A vállalati humántőke-tényezők szerepe a KKV-k exportjában a globális versenyképességi projekt adatai alapján
DOI:
https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.12.02Kulcsszavak:
vállalati humán tőke, export, KKV, ösztönzési rendszer, alkalmazottak kiválósága, idegen nyelvAbsztrakt
A szerzők kutatásának célja, hogy nemzetközi kontextusban vizsgálják a kis- és középvállalkozások (KKV-k) exportjához kapcsolódó vállalati humán tényezők szerepét. Feltételezésük szerint a KKV-k exportjának legfőbb akadályai a belső vállalati tényezők, amelyek az erőforrás- és képességalapú (resource-based view – RBV) megközelítéssel jól vizsgálhatók. Bár a KKV-kat célzó hasonló kutatások száma korlátozott, különösen a fejlődő gazdaságok esetében, eredményeik hozzájárulnak a vállalati humán tőke RBV szempontból azonosított elemeinek exporttevékenységben betöltött szerepének mélyebb megértéséhez. Elemzésük a Globális Versenyképességi Projekt (Global Competitiveness Project – GCP) keretében 2018 és 2023 között végzett felmérések adatain alapul. Az eredmények szerint az exporttevékenység szempontjából elengedhetetlen a piacok ismerete és az idegennyelv-tudás. Ugyanakkor fontos a vállalati belső adminisztratív rutinok és folyamatok megfelelő kidolgozottsága. Az alkalmazottakkal kapcsolatos problémák komoly akadályt jelenthetnek, így a belső konfliktusokat kell elsőként kezelni. Az ösztönzési rendszerek finomhangolása pedig pozitívan befolyásolja a KKV-k exportját.Letöltések
Hivatkozások
Aspelund, A., & Moen, Ø. (2005). Small international firms: Typology, performance and implications. MIR: Management International Review, 45(3), 37-57. https://www.jstor.org/stable/40836142
Bacon, N., & Hoque, K. (2005). HRM in the SME sector: valuable employees and coercive networks. The International Journal of Human Resource Management, 16(11), 1976-1999. https://doi.org/10.1080/09585190500314706
Balogh, G., & Sipos, N. (2023). A kisvállalatok és az emberierőforrás- menedzsment. In L. Szerb & A. Rideg (Eds.), Kisvállalati gazdaságtan és menedzsment (pp. 243-276). Akadémiai Kiadó.
Balogh, G., Sipos, N., & Rideg, A. (2021). An empirical study of the internal factors influencing the application of compensation incentives in SMEs. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 542- 570. https://doi.org/10.1108/cr-01-2020-0016
Barney, J.B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99- 120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
Birley, S., Cromie, S., & Myers, A. (2016). Entrepreneurial Networks: Their Emergence in Ireland and Overseas. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 9(4), 56-74. https://doi.org/10.1177/026624269100900404
Cernat, L., Norman-Lopez, A., & Duch T-Figueras, A. (2014). Smes Are More Important Than You Think! Challenges and Opportunities for EU Exporting Smes. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3777681
Cerrato, D., & Depperu, D. (2011). Unbundling the construct of firm‐level international competitiveness. Multinational Business Review, 19(4), 311-331. https://doi.org/10.1108/15253831111190162
Chandra, A., Paul, J., & Chavan, M. (2020). Internationalization barriers of SMEs from developing countries: a review and research agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26(6), 1281- 1310. https://doi.org/10.1108/IJEBR-03-2020-0167
Charles, V., & Sei, T. (2019). A two-stage OGI approach to compute the regional competitiveness index. Competitiveness Review: An International Business Journal, 29(2), 78-95. https://doi.org/10.1108/cr-08-2017-0050
Child, J., & Hsieh, L.H.Y. (2014). Decision mode, information and network attachment in the internationalization of SMEs: A configurational and contingency analysis. Journal of World Business, 49(4), 598-610. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2013.12.012
Clipa, R.I., & Clipa, F. (2011). The Process of Internationalization of the Firm – A Multicriteria Decisional Approach. International Journal of Communication Research, 1(1), 50-55. https://www.ijcr.eu/articole/7_INTERNATIONALIZATION%20OF%20THE%20FIRM.pdf
Douglas, T.J., & Ryman, J.A. (2003). Understanding competitive advantage in the general hospital industry: evaluating strategic competencies. Strategic Management Journal, 24(4), 333-347. https://doi.org/10.1002/smj.301
Dvouletý, O., & Blažková, I. (2021). Determinants of competitiveness of the Czech SMEs: findings from the global competitiveness project. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 361-378. https://doi.org/10.1108/cr-01-2020-0007
Edinburgh Group. (2010). Growing the global economy through SMEs. Research Report. http://www.edinburgh-group.org/media/2776/edinburgh_group_research_-_growing_the_global_economy_through_smes.pdf
Ellis, P. (2000). Social Ties and Foreign Market Entry. Journal of International Business Studies, 31(3), 443- 469. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490916
Éltető, A., & Udvari, B. (2018). Nemzetköziesedés a válság után – a magyar kis- és középvállalatok exportjára ható tényezők. Közgazdasági Szemle, 65(4), 402-425. https://doi.org/10.18414/ksz.2018.4.402
European Commission. (2010). Internationalisation of European SMEs. Final report. European Commission, Directorate General for Enterprise and Industry.
Fernandes, C., Veiga, P.M., & Gerschewski, S. (2023). SME internationalisation: past, present and future trends. Journal of Organizational Change Management, 36(1), 144-161. https://doi.org/10.1108/jocm-05-2022-0146
Fliess, B., & Busquets, C. (2006). The role of trade barriers in SME internationalization. Organization for Economic Cooperation and Development. https://doi.org/10.1787/246707602042
Francioni, B., Musso, F., & Cioppi, M. (2015). Decision- maker characteristics and international decisions for SMEs. Management Decision, 53(10), 2226-2249. https://doi.org/10.1108/md-03-2015-0094
Győri, Á. (2018). Kis- és középvállalkozások pénzügyi sérülékenysége. Közgazdasági Szemle, 65(3), 240-258. https://doi.org/10.18414/ksz.2018.3.240
Incze, E. (2012). A multinacionálissá válás útjai Magyarországon– a vállalatok nemzetköziesedésének időbeni alakulása= Hungarian Multinationals: A time-based perspective of firm internationalization in a transformational country context (Doktori értekezés).Budapesti Corvinus Egyetem. https://phd.lib.uni-corvinus.hu/607/1/Incze_Emma_hud.pdf
Kahiya, E.T. (2018). Five decades of research on export barriers: Review and future directions. International Business Review, 27(6), 1172-1188. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2018.04.008
Kállay, L. (2012). KKV-szektor: versenyképesség, munkahelyteremtés, szerkezetátalakítás. Vállalatgazdaságtan Intézet. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/838/1/TM58_Kallay.pdf
Karda, L. (2009). The strategic leadership of small and medium enterprises (Doktori értekezés). University of West Hungary. http://doktori.uni-sopron.hu/id/eprint/278/3/angol.pdf
Knight, G. (2000). Entrepreneurship and Marketing Strategy: The SME under Globalization. Journal of International Marketing, 8(2), 12-32. https://doi.org/10.1509/jimk.8.2.12.19620
Kozma, M., & Sass, M. (2019). Magyar „nemzetközi új vállalatok”. Piacválasztás és a hálózatok szerepe a korai nemzetköziesedésben. Vezetéstudomány, 50(3), 62-71. https://doi.org/10.14267/veztud.2019.03.06
Köksal, M.H., & Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by high‐and low‐performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 108-126. https://doi.org/10.1108/13555851111100021
Kövi-Varga, A.R., Sipos, N., Rideg, A., & Lukovszki, L. (2024). The comparison of RBV-based competitiveness of Hungarian family-owned and non-family- owned SMEs. Competitiveness Review, 34(7), 1-24. https://doi.org/10.1108/CR-02-2023-0017
Kuivalainen, O., Kuivalainen, O., Sundqvist, S., Saarenketo, S., & McNaughton, R. (2012). Internationalization patterns of small and medium‐sized enterprises. International Marketing Review, 29(5), 448-465. https://doi.org/10.1108/02651331211260331
Lafuente, E., Ács, Z.J., & Szerb, L. (2022). A composite indicator analysis for optimizing entrepreneurial ecosystems. Research Policy, 51(9), 104379. https://doi.org/10.1016/j.respol.2021.104379
Lafuente, E., Szerb, L., & Rideg, A. (2020). A system dynamics approach for assessing SMEs’ competitiveness. Journal of Small Business and Enterprise Development, 27(4), 555-578. https://doi.org/10.1108/jsbed-06-2019-0204
Lafuente, E., & Vaillant, Y. (2021). Pulling from the front or pushing from behind: How competency prioritisation should differ to optimise firm competitiveness. European Business Review, 33(6), 849-868. https://doi.org/10.1108/EBR-11-2020-0288
Lafuente, E., Vaillant, Y., & Rabetino, R. (2023). Digital disruption of optimal co-innovation configurations. Technovation, 125, 102772. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2023.102772
Lányi, B., Hornyák, M., & Kruzslicz, F. (2021). The effect of online activity on SMEs’ competitiveness. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 477-496. https://doi.org/10.1108/CR-01-2020-0022
Leonidou, L.C., Katsikeas, C.S., Palihawadana, D., & Spyropoulou, S. (2007). An analytical review of the factors stimulating smaller firms to export: Implications for policy‐makers. International Marketing Review, 24(6), 735-770. https://doi.org/10.1108/02651330710832685
Lobo, C.A., Fernandes, C.I.M.A.S., João, N.A., Ferreira, o.J.M., & Ortiz, M.P. (2020). Factors affecting SMEs’ strategic decisions to approach international markets. European Journal of International Management, 14(4), 617-639. https://doi.org/10.1504/ejim.2020.107607
Lukovszki, L. (2011). Vállalkozói személyiségjegyek – avagy mi teszi a vállalkozót? Vezetéstudomány, 42(11), 16-30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.11.02
Lukovszki, L., Rideg, A., & Sipos, N. (2021). Resource- based view of innovation activity in SMEs: an empirical analysis based on the global competitiveness project. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 513-541. https://doi.org/10.1108/cr-01-2020-0018
Luo, Y., & Child, J. (2015). A Composition-Based View of Firm Growth. Management and Organization Review, 11(3), 379-411. https://doi.org/10.1017/mor.2015.29
Márkus, G., & Rideg, A. (2021). Understanding the connection between SMEs’ competitiveness and cash flow generation: an empirical analysis from Hungary. Competitiveness Review: An International Business Journal, 31(3), 397-419. https://doi.org/10.1108/cr-01-2020-0019
Martineau, C., & Pastoriza, D. (2016). International involvement of established SMEs: A systematic review of antecedents, outcomes and moderators. International Business Review, 25(2), 458-470. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2015.07.005
Mikesy, Á. (2013). A magyarországi mikro-, kis- és középvállalatok nemzetköziesedése és a külföldi értékesítést nehezítő akadályok. Egy vállalati felmérés tanulságai. Külgazdaság, 57(1-2), 92-120. https://kulgazdasag.eu/api/uploads/4_mikesy_almos_8be2091b63.pdf
Morais, F., & Ferreira, J.J. (2020). SME internationalisation process: Key issues and contributions, existing gaps and the future research agenda. European Management Journal, 38(1), 62-77. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.08.001
Moreno-Gómez, J., Londoño, J.C., & Zapata-Upegui, L.F. (2023). Marketing strategy and competitiveness: Evidence from Colombian SMEs. Tec Empresarial, 17(2), 48-64. https://doi.org/10.18845/te.v17i2.6701
Musso, F., & Francioni, B. (2014). International strategy for SMEs: criteria for foreign markets and entry modes selection. Journal of Small Business and Enterprise Development, 21(2), 301-312. https://doi.org/10.1108/jsbed-10-2013-0149
Narayanan, V. (2015). Export Barriers for Small and Medium- sized Enterprises: A Literature Review based on Leonidou’s Model. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(2), 105-123. https://doi.org/10.15678/eber.2015.030208
Németh, K. (2020). A kis- és közepes méretű vállalkozások nemzetköziesedését segítő és gátló tényezők a szakirodalom alapján. In M. Losoncz & G. Nagy (Eds.), A kis- és középvállalkozások nemzetköziesedésének néhány kérdése Magyarországon (pp. 25-45). Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE).
OPTEN. (2019). Növekedésben és az EU támogatások felhasználásában is élen járnak a KKV TOP 100 cégei. Opten.hu. https://www.opten.hu/kozlemenyek/novekedesben-es-az-eu-tamogatasok-felhasznalasaban-is-elen-jarnak-a-kkv-top-100-cegei
Papadakis, V.M. (2006). Do CEOs shape the process of making strategic decisions? Evidence from Greece. Management Decision, 44(3), 367-394. https://doi.org/10.1108/00251740610656269
Peteraf, M.A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource-based view. Strategic Management Journal, 14(3), 179-191. https://doi.org/10.1002/smj.4250140303
Pituch, K.A., & Stevens, J.P. (2015). Applied multivariate statistics for the social sciences: Analyses with SAS and IBM’s SPSS. Routledge.
Prahalad, C.K., & Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, 68(3), 79-91. https://doi.org/10.1007/978-3-662-41482-8_46
Priem, R.L., & Butler, J.E. (2001). Is the Resource-Based “View” a Useful Perspective for Strategic Management Research? Academy of Management Review, 26(1), 22-40. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4011928
Richbell, S., Psychogios, A., Szerb, L., & Vitai, Z. (2010). HRM in the Hungarian SME sector. Employee Relations, 32(3), 262-280. https://doi.org/10.1108/01425451011038799
Rideg, A. (2019). A vállalati belső tényezőkre alapozott klasszikus és modern stratégiaelméletek egységes keretbe foglalása. Vezetéstudomány, 50(4), 55-62. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.04.06
Rideg, A. (2023). A vállalat stratégiája. Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar (PTE KTK).
Rideg, A., Lukovszki, L., Kövi-Varga, A.R., & Sipos, N. (2022). A magyar családi mikro-, kis- és középvállalatok erőforrásai és képességei. Közgazdasági Szemle, 69(6), 739-757. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.6.739
Rideg, A., Szerb, L., & Varga, A.R. (2023). The role of intellectual capital on innovation: Evidence from Hungarian SMEs. Tec Empresarial, 17(2), 1-19. https://doi.org/10.18845/te.v17i2.6695
Szabó, I.S. (2020). A szakszervezeti jogok gyakorlati érvényesülése. Pécsi Munkajogi Közlemények, 13(különszám), 6-53.
Szabó, Z.M. (2016). A controlling Magyarországon különös tekintettel a KKV szektorban. In Á. Csiszárik-Kocsir (Ed.), Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VI (pp. 309-330). Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar.
Szerb, L., Horváth, K., Lukovszki, L., Hornyák, M., & Fehér, Z. (2022). The Role of Entrepreneurship Ecosystems in Hungarian Urban Regions. International Journal of Sociology, 52(2), 334-351. https://doi.org/10.1080/00207659.2022.2086421
Szerb, L., Lukovszki, L., & Varga, A. (2019). A vállalkozói ökoszisztéma Magyarország városrégióiban. Statisztikai Szemle, 97(8), 749-778. https://doi.org/10.20311/stat2019.8.hu0749
Szerb, L., Rideg, A., Hornyák, M., Schmuck, R., Bedőházi, Z.R., & Krabatné Fehér, Z. (2021). Magyarországi városagglomerációk versenyképesség-mérése és elemzése a Kompetencia és Intézményi Versenyképességi Index alapján. RIERC kutatási beszámoló # 2021/006. PTE-KTK Regionális Innováció- és Vállalkozáskutatási Központ.
Szerb, L., Rideg, A., Kruzslicz, F., Márkus, G., Lukovszki, L., Krabatné Fehér, Z., Hornyák, M., & Horváth, K. (2019). Kompetencia-alapú versenyképesség-mérés és -elemzés a magyar kisvállalati (mKKV) szektorban. RIERC kutatási beszámoló # 2019/001. PTEKTK Regionális Innováció- és Vállalkozáskutatási Központ.
Szerb, L., & Ulbert, J. (2006). The examination of the factors of growth in the Hungarian small- and medium size business sector. Statisztikai Szemle, 84(Klsz), 100-123. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2006/2006_K10/2006_K10_100.pdf
Tan, D., Su, W., Mahoney, J.T., & Kor, Y. (2020). A review of research on the growth of multinational enterprises: A Penrosean lens. Journal of International Business Studies, 51, 498-537. https://doi.org/10.1057/s41267-020-00328-8
Terjesen, S., Hessels, J., & Li, D. (2016). Comparative International Entrepreneurship: A Review and Research Agenda. Journal of Management, 42(1), 299-344. https://doi.org/10.1177/0149206313486259
Toulova, M., Votoupalova, M., & Kubickova, L. (2015). Barriers of SMEs internationalization and strategy for success in foreign markets. International Journal of Management Cases, 17(1), 4-19. https://www.circleinternational.co.uk/wp-content/uploads/2021/01/17.1.pdf#page=4
Vakhal, P. (2020). Magyar kis- és középvállalkozások a globális értékláncokban. Külgazdaság, 64(5-6), 30-59. https://doi.org/10.47630/kulg.2020.64.5-6.30
Varga, Z. (2015). Enterprise Management and Strategy Issues of SMEs. Gazdaság és Társadalom, 2015(4), 80-92. https://doi.org/10.21637/gt.2015.4.06.
Wernerfelt, B. (1984). A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 5(2), 171-180. https://doi.org/10.1002/smj.4250050207
WTO. (2016). SMEs in international trade: Stylized facts. In WTO (Ed.), World Trade Report 2016. Levelling the Trading Field for SMEs (pp. 28-55). https://doi.org/10.30875/b7292b70-en
Downloads
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Corvinus University of Budapest, publisher of Vezetéstudomány / Budapest Management Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors assign copyright to Vezetéstudomány / Budapest Management Review. Authors are responsible for permission to reproduce copyright material from other sources.