management, 27(4), 271–287. https://doi.org/10.1123/jsm.27.4.271

Kozma, M., & András, K. (2014). Winning in Europe: International Strategies for Hungarian Professional Sports Clubs? Entrepreneurial Business and Economics Review, 2(4), 31-49. http://doi.org/10.15678/EBER.2014.020403

Kerr, A.K., & Emery, P.R. (2011). The allure of an “overseas sweetheart”: A Liverpool FC brand community. International Journal of Sport Management and Marketing, 9(3–4), 201–219. https://doi.org/10.1504/IJSMM.2011.041572

Kim, S., & Manoli, A.E. (2023). From horizontal to vertical relationships: how online community identification fosters sport fans’ team identification and behavioural intentions. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 24(1), 1–19. https://doi.org/10.1108/IJSMS-09-2021-0188

Kvale, S. (1996). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications.

Kwon, H.H., Trail, G.T., & James, J.D. (2007). The mediating role of perceived value: Team identification and purchase intention of team-licensed apparel. Journal of Sport Management, 21(4), 540-554. https://doi.org/10.1123/jsm.21.4.540

Lee, C. W. (2023). How do Hong Kong fans choose their favourite overseas football club? Origins of transnational fandom in late modernity. International Review for the Sociology of Sport, 58(3), 511–530. https://doi.org/10.1177/10126902221112779

Levental, O., Laor, T., & Galily, Y. (2023). The 21st Century Globetrotters’ Fans: The Case of Israeli Transnational Football Supporters’ Communities Before and During the Pandemic. American Behavioral Scientist, 67(11), 1340–1357. https://doi.org/10.1177/00027642221118268

Lianopoulos, Y., Theodorakis, N.D., Gardikiotis, A., Tsigilis, N., & Koustelios, A. (2021). Antecedents of sport team identification: testing for invariance across local and distant sport fans. International Journal of Sport Management, 22(2), 97–132. https://internationaljournalofsportmanagement.com/antecedents-of-sport-team-identification-testing-for-invariance-across-local-and-distant-sports-fans/

Lock, D., & Heere, B. (2017). Identity crisis: A theoretical analysis of ‘team identification’ research. European Sport Management Quarterly, 17(4), 413-435. https://doi.org/10.1080/16184742.2017.1306872

Monaghan, D., & Read, D. (2022). A study of satellite fans’ existing team identification and attitudes toward a new, local franchise: a case study of UK-based National Football League fans. Sport Marketing Quarterly, 31(4), 322- 336. https://doi.org/10.32731/smq.314.1222.06

Neulinger, Á. (2008). Társas kapcsolatok és interakciók a szabadidősportban. Vezetéstudomány, 39(10), 23-33. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2008.10.03

Ozanian, M., & Teitelbaum J. (2023). NFL Team Valuation 2023. https://www.forbes.com/lists/nfl-valuations/

Pfau, C.S., Szabados, G., & Dorogi, K. (2020). Floorball helyzetének és passzív sportfogyasztásának vizsgálata egy kutatás tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences, 5(1), 142-157. http://dx.doi.org/10.21791/IJEMS.2020.1.12

Prónay, S. (2011). A fogyasztás mint az identitás (ki) alakítója. Marketing & Menedzsment, 45(3), 21-31. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/548

Pu, H., & James, J. (2017). The distant fan segment: Exploring motives and psychological connection of International National Basketball Association fans. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 18(4), 418-438. https://doi.org/10.1108/IJSMS-05-2016-0022

Stryker, S., & Burke, P.J. (2000). The Past, Present, and Future of an Identity Theory. Social Psychology Quarterly, 63(4), 284-297. https://doi.org/10.2307/2695840

Sutton, W., McDonald, M., Milne, G., & Cimperman, J. (1997). Creating and fostering fan identification in professional sports. Sport Marketing Quarterly, 6(1), 15–22.

Tajfel, H. (1982). Social psychology of intergroup relations. Annual Review of Psychology, 33, 1-39. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.33.020182.000245

Trail, G.T., Anderson, D.F., & Fink, J.S. (2000). A theoretical model of sport spectator consumption behavior. International Journal of Sport Management, 1(3), 154-180.

Turner, J.C. (1985). Social categorization and the self-concept: a social cognitive theory of group behavior. In Lawler, E.J. (Ed.), Advances in group processes (pp. 77-122). JAI PRESS.

Uhrich, S., Behrens, A., Kang, T.A., Matsuoka, H., & Uhlendorf, K. (2023). Segmenting satellite supporters based on their value for team sport organizations. Journal of Global Sport Management, 8(1), 252-280. https://doi.org/10.1080/24704067.2020.1819617

Wakefield, K.L. & Sloan, H.J. (1995). The effects of team loyalty and selected stadium factors on spectator attendance. Journal of Sport Management, 9(2), 153-172. https://doi.org/10.1123/jsm.9.2.153

Wang, R.T., Zhang, J.J., & Tsuji, Y. (2011). Examining fan motives and loyalty for the Chinese Professional Baseball League of Taiwan. Sport Management Review, 14(4), 347-360. https://doi.org/10.1016/j.smr.2010.12.001

Wann, D., Fahl, C., Erdmann, J., & Littleton, J. (1999). Relationship between identification with the role of sport fan and trait aggression. Perceptual and Motor Skills, 88(3_supp), 1296–1298.

Wann, D., Waddill, P., Polk, J., & Weaver, S. (2011). The team identification–social psychological health model: Sport fans gaining connections to others via sport team identification. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 15(1), 75–89. https://doi.org/10.1037/a0020780

Downloads

Megjelent

2025-01-14

Hogyan kell idézni

Kajos, A. (2025). Miért éppen Amerika(i foci)? Hazai NFL-szurkolók csapatválasztásának indokai az identifikáció tükrében. Vezetéstudomány Budapest Management Review, 56(1), 14–25. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2025.01.02

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok